palkat tulevaisuudessa

p 14 v

Onko metsäkoneen kuskien palkkohin odotettavissa tulevaisuudessa nousua ?

On alan valinta mulla aika pian edesä ja oon ajatellut metsäkonealaa mutta en tiedä menenkö , jos saman pituisella koulutuksella vois saada parempipalkkaisenkin käytännönläheisen työn .

Isä ja äiti varoitelleet että älä hae kun se on kauheaa raatamista tosi pienellä palkalla . Ja samaa on sanonu yks metsämieski kun kysyin sen töistä . Oon kuullu että palkka on vähä yli 1500 kuussa , se on aika vähän paljosta työstä jos verot vielä pois . Mutta kun tämä ala vaikuttaisi silti kiinnostavalta koska tykkään metsästä ja koneista . Moni sanoo , että älä välitä palkasta sillon jos työstä piät , mutta kyllä palkallakin on todella väliä .

Olisi mukava tietää onko tulevaisuuden näkymät kuskeilla yhtään rahasampia ? Haluaisin faktatietoa en arveluita .

kiitos .

16

4829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p 14 v

      Oon tässä pari tuntia selaillu nettii ja monilla sivuilla valitetaan metsäkuskien vähyyttä ja uumoillaan palkan korottamisesta , että saataisiin lisää väkee alalle .

      Onkohan nämä tyhjiä puheita vai onko toiveikkuus enemmästä rahasta ihan aiheellista ?

      Itelleni ei olis mitään epäselvää ettenkö tulis alalle jos palkka olis jotain 13-15 euroo tunti , mutta 9-11 euron palkka on naurettava , ku olen lukenut nettikeskusteluista ja kysellyt kuskeilta mitä kuskin työ kuiteski käsittää ! Tuntuu porukka katkeroitalta palkasta mutta työ muuten kuulemmma O . K mutta vaativaa !

      Tän verran määkin aattelen tulevaisuutta , vaikka moni aikuinen ihmettelis ku nyt jo palkka - asioita kysyn .

      • p 14 v

        Sori menee yksin puheluksi . Ekassa viestissä sanoin , että haluan faktatietoa enkä arvelua palkannousuista , niin ymmärrän ettei faktaa varmaan ole , mutta tarkoitinkin , että jotain asiantuntijoiden arvelua enkä joidenkin vanhojen äijjien tai sammakkoennustajien luuloja tai ennustamisia.


      • iyvgkb
        p 14 v kirjoitti:

        Sori menee yksin puheluksi . Ekassa viestissä sanoin , että haluan faktatietoa enkä arvelua palkannousuista , niin ymmärrän ettei faktaa varmaan ole , mutta tarkoitinkin , että jotain asiantuntijoiden arvelua enkä joidenkin vanhojen äijjien tai sammakkoennustajien luuloja tai ennustamisia.

        Käyppä tuolla metsäkoneet.fi sivuilla.Siellä "kehutaan" nämä hommat tosi hyvin...


      • En mie
        iyvgkb kirjoitti:

        Käyppä tuolla metsäkoneet.fi sivuilla.Siellä "kehutaan" nämä hommat tosi hyvin...

        Finlex.fi-sivuilta löytyy metsäkonealan työehtosopimus ja siinä näkyvät seuraavat palkankorotukset. Ei näytä kummoiselta.


      • p 14 v
        En mie kirjoitti:

        Finlex.fi-sivuilta löytyy metsäkonealan työehtosopimus ja siinä näkyvät seuraavat palkankorotukset. Ei näytä kummoiselta.

        Kiitos " En mie " vastauksestasi ! Taidanpa kuitenkin hakeutua alalle , sillä jos / kun valmistun , on palkat palkkaryhmä kakkosessa jo alussa yli 11 euroa ja nousee kokemuksella tuonne 13 euroon tai jos kuuluu palkkaryhmä kolmoseen niin palkka n. 12-14 euroa per tunti ! Brutto kohtalaisella kokemuksella kaheksan tunnin työpäivillä kuukauvesa siinä 1950 - 2450 ja netto oisko jotain 1540 - 1940 . Se riittää mulle !

        Korjatkaa jos olen väärässä tai tulkitsin väärin tietoja !


      • vittu...
        p 14 v kirjoitti:

        Kiitos " En mie " vastauksestasi ! Taidanpa kuitenkin hakeutua alalle , sillä jos / kun valmistun , on palkat palkkaryhmä kakkosessa jo alussa yli 11 euroa ja nousee kokemuksella tuonne 13 euroon tai jos kuuluu palkkaryhmä kolmoseen niin palkka n. 12-14 euroa per tunti ! Brutto kohtalaisella kokemuksella kaheksan tunnin työpäivillä kuukauvesa siinä 1950 - 2450 ja netto oisko jotain 1540 - 1940 . Se riittää mulle !

        Korjatkaa jos olen väärässä tai tulkitsin väärin tietoja !

        Et sinä palkkaryhmä kakkoseen pääse.Alle kympillä touhuilet kuule tosi pitkään.Ja elä luulekkaan että voisit tehä 8-tuntista päivää.Sairas ala jossa normaali työpäivää tekevät ovat laiskoja,firman syöpäläisiä,pohjasakkaa.Kun teet 10-12 tuntista arkena niin viikonloppuna riittää se 8 tuntia. Kaikista naurettavinta on se kun vaaditaan pitkiä työpäiviä ja samalla itketään valtavia palkkakustannuksia.Eiköhän nuo kalleimmat tunnit ole siellä päivän loppupuolella.Suurin virhe on tulla metsäkonealalle!!


      • p 14 v
        vittu... kirjoitti:

        Et sinä palkkaryhmä kakkoseen pääse.Alle kympillä touhuilet kuule tosi pitkään.Ja elä luulekkaan että voisit tehä 8-tuntista päivää.Sairas ala jossa normaali työpäivää tekevät ovat laiskoja,firman syöpäläisiä,pohjasakkaa.Kun teet 10-12 tuntista arkena niin viikonloppuna riittää se 8 tuntia. Kaikista naurettavinta on se kun vaaditaan pitkiä työpäiviä ja samalla itketään valtavia palkkakustannuksia.Eiköhän nuo kalleimmat tunnit ole siellä päivän loppupuolella.Suurin virhe on tulla metsäkonealalle!!

        no , nämä kommentit laittavat kyllä epäilyttämään alaa , mutta on tässä vielä aikaa miettiä jatkoa ja pitää vielä varmistaa asioita . mutta siinä metsäkonetyösopimus - jutussa luki , että hakkuukonetyö kuuluu jo palkkaryhmä kolomoseen ja että siinä peruspalkka 2010 lähtien kokemuksesta riippuen 12-14 euroa ! kakkosryhmässäkin 11-13 euroa ! haluasin muitakin kommentteja , olenko tekemässä virhettä ?


      • mutta....
        p 14 v kirjoitti:

        Kiitos " En mie " vastauksestasi ! Taidanpa kuitenkin hakeutua alalle , sillä jos / kun valmistun , on palkat palkkaryhmä kakkosessa jo alussa yli 11 euroa ja nousee kokemuksella tuonne 13 euroon tai jos kuuluu palkkaryhmä kolmoseen niin palkka n. 12-14 euroa per tunti ! Brutto kohtalaisella kokemuksella kaheksan tunnin työpäivillä kuukauvesa siinä 1950 - 2450 ja netto oisko jotain 1540 - 1940 . Se riittää mulle !

        Korjatkaa jos olen väärässä tai tulkitsin väärin tietoja !

        Meneeköhän nuo palkkaryhmät aina niin kuin on kirjoitettu?
        Ala on villiä touhua työsopimuksen ja palkkauksen suhteen.

        Olen ajanut koneita metissä joitain vuosia,ajokone,kaivinkone.

        Palkka oli alussa jotain 8€/h ja siitä nousi 11€/h.
        Tästä ylöspäin ei olis noussut vuosien myötäkään,ainostaan sopimusten myötä yleisesti jonkun sentin kerrallaan.

        Ammattikuskit motolla hankki vähän enemmän,siis AMMATTIKUSKIT.

        Juttelin kerran metässä ajokonekuskin kanssa joka oli ollut ajanut konetta reilun viisi vuotta ja kertoi palkan olevan 10.5€/h.

        Normaali työpäivä 8h ei riitä,niinkuin joku edellä kitjoittikin.
        Pyritään siihen että kone pyörisi vuorokauden ympäri KAHELLA kuskilla.
        Ylityökorvauksista on turha haaveilla.

        Yhteenvetona sanoisin että halvalla myyt ittes ja kaiken vapaa-aikasi.
        Huomio myös se että palkattomana ajat koneelle,joskus kauaskin ja kaikki matkat sen 12tunnin päälle.
        Vapaata ja mukavaa työ jossainmäärin,ainakin aluksi.
        En suosittele jos jotain muuta kiinnostavaa työtä löydät.
        Työn pitäis olla kuitenkin kiinnostavaa,jos vuosia ajattelee samaa työtä tehä.


      • Kenofiili
        p 14 v kirjoitti:

        no , nämä kommentit laittavat kyllä epäilyttämään alaa , mutta on tässä vielä aikaa miettiä jatkoa ja pitää vielä varmistaa asioita . mutta siinä metsäkonetyösopimus - jutussa luki , että hakkuukonetyö kuuluu jo palkkaryhmä kolomoseen ja että siinä peruspalkka 2010 lähtien kokemuksesta riippuen 12-14 euroa ! kakkosryhmässäkin 11-13 euroa ! haluasin muitakin kommentteja , olenko tekemässä virhettä ?

        ...että kyllä tälle alalle kouluttautuminen kannattaa. Siinä on sellainenkin juttu, että vaikka jossain vaiheessa alkaisikin mettässä työskentely epäilyttämään ja alan vaihdos vaikuttamaan realistiselta, niin sulla on joka tapauksessa valmiudet ajaa muita raskaita koneita ehkä parempi palkkaisilla työpaikoilla. Tosi monessa paikassa nimittäin katsotaan hyvin suureksi eduksi se että on mettäkone kuskin paperit taskussa. Joissain paikoissa se on jopa edellytys.


      • hämeen konekuski
        p 14 v kirjoitti:

        Kiitos " En mie " vastauksestasi ! Taidanpa kuitenkin hakeutua alalle , sillä jos / kun valmistun , on palkat palkkaryhmä kakkosessa jo alussa yli 11 euroa ja nousee kokemuksella tuonne 13 euroon tai jos kuuluu palkkaryhmä kolmoseen niin palkka n. 12-14 euroa per tunti ! Brutto kohtalaisella kokemuksella kaheksan tunnin työpäivillä kuukauvesa siinä 1950 - 2450 ja netto oisko jotain 1540 - 1940 . Se riittää mulle !

        Korjatkaa jos olen väärässä tai tulkitsin väärin tietoja !

        olis tollainen palkka ja kokemusta 5 vuotta, koneen vaihto kesken päivän onnistuu.Sellaiseen yritykseen et pääse ajamaan jossa tarjotaan 15 ekee tunti vaan joudut kiertolaiseksi sellaisille yrittäjille joilla on paikkoja auki koska ne eivät maksa tai ovat muutoin vittumaisia. näin se menee


      • hämeen kuski
        Kenofiili kirjoitti:

        ...että kyllä tälle alalle kouluttautuminen kannattaa. Siinä on sellainenkin juttu, että vaikka jossain vaiheessa alkaisikin mettässä työskentely epäilyttämään ja alan vaihdos vaikuttamaan realistiselta, niin sulla on joka tapauksessa valmiudet ajaa muita raskaita koneita ehkä parempi palkkaisilla työpaikoilla. Tosi monessa paikassa nimittäin katsotaan hyvin suureksi eduksi se että on mettäkone kuskin paperit taskussa. Joissain paikoissa se on jopa edellytys.

        totta, koulusta ja papereista maanrakennus ja raskaskone hommissa todellinen hyöty!!!


    • lokomo 1

      se palkka on monen nuoren pistänyt miettimään et onko pakko tehdä noin 1500€/kk palkalla kone hommia tehdä !.

    • pallinaama Jani

      Ei kannata hakeutua tälle alalle. Töitä joutuu tekemään ja pomot on
      nihilistejä. Niitä ne on kun ne ei anna työsuhdeautoa. Isikin sanoi että mulle sellanen kuuluu. Isi tietää!
      Mutta saanhan ajaa hienoa motoa.

    • 10 vuotta tehny

      kannattaa juu lähtä mehtä kouluu ainakin omasta puolesta. ite alotin paskassa puljussa todella paskalla palkalla mutta kokemusta tuli, ja muut kyseli et lähetkö toiseen puljuun töihin saat parempaa palkkaa pomolta kysyin nostatko palkkaa vai nostanko kytkintä. Kytkintä nostin!

      niitä firmoja on monenlaisia, minä löysin firman mikä maksaa tessin mukaisen palkan. kilometri korvaukset, ruokarahat ja tottakai ylityö korvaukset! perus palkka 11.35 ajokone

      • jlskdjflsfj

        palkka on aluksi todella paska. olen ajanut motoa nyt 5kk koulun jälkeen ja palkka 11e/h lisät.


      • hämeen kuski

        juuri näin se menee!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe