Kuinka pitää kissa erossa tapeteista?

Jossu

Olen kauhukseni huomannut, että kattini ovat alkaneet raaputella harrastuksekseen tapetteja ja teroittelevat niihin kynsiään, vaikka niillä on oma hieno raapimispuu. Eilenkin yritin pitää niille jälleen kerran "raapimiskoulutusta", eli raaviskelin itse kynsilläni puuta kissojen äimistellessä vieressä. Kyllä ne selvästi tajusivat homman ja kävivät vähän itsekin kokeilemassa, mutta tapetit vetävät silti puoleensa. Olen luvannut vuokranantajalle tapetoida asunnon lähtiessäni uudestaan, jos tuhoja sattuu ja se on kallis tikki!

Eilen oli pakko jo keksiä sellainen hätäapukeino, että paikkasin yhden suositun paikan A4-papereilla ja teippasin kulmistaan kiinni niin että ne eivät pääse tapettiin käsiksi. Yritin muka laittaa siihen myös kaksipuoleista teippiä (neuvojen mukaan), että kissoja inhottaisi, kun kynnet tarttuisivat kiinni. Vielä mitä, teippiä oli mukava repiä hampailla irti paperista! Toivon mukaan ne eivät päivän aikana ole syöneet tietänsä paperin läpi tapettiin...

Olen myös yrittänyt suihkutella kissankarkotetta, mutta se aine tepsii tasan viisi minuuttia. Sen jälkeen kun silmiä kirvelevä haju laskeutuu, ne ovat jälleen valmiita palaamaan "hajupaikkoihin". Onko kellään muita hyviä keinoja? Moni on sanonut, että laittaa pippuria paikkoihin, joihin ei halua kissan menevän, mutta eipä sitä oikein seinälle voi sirotella. Entä toinen keino sitruuna/appelsiini: jos valkoista tapettia sivelee niillä, sehän värjää seinän?

Nyt kaivataan kipeästi "erikoisneuvoja" eli asiantuntijat apuun, kiitos!!

8

941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna

      Itselläni oli samankaltainen ongelma kun kissallani oli samanlainen "harrastus". Se teki sitä ihan huvikseen, eli seinistäni hävisi isoja tapettilaattoja.
      Päätin että siitä tulee loppu eli aina kun kissa oli hiukanki menossa seinille päin, suihkautin vettä naamalle. Rankkaa se oli kun piti yölläki suihkutella vettä aina kun kuuli rapinaa, mutta kyllä se onneksi loppui....vähitellen.
      olen kyllä kuullut että kaikki kissat eivät välitä suihkuttelusta. Meillä se onneksi tepsi ja nyt saan pitää ehjät tapetit:)

      • Suihkutellut

        ehdottaisin, mutta älä anna kissojen yhdistää suihkua itseesi; silloinhan ne tekevät tuhojaan heti kun olet poissa suihkuinesi! muina miehinä ohimennen tai nurkan takaa suihkutat, älä sano mitään, älä edes katso kissoja silmiin. Säilytä pulloa pakkasessa välillä, että pysyy taatusti hyisen kylmänä. Voit myös lirauttaa vähän sitruunaa pulloveden sekaan, kissat eivät yleensä siedä sen pistävää hajua.


    • Tiikeri

      Meillä nimittäin kokeilun kohteeksi joutui nojatuolin selkämys ja käsinojat. Teippasin foliota nojille ja selkänojaan ja loppui raapiminen, folion rapinaa suorastaan pelättiin. Nyt kun folio on pois, uskaltaa kissa kyllä hypätä käsinojille, mutta ei ole enää raapinut.

    • Tintsu

      Raapimispuu ei todellakaan takaa sitä että muut kissojen mielestä kivat paikat jätetään rauhaan. Raapiessahan kissan jättää hajujälkiä reviirilleen.

      Mulla kävi yksiössä niin että lähtiessä meni tapetoinnin lisäksi sementin paikkaukseksi yhdellä kohtaa. Oli tosin oma kämppä, eikä tullut kalliix. Sä meinaat pärjätä pelkällä suojapaperilla :p?

      Silloin en leikannut kissojen kynsiä mutta vois hillitä raapimis-intoa leikata kynnet vajaan kuukauden välein.

      Toinen konsti leikkuun lisäksi on laittaa joku kaappi siihen kohtaan seinää, se kohta on jo "menetetty". Paitsi tietysti jos tuo edellisen kirjoittajan vesijuttu puree. Mulla se ei onnistunut kun ei ne mun nähden seinää raapineet ikinä, vaan silloin kun olin töissä.

      Tabaskot ym. karkoitteet tosiaan värjää ja kestää vain tietyn ajan.

      • Jossu

        Kiitoksia vastaajille! FOliosta voin sanoa heti, että se ei pelota vaan on kissojen mielestä tosi kiva juttu. VEsipulloa en ole hirveästi raskinut käyttää, kun ne ressukat ovat saaneet siitä jo joka ilta annoksen pari. Niiden leikit menee välillä niin villiksi ja kuuluu huutoa, että pitää mennä suihkupullon kanssa väliin, kun käsinkään ei viitsi riitapukareita erottaa. Ongelmana on juuri se, että rapsuttelut tapahtuu yöllä ja päivällä kun olen poissa...Tapahtuneen hoksaa siitä, että lattialla on seinän juurella valkoista murua tapetista ja pieniä koloja tapetissa. Olen nukkunut jo kaksi viikkoa niin huonosti, että olisi kiva alkaa nukkua kerrankin sikeästi, eikä kuunnella enää korva höröllä kattien kolttosia. Yritän ensin tuota paperilla päällystystä, kynsien leikkausta ja vesipulloa sillon kun näen ne niissä puuhissa.


      • Teippiä!
        Jossu kirjoitti:

        Kiitoksia vastaajille! FOliosta voin sanoa heti, että se ei pelota vaan on kissojen mielestä tosi kiva juttu. VEsipulloa en ole hirveästi raskinut käyttää, kun ne ressukat ovat saaneet siitä jo joka ilta annoksen pari. Niiden leikit menee välillä niin villiksi ja kuuluu huutoa, että pitää mennä suihkupullon kanssa väliin, kun käsinkään ei viitsi riitapukareita erottaa. Ongelmana on juuri se, että rapsuttelut tapahtuu yöllä ja päivällä kun olen poissa...Tapahtuneen hoksaa siitä, että lattialla on seinän juurella valkoista murua tapetista ja pieniä koloja tapetissa. Olen nukkunut jo kaksi viikkoa niin huonosti, että olisi kiva alkaa nukkua kerrankin sikeästi, eikä kuunnella enää korva höröllä kattien kolttosia. Yritän ensin tuota paperilla päällystystä, kynsien leikkausta ja vesipulloa sillon kun näen ne niissä puuhissa.

        Kokeilepa laittaa kontaktimuovia tarrapuoli päällepäin, kissa ei voi sietää jos tassut tarttuvat tarrapintaan.
        Yhtenä rangaistuskeinona voit pyöräyttää kissaa parikertaa vaatteiden puhdistamiseen tarkoitetulla tarraharjalla, seuraavan kerran riittää pelkkä tarraharjan näyttö. Sen voi laittaa myös pelätiksi ongelmakohdille.


      • Merkku
        Jossu kirjoitti:

        Kiitoksia vastaajille! FOliosta voin sanoa heti, että se ei pelota vaan on kissojen mielestä tosi kiva juttu. VEsipulloa en ole hirveästi raskinut käyttää, kun ne ressukat ovat saaneet siitä jo joka ilta annoksen pari. Niiden leikit menee välillä niin villiksi ja kuuluu huutoa, että pitää mennä suihkupullon kanssa väliin, kun käsinkään ei viitsi riitapukareita erottaa. Ongelmana on juuri se, että rapsuttelut tapahtuu yöllä ja päivällä kun olen poissa...Tapahtuneen hoksaa siitä, että lattialla on seinän juurella valkoista murua tapetista ja pieniä koloja tapetissa. Olen nukkunut jo kaksi viikkoa niin huonosti, että olisi kiva alkaa nukkua kerrankin sikeästi, eikä kuunnella enää korva höröllä kattien kolttosia. Yritän ensin tuota paperilla päällystystä, kynsien leikkausta ja vesipulloa sillon kun näen ne niissä puuhissa.

        Niin, leikkaaminen voi kyllä hillitä raapimisintoa, mutta siinä voi käydä myös niin, että kun kynnet on leikattu, kissalle voi tulla tarve teroittaa kynsiään vieläkin enemmän. Nimittäin, kun kynnet on leikkauksen jälkeen "uudet", niitä täytyy päästä kokeilemaan, että toimiiko ne vielä ja uudet hajumerkit on jätettävä myös. Ja siinähän touhussa ei säästy sitten mikään. (Näin käy yleensä meillä, kun kynnet on leikattu). Eli kynsien leikkaaminen saattaa jopa lisätä raapimista, mutta tämäkin varmasti on hyvin yksilöllistä.


    • kissafan

      Meidän kissoihin tehosi "Vics Vaborub".Sillä se haisee voimakkaati eucalyptukselle.En tiedä kirjoitetaanko nimeä noin mutta se pon sitä kirkasta voidetta jota saa apteekeista ja se on tarkoitettu ihmisille iholle levittämiseen ja haisteluun:tukkoisen nenän avamiseen ja flunssaan.
      Sillä tapettiin ei tule väriläiskiä ja huoneisto tuoksuu raikkaalta ja hyvältä.Jos et halua laittaa sitä suoraan tapettiin rasvaläsikien pelossa,laita sitä jollekkin tarralapuilee ja laput seinään.Se tuoksu on nimittäin aika voimakas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunnustusten lauantai

      Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      261
      3415
    2. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

      Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      36
      2982
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

      Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      34
      2218
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

      Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      43
      2126
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

      Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      78
      1994
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

      Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      84
      1766
    7. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

      palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      49
      1687
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

      Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      122
      1547
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

      "Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      56
      1454
    10. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

      Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      15
      1360
    Aihe