Kissani on 5 kk vanha ja mielestäni hän syö huonosti. Hyvä jos menee 100 g pussi päivässä pari kerta viikossa.
Olen yrittänyt laittaa kotiruokaa esim: keittänyt seitä ja naudanlihaa mutta ei kelva eikä myöskään raakana.
Olen yrittänyt myös antaa kermaa, juusto, raejuusto ja makkaroita huonolla menestyksellä.
Ainoastaa menee whiskas pussiruokia kanaa ja lihaa ja lammasta. Ajattelin että onko liian yksitoikoista antaa vain näitä kahtaa joka päivä. Kuivamuonaa menee Hill`s ja whiskas Top silloin tällöin. Hän painaa alle 2 kg. Onko huonoa jos kissa syö niin vähän ja on vähän laiha?
Kissa on rokotettu ja madotettu eurooppalainen. Kaikki muu näyttää olevan kunnossa, vilkas ja leikkisä ja mielestäni turkki on myös kunnossa.
Onko aihetta huoleen?
Miksi kissani ei syö...
18
971
Vastaukset
- Yöeläjä
Mahtaako kissasi muuten vain olla ronkeli ruuan suhteen? Jos madotukset ynnä muut on kunnossa ja kisu on muutenkin terveen oloinen niin en usko että on syytä huoleen.Sitten vasta jos kissasi lakkaa syömästä ja laihtuu entisestään voi olla parempi käydä näyttäytymässä eläinlääk. Itselläni on pari kuukautta nuorempi kisu eikä sillä ole ongelmia ruuan suhteen...sillä on aina kuivamuonaa tarjolla.Sanotaan että pennuilla pitäisi olla aina (purkki)ruokaa tarjolla mutta itse annan 3-4 kertaa päivässä huoneen lämpöisen aterian.
(Ruokaa ei ole muutenkaan hyvä seisottaa lämpöisessä.)Varmasti kisu alkaa nyrpistää nenäänsä jos sama ruoka on aina kupissa seisomassa. Tarjoaa sopivin väliajoin aterian,niin että ruokahalu on sen verran suuri että ruoka menee napisematta alas. Jos kisusi nyrpistää nenää kun annat ruokaa voit yrittää jättää kupin siihen tai tarjota sitä vähän ajan päästä uudestaan niin kauan kunnes kisu syö.
(Oletko kokeillut?)Kissat taitaa olla aika ronkeleita kokeilemaan uusia makuvaihtoehtoja ja tottuvat syömään samaa ja siksi olisi parempi jo pennusta pitäen totuttaa esim.monipuolis.kotiruokaan. Oma kissani syö purkkiruokaa(merkillä ei väliä)johon on muussattu perunaa, porkkanaa ja porsaan sydäntä. Voit yrittää myös sekoittaa Whiskassin sekaan aluksi pienen määrän jotain kotiruokaa (aina miel.keitettyä). Meidän kisulla menee pelkästä kaupan purkki ruuasta maha ruikulle ja ollaan muutenkin päätetty jättää purkki ruuat ja siirtyä pelkkään kotiruokaan. Mutta se on hyvä jos ruoka kuitenkin toistaseksi häviää kupista mutta sitä on vaikea sanoa mikä saisi kisusi ruokahalun paranemaan...- kissanruokafriikki
kasvavalle kissalle ei kannata antaa aikuisten kissojen ruokaa, koska siinä ei oo oikeessa suhteessa niit aineita ja vitamiineja (jne..) joita se tarttee kasvaakseen.. eli, kaupasta saa kans penturuokaa mut "tuoreruokaa" vaan yhtä laatua, whiskasin kanapaloja.. se on laitettu pienemmäks ku aikuistenruoka, et pikkusten hampaiden on helpompi syödä, ja sitä on 100g pusseissa ja säilykepurkissa.. meiän 8kk vanha katti on viim. 5 kk saanu sitä pussis olevaa whiskasii ja muita samantyyppisiä penturuokia ja penturaksuja (=kuivamuonaa) joka pitää hampaat kunnossa.. kissasi voisi mieluummin syödä raksuja, tai ainakin kannattaa kokeilla! eläintarvikeliikkeissä valikoima on laajempi. toivottavasti oli apua!!!
- ;)
kissanruokafriikki kirjoitti:
kasvavalle kissalle ei kannata antaa aikuisten kissojen ruokaa, koska siinä ei oo oikeessa suhteessa niit aineita ja vitamiineja (jne..) joita se tarttee kasvaakseen.. eli, kaupasta saa kans penturuokaa mut "tuoreruokaa" vaan yhtä laatua, whiskasin kanapaloja.. se on laitettu pienemmäks ku aikuistenruoka, et pikkusten hampaiden on helpompi syödä, ja sitä on 100g pusseissa ja säilykepurkissa.. meiän 8kk vanha katti on viim. 5 kk saanu sitä pussis olevaa whiskasii ja muita samantyyppisiä penturuokia ja penturaksuja (=kuivamuonaa) joka pitää hampaat kunnossa.. kissasi voisi mieluummin syödä raksuja, tai ainakin kannattaa kokeilla! eläintarvikeliikkeissä valikoima on laajempi. toivottavasti oli apua!!!
Ei se välttämättä vaan haluu syödä kamunkin kissa tosi vähän ja on silti ihan terve...
- Kauris
kissanruokafriikki kirjoitti:
Kissallani on aina kuivamuona ja vettä mutta ei hän paljon sitä syö.
Hill`s Feline Growth, kana kuivamuona ja Whiskas`s Top kana sekä pentukuivamuona kana-kalkkuna.
Sitä pentu tuorepurkkiruoka on niin vähän. En ole löytänyt muuta kuin Whiskas`n pentukana ja junior.
Tule vaan mieleen voiko näitä samoja ruokapurkkeja aina antaa. Onkohan tämä riittävä ainakin pentuajan. - Kauris
Taitaa olla aika ronkeli. Mutta jos on nälkä niin kyllä luulis syövän mitä vaan, en tiedä. Kuivamuonaa on aina tarjolla ja vettä mutta sitäkin hän syö aika vähän. Täytyy myöntään että minulla on ruokaa kupissa jos vaikka söis vähän ajan kuluessa. Oliskohan syynä ettei se kelva. Sanotaan että ruoka pitää antaa huoneenlämpöisenä. Voiko ruoka lämmittää mikrossa kun sitä ottaa jääkaapista?
Kaikkea makuja olen koleillut Kun on tämä BSE tauti niin ajattelin laittaa kotiruokaa. Yritän nyt niin että laitan kotiruokaa keitettyä seitä tai lihaa ja panen kaupan purkkiruokaa vähän joukkoon jos onnistuis.
Kiitos neuvoista. - Kurrnau
Kauris kirjoitti:
Hill`s Feline Growth, kana kuivamuona ja Whiskas`s Top kana sekä pentukuivamuona kana-kalkkuna.
Sitä pentu tuorepurkkiruoka on niin vähän. En ole löytänyt muuta kuin Whiskas`n pentukana ja junior.
Tule vaan mieleen voiko näitä samoja ruokapurkkeja aina antaa. Onkohan tämä riittävä ainakin pentuajan.Hiukan asian viereen... Monet tuntuvat kehuvan esim. Hill's:in tuotteita laatutuotteina, mutta mistä johtuu että mitä korkeammalle ihminen jonkin tuotteen/tuotesarjan arvostaa sitä varmennin meidän ronkeli kisu kieltäytyy niitä syömästä. Esim. kyseinen Hill's ? Tässä tuntee itsensä huonoksi huoltajaksi kun joutuu kantamaan "marketti tavaraa" kotiin.
- mamma
Kurrnau kirjoitti:
Hiukan asian viereen... Monet tuntuvat kehuvan esim. Hill's:in tuotteita laatutuotteina, mutta mistä johtuu että mitä korkeammalle ihminen jonkin tuotteen/tuotesarjan arvostaa sitä varmennin meidän ronkeli kisu kieltäytyy niitä syömästä. Esim. kyseinen Hill's ? Tässä tuntee itsensä huonoksi huoltajaksi kun joutuu kantamaan "marketti tavaraa" kotiin.
Ei ole ainut laatumerkki, on niitä muitakin ja kissat syövät pitkälti hajuaistinsa perusteella joten joku toinen pitää yhdestä joku toinen taas toisesta merkistä. Meillä esim. syötettiin aikanaan IAMS tuotteita mutta kokeiltuani Royal Canin ruokia jäi ed. mainittu ruoka pois (kukaan kissoistamme ei enää suostunut IAMS:ia syömään). Nykyisin IAMS valmistetaan lisenssillä (olikohan Puolassa) ja monet kissaihmiset ovat kertoneet samansuuntaisia kokemusia.
Tuolla myöhemmin on vähän listaa muista merkeistä jos kiinnostaa. - vinkki
Kauris kirjoitti:
Tule vaan mieleen voiko näitä samoja ruokapurkkeja aina antaa. Onkohan tämä riittävä ainakin pentuajan.se on aivan tavallista jos kissasi ei syö kuivaruokaa ei serkunikaan kissa aina halua syödä kuivaruokaa ja se on ihan terve.Kissasi varmasti syö kyllä kuivarukaa kun sillä on nälkä ja jos se ei syö niin sitten kannattaa kysyä eläin lääkäriltä.Serkkuni kissa on myös pentu vielä.
- Tintsu
En mä tuosta pahemmin huolestuis kun kerran on vilkas ja turkki on kunnossa. Aika pieni kyllä on.
Mä annan kerran viikossa joko raakaa sydäntä/munuaista (sitä isompaa, joko nauta tai sika)/maksaa/huoneenlämpöistä raakaa pakasteseitä (ei keitettyä). Lihaa en raaski ostaa enkä eläinpakastelihaa laadun takia halua ostaa. Pääruokana (itse valinneet) toinen syö purkkiruokaa ja toinen kuivaruokaa. Minustakin tuntuu etteivät omani syö tarpeeksi mutta kun kiloja on molemmilla 6-7 niin kai ne kilot jostain tulee. Maksa ja varsinkin munuainen on erikoisherkkua. Silloin nau-utaan niin että naapuritkin kuulee.
Voisko ruokahaluttomuus olla masennusta? Onko sillä eläinseuraa/joutuuko olemaan päivät yksin kotona?- Tiikeri
Meidän kisu on 4kk ja syö myös sellaisen pussillisen, parhaassa tapauksessa vähän toista, päivässä ja sillä ainakin on sitä vikaa, että jos laittaa jotain muuta kuin herkkuruokamerkkiä (olikohan se lihapatee vai mikä), niin sitä käydään haistamassa ja katsotaan sitten kysyvästi ja maukastaan, josko se ruoka siinä kipossa vaihtuisi. Kun sen vaan antaa siinä olla, niin on se kohta kadonnut parempiin suihin.
Luulin itse myös ensin että kisu on kipeä, tai ruoka oli liian pahanhajuista tms. Ainoa ruoka, joka piti kiposta vaihtaa pois oli Kitekatin kissanruoka, koska siitä meni kisupoloisen maha sekaisin (=kuralle) Onneksi ei vaikuttanut liiemmälti ruokahaluun.
Onko muuten niin, että maksaa ei kannattaisi ihan pennuille vielä antaa??
Kissat taitavat olla siinä määrin fiksuja otuksia, että eivät syö itseään tieten tahtoen ähkyyn, jos vain on muuta tekemistä, joten arvelisin että yksinäisyyden ja masennuksen merkki voisi olla ennemminkin liikasyönti.
Tietääkö kukaan, mitä vauhtia kissa kasvaa?? Nimittäin meidän 4kk kisu ei ole paljon yli kiloa, tai ainakaan ollut ~3 vkoa sitten, kun punnittiin. - Kauris
Tietysti sisäelimet ovat varmaan terveellisiä vai onko nykyään enää kun on tämä hullun lehmän tauti.
Koska raaka liha tai seiti ei kelva saatikka sisäelimet.
Olen päivät kotona ja leikin tunnin verran niin ettei voi olla masennusta.
Vai kuluttaako hän paljon energiaa mut ei hän paljon syökään. - Kauris
Tiikeri kirjoitti:
Meidän kisu on 4kk ja syö myös sellaisen pussillisen, parhaassa tapauksessa vähän toista, päivässä ja sillä ainakin on sitä vikaa, että jos laittaa jotain muuta kuin herkkuruokamerkkiä (olikohan se lihapatee vai mikä), niin sitä käydään haistamassa ja katsotaan sitten kysyvästi ja maukastaan, josko se ruoka siinä kipossa vaihtuisi. Kun sen vaan antaa siinä olla, niin on se kohta kadonnut parempiin suihin.
Luulin itse myös ensin että kisu on kipeä, tai ruoka oli liian pahanhajuista tms. Ainoa ruoka, joka piti kiposta vaihtaa pois oli Kitekatin kissanruoka, koska siitä meni kisupoloisen maha sekaisin (=kuralle) Onneksi ei vaikuttanut liiemmälti ruokahaluun.
Onko muuten niin, että maksaa ei kannattaisi ihan pennuille vielä antaa??
Kissat taitavat olla siinä määrin fiksuja otuksia, että eivät syö itseään tieten tahtoen ähkyyn, jos vain on muuta tekemistä, joten arvelisin että yksinäisyyden ja masennuksen merkki voisi olla ennemminkin liikasyönti.
Tietääkö kukaan, mitä vauhtia kissa kasvaa?? Nimittäin meidän 4kk kisu ei ole paljon yli kiloa, tai ainakaan ollut ~3 vkoa sitten, kun punnittiin.Minun Sinilläni on samat meininkit kuten Sinulla.
Toivotaan että tässä paranee.
En tiedä kuinka paljon 5 kk kissa pitäisi painaa. Sini painaa n. 2 kg. - Tintsu
Kauris kirjoitti:
Tietysti sisäelimet ovat varmaan terveellisiä vai onko nykyään enää kun on tämä hullun lehmän tauti.
Koska raaka liha tai seiti ei kelva saatikka sisäelimet.
Olen päivät kotona ja leikin tunnin verran niin ettei voi olla masennusta.
Vai kuluttaako hän paljon energiaa mut ei hän paljon syökään.Joskus tuntuu ettei tietyt ruuat kelpaa ja yhtäkkiä ne kelpaakin. Never say never.
Seiti ei oo mun kissoillakaan ollu herkkujen kärjessä mutta eilen sai yhtä innokkaat reaktiot aikaan kuin munuainen tavallisesti.
Kiva ettei ollut masennusta.
- mamma
Tässä vähän omia kokemuksia ja ruokintaa.
kasvattaja kun olen, on minulla pentuja siis syntymästä saakka ja koska osa pennuista jää itselle, jatkamaan kasvatustyötä on myös kokemusta kissan kasvamisesta ja painon kehityksestä aikuseksi saakka.
meillä toimii seuraava systeemi; pentujen kiinteä ruokinta aloitetaan n. 3 viikon iässä ja se tehdään Hill´s a/d:llä, pikkuhiljaa aloitetaan jauhelihan kanssa ja sitten siirrytään jauheliha whiskas junior tai jokin muu penturuoka sekoitukseen. Lisään sekoitukseen välillä myös kermaviiliä (hyla) jotta tottuvat makuun.4-5 viikon iässä alkaa kokoliha harjoitus ensin pienen pienillä paloilla, pikkuhiljaa palojen kokoa suurentaen (hampaille töitä). Raksuja pennut saavat syödä kun itse haluavat ja kermaa annetaan vuoropäivinä kermaviilin kanssa.
Penturuokia löytyy jokaiselta valmistajalta (klinikoilta sekä eläinkaupoista) ja itse tehdyt ruoat ovat hyviä kunhan vaan muistaa ne vitamiinit ym.
Kasvaminen on yksilöllistä eri kissojen kesken; urokset kasvaa nopeammin ja isommiksi kuin naaraat ja eri rodut eri tavalla ja eri kokoisiksi, maatiaiskissatkaan eivät ole samankokoisia (perimä vaikuttaa).
2 kg 5 kk vanhalle kissalle ei välttämättä ole liian vähän jos se ei tunnu laihalta (kylkiluut ja selkärangan nikamat tuntuu liian selvästi). Kasvava pentu tarvitsee energiaa ja siksi rasvaista ruokaa (rasva on kissalle tärkeää kunhan se on oikeanlaista).
Kunnollinen ruoka, vaikka se ostohetkellä maksaa enemmän, tulee loppujen lopuksi halvemmaksi kuin markettien halvat ruoat. Kissa pysyy terveempänä (eläinlääkärit ovat kallita) ja laaturuokaa kissa syö suhteessa vähemmän kuin pelkkää vatsan täytettä. Raksujen ostaminen isommissa pusseissa tulee kilohinnaltaan halvemmaksi kuin pienet pussit joten satsaus laatuun kannattaa. Liha on erityisen tärkeää kissan terveydelle ja siksi sitä meillä annetaan joka päivä. Kissamme eivät ole juurikaan lääkäriä tarvinneet kuin rokotuksia varten.
Jos pentusi on muuten terve ja vilkas en olisi kovin huolestunut, mutta jatka eri ruokien yrittämistä, ettei pennustasi kehity kranttua aikuista.- Kauris
Kiitos vinkeistä. Onkohan siitä ollut haittaa kun olen antanut Sinille enemmän aikuisten ruokaa kun en ole löytänyt penturuokaa. Olisi tietysti pitänyt mennä eläinkauppaa.
Ja vielä, onko siitä haittaa kun en saa Siniä syömään raaka lihaa?
Millaista ruokaa tarkoitetaan kun sanotaan, että rasva on kissalle tärkeää?
Kun silitän Siniä niin kyllä selkärangan nikamat tuntuu.
Hyvä jos ei mielestäsi ole syytä huoleen mutta jatkan eri ruokien yrittämistä. - mamma
Kauris kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Onkohan siitä ollut haittaa kun olen antanut Sinille enemmän aikuisten ruokaa kun en ole löytänyt penturuokaa. Olisi tietysti pitänyt mennä eläinkauppaa.
Ja vielä, onko siitä haittaa kun en saa Siniä syömään raaka lihaa?
Millaista ruokaa tarkoitetaan kun sanotaan, että rasva on kissalle tärkeää?
Kun silitän Siniä niin kyllä selkärangan nikamat tuntuu.
Hyvä jos ei mielestäsi ole syytä huoleen mutta jatkan eri ruokien yrittämistä.On olemassa erilaisia ruokinta malleja, toiset kieltävät sianlihan (keltarasvataudin tai muiden pöpöjen vuoksi) toiset taas naudanlihan BSE:n tai vähäisen rasvaprosentin takia.
Meillä on aina käytetty naudanlihaa (kotimaista, ihmisille tarkoitettua kulmapaistia). Sianlihaa en käytä. ELL Suvi Pohjola-Steroosin mukaan porsaan sydän on parasta "lihaa" kissoille mutta vahvana se voi aiheuttaa löysää vatsaa kuten maksakin.
Rasva meidän ruokinnassa haetaan hyvänlaatuisista raksuista joiden rasvaprosentti on yli 20 %, näitä on esim. Hill´s, Royal Canin, Nutro, Purina Pro Plan, Pro Cat (uusi Jenkkiruoka) ja monia muita (näistä nimenomaan penturuoat). Imperial Cat, Ranskalainen ruokamerkki johon on lisätty ankan rasvaa.
Meillä ruokinta perustuu laaturaksuihin ja muu ruoka on ikäänkuin lisuke ja lihaa todellakin annetaan joka ilta. Ei lihaton ruokavalio välttämättä ole mitenkään vaarallista (meillä on yksi Tanskan tuonti naaras joka ei koskaan ole syönyt lihaa ja on aivan terve (se syö tosin raksuja huomattavasti muita enemmän.
Voit myös kokeilla Nutri Plus geeliä (saa klinikoilta, eläinkaupoista sekä apteekeista) joka on vitamiini valmiste ja jolla on taipumusta lisätä ruokahalua (ei saa antaa liikaa -> löysä vatsa). Itse olen käyttänyt tätä "palkintona" esim. kampauksen jälkeen (pieni määrä n. 1 cm pötkö sormesta (useimmat pitävät mausta ja nuolevat sen mielellään mutta se on myös helppo laittaa kitalakeen alkukankeuden voittamiseksi).
- Juho
Kissa saa kaikki tarvittavat ravintoaineet kissan täysiravinnosta. Kissalle ei periaatteessa tarvitsisi antaa muutaruokaa kuin kissantäysiravintoa. Muistathan kun kissasi on puolenvuoden iässä niin sille ei saisi juottaa maitoa eikä kermaa, koska kissasi voi olla näille allerginen. Vaan pidä sen lähettyvillä raikasta vettä.
- Anne
Moikka!! mun kissa on 10kk vanha se painaa suurin piirtein 2-2½kg ei sekään kyllä omasta mielestä syö se kyllä leikkii paljon ja turkki on kunnossa mutta sille ei kelpaa kuin purkki ruoka ja raksut tai sitten kinkku joten elä välitä kyllä se siitä ajan myötä syöpi ei munkaa kissa alussa syönyt paljon mitään ja mun kissaa ei oo ees rokotettu joten kyllä se lihoo siitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1107090- 954601
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista594547Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee503743- 513708
- 2023637
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san263213- 502673
- 312281
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222078