aikuislukio?

Meppi

Moi
Minkälaista aikuislukiossa on? Miten on mahdollista että sieltä voi osallistua kirjoituksiin vähemmällä kurssimäärällä kuin tavallisesta lukiosta?Kostautunee sisäänpääsyssä jatkokoulutukseen. Onkohan netissä jossain tilastoa siitä miten eri lukioista on onnistuttu pääsemään esim yliopistoihin? Minkälaista porukkaa aikuislukioissa on?

7

2782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuislukiossa

      Olen 19-vuotias ja monien syiden takia päädyin aikuislukioon. Kävin päivälukiota vuoden, joten osaan verrata niitä keskenään.

      Aikuislukiossa on paljon helpompaa kuin päivälukiossa. Ryhmät ovat pieniä (meidän tunneilla ollut yleensä n.3-8 oppilasta, vaikka asun isossa kaupungissa. Tämä tarkoittaa sitä, että opetus on paljon tehokkaampaa itselle, kun aina saa apua, ja opettaja paljon kyseleekin juuri sinulta, joka auttaa oppimaan paljon paremmin kuin päivälukiossa.

      Kursseja saat suorittaa itsenäisesti melkeimpä vaikka kaikki, ja jos et nyt tässä jaksossa "jaksa" keskittyä johonkin vaikeaan aineeseen, jos niitä on muitakin, niin voit sitten suorittaa sen kurssin kun itsestä siltä tuntuu.

      Se 44 kurssia mitkä pitää suorittaa, koostuvat siis niistä pakollisista kursseista mitä päivälukiossakin on. Tämän jälkeen sinulla on jo mahdollisuus mennä suorittamaan ylioppilastutkinto jos tahdot. Mutta voit mys opiskella muita kursseja. Aikuislukiossa lukion läpäisy kestää keskimäärin 2 vuotta jos tahtoo vain suorittaa pakolliset aineet. Muuten sitten sen kolme tai enemmän. Miten vain tahtoo. Aikuislukiossahan ei ole taideaineita (kuvis, musiikki, liikunta) jotka nekin osaltaan vähentävät tarvittavaa kurssien lukumäärää. Koska aikuislukiossa on vähemmän oppilaita kuin päivälukiossa, usein soveltavia tai syventäviä kursseja ei järjestetä. Mutta niitä voi suorittaa itsenäisesti, sekä verkkolukion kautta.

      Itse voin kyllä sanoa olevani täysin tyytyväinen siihen että vaihdoin päivälukiosta aikuislukioon. Olen oppinut aikuislukiossa paljon enemmän vuodessa kuin mitä opin päivälukiossa.
      Aikuislukiossa saa myös paljon helpommin parempia arvosanoja. Ei ollut mitenkään erikoista että päivälukiossa oli koeviikolla 7 koetta. Päivälukiossa se voi olla MAX 4 koetta. Viikossahan on muutenkin vain ma-to koulua, perjantai vapaa, ja tunteja per päivä 4.
      Paljon helpompaa kuin päivälukiossa, mutta samalla paljon tehokkaampaa.

      Ja ihan normaaleja, mukavia ihmisiä on ainakin täällä aikuislukiossa ollut. Iältään hyvin erilaisia. Vanhin taisi olla lähemmäs 50 ja nuorimmat samaa ikäluokkaa kuin minä.

      Suosittelen lämpimästi aikuislukion valintaa! :)

      • tuntematon2009

        Moikka!

        Asun Vantaalla ja voisiko kukaan kertoo että millaista tuo aikuislukio on? Itse en ole kovin hyvä englannin kielessä, jonka vuoksi keskustelussa tulee ongelmia ja joskus alkaa nolottaa tietenkin kun ei osaa jotakin. Millaisia opettajat ovat?

        Kiitoksia vastauksesta.


    • räätikäs

      Valmistun itse nyt syksyllä aikuislukiosta, olen 33v. Edellisellä kirjoittajalla on hyviä pointteja, mutta tuosta helppoudesta olen vähän eri mieltä. Tietysti erilaisilla ihmisillä on erilaiset lähtökohdat. Minunkin piti aloittaa monet asiat melkein alusta, koska yleissivistyksellisestä opiskelusta on aikaa kymmenisen vuotta. Jopa käsin kirjoittaminen tuntui oudolta alussa.

      Aikuislukiossa tarvitaan mielestäni paljon motivaatiota ja itsekuria, ehkä enemmän kuin päivälukiossa. Lähitunteja pidetään vähemmän, meillä 67%, kuin päivälukiossa, joten töitä täytyy tehdä paljon itsenäisesti.

      Positiivista ovat pienet ryhmäkoot, varsinkin kielten opiskelussa siitä on hyötyä sekä yleinen henki ja tunnelma koulussa. Opettajat ovat enemmän samalla viivalla, puhalletaan yhteen hiileen. Tyhmiä kysymyksiä on ehkä helpompi kysyä, kun ei ole auktoriteettiongelmia.

      Jatkokoulutukseen pääsystä vielä. YO-kirjoitukset ovat kaikille samat, joten niissä menestyminen on ihan itsestä kiinni. Itse olen kirjoittanut tähän mennessä yhden C:n ja neljä E:tä, että ihan hyvin on mennyt mielestäni.

      • totta puhut

        Mutta luultavasti se onkin paljon helpompaa minulle opiskella siellä kun ei ole ollut yhtäkään vuotta koulusta pois, niin monet asiat on tuoreessa muistissa. Kun ei kaikki ole vain uutta asiaa, vaan myös vanhaa kertaamista.

        Niinkuin sanoit, erilaisilla ihmisillä erilaiset lähtökohdat. Olet ollut poissa koulunpenkiltä kymmenisen vuotta, ja se on melko pitkä aika unohtaa monet asiat.

        Jotenkin mielessäni vain kävi että aloittaja olisi ollut suunnilleen ikäiseni, joten ajattelin että hänelle aikuislukioon meneminen ei tulisi olemaan vaikeata.

        Tuosta olen samaa mieltä myös että aikuislukiossa tarvitaan enemmän motivaatiota ja itsekuria. Mutta siinäkin on hyvät ja huonot puolensa.

        Aikuislukio on saanut minut myös lukemaan ja opiskelemaan läksyt enemmän kuin päivälukiossa. Päivälukiossa oli niin monta oppilasta tunnilla, ettei siellä erikseen ruvettu jokaiselta kysymään kysymyksiä, vaan ne jotka viittasivat, vastasivat.
        Aikuislukiossa opettaja kyselee vuorotellen usein asioita/vastauksia. Tämä "pakottaa" opiskelemaan ahkerammin ettei tuntisi itseään niin "tyhmäksi". Vaikka se välillä ärsyttää, niin siitä on hyötyä loppujen lopuksi.


      • räätikäs
        totta puhut kirjoitti:

        Mutta luultavasti se onkin paljon helpompaa minulle opiskella siellä kun ei ole ollut yhtäkään vuotta koulusta pois, niin monet asiat on tuoreessa muistissa. Kun ei kaikki ole vain uutta asiaa, vaan myös vanhaa kertaamista.

        Niinkuin sanoit, erilaisilla ihmisillä erilaiset lähtökohdat. Olet ollut poissa koulunpenkiltä kymmenisen vuotta, ja se on melko pitkä aika unohtaa monet asiat.

        Jotenkin mielessäni vain kävi että aloittaja olisi ollut suunnilleen ikäiseni, joten ajattelin että hänelle aikuislukioon meneminen ei tulisi olemaan vaikeata.

        Tuosta olen samaa mieltä myös että aikuislukiossa tarvitaan enemmän motivaatiota ja itsekuria. Mutta siinäkin on hyvät ja huonot puolensa.

        Aikuislukio on saanut minut myös lukemaan ja opiskelemaan läksyt enemmän kuin päivälukiossa. Päivälukiossa oli niin monta oppilasta tunnilla, ettei siellä erikseen ruvettu jokaiselta kysymään kysymyksiä, vaan ne jotka viittasivat, vastasivat.
        Aikuislukiossa opettaja kyselee vuorotellen usein asioita/vastauksia. Tämä "pakottaa" opiskelemaan ahkerammin ettei tuntisi itseään niin "tyhmäksi". Vaikka se välillä ärsyttää, niin siitä on hyötyä loppujen lopuksi.

        Olet ihan oikeassa. Varsinkin viimeinen kappaleesi on niin totta. On pakko tehdä aina läksyt, kun ne kumminkin aina käydään tarkasti läpi ja joutuu vastaamaan monta kertaa. Alussa se tuntui rääkkäykseltä, mutta nyt jälkeenpäin siitä on ollut vain hyötyä. Lopussa kiitos seisoo.


      • Helpotuksen huokaus

        Oli rohkaisevaa kuulla. Poikamme jätti Steinerlukion, koska sinne oppilaat tulivat enimmäkseen kuluttamaan aikaa: tunneilla keskittyminen oli vaikeaa, kun joku/jotkut jatkuvasti "heitti läppää" ja välitunnit sai olla yksikseen ellet tupakoinut. Koulu kieltää tupakoinnin, mutta siitä huolimatta koko luokka suuntaa koulupihan ulkopuolelle tupakalle.
        Ja jos, kuten poitsullamme, on uravalinta jo selvillä ( lukion jälkeen amk), ei ole mitään syytä tuhlata aikaa ja pilata elämäänsä jossain epämiellyttävässä ympäristössä.


    • Anonyymi

      voimaan 01.8.2021 jolloin kurssit muuttuvat opintojaksoiksi, ja niiden perusteella lukion oppimääräksi tulee 88 opintopistettä haluamasi kurssit siihen päälle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2644
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1952
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1423
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1295
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1201
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1121
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 19
      1031
    Aihe