Rokotus

Susku

Kuinka pitkin välein kissa pitää rokottaa? Entä millon se täytyy en simmäisen kerran rokottaa? Kysyn vaa sen takii et tietäisisin senkin sitten, ku meille tulee se kissa.

7

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raili

      piikkiä peppuun ja kerran riittää.

      • Elmo

        Kissan terveydenhoidon kannalta tärkeitä ovat rokotukset. Kolmen kuukauden iässä pentu tulee rokottaa hengenvaarallista ja tarttuvaa kissaruttoa vastaan.
        Uusintarokotukset otetaan eläinlääkärin ohjeiden mukaisesti.

        Jos kissa käy näyttelyissä, se tarvitsee myös rabies- eli vesikauhurokotuksen sekä kissaflunssarokotuksen. Ns. kolmoisrokote sisältää kissarutto- ja flunssarokotteet yhdessä.

        Rokotuskäyntien yhteydessä eläinlääkäri tarkistaa kissan yleiskunnon.


      • Kimi
        Elmo kirjoitti:

        Kissan terveydenhoidon kannalta tärkeitä ovat rokotukset. Kolmen kuukauden iässä pentu tulee rokottaa hengenvaarallista ja tarttuvaa kissaruttoa vastaan.
        Uusintarokotukset otetaan eläinlääkärin ohjeiden mukaisesti.

        Jos kissa käy näyttelyissä, se tarvitsee myös rabies- eli vesikauhurokotuksen sekä kissaflunssarokotuksen. Ns. kolmoisrokote sisältää kissarutto- ja flunssarokotteet yhdessä.

        Rokotuskäyntien yhteydessä eläinlääkäri tarkistaa kissan yleiskunnon.

        Elmolla on nyt kyllä vähän vanhentunutta tietoa, näyttelyitä varten ei ole Suomessa vaadittu rabiesrokotusta enää pariin vuoteen.

        Mutta yleensä pentu rokotetaan 8-12 viikkoisena kissaruttoa ja kissaflunssia vastaan (kolmoisrokote) joka vahvistetaan 2-4 viikon kuluttua. Ja rokote uusitaan vuosittain. Tietysti riippuu hieman käytetystä rokotteesta. Tämä rokote olisi syytä olla kaikilla kissoilla, myös sisäkissoilla, koska omistaja voi tuoda tappavan kissaruton mukanaan ulkoa.

        Ns. neloisrokotteessa on ruton ja flunssien lisäksi myös klamydia, joka ei ehkä ole mitenkään välttämätön kissalle jolla ei ole kissakontakteja. Rabiesrokote on myös saatavilla, mutta itse en antaisi sitä kuin kissalle joka ulkoilee vapaana aivan itärajan tuntumassa. Suomessahan ei ole ollut yhtään rabiestapausta vuosiin. Ulkomailla näyttelyissä käyvillä kissoilla rabiesrokotus on pakollinen.


      • Raili
        Elmo kirjoitti:

        Kissan terveydenhoidon kannalta tärkeitä ovat rokotukset. Kolmen kuukauden iässä pentu tulee rokottaa hengenvaarallista ja tarttuvaa kissaruttoa vastaan.
        Uusintarokotukset otetaan eläinlääkärin ohjeiden mukaisesti.

        Jos kissa käy näyttelyissä, se tarvitsee myös rabies- eli vesikauhurokotuksen sekä kissaflunssarokotuksen. Ns. kolmoisrokote sisältää kissarutto- ja flunssarokotteet yhdessä.

        Rokotuskäyntien yhteydessä eläinlääkäri tarkistaa kissan yleiskunnon.

        kuka sulle kaiken ton roskan kertonut?Varmaan rokotuksien myyjä


      • Kinastelkaa, saatte banaanit
        Raili kirjoitti:

        kuka sulle kaiken ton roskan kertonut?Varmaan rokotuksien myyjä

        Kas kun et ehdottanut unionia...


      • mamma
        Raili kirjoitti:

        kuka sulle kaiken ton roskan kertonut?Varmaan rokotuksien myyjä

        Kyllä pennut rokotetaan kahdesti (siis tehostetaan) mielellään kolmoisrokotteella ja kissapopulaatioissa (useampi kissa) käytetään mielellään tapettua rokotetta eikä ns. elävää (omien viruskantojen estämiseksi). Kissalehdessä, (kissaliiton julkaisu) useassa numerossa on nämä suositukset ja näyttelykissojen erikoismääräykset mainittu. Kyse ei siis ole markkinoinnista.

        Rabiesta ei kotimaisissa näyttelyissä tarvita mutta jos menet rajojen ulkopuolelle se myöskin tarvitaan (vaikka et menisi näyttelyynkään). Rabiesta lähinnä suositellaan ulkona liikkuville kissoille.


      • Elmo
        Raili kirjoitti:

        kuka sulle kaiken ton roskan kertonut?Varmaan rokotuksien myyjä

        Samantapaisen vastauksen sain toksoplasmoosia käsittelevään viestiini.

        ...miksi siis enää vaivaudun kirjoittamaan tänne? No siksi, kun joskus täällä kuitenkin kirjoitetaan asiaakin. En mainitse nimimerkkejä, ettei taas syytetä hännystelystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe