koirani syö usein ruohoa. jos koira on yhden korren ottanut en ole kieltänyt. jos oikeen kunnolla alkaa ahmimaan, olen kieltänyt. sitten yksi päivä kadulla ihminen pysähtyi koirani haukkaillessa ruohoa paheksumaan ja tuhahti että "madottaisit koiran matojahan sillä on". ukko väitti että ruohon syöminen on aina merkki madoista ja suhtautui minuun ihan kun laiminlöisin koirani hoidon tyystin. naapuri taas soveltaa koiraansa sellaista, että jos sen ruohoa mieli tekee niin ihan ehdottomasti pitää antaa syödä koska sillä on silloin jokin ruoansulatukseen tms. liittyvä tarve hänen mukaansa.
olen madottanut koirani. viimeksi alkukeväästä. nyt on uusi kuuri menossa. koirani syö nutro-papanoita ja sen kanssa välillä(kypsää) lihaa. käsittääkseni ruoassa ei pitäisi olla vikaa. muutoin koira on terve, kylläkin huono syömään ja hoikahko.
eli tarkoittaako tämä ruohon syönti nyt sitten matoja tai muuta terveydellellistä ongelmaa?
pöhköfantti syö
7
811
Vastaukset
- mainita
sen että koirani ruoka on vastikään vaihdettu tähän nutroon. eli sitä ennen se söi eaglepackiä, mutta koska nirsoili niin kokeilin uutta merkkiä. ruohon syönti on mielestäni pysynyt ennallaan.
- koira syö
ruohoa vaikka kuinka paljon. Joskus se oikein "laiduntaa" vaikka kuinka kauan jossakin pöheikössä.
Koskaan se ei ole oksentanut jälkeenpäin eikä sillä todellakaan ole matoja. Olen miettinyt, että sillä on varmasti siihen vain ihan luontainen tarve. Monet pedot syövät heinää nimenomaan puhdistaakseen elimistöään. Kissoillehan sitä pitää oikein erikseen kasvattaa, jos eivät pääse ulos märehtimään. Ehkä koira myös kokee tarvitsevansa kuituja.
Mene tiedä, luonnollista se kuitenkin on eikä ainakaan meidän koiralle ole ollut siitä mitään haittaa. Myrkyllisiä kasveja tai kukkia koira ei ole koskaan alkanut puputtamaan, vain tuore vihreä pitkä ruoho kelpaa. että se juontaa juuriaan jotenkin koiran alkuperäiseen ravintoon.
eli esim barf ruokinnassa syötetään kaikki raakana, niinkuin koiran kuuluisi oikeaoppisesti tyyä.
ja alkujaan kun koira on ns.sekasyöjä eli raatoja ja elävää kaikki maholliset jätteet.
joten kun koiraa barffataan se saa kasvismössön,mutta nappularuokinnassa se ei saa joten korvaa ite tän kasvismössön heinällä.
ja jos koira eläisi villinä ja söis raatoja ja metsästelis, saaliseläinten mahalaukusta saa osittain sulaneita kasviksia.. eli luulen että juontaa jotenkin siihe alkuperäiseen ruokaan..
matoihin se ei ainakaa millään liity, ku meillä kaikki koirat puputtaa kesäsin heinää ja madotus kuitenkin on säännöllinen =)- jke
"eli tarkoittaako tämä ruohon syönti nyt sitten matoja tai muuta terveydellellistä ongelmaa?"
Nykytietämyksen mukaan ei tarkoita. "Koiralla on matoja" ja "koira puhdistaa elimistöään" ovat vanhoihin uskomuksiin perustuvia väittämiä, joiden tueksi ei ole löytynyt tieteellistä näyttöä.
Tuoreimmat selitykset tuolle ilmiölle ovat mm. se, että koira vain yksinkertaisesti pitää ruohon mausta. Lisäksi useimmissa tapauksissa kyseessä on ns. sijaistoiminto. Koira on stressaantunut, kiihtynyt, se ei malta odottaa tms. jolloin se purkaa viettiään sijaistoimintona. Sijaistoiminto voi olla melkein mitä vain. Juomista, nuolemista, rapsuttelua tai vaikka tuota ruohon syöntiä. Myös me ihmiset teemme ihan vastaavaa. Moni pureksii esimerkiksi kynsiään juuri sijaistoimintona.
Oma koirani esimerkiksi aivan selkeästi syö ruohoa juuri sijaistoimintona. Treeneissä kun tulee tilanteita, että koira joutuu odottamaan ja kova hinku olisi päästä jo työskentelemään, alkaa melkoinen ruohomättö.jää aina matkalle mättämään ruohoa turpaan :) ja irti ollessaanki pitävät välipalataukoja xD
- Ruohonsyönti ok
Ruohon syöminen on ihan normaalia toimintaa niin koiralle kuin kissalle. Minun koira syö sitä silloin, kun sen pitää saada oksennettua karvapallot pois suolistosta. Koiralla ja kissalla kertyy karvaa suolistoon niiden nuollessa itseään ja ruoho on hyvä vauhdittaja ja "pallon sitoja" tämän karvapallon oksentamiseen. Yleensä koira syö ruohoa ja sitten jonkin ajan kuluttua oksentaa.
Nämä karvaoksennuspallot lienee tuttuja?
Ei kannata huolestua, terveen koiran toimintaa. - 19+20
Tietyssä määrin heinän syömisestä ei liene haittaa koiralle, varsinkaan jos ei niitä sitten oksenna ja/tai ripuloi pihalle eikä mene maha "tukkoon".
Itse kiinnittäisin huomiota siihen että millaisessa tilanteessa koira heinää syö. Oma koira syö sitä joskus ns. huvikseen, mutta joskus "paniikinomaisesti" jolloin kyse on vatsavaivoista, närästyksestä. Vatsavaivojen ollessa kyseessä yleensä myös sitten oksentelee heinän syönnin jälkeen joko sulamatonta ruokaa tai pelkkää vaahtoa.
Eli jos koiransa hyvin tuntee niin huomaa kyllä milloin sitä heinää laidunnetaan huvikseen ja milloin kyse on jostain muusta syystä mitä koira yrittää vaistonvaraisesti korjata heinän syönnillä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855