Vilanderista kokemuksia?

minäpävuan

Onko teillä kenestäkään kokemuksia Pertti Vilanderin käyttämistä metodeista/ hänen koulutuksistaan?
Meidän olisi nyt tarkoitus mennä koulutukseen ja aloittaa jääkausi, mutta jänskättää jotenkin miten menee... Täysi huomioimattomuus on minulle varmasti paha paikka kun koiralle! Vaikkakin koira paljon huomiota hakee.

Lähinnä positiivisia ja kannustavia kokemuksia olen nyt vailla! ;)

12

1138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myötätuntoa

      Tuskin koirasi mitään käytöskoulua tarvitsi vaan sinä´; sanoit että huomioimattomuus on sinulle ongelma. Menisit mielummin jonkun sellaisen oppiin joka osaa kouluttaa koiria. Opettelisit miten käytät koiran huomionkipeyttä koulutuksessa hyväksi, mieluummin kuin sen käytöksen sammuttamista.

      Vaan itsepä olet valintasi tehnyt, toivottavasti koirastasi tulee nyt "onnellisempi".

    • miss j

      Henkilökohtaisesti en ole Peetsan luona käynyt, mutta kaikki mitä olen miehestä kuullut on ollut vain positiivista. Hän arvioi joka tapauksen erikseen ja antaa yksilölliset ohjeet miten toimia. Eli reippain mielin vaan sinne ja korjaamaan suhdetta koiraan. Muista kuunnella tarkkaan ja toimia ohjeiden mukaan ja pidä mielessä, että tulokset tuskin näkyy muutaman ekan viikon aikana vaan vähän myöhemmin. Kärsivällisyyttä siis. Ja jääkauden jälkeen jatketaan aina perushuomioimattomuudella. Mutta eiköhän Peetsa selvitä asiat ja häneltä kannattaa aina kysyä, jos jokin asia epäilyttää tai on epäselvä. Onnea koirasi kanssa ja toivottavasti saatte asiat selvitettyä.

      • aina maalaisjärkeä

        PeVi on ok, kunhan muistaa käyttää omaa päätään, maalaisjärkeäkin.
        Jääkaudet sun muut ok, jos on varma, että toimivat ja sopivat koirallesi.

        Itse en nettineuvoja ottaisi, kuten monet (mm. Peetsan oppilailta, jo valmiilta ongelmakoirakouluttajilta), koska itse koirani tunnen. Olen kerran "testimielessä" ollut yhteydessä heihin, ja oli huisaa-sain tarkat jääkausi ja purkkiohjeet sun muut vaikkei kukaan ollut edes nähnyt koiriani!!!

        Epäilevälle:Peetsa on alansa ensimmäinen Suomessa, kiistelty, kuten aina jonkun tietyn koulukunnan edustajat ovat. Hän on kasvattanut ja omistanut eri rotuja, kouluttanut lukuisia koiria sekä omistajia, ollut skidistä asti koirien kanssa tekemisissä, heti kun oivalsi, että koirat onkin kivoja!


    • kannustava kokemus

      Minulle on ollut apua suuresti ainakin hänen kirjastaan.

      Mitä ihmettä te niin kovasti pelkäätte, kuinka se menee ja voi kamalan herttileijaa sentään, ei ihme että teillä on ongelma koira kun jo pelkäätte kouluttajallekin menoa noin kovasti, mitä muuta te sitten pelkäätte vielä sen lisäksi? KOira on varmasti ainakin jo tuosta päätellen teidän perheen pää, ja ainoa joka uskaltaa tehdä ratkaisuja.

      koira on kuitenkin koira ja jos kerran opetuksesta maksatte niin kuunnelkaa sitä valitsemaanne kouluttajaa koko rahan edestä, ja tehkää kuten hän sanoo. Muutaman viikon sitä on vaikka tikun nokassa, ja jos ei homma toimi niin olette ainakin yrittänyt.

      Mutta jos se tekee tiukkaa olla joku yksiviikko tms huomioimatta koiraa, niin kannattaa harkita onko teistä koiran omistajiksi ollenkaan vai olisiko esim. undulaatti teille parempi lemmikki.

    • ...

      Muista,e ttä mies on eri sukupolvea kuin me alle 60-vuotiaat ihmiset.

      Vilanderi on ensimmäisiä sen sukupolven suomalaisia koirankouluttajia, joka on ottanut huomioon positiivisuuden aj palkitsevuuden kannattavuuden. Asia on hyvä, mutta kovin on hänellä vielä alkutekijöissä. Jos verrataan esimerkiksi lasten koulutukseen, niin Vilander olisi joku 80-luvun puolen välin opettaja, eli jo päässyt ohi ajatuksesta, että lapsia saa fyysisesti rangaista opettaessa. Mutta ei hän kuitenkaan ole mikään 2000-luvun konstruktiivisen opettamisen taitaja.

      Eli Vilander lähtee liikkeelle positiivisesta vahvistamisesta. Mutta ajatus koiran palkitsemisesta motivoinnilla, ei ole vielä niin pitkälle jalostunut, että hän pitäisi esimerkiksi koiran huomioimatta jättämistä vääränä. Kuten 84 kiellettiin lasten ruumiillinen kurittaminen, mutta silti ei panostettu lasten henkiseen hyvinvointiin kouluissa, ei tehty ohjelmia koulukiusaamisen ehkäisyyn jne.

      Kun ajatellaan aikaa jolloin Vilanderkin on kasvanut ja aikaa jolloin hän on aloittanut koirien koulutuksen, niin onhan maailma ollut aivan toinen. Silloin palvottiin johtajuusteoriaa kuin Jumalaa ja koiria alistettiin aktiivisesti. Silloin saksa syyti koirien koulutusoppaita, joissa käyttökelpoisimpia koulutus välineitä oli säkki (johon koira suljetaan) ja mela (jolla sitä säkissä olevaa koiraa pieksetään). Eli kunnioitettavaa työtä tekee, sitä ei voi kiistää, lähtee jo aivan eri urille. Mutta 2000-luvulla positiivinen motivointi ja vahvistaminen on jo sillä tasolla, että jopa Vilander on auttamatta vanhanaikainen, jopa sadistinen, näiden jääkausi menetelmiensä osalta. Nykyisin ihmiset haluavat panostaa koiransa elämän laatuun aina vain syvemmin. Nykyisin pidetään, että koiran perustarpeiden evääminen ei kuulu laadukkaaseen elämään. Vilanderin ajatusmaailma taas lähtee siitä, että ihmisen elämän laatu paranee kun koira tottelee ja parhaimpaan tottelevaisuus tulokseen päästään positiivisella palkitsemisella (eli koiran elämän laadulla ei ole pohjimmiltaan merkitystä). Tämän ajatuksen mukaan koira on onnellisin alistuneessa asemassa (sillä kaikki pohjaa johtajuusteoriaan...).

      Minä ainakin kannustan käymään hänen luennoillaan. On hyviä ja antaa ajattelemisen aihetta. Mies tietää mistä puhuu. Silti älä missään nimessä unohda tervettä kritiikkiä ja omia tavoitteitasi koirasi suhteen. Älä aloita jääkautta ennen ihan täydellistä analysointia: haluatko onnellisen koiran, vai haluatko olla itse onnellinen nöyrän koiran omistaja?

      • oikeus toki mielipiteeseen

        Ei muuta, mutta oletko kuitenkin varmasti huomannut sen ottaa huomioon, että koira ei ole kuitenkaan lapsi, eikä sen henkinen hyvinvointi koostu lähellekään samoista asioista kuin ihmisen psyykkinen hyvinvointi.

        Siinä te vuosilukujen tuijottelijat menette aina metsään, että luulette että 2000-luvun koira on jotenkin kehittyneempi kuin vaikkapa 50-luvun koira.

        Mielestäni jääkausi ja muut vilanderin menosta eivät ole lainkaan sadistisia. Niissä on mielestäni ajatuksena lähinnä että parempi kerta rytinä kuin ainanen kitinä. Ja mitään väkivaltaa ei tarvita.

        Jotenka sadistiseksi sanoisin sellaista ihmistä joka esim. pelkillä namipalleroilla houkuttelee koiraansa ja lässyttää sen henkisesti aivan piloille. Ennenkaikkea sadistinen ihminen on sellainen että hän luulee koirien olevan ala-asteikäisiä lapsia.

        Nimittäin sen allekirjoitan kyllä että jos lasten peruskouluissa käytettäisiin vilanderin metodeja oppitunneilla lapsiin, niin se olisi sadistista kyllä.

        Mutta koiriin ne ovat oikeudenmukaisia ja reiluja keinoja, joilla koira saadaan kerralla ymmärtämään niin sen ei tarvitse itse "miettiä" mitä emäntä/isäntä haluaa. Ja ennenkaikkea kumpi on isäntä koira vai ihminen.

        Koska sadistinen ihminen nostaa johtajuuteen kykenemättömän eläimen itsensä yläpuolelle ja aiheuttaa siten eläimelle kohtuutonta stressiä.

        Ja mikään palkinto ei koiralle ole niin hyvä kuin stressitön elämä siitä eteenpäin, kun se on oppinut oikean käytöksen.

        Temppukoulutus on eri asia, siinä mennään houkuttelun keinoin ja on tärkeää että koira saa palkan. Koska temput eivät ole luonnollista käytöstä koiralle.
        Mutta jos normaalista elämästäkin tehdään koiralle vain loputon temppurata, eli namipaloilla opetetaan sille jokaisessa tilanteessa "toivottu käytös", niin se varmasti stressaa koiraa enemmän kuin se että sille näytetään vain mitä se EI saa tehdä.

        Kumpi on vapaampaa ja stressittömämpää. se että koiria tietää mikä on ei, ja kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Vai se että koiran pitää jopa vieraiden kohtaamisessa ja tavallisessa kotonaolemisessa ajatella sitä kuinka se nyt "ansaitsisi makupalan"


      • oikeus toki mielipiteeseen kirjoitti:

        Ei muuta, mutta oletko kuitenkin varmasti huomannut sen ottaa huomioon, että koira ei ole kuitenkaan lapsi, eikä sen henkinen hyvinvointi koostu lähellekään samoista asioista kuin ihmisen psyykkinen hyvinvointi.

        Siinä te vuosilukujen tuijottelijat menette aina metsään, että luulette että 2000-luvun koira on jotenkin kehittyneempi kuin vaikkapa 50-luvun koira.

        Mielestäni jääkausi ja muut vilanderin menosta eivät ole lainkaan sadistisia. Niissä on mielestäni ajatuksena lähinnä että parempi kerta rytinä kuin ainanen kitinä. Ja mitään väkivaltaa ei tarvita.

        Jotenka sadistiseksi sanoisin sellaista ihmistä joka esim. pelkillä namipalleroilla houkuttelee koiraansa ja lässyttää sen henkisesti aivan piloille. Ennenkaikkea sadistinen ihminen on sellainen että hän luulee koirien olevan ala-asteikäisiä lapsia.

        Nimittäin sen allekirjoitan kyllä että jos lasten peruskouluissa käytettäisiin vilanderin metodeja oppitunneilla lapsiin, niin se olisi sadistista kyllä.

        Mutta koiriin ne ovat oikeudenmukaisia ja reiluja keinoja, joilla koira saadaan kerralla ymmärtämään niin sen ei tarvitse itse "miettiä" mitä emäntä/isäntä haluaa. Ja ennenkaikkea kumpi on isäntä koira vai ihminen.

        Koska sadistinen ihminen nostaa johtajuuteen kykenemättömän eläimen itsensä yläpuolelle ja aiheuttaa siten eläimelle kohtuutonta stressiä.

        Ja mikään palkinto ei koiralle ole niin hyvä kuin stressitön elämä siitä eteenpäin, kun se on oppinut oikean käytöksen.

        Temppukoulutus on eri asia, siinä mennään houkuttelun keinoin ja on tärkeää että koira saa palkan. Koska temput eivät ole luonnollista käytöstä koiralle.
        Mutta jos normaalista elämästäkin tehdään koiralle vain loputon temppurata, eli namipaloilla opetetaan sille jokaisessa tilanteessa "toivottu käytös", niin se varmasti stressaa koiraa enemmän kuin se että sille näytetään vain mitä se EI saa tehdä.

        Kumpi on vapaampaa ja stressittömämpää. se että koiria tietää mikä on ei, ja kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Vai se että koiran pitää jopa vieraiden kohtaamisessa ja tavallisessa kotonaolemisessa ajatella sitä kuinka se nyt "ansaitsisi makupalan"

        Nimenomaan koira on koira,lajiltaan koiraeläin.
        Eikä sitä pitäisi verrata missään muotoa ihmiseen.

        Vilanderin tapa on vain yksi tapa.Ei ainut oikea,tai lähinnä voisi sanoa,saman tavoitteen voi tehdä eri tavalla,mutta hän hallitsee omansa toki hyvin.

        Loppu jutustasi menikin jo ,noh siihen,että nähdään ja halutaan vaan yksi tapa toimia oikein.
        Pyrkimys oikeamukaiseen ja reiluun,mitä mainitsit,voi tehdä eri tavoin,ehkä.
        Ei ne namipalat ole mitenkään huono asia,ei edes normaalielämän toiminnoissa,lähinnä vahvistamisessa.Ne on yksi apukeino,ei itse asia.Jostain kumman syystä jotkut ei sitä joko ymmärrä,tai onko kyse siitä,ettei itse sitä hommaa hallitse ;)


      • iduli
        oikeus toki mielipiteeseen kirjoitti:

        Ei muuta, mutta oletko kuitenkin varmasti huomannut sen ottaa huomioon, että koira ei ole kuitenkaan lapsi, eikä sen henkinen hyvinvointi koostu lähellekään samoista asioista kuin ihmisen psyykkinen hyvinvointi.

        Siinä te vuosilukujen tuijottelijat menette aina metsään, että luulette että 2000-luvun koira on jotenkin kehittyneempi kuin vaikkapa 50-luvun koira.

        Mielestäni jääkausi ja muut vilanderin menosta eivät ole lainkaan sadistisia. Niissä on mielestäni ajatuksena lähinnä että parempi kerta rytinä kuin ainanen kitinä. Ja mitään väkivaltaa ei tarvita.

        Jotenka sadistiseksi sanoisin sellaista ihmistä joka esim. pelkillä namipalleroilla houkuttelee koiraansa ja lässyttää sen henkisesti aivan piloille. Ennenkaikkea sadistinen ihminen on sellainen että hän luulee koirien olevan ala-asteikäisiä lapsia.

        Nimittäin sen allekirjoitan kyllä että jos lasten peruskouluissa käytettäisiin vilanderin metodeja oppitunneilla lapsiin, niin se olisi sadistista kyllä.

        Mutta koiriin ne ovat oikeudenmukaisia ja reiluja keinoja, joilla koira saadaan kerralla ymmärtämään niin sen ei tarvitse itse "miettiä" mitä emäntä/isäntä haluaa. Ja ennenkaikkea kumpi on isäntä koira vai ihminen.

        Koska sadistinen ihminen nostaa johtajuuteen kykenemättömän eläimen itsensä yläpuolelle ja aiheuttaa siten eläimelle kohtuutonta stressiä.

        Ja mikään palkinto ei koiralle ole niin hyvä kuin stressitön elämä siitä eteenpäin, kun se on oppinut oikean käytöksen.

        Temppukoulutus on eri asia, siinä mennään houkuttelun keinoin ja on tärkeää että koira saa palkan. Koska temput eivät ole luonnollista käytöstä koiralle.
        Mutta jos normaalista elämästäkin tehdään koiralle vain loputon temppurata, eli namipaloilla opetetaan sille jokaisessa tilanteessa "toivottu käytös", niin se varmasti stressaa koiraa enemmän kuin se että sille näytetään vain mitä se EI saa tehdä.

        Kumpi on vapaampaa ja stressittömämpää. se että koiria tietää mikä on ei, ja kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Vai se että koiran pitää jopa vieraiden kohtaamisessa ja tavallisessa kotonaolemisessa ajatella sitä kuinka se nyt "ansaitsisi makupalan"

        " Kumpi on vapaampaa ja stressittömämpää. se että koira tietää mikä on ei, ja kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Vai se että koiran pitää jopa vieraiden kohtaamisessa ja tavallisessa kotonaolemisessa ajatella sitä kuinka se nyt "ansaitsisi makupalan" "

        Stressaantunut koira ei huoli makupaloja. Joten stressaantunutta koiraa ei voida kouluttaa makupaloilla. Koulutustapahtuu ilman stressiä.

        Joten on turha sanoa, että koira stressaantuu, kun se joutuu miettimään, kuinka saisi makupalan.

        Ja "ongelmakoiria" voidaan siedättää niin, että se saa aina palkkion hyvästä käytöksestä. Siedätys tapahtuu ärsykekynnyksen alapuolella.

        Tämä ei ole mielestäni koiran pilaamista lässyttelyllä! Vaan kouluttamista.


      • opossumi1123

        Itse kävin Vilanderin kouluttamalla kouluttajalla. Aivan mahtava kouluttaja ja koirani on ollut erilainen sen jälkeen, ja jääkausi aloitetaan heti kun tilanne sen sallii.
        Ennen koirani hasitatti minulle paskat, mutta nyt jo sentään kuuntelee.
        Eikä mielestäni jääkausi vie koiralta perustarpeita pois! Ruokaa, vettä ja ulkoiluahan se saa. Eikä koirat yhtään sen enempää osaa vaatia lentokoneen luxusluokassa matkustamista sen enempää kuin millään muulla vuosikymmenelläkään! Jääkauden tarkoitus on näyttää koiralle, missä mennään ja ketä kuunnellaan ja seurataan. Tämä on jo koiran elinehtona, jos vertaa siihen, että koira on juoksemassa tielle ja omistaja huutaa perään... Millainen koira se omistajansa luokse tulee? Jos on epäkunnioittava koira, niin miksi se omistajaansa ylipäätänsä kuuntelisi, kun se tie on paljon ihanampi kuin omistaja.

        Huoh. Mielestäni koirani elämä vain paranee jääkauden myötä, kun se tajuaa, että minä olen pomo. Saa nukkua rauhassa juuri siellä missä haluaa ja juuri niin kauan kuin haluaa, ilman, että täytyy koko ajan nousta ylös ja seurata omistajaa kuin hai laivaa. Kuka koira nauttii siitä, että sille sysätään johtajan vastuu? Meidänhän niitä koiria pitää puolustaa eikä toisinpäin.
        Siinä vaiheessa, kun joku tulee mulle kertomaan ja perustelemaan jonkun muun tavan kuin jääkauden, miten koiralta saadaan johtajuus pois, niin kuuntelen. Tähän asti en ole kuullut mitään muuta vaihtoehtoa siihen.....


    • kiistanalainen heppu

      Olen käynyt koiran kanssa hänen luonaan, kun asui vielä Järvenpäässä. Osaa varmasti hommansa, mutta meidän koiran 6 vuotta kestänyt eroahdistus ei hänen opeillaan parantunut.

      Kovasti kiistelimme Vilanderin kanssa siitä, onko eroahdistusta edes olemassa. Muutaman käyntikerran jälkeen myönsi, että ehkä tuolla koiralla on ihan oikea eroahdistus.

      Paljon muuta apua Pertilä kyllä sain. Hihnassa vetäminen loppui heti kertaheitolla hänen neuvonsa ansiosta!

      Mutta kannattaa säilyttää kuitenkin oma maalaisjärki, eikä sokeana uskoa kaikkea mitä hän sanoo.

    • erittäin tyytyväinen...

      Meillä hänen neuvonsa auttoivat. Käytiin kolmen viikon aikana kolme kertaa ja sen jälkeen minun touhottava ja rasittavuuteen asti huomiota hakeva ja hihnassa vetävä koira oli ihan erillainen. Haki kontaktia minuun, halusi tokoilla kanssani muutenkin kuin sen nakin vuoksi, ei vetänyt hihnassa, oli rauhallinen kun tuli vieraita. Siis aivan ihana, ja on edelleenkin. Ja kaikki tämä tosiaan sillä että vähensin huomoita ja annan sitä silloin kun sitä tarvitsee antaa.

      Se huomiomattomuus kesti kolme viikkoa ja sen jälkeen se purettiin. Tälle koiralle ei tarvinnut edes kolinapurkkia käytellä, se ei-sana meni kaaliin erittäin helposti kun sain sitä sen kunnioitusta. Joskus tuntuu että ihmisillä on se käsitys että koiraa ei ikinä saa huomata tai puhua, saatikka sitten rapsutella. Höpsis,kunhan sen tekee oikein. Kyllä minä koiraa rapsuttelen nykyään ja saa se huomoita mutta minun ehdoilla. Eli tuon kolme viikkoa tai mitä nyt ohjeistetaankin, kun jaksaa tsempata niin sitten helpottaa ja pian asiasta on tullutkin tapa.


      Koiralle se huomiomattomuus ei itse asiassa ollut edes paha paikka. kun mainitsin asiasta Peetsalle hän totesi että ei tietenkään kun se käy järkeen sille koiralle. Koira vain rauhoittui silmissä mikä oli ihanaa nähtävää.

      Eli kerroppas omia kokemuksia ja hae vaikka vertaistukea täältä jos tarvitsee;)
      Muista että jos ei huomioida niin ei tosiaan huomioida...

    • Janitus

      Maalaisjärki loppuu tasan silloin kun kuvitellaan ettei koiria voi kouluttaa/saada aisoihin kuin jääkausilla ja kolinapurkeila!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe