Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Menossa Krakowaan

paljon kysyttävää

Olen ajatellut kolmen päivän matkaa Krakowaan syyskuussa. Nyt olisi muutama kysymys.

Matka on "omatoimimatka" eli miten pääsee helpolla lentokentältä keskustaan (hotellille)? Ovatko taksit kalliita? Onko lentokentältä pitkä matka keskustaan?
Olen miettinyt hotellia nimeltä Krakow Qubus. Onko kellään kokemusta? Onko sijainti ok? Sen pitäisi olla juutalaiskorttelin lähellä.En haluaisi kovin kauksi vanhasta kaupungista kun olen reissussa vain kolme päivää.

Millaiset säät syyskuun loppupuolella?

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

9

1736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka taksit ovatkin Puolassa edullisia, matka kentältä keskustaan on kuitenkin sen verran pitkä, että kannattaa mennä ehkä ensin junalla Balice-kentältä päärautatieasemalle ja sitten vasta taksilla perille (etäisyys sinne Qubus-hotelliin alle 2km rautatieasemalta).

      Balice Express juna lähtee puolen tunnin välein (lentokentältä klo 8:24, 8:54, 9:24 jne.), matka kestää n. 15 min., lippu maksaa n. 2 euroa). Junapysäkki n. 200m terminaalista, jos ei jaksa kävellen niin ilmainen bussi vie.

      Krakowan Qubus hotellissa en ole asunut, mutta tiedän, että tämä hotelliketju on hyvä. Huomasitko muuten, että väh. 7 pv. ennen lähtöä saa paljon edullisemmat hinnat jos varauksen tekee hotellin oman varaussysteemin http://www.qubushotel.com/index.php?lang=2 kautta? Kun standard-hinta on jopa 167.00 euroa, niin save&stay alk. 69€ (viikonloppuisin).

      • paljon kysyttävää

        Kiitos tiedoista!En ole käynyt katsomassa hotellin omaa varaussysteemiä. Pitää heti käydä. Voi olla, että minun kannattaa tehdä uudet suunnitelmat.

        Katsoin nimittäin Finnairin sivuilta, että kyseinen hotelli lento to-su eli kolme vuorokautta olisi ajankohdasta riippuen 3889 570 euroa hengeltä.

        Onko sinulla tai jollakin muulla tietoa hyvästä keskitason hotellista, joka olisi vanhan kaupungin lähellä tai vanhassa kaupungissa? Ei tarvitse olla luksusta kunhan on siisti ja muuten ok.Jospa yrittäisi varata lennon erikseen ja itse sitten buukata hotellin.

        Tuttuni on muistaakseni joskus ollut hotelli Astoriassa (muistinkohan nimen oikein). Hotelli joka on ihan vanhan kaupungin vieressä. Kehui silloin paikkaa kovasti.


      • paljon kysyttävää kirjoitti:

        Kiitos tiedoista!En ole käynyt katsomassa hotellin omaa varaussysteemiä. Pitää heti käydä. Voi olla, että minun kannattaa tehdä uudet suunnitelmat.

        Katsoin nimittäin Finnairin sivuilta, että kyseinen hotelli lento to-su eli kolme vuorokautta olisi ajankohdasta riippuen 3889 570 euroa hengeltä.

        Onko sinulla tai jollakin muulla tietoa hyvästä keskitason hotellista, joka olisi vanhan kaupungin lähellä tai vanhassa kaupungissa? Ei tarvitse olla luksusta kunhan on siisti ja muuten ok.Jospa yrittäisi varata lennon erikseen ja itse sitten buukata hotellin.

        Tuttuni on muistaakseni joskus ollut hotelli Astoriassa (muistinkohan nimen oikein). Hotelli joka on ihan vanhan kaupungin vieressä. Kehui silloin paikkaa kovasti.

        Krakovan vanhassa kaupungissa on tosi paljon hyviä majapaikkoja, myös 4-5 tähden huippuluokan arvostettuja huippuhotelleja. Krakova on kuitenkin niin suosittu kaupunki, että suuri osa niistä (kalleudestaan huolimatta) on täyteen buukattuja kuukausiksi eteenpäin. Keskustan hotelleja etsivälle on siis hyvin vaikeaa neuvoa yhtään mitään, ellei matkan ajankohta ole esim. ensi vuoden puolella. Huippuluokan hotelleista voi mainita esim. Grand, Stary tai Bonerowski vanhankaupungin keskustassa, mutta kolmesta yöstä voi niissä maksaa jopa yli 1000 euroa/2hh. Joten... hyvä, jos Qubuksesta löytyy jotakin koht. edullisesti. Qubus on keskustassa Veiksel-joen lähellä, mutta ei ihan siinä vanhassa kaupungissa.
        Jos etsii vieläkin parempaa hinta/laatu suhdetta, niin kompromissina on tasokas hotelli selvästi kauempana keskustasta, kuten esim. Novotel, BestWestern tai Express By Holiday Inn. Viimeksi mainittu on selvästi kauempana, mutta hintataso on ihan kohdallaan ja standardi sama kuin kaikkialla maailmassa. Itse olen yöpynyt hotelli Cracoviassa n. 55 eurolla per huone, mutta tarkistin, että esim. ensi kuussa ei juurikaan vapaita huoneita ole http://www.orbisonline.pl/szukanie_hoteli-wyniki.jsp?cd=H17&cityselect=Krak%F3w&szukaj=yes&szczegol=yes&lang=en .
        Finnairilla on nyt tarjoushinta Krakovaan 209 euroa menopaluu, siihen voi omatoimisesti etsiä hotellia ja sillä tavalla saattaa löytyä parempi yhteishinta koko matkalle. Apuna voi olla esim. booking.com http://www.booking.com/destination/city/pl/krakow.fi.html


      • paljon kysyttävää
        pee1 kirjoitti:

        Krakovan vanhassa kaupungissa on tosi paljon hyviä majapaikkoja, myös 4-5 tähden huippuluokan arvostettuja huippuhotelleja. Krakova on kuitenkin niin suosittu kaupunki, että suuri osa niistä (kalleudestaan huolimatta) on täyteen buukattuja kuukausiksi eteenpäin. Keskustan hotelleja etsivälle on siis hyvin vaikeaa neuvoa yhtään mitään, ellei matkan ajankohta ole esim. ensi vuoden puolella. Huippuluokan hotelleista voi mainita esim. Grand, Stary tai Bonerowski vanhankaupungin keskustassa, mutta kolmesta yöstä voi niissä maksaa jopa yli 1000 euroa/2hh. Joten... hyvä, jos Qubuksesta löytyy jotakin koht. edullisesti. Qubus on keskustassa Veiksel-joen lähellä, mutta ei ihan siinä vanhassa kaupungissa.
        Jos etsii vieläkin parempaa hinta/laatu suhdetta, niin kompromissina on tasokas hotelli selvästi kauempana keskustasta, kuten esim. Novotel, BestWestern tai Express By Holiday Inn. Viimeksi mainittu on selvästi kauempana, mutta hintataso on ihan kohdallaan ja standardi sama kuin kaikkialla maailmassa. Itse olen yöpynyt hotelli Cracoviassa n. 55 eurolla per huone, mutta tarkistin, että esim. ensi kuussa ei juurikaan vapaita huoneita ole http://www.orbisonline.pl/szukanie_hoteli-wyniki.jsp?cd=H17&cityselect=Krak%F3w&szukaj=yes&szczegol=yes&lang=en .
        Finnairilla on nyt tarjoushinta Krakovaan 209 euroa menopaluu, siihen voi omatoimisesti etsiä hotellia ja sillä tavalla saattaa löytyä parempi yhteishinta koko matkalle. Apuna voi olla esim. booking.com http://www.booking.com/destination/city/pl/krakow.fi.html

        Kiitos siis vielä neuvoista. Taidan varata tuon Finnairin tarjoushinntalennon Krakovaan ja etsin sitten itse hotellin. Ajattelin vanhaa kaupunkia siksi, että olen matkalla vain kolme päivää. Silloin on mukavaa, ettei tarvitse päivittäin käyttää julkisia kulkuneuvoaja tai taksia.


    • matkamies

      Kävin pari kuukautta sitten omatoimimatkalla Krakovassa. Ainakin LOT:in lento Vantaa-Varsova-Krakova oli niin myöhään perillä ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin taksi. Mielestäni taksi oli kohtuullinen, n.30€ keskustaan. Bussitkin kyllä käyvät päiväaikaan.., niin enpä kyllä tullut katsoneeksi etteipä yölläkin olis käyneet.
      Asuin Chopan hotellissa neljä vuorokautta, käsittääkseni juutalaiskortteli, chetto ja Shindlerin tehdas ovat kuitenkin aika lähellä vanhaa kaupunkia. Ajelin sen kaupunkikierroksen bussilla, ihan hyvä. Keskitysleiri Auscwitziinkin pääsee kätevästi bussilla linja-autoasemalta, edestakainen maksu 6€. Synkkä paikka, kannattaa kuitenkin käydä jos aika riittää.

      • Nova Huta

        "Mielestäni taksi oli kohtuullinen, n.30€ keskustaan."

        Paljonko tasantarkkaan maksoit, 100zl? Aika pahasti virtsattiin linssiin, jos noin paljon maksoit!! Normaali hinta on noin 60-70zl.


      • matkamies
        Nova Huta kirjoitti:

        "Mielestäni taksi oli kohtuullinen, n.30€ keskustaan."

        Paljonko tasantarkkaan maksoit, 100zl? Aika pahasti virtsattiin linssiin, jos noin paljon maksoit!! Normaali hinta on noin 60-70zl.

        mielestäni sopivan hinnan, auto oli iso musta mersu ja kuljettaja hyvin ystävällinen, lujaa ajoi, turvallisesti. Täällä Suomessa ko. matkasta joutuisi maksamaan kolme kertaa enemmän. Niin.., tai sitten minua on kustu silmään, oli kuitenkin hyvä kyyti, pääsin väsyneenä nukkumaan.


      • Nova Huta
        matkamies kirjoitti:

        mielestäni sopivan hinnan, auto oli iso musta mersu ja kuljettaja hyvin ystävällinen, lujaa ajoi, turvallisesti. Täällä Suomessa ko. matkasta joutuisi maksamaan kolme kertaa enemmän. Niin.., tai sitten minua on kustu silmään, oli kuitenkin hyvä kyyti, pääsin väsyneenä nukkumaan.

        No pääasia, että pääsit perille - turvallisesti. Huomioitavaa nyt kuitenkin on niitä turisteja ajatellen, joille budjetissa pysyminen tai pienetkin säästöt yleensä merkitsevät paljon, että tuo 100zl on liikaa!

        Ja yleensä ne kaikista mukavimmat ja kohteliaimmat kuskit kusettaa eniten...surullista, mutta totta!=/

        Ja epäilen todella, ettet maksa Hki-Vantaalta Helsingin keskustaan yli 80€!!!? Vai annatko täällä kenties tarkoituksella isot tipit/ vai annat tulla todella pahasti virtsatuksi linssiin?:) Eli jos verrataan tuota matkaa, niin Suomessa tulee halvemmaksi...faktat on faktoja.


    • hansivory

      Kentältä Kraków Balice pääsee parhaiten junalla, n. 15 min, 6PLN=3e , lähtee cityyn joka tunti 24 ja 54. Ilmainen bussi vie kentällä asemalle, n.3 min. Lähtee terminaalin pääoven oik. puolelta alhaalta. Rahastus junassa. Juna vie päärautatieaseman 1. laiturille, mistä kävelymatkaa vähän esim. suureen kauppakeskukseen Galeria Krakowska, jonka sivulta lähtee raitsikka 34 lähelle hotelli Qubus Krakowaa, myös läheltä menevät 9,13,24 Qubus suunnalle. Jos jää pois vilkkaan Starowislna-kadun toisella pysäkillä ja kävelee Wisla-joen yli heti ens. katu oikealle, on hotellilla. Kentällä turisti-infosta heti tulohallista tultua kannattaa ottaa ilmaiset kartat ja varsinkin kaupunkiliikenteen opaskartan, Kolej na Pielgrzymke. Rahanvaihtoa kentällä kannattaa vertailla. Cityssä Kantor-pisteissä, esim. Hotel Europejskin vieressä asema-aukiolla oli hyvä vaihtokurssi viikko sitten, 1e=3.25PLN. Vanha kaupunki on upea ja vilkas, varokaa taskuvarkaita, jotka illalla vaanivat. Tiedän kokemuksesta, että ovat ammattilaisia!
      Kysyä voi lisää, jos tulee tarvetta. Pari linkkiä:
      http://www.lomat.info/phpBB2/krakova-vt1100.html
      http://www.appelsiinit.net/puola/puola.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe