sisäelimet

Pandan emo

Panda-kissani (7 kk, brittikolli) rakastaa ylikaiken raakaa maksaa, munuaisia ja sydäntä. Niitä katti söisi määrättömästi. Tiedän että munuaisia/maksaa saa antaa vain kerran viikossa ja näin olen tehnytkin. Koskeeko sama ohje myös sydämellä herkuttelua? Pennun "maku" on muutenkin hyvin lihavoittoinen, kuivamuonaa onneksi menee ja olen menestyksellä syöttänyt pentu-Iamsia. Kalaa kissa ei edes suostu haistamaan ja viilit/kermat/kermaviilit jäävät syömättä. Pärjääkö kissa näillä eväillä? Pentu on iso, painaa noin 5,5 kiloa ja turkki kiiltää.

9

737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tintsu

En ole erikoistunut kissanruokiin, mutta hyvin näyttää koosta päätellen pärjäävän. Ravintoainepuutoksia ei pitäis tulla kun kerran syö kuivaruokaa. Katso kuitenkin ettei mene ruokavalio liian sisäelinvoittoiseksi.
      Itse en anna raakaa maksaa/munuaista/sydäntä/pakasteseitä kuin kerran viikossa. Itsevalitsemanaan pääruokana toisella on kuivaruoka ja toisella purkkiruoka. Munkaan kissat ei maitotuotteista perusta, maito jää lautaselle.

• matte

Kissoihin erikoistuneen ELL Suvi Pohjola-Stenroosin mukaan possun sydäntä voi antaa päivittäin kissalle ruoaksi. Sen rasva on hyväksi, sillä kissahan tarvitsee paljon rasvaa.

• minä

Itse olen ollut oman kissani kanssa juuri Suvin hoidossa ja hän kertoi minulle ihan samat ohjeet kuin em. kirjoittajallekin ja korosti,että eläinkaupan kuivamuonalla ja sydämellä kissa pärjää oikein hyvin!!Oma kattini ei enää muuta juuri syökään kuin sydäntä ja seitä sekä joskus harvoin tonnikalaa-sen herkkua..Hyvää jatkoa ja onnea oikean ravinnon löytämiseen.Ps. Ethän vain anna kissasi lihota liikaa,koska jo nykyinen painokin tuntuu aika sopivalta ellei ole kyseessä ragdoll!!!

• Miiru

tuntuu sinun kissasi olevan. Käsittääkseni ei siitä ole mitään haittaa, jos annat useamminkin sydäntä kissallesi. Maksaa tosiaan ei saisi antaa kovin usein, on melko vahvaa ruokaa, eikä kaikkien vatsa välttämättä kestä sitä. Muistathan liottaa munuaisia? Yritä saada kissasi syömään viiliä tms. Kasvavan kissan luustolle on hyväksi saada kalsiumia. Kala ei ole niin välttämätöntä kissan ruokavaliossa.

Olen utelias, minkä värinen Panda on? Itsellänikin nimittäin on brittiläisiä, vanhuksia jo.

• Pandan emo

Panda näyttää nimensä mukaisesti pandalta eli on pääväriltään valkoinen, häntä on musta ja naamassa musta "naamari" vähän samaan tapaan kuin oikeillakin pandoilla ja lisäksi on jokunen musta laikku. Oikein komea, aianakin minun mieleestäni ja luonteeltaan varsinainen sohvaperuna.

• Miiru
        Pandan emo kirjoitti:

Panda näyttää nimensä mukaisesti pandalta eli on pääväriltään valkoinen, häntä on musta ja naamassa musta "naamari" vähän samaan tapaan kuin oikeillakin pandoilla ja lisäksi on jokunen musta laikku. Oikein komea, aianakin minun mieleestäni ja luonteeltaan varsinainen sohvaperuna.

Ajattelinkin, että nimi on enne. Minunkin brittini ovat mustavalkoisia, oikeammin rekisteröity harlekiineiksi, eli valkoinen pohja, jossa mustia laikkuja. Eivät siis ns. tavallisia musta-valkoisia. Taitaa Pandakin olla harlekiini virallisesti. Toisten mielestä mustavalkoinen kissa on "niin tavallisen" näköinen, mutta minusta kaunis!

• Emma

En ole koskaan kuullut munuaisten liottamisesta. Miksi niin pitäisi tehdä? Miten kauan munuaisia pitää liottaa?

• Miiru
        Emma kirjoitti:

En ole koskaan kuullut munuaisten liottamisesta. Miksi niin pitäisi tehdä? Miten kauan munuaisia pitää liottaa?

Ei munuaisten liottaminen ole pakollista, mutta koska munuaiset sisältävät runsaasti virtsa-ainetta, niitä ei saisi antaa montaa kertaa viikossa. Lisäksi ne olisi hyvä liottaa kylmässä vedessä tai kiehautta juuri sen takia, että virtsa-aine poistuu. Liotusaikaa en osaa sinulle valitettavasti tarkalleen sanoa; en ole koskaan katsonut kellosta. Toivottavasti sait vastauksen kysymykseesi :)

• Emma
        Miiru kirjoitti:

Ei munuaisten liottaminen ole pakollista, mutta koska munuaiset sisältävät runsaasti virtsa-ainetta, niitä ei saisi antaa montaa kertaa viikossa. Lisäksi ne olisi hyvä liottaa kylmässä vedessä tai kiehautta juuri sen takia, että virtsa-aine poistuu. Liotusaikaa en osaa sinulle valitettavasti tarkalleen sanoa; en ole koskaan katsonut kellosta. Toivottavasti sait vastauksen kysymykseesi :)

Kissani saavat munuaisia vain kerran pari kuukaudessa, joten suurta vahinkoa tuskin pääsee käymään, vaikken ole tähän mennessä liottanutkaan. Luulin niiden olevan sellaisenaan ihmisellekin kelpaavia, vaikkei olekaan koskaan tehnyt mieli maistaa. Jäävät vastaisuudessakin kissalle, mutta kenties huuhdottuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava

Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I
      Maailman menoa
      153
      3410
    2. Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa

Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk
      Maailman menoa
      83
      2962
    3. Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa

Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva
      Maailman menoa
      58
      2440
    4. Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista

Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro
      Maailman menoa
      41
      2340
    5. Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen

ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?
      Maailman menoa
      50
      2243
    6. Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?

Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä
      Maailman menoa
      115
      2235
    7. Mikä aate kaiken pahan takana?

Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.
      Maailman menoa
      151
      2149
    8. Kyllä nämä nyky autonakut ja autotki on heikloja

Vuoden vanha akku, eikä inahdakaan.... Pistin vara-akun just lataukseen ja lähen sillä antamaan apuvirtaa Jos ei toimi,
      Ikävä
      16
      2101
    9. Muistan vuosikymmenten takaa

Toivottavasti voit hyvin ja jaksat työssäsi. Olet upea ja erinomainen ihminen, toivon kaikkea hyvää.
      Ikävä
      12
      1536
    10. Päivi Räsäsen seksipaljastus loksauttaa Katja Ståhlin leuat! Elämäni biisi kohujakso tv:ssä!

Elämäni biisi -suosikkisarjan uusinnat ovat startanneet ja nyt vuorossa on sarjan 2. jakso v. 2019. Sinisille sohville
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1513
    Aihe