Kuinka pitää kissa erossa tapeteista?

Jossu

Olen kauhukseni huomannut, että kattini ovat alkaneet raaputella harrastuksekseen tapetteja ja teroittelevat niihin kynsiään, vaikka niillä on oma hieno raapimispuu. Eilenkin yritin pitää niille jälleen kerran "raapimiskoulutusta", eli raaviskelin itse kynsilläni puuta kissojen äimistellessä vieressä. Kyllä ne selvästi tajusivat homman ja kävivät vähän itsekin kokeilemassa, mutta tapetit vetävät silti puoleensa. Olen luvannut vuokranantajalle tapetoida asunnon lähtiessäni uudestaan, jos tuhoja sattuu ja se on kallis tikki!

Eilen oli pakko jo keksiä sellainen hätäapukeino, että paikkasin yhden suositun paikan A4-papereilla ja teippasin kulmistaan kiinni niin että ne eivät pääse tapettiin käsiksi. Yritin muka laittaa siihen myös kaksipuoleista teippiä (neuvojen mukaan), että kissoja inhottaisi, kun kynnet tarttuisivat kiinni. Vielä mitä, teippiä oli mukava repiä hampailla irti paperista! Toivon mukaan ne eivät päivän aikana ole syöneet tietänsä paperin läpi tapettiin...

Olen myös yrittänyt suihkutella kissankarkotetta, mutta se aine tepsii tasan viisi minuuttia. Sen jälkeen kun silmiä kirvelevä haju laskeutuu, ne ovat jälleen valmiita palaamaan "hajupaikkoihin". Onko kellään muita hyviä keinoja? Moni on sanonut, että laittaa pippuria paikkoihin, joihin ei halua kissan menevän, mutta eipä sitä oikein seinälle voi sirotella. Entä toinen keino sitruuna/appelsiini: jos valkoista tapettia sivelee niillä, sehän värjää seinän?

Nyt kaivataan kipeästi "erikoisneuvoja" eli asiantuntijat apuun, kiitos!!

8

879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna

Itselläni oli samankaltainen ongelma kun kissallani oli samanlainen "harrastus". Se teki sitä ihan huvikseen, eli seinistäni hävisi isoja tapettilaattoja.
      Päätin että siitä tulee loppu eli aina kun kissa oli hiukanki menossa seinille päin, suihkautin vettä naamalle. Rankkaa se oli kun piti yölläki suihkutella vettä aina kun kuuli rapinaa, mutta kyllä se onneksi loppui....vähitellen.
      olen kyllä kuullut että kaikki kissat eivät välitä suihkuttelusta. Meillä se onneksi tepsi ja nyt saan pitää ehjät tapetit:)

• Suihkutellut

ehdottaisin, mutta älä anna kissojen yhdistää suihkua itseesi; silloinhan ne tekevät tuhojaan heti kun olet poissa suihkuinesi! muina miehinä ohimennen tai nurkan takaa suihkutat, älä sano mitään, älä edes katso kissoja silmiin. Säilytä pulloa pakkasessa välillä, että pysyy taatusti hyisen kylmänä. Voit myös lirauttaa vähän sitruunaa pulloveden sekaan, kissat eivät yleensä siedä sen pistävää hajua.

• Tiikeri

Meillä nimittäin kokeilun kohteeksi joutui nojatuolin selkämys ja käsinojat. Teippasin foliota nojille ja selkänojaan ja loppui raapiminen, folion rapinaa suorastaan pelättiin. Nyt kun folio on pois, uskaltaa kissa kyllä hypätä käsinojille, mutta ei ole enää raapinut.

• Tintsu

Raapimispuu ei todellakaan takaa sitä että muut kissojen mielestä kivat paikat jätetään rauhaan. Raapiessahan kissan jättää hajujälkiä reviirilleen.

Mulla kävi yksiössä niin että lähtiessä meni tapetoinnin lisäksi sementin paikkaukseksi yhdellä kohtaa. Oli tosin oma kämppä, eikä tullut kalliix. Sä meinaat pärjätä pelkällä suojapaperilla :p?

Silloin en leikannut kissojen kynsiä mutta vois hillitä raapimis-intoa leikata kynnet vajaan kuukauden välein.

Toinen konsti leikkuun lisäksi on laittaa joku kaappi siihen kohtaan seinää, se kohta on jo "menetetty". Paitsi tietysti jos tuo edellisen kirjoittajan vesijuttu puree. Mulla se ei onnistunut kun ei ne mun nähden seinää raapineet ikinä, vaan silloin kun olin töissä.

Tabaskot ym. karkoitteet tosiaan värjää ja kestää vain tietyn ajan.

• Jossu

Kiitoksia vastaajille! FOliosta voin sanoa heti, että se ei pelota vaan on kissojen mielestä tosi kiva juttu. VEsipulloa en ole hirveästi raskinut käyttää, kun ne ressukat ovat saaneet siitä jo joka ilta annoksen pari. Niiden leikit menee välillä niin villiksi ja kuuluu huutoa, että pitää mennä suihkupullon kanssa väliin, kun käsinkään ei viitsi riitapukareita erottaa. Ongelmana on juuri se, että rapsuttelut tapahtuu yöllä ja päivällä kun olen poissa...Tapahtuneen hoksaa siitä, että lattialla on seinän juurella valkoista murua tapetista ja pieniä koloja tapetissa. Olen nukkunut jo kaksi viikkoa niin huonosti, että olisi kiva alkaa nukkua kerrankin sikeästi, eikä kuunnella enää korva höröllä kattien kolttosia. Yritän ensin tuota paperilla päällystystä, kynsien leikkausta ja vesipulloa sillon kun näen ne niissä puuhissa.

• Teippiä!
        Jossu kirjoitti:

Kiitoksia vastaajille! FOliosta voin sanoa heti, että se ei pelota vaan on kissojen mielestä tosi kiva juttu. VEsipulloa en ole hirveästi raskinut käyttää, kun ne ressukat ovat saaneet siitä jo joka ilta annoksen pari. Niiden leikit menee välillä niin villiksi ja kuuluu huutoa, että pitää mennä suihkupullon kanssa väliin, kun käsinkään ei viitsi riitapukareita erottaa. Ongelmana on juuri se, että rapsuttelut tapahtuu yöllä ja päivällä kun olen poissa...Tapahtuneen hoksaa siitä, että lattialla on seinän juurella valkoista murua tapetista ja pieniä koloja tapetissa. Olen nukkunut jo kaksi viikkoa niin huonosti, että olisi kiva alkaa nukkua kerrankin sikeästi, eikä kuunnella enää korva höröllä kattien kolttosia. Yritän ensin tuota paperilla päällystystä, kynsien leikkausta ja vesipulloa sillon kun näen ne niissä puuhissa.

Kokeilepa laittaa kontaktimuovia tarrapuoli päällepäin, kissa ei voi sietää jos tassut tarttuvat tarrapintaan.
        Yhtenä rangaistuskeinona voit pyöräyttää kissaa parikertaa vaatteiden puhdistamiseen tarkoitetulla tarraharjalla, seuraavan kerran riittää pelkkä tarraharjan näyttö. Sen voi laittaa myös pelätiksi ongelmakohdille.

• Merkku
        Jossu kirjoitti:

Niin, leikkaaminen voi kyllä hillitä raapimisintoa, mutta siinä voi käydä myös niin, että kun kynnet on leikattu, kissalle voi tulla tarve teroittaa kynsiään vieläkin enemmän. Nimittäin, kun kynnet on leikkauksen jälkeen "uudet", niitä täytyy päästä kokeilemaan, että toimiiko ne vielä ja uudet hajumerkit on jätettävä myös. Ja siinähän touhussa ei säästy sitten mikään. (Näin käy yleensä meillä, kun kynnet on leikattu). Eli kynsien leikkaaminen saattaa jopa lisätä raapimista, mutta tämäkin varmasti on hyvin yksilöllistä.

• kissafan

Meidän kissoihin tehosi "Vics Vaborub".Sillä se haisee voimakkaati eucalyptukselle.En tiedä kirjoitetaanko nimeä noin mutta se pon sitä kirkasta voidetta jota saa apteekeista ja se on tarkoitettu ihmisille iholle levittämiseen ja haisteluun:tukkoisen nenän avamiseen ja flunssaan.
      Sillä tapettiin ei tule väriläiskiä ja huoneisto tuoksuu raikkaalta ja hyvältä.Jos et halua laittaa sitä suoraan tapettiin rasvaläsikien pelossa,laita sitä jollekkin tarralapuilee ja laput seinään.Se tuoksu on nimittäin aika voimakas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      219
      9334
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      6168
    3. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      104
      5006
    4. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      62
      4896
    5. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3980
    6. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3530
    7. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      58
      3467
    8. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2961
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2946
    10. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2731
    Aihe