sim-kortti

kadonnut/löytäjä 11v poika

Kysynpä asiaa täällä, jos sattuisi olemaan Suomen lakia tuntevia ihmisiä.
Tälläinen tapaus:11v. lapsi löytää sim-kortin, kokeilee sitä kännykkään, kortti ei kysy pin-koodia, tilailee muutamia soittoääniä ja kuvaviestejä.

Vanhemmat kotona löytää simkortin, ottaa sen pois ja lapsi kieltää käyttäneensä korttia.

Parin kuukauden kuluttua poliisi ottaa yhteyttä ja sanoo teletunnistetietojeni perusteella saaneensa selville käyttäjän tiedot(lapsen)lasku on satoja euroja.Lapsi kiistää vanhemmilleen tehneensä kyseistä isoa laskua.

Eli mitä sanoo vahongonkorvauslaki tälläisessa tapauksessa. Täytyykö vanhempien maksaa lasku mukisematta. Poliisi ei anna teletunnistetietoja,
joista selviäisi mitä puhelimella on soiteltu/tilailtu/pelattu.

13

954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jep

11-vuotias lapsesi ei ole rikosoikeudellisesti vastuussa, eli hän ei saa rangaistusta, mutta vahingonkorvausvelvollisuus säilyy, eli näiden tietojen perusteella teidän tulisi maksaa lasku.

• kortti

Siinähän tapauksessa poliisin pitäisi luovuttaa teletunnistetiedot, koska korttiahan on voinut käyttää joku muu/muut ennen poikaa.Miksi poliisi ei ota meihin enää yht. Sanoo ettei "rikosta" ole tapahtunut. Kortin omistaja kylläkin laskunsa kanssa. Tottakait maksaisimme ne puhelimen käytöt. mitkä poikamme on tehnyt.

Taidan ottaa yht. asianajajaan ja poliisiin, että tämä asia selviää.

• Lexis
        kortti kirjoitti:

Siinähän tapauksessa poliisin pitäisi luovuttaa teletunnistetiedot, koska korttiahan on voinut käyttää joku muu/muut ennen poikaa.Miksi poliisi ei ota meihin enää yht. Sanoo ettei "rikosta" ole tapahtunut. Kortin omistaja kylläkin laskunsa kanssa. Tottakait maksaisimme ne puhelimen käytöt. mitkä poikamme on tehnyt.

Taidan ottaa yht. asianajajaan ja poliisiin, että tämä asia selviää.

Poliisi ei ota teihin enää yhteyttä, koska rikosta ei ole tapahtunut. Ilmeisesti Sim-kortin alkuperäinen omistaja oli tehnyt tutkintapyynnön poliisille. Kortin omistaja vastaa laskusta puhelinyhtiölle. Poikanne saattaa olla vahingonkorvausvelvollinen. Kannattaa myös kysyä, korvasiko kotivakuutuksenne poikanne törttöilyn.

• sim-kortti
        Lexis kirjoitti:

Poliisi ei ota teihin enää yhteyttä, koska rikosta ei ole tapahtunut. Ilmeisesti Sim-kortin alkuperäinen omistaja oli tehnyt tutkintapyynnön poliisille. Kortin omistaja vastaa laskusta puhelinyhtiölle. Poikanne saattaa olla vahingonkorvausvelvollinen. Kannattaa myös kysyä, korvasiko kotivakuutuksenne poikanne törttöilyn.

Vakuutusyhtiö ei korvaa taloudellista vahinkoa, vain henkilö ja esinevahingon.

Olen ollut yhteydessä lakimieheen ja tässä olisi kaikki sovittelun mukaiseen käsittelyyn aihetta.
        Kortin omistaja on myös itse syyllistynyt:
        -huolimattomuuteen, kun pudottaa kortin.
        -sim-kortti ei kysy pin-koodia
        -ei sulje liittymää pudotettuaan sim-kortin

Meidän vanhempien taholta emme ole syyllistyneet laiminlyöntiin vanhempina.Ei tiedetty, että pojalla on käytössä jonkun sim-kortti.

Tokihan haluamme korvata pojan tekemän vahingon, mutta kyllä kortin pudottajakin saa ottaa osan syystä omalle kontolleen.
        Poliisi ei vain jostain kumman syystä anna niitä teletunnistetietoja, niistähän kävisi toteen pojan aiheuttama taloudellinen vahinko.

Vaihtoehtona on ottaa pojalle oma lakimies, ja mennä oikeuteen tämän jutun kanssa. Ja voi käydä niin, että asianomistaja itse häviää koko jutun.

Poika saisi maksuttoman lakimiehen. Hänellä, kun ei ole omaa omaisuutta eikä tuloja.

• Vahingonkorvauslaki

Jos vahingon on aiheuttanut kahdeksaatoista vuotta nuorempi, on hän velvollinen korvaamaan siitä määrän, joka hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa, teon laatuun, vahingon aihettajan ja vahingonkärsineen varallisuusoloihin sekä muihin olosuhteisiin katsoen harkitaan kohtuulliseksi.-------------------------------------------------------------------

Jos pojallasi on varallisuutta, voidaan häneltä periä oikeusteitse korvaus.

• Lexis

Hieman ihmetyttää, että on selvitetty, minkä imei tunnuksen omaavassa laitteessa SIM-korttia on käytetty. Ennen mitään maksua, pitäisi saada täydellinen lista soitetuista puheluista ja siitä, että puhelut on todella soitettu tietyllä imei-koodilla. Imei-koodi lienee teletunnistetieto, eikä sitä voida selvittää kuin vakavimmissa jutuissa. Outoa.

• sim-kortti*

Poliisi ei anna teletunnistetietoja meille, vaikka olemme niitä pyytäneet.Pojalla ei ole sama operattori eikä hänen imei-koodia ole annettu mihinkään.Käsittääkseni asia on niin, että täytyy olla vakavasta rikoksesta kyse, jos teletunnistetiedot otetaan selville.

Nyt on kyse muutamasta sadasta eurosta.Poika sanoo tilannensa muutaman soitto-kuvaviestin löytämällään kortilla.
        Nyt taitaa poliisi valehdella teletunnistetiedoista.(kerroin tuolla aiemmin lakimiehen antamaa informaatiota tästä asiasta)

• kadottaja

Olen itse sim-kortin kadottaja!
      Kävi samalla lailla että joku löysi,käytti ja palautti soneralle!!
      Ei ollut pin-koodit päällä joten AIVAN OMAA TYHMYYTTÄ ON LASKU!!!
      Ja miksen ilmottanut ja sulkenut liittymää ajoissa!!!

• tutkija

Sim-kortin omistaja vastaa kortilla soitetuista puheluista. Jos sen kadottaa, vastuusta pääsee vain ilmoittamalla asiasta puhelinyhtiöön, jolloin kai puhelinyhtiö sulkee liittymän.

Tällä perusteella epäilen juttua tekaistuksi.

• epäilijä

Jeps, keksityltä kuulostaa. ei poliisi ala selvittelemään imeikoodeja noin pienen asian takia. tarina kuuluisi novelli foorumille.

• sim-kortti
        epäilijä kirjoitti:

Jeps, keksityltä kuulostaa. ei poliisi ala selvittelemään imeikoodeja noin pienen asian takia. tarina kuuluisi novelli foorumille.

Poliisi siis valehtelee, että heillä olisi imei.koodit. Olen ottenut asiasta selvää lakimieheltä ja hän sanoi, ettei vanhempien tarvi maksaa kyseistä laskua. Mutta.....saako poliisi valehdella ihan pokkana? Ihmetyttää kyllä.Tämä on ihan totta eikä mitään tarinaa.

• Lexis
        sim-kortti kirjoitti:

Poliisi siis valehtelee, että heillä olisi imei.koodit. Olen ottenut asiasta selvää lakimieheltä ja hän sanoi, ettei vanhempien tarvi maksaa kyseistä laskua. Mutta.....saako poliisi valehdella ihan pokkana? Ihmetyttää kyllä.Tämä on ihan totta eikä mitään tarinaa.

Poliisi ei saa valehdella. Poliisilla on siis laitteen imei-koodi. Poliisilla voi olla laitteen imei-koodi, jos olette ilmoittaneet koodin imei-rekisteriin.

Koska olette jo ottaneet yhteyttä lakimieheen, joka on tulkinnut tilanteen niin, että vanhempien ei tarvitse maksaa, uskon asian olevan maksukysymyksen osalta selvä.

• Lexis
        Lexis kirjoitti:

Poliisi ei saa valehdella. Poliisilla on siis laitteen imei-koodi. Poliisilla voi olla laitteen imei-koodi, jos olette ilmoittaneet koodin imei-rekisteriin.

Koska olette jo ottaneet yhteyttä lakimieheen, joka on tulkinnut tilanteen niin, että vanhempien ei tarvitse maksaa, uskon asian olevan maksukysymyksen osalta selvä.

On voinut käydä niin, että imeikoodi on päätynyt poliisille ilmoituksen tekijän kautta. Eli Sim-kortin kadonneeksi ilmoittanut on saanut Imei-tunnuksen puhelinyhtiöltä, jos vaikkapa sattumalta käyttäisitte samaa puhelinyhtiötä ja olette omaa liittymäsopimusta tehdessänne ilmoittaneet imei-koodin puhelinyhtiölle. Olisin sitä mieltä, että 11-vuotiaan kehitystasolla hän ei ole voinut oivaltaa kadonneen sim-kortin kuuluvan jollekin toiselle ja että lapsi soittelee toisen ihmisen piikkiin. Osa vastuusta menee Sim-kortin haltijalle,koska ei ollut sulkenut liittymää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8647
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2479
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2243
    Aihe