Rahako

ratkaisee?

Minkälaisilla tuloilla te suurperheelliset pärjäätte?Pärjäättekö hyvin?

Onko perheen isä hyvätuloinen?Entä työssäkäyvä äiti?

Laittakaa vaikka ihan summia jos viititte, tuloistanne ja suurinpiirtein menoistannekin.Ja perheen koko.
Itse suurperheellisenä olen kiinnostunut asiasta.

20

2727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seitsemän "veljestä"

      Meillä 5 lasta, sekä minä ja äiti. Tulot on sitä luokkaa, että minä saan n.1600 kuussa palkkaa, vaimo 1300, siihen tulee lisänä lapsilisät. Mitään sossun rahoja ei kuitenkaan saada, eikä tarvita. Lapset on jaettu kahteen eri huoneeseen, vaimon kanssa nukutaan olkkarissa, eli asutaan kolmios, joten vuokra ei mitenkään liian iso. Ja ihana vaimoni jaksaa laittaa ruokaa joka päivä, niin ei tule paljoo maksamaan ruoka-annos per lätty. Eri asia olisi jos valmisruokaa syöttäisi.. Joskus tekee ehkä hiukan tiukkaa rahallisesti, mutta kun katson tätä perhettä, niin kyllä sielu lepää. Joskus vedetään muutaman päivän sitten pelkkää puuroa, ennenkuin palkka tulee..

      • siis asuu

        kolmiossa?! Johan noilla tuloilla vuokraisi isommankin asunnon, oletan ilman muuta että ovat nettotuloja.


    • pärjäillään

      Mies tienaa periaatteessa 2500 e kuussa, mutta kun tekee viikonloppuja ja iltoja on tulot käytännössä suuremmat. Itse olen nyt äityislomalla. Töissä ollessani tienaan kk 1600e. Tuohon päälle läpsilisät. Meillä on 6 lasta. Rakennettu omakotitalo, josta on lainaa. Ollaan molemmat pihejä. Sen vuoksi jää rahaa säästöönkin. Asumiskulut on pienet. Vaatteita saadaan paljon käytettynä sukulaisilta ja tutuilta. Tehdään itse ruoka. Kerätään marjat metsästä, viljellään itse juureksia ja vihanneksia. Maito ostetaan halvalla suoraan tilalta. En ole laskenut menoja, mutta hyvin nuo rahat riittää.

    • mapee

      Meitä siis kuusi eli neljä lasta. Palkkatulot viime vuonna noin 70 000€ yhteensä. Verojen määrä vaihtelee miehen työmaan mukaan ja samoin tietenkin kulut matkoissa eli lopulta käteen jää suunnilleen samat rahat aina. Keskiverto kuukausi meillä menee päälle neljällä tonnilla, mutta heittoja on.

      Arkielämää helpottaa se, että mun tili on säännöllisiin menoihin kuten lainaan ja laskuihin ja miehen tilillä eletään eli menot on tulojen mukaan sovitettuna. Laskut kun tulee aina ja niitä on saman verran ja mun tilini on suunnilleen aina sama niin on helppo suunnitella menot. Miehen tilin mukaan sitten reissataan ja ostellaan mitä tarvitaan tai ei ostella.. Kaikki se kuitenkin menee!

      Kumpikin siis käy töissä ja tavallisia duunareita.

      Noista menoista voisi laittaa sen verran että tonni menee lainaan kuussa. Autojen maksut on viitisen sataa. Vakuutukset ja puhelimet on seuraava säännöllinen menoerä sekä sähkö ja vesi.

    • 4:n äiti

      Meillä on 4 lasta, eli lapsilisät tulevat neljästä. Mieheni tuloista minun kotihoidontuesta jää verojen jälkeen joku 2300 euroa. Vuokralla asutaa, ja pärjätään, mutta jos enemmän tienattais, saatais se kyllä kulutettua.

      Olemme vähän sellaista suunnitelleet, että myytäis auto pois ja katsottais pärjätäänkö ilman. Jos ei pärjätä, ostettais sellainen auto, jonka kiinteät kulut olisivat vähän pienemmät kuin tuossa dieselbussissa. Tulee nykyisin sen verran vähän kilometrejä autolle, ettei kannata dieseliä pitää.

    • yhteensä 7 lasta

      Itsellä 5.lasta,joista saan 4.stä lapsilisät ja elatusmaksun.Yksi nuoristamme asuu muualla.
      Miehelläni on kaksi lasta joista toinen asuu luonamme ja toisesta hän maksaa elatusmaksua.

      Asumme vuokralla(vuokraa maksamme yli 800euroa).Meillä ei ole autoa.Itsellä on opintolainaa reilusti maksamati,ja miehellä omat lainansa.Lisäksi on nuo tv-lupa,sähkölaskut kuukausittain,sekä kännymaksut maksettavana.Meillä on myös kaksi koiraa sekä kani..eläinten ruokiin menee siis myös jonniin verran.

      Mieheni tienaa n.1300e/kk.ssa,itse tienaan osa-aikatöistä alle 400e/kk.ssa.

      Kaksi nuoristamme aloitti juuri opinnot l. toinen lukiossa ja toinen ammattikoulussa.Ex-puolisomme eivät osallistu heidän "auttamiseensa"millään tavoin.
      Kirja-ym.hankinnat oli heti koulun alkaessa heillä yli 300 euroa.Yhdellä lapsellamme on astma,lääkemenot hällä 200 euroa kuussa..joita Kela ei kuitenkaan ole suostunut korvaamaan,lääkärintodistuksesta huolimati.

      Olemme koko ajan köyhyysrajalla..tai taidamme olla jo sen alapuolella,emme matkustele missään..emme käy parturissa,emme konserteissa,emmekä baareissa.
      Onneksi ulkoilu ja pyöräily on sentään ilmaista;)

      Itse kuljen työmatkat pyörällä/tai kävellen,mies kävelee työmatkat.

      Ois kiva kuulla löytyykö vielä köyhempiä kuin meidän perhe?
      Kaikki ym.menoilta ylijäävä osuus menee pelkästään ruokaan.

      • ihan jokainen

        42%:n peruskorvattavuuden ja lääkkeiden maksukattohan on n. 600 euroa, joten jos tuo 200 euroa kuukaudessa( olen astmaatikko itsekin eikä minulla ole koskaan ollut noin kalliita lääkkeitä vaikka astmaan meneekin 4 eri lääkettä vuorokaudessa....) pitää paikkansa, niin maksukattohan täyttyy kolmessa kuukaudessa, sen jälkeen kaikki korvattavat reseptilääk.ovat ilmaisia.
        Miksi KELA ei suostu korvaamaan vaikka B-lausunto on toimitettu? Onko lääkkeiden käyttö säännöllistä vai ajoittuuko se esim. johonkin tiettyyn aikaan vuodesta, esim, siitepölyaikaan? Ei KELA korvaakaan ellei lääkityksen tarve ole säännöllistä...AE on sitten 72%.


      • diagnosoitiin
        ihan jokainen kirjoitti:

        42%:n peruskorvattavuuden ja lääkkeiden maksukattohan on n. 600 euroa, joten jos tuo 200 euroa kuukaudessa( olen astmaatikko itsekin eikä minulla ole koskaan ollut noin kalliita lääkkeitä vaikka astmaan meneekin 4 eri lääkettä vuorokaudessa....) pitää paikkansa, niin maksukattohan täyttyy kolmessa kuukaudessa, sen jälkeen kaikki korvattavat reseptilääk.ovat ilmaisia.
        Miksi KELA ei suostu korvaamaan vaikka B-lausunto on toimitettu? Onko lääkkeiden käyttö säännöllistä vai ajoittuuko se esim. johonkin tiettyyn aikaan vuodesta, esim, siitepölyaikaan? Ei KELA korvaakaan ellei lääkityksen tarve ole säännöllistä...AE on sitten 72%.

        4vuotta sitten,oireili jo aiemmin..mutta vasta kun joutui hengitysvaikeuksien vuoksi sairaalaan,häntä kunnolla tutkittiin..ja lääkkeet määrättiin.

        Lapsi oli tuolloin niin huonossa kunnossa ettei pystynyt kunnolla juoksemaan..yski ja oli tod. tukossa.

        Lääkäri antoi lausuntonsa,siis useita lausuntoja,jotka Kelan lääkäri on kuitenkin jo vuosia tulkinnut siten että lapsi ei lääkettä tarvitse...astmalääkkeen myötä kun arvot ovat parantuneet,mutta vain siksi että hän säännöllisesti lääkettä käyttää.

        Kuitenkin lapsella (15v)menee nyt tupla lääkitys,koska on allerginen nuha/sekä keuhkot tod. tukossa.jollei lääkettä käytä.On allerginen koirille/hevosille/kanille/pölypunkeille,lehtipuille,
        joista siis saa pahoja hengitysvaikeuksia.

        Tosin nyt hän pitää lääkityksessä yli kahden kuukauden tauon,että saadaan arvot KELAN takia aivan alakanttiin..ei voi olla oikein lasta kohtaan tuollainen.


        Eivät tajua siellä ettei lapsi käyttäisi lääkettä jollei hän sitä todella tarvitsisi.
        Lapsi on käynyt vähintään kaksi kertaa vuodessa astmapolilla,joten uskon lääkäreiden siellä tietävän onko lapsellani astma vai ei.Kelan lääkäri ei ole hänen papereitaan ees nähnyt.


    • mutta se paljonko sitä on käytettävissä, muokkaa kyllä arkea.

      Vastasin tällä palstalla vastaavaan kyselyyn joskus aiemmin, mutta koska tilanne on jossain määrin muuttunut, vastaan uudelleen.

      Minulla on 8 lasta, joista vain neljä nuorinta asuu enää kotona. Jo aikuistuneetkin lapsemme ovat kuitenkin yhä tiiviisti yhteydessä kotiin ja syömme yhteisen päivällisen monta kertaa viikossa. Lapsenlapsista kaksi viettää luonamme mummilassa vähintään yhden yön viikossa, väliin enemmänkin sen mukaan millainen tarve kulloinkin on. Lisäksi perheen muonavahvuuteen lasketaan minun ja mieheni ohella myös adoptoitu täti , yksi osa-aikasijoituksessa meillä oleva lahjalainalapsi sekä kaksi vävyä. Eli aika useana arkipäivänä päivällispöytään kokoontuu kuutisentoista henkeä.

      Minun tuloni koostuvat lähinnä toimittajan ja kirjoittajan töistä sekä jonkin verran käsitöistäni (tauluja ja kortteja). Satunnaistuloja syntyy luennoista ja opetustunneista paikallisilla kouluilla. Yhteensä tienaan hiukan yli 3000 euroa kuussa eli käteen jää noin 2300. Tiukan paikan tullen voin nostaa kuukausituloja paiskimalla enemmän töitä, mutta koska opiskelen, niin useinkaan lisätyötunneille ei tunnu löytyvän aikaa.

      Mies on päätoimittaja ja tekee töitään pääosin etänä (lähityöskentelyä toisella paikkakunnalla noin 4-6 päivää kuussa) jotta pystyy olemaan osapäiväisesti koti-isänä . Hänen palkkansa osa-aikatyöstä on noin 2000 euroa kuussa eli käteen jää noin 1500.

      Lisäksi saamme kotihoidontukea ja lapsilisät neljästä nuorimmasta lapsesta, yhteensä noin 700 euroa. Tämä summa kattaa yhteensä yli puolet osapäiväisen kodin/lastenhoitajan kustannuksista eli hoitaja tulee päivittäin puolen päivän maissa (oman lapsensa kanssa) , hoitaa osan kotitöistä, vahtii pienimpiä iltapäiväleikkien ja päiväunien ajan (jotta mies voi tehdä töitään) sekä aloittaa päivällisvalmistelut sen mukaan miten aika antaa myöten.

      Kaksi lapsista saa myös orvoneläkettä isänsä kuoltua, mutta se summa menee lasten itsensä, näiden vanhempien sisarusten sekä minun yhteispäätöksellä erillistilille odottamana tulevia opiskeluaikoja vähennettynä kohtuullisella kuukausirahalla kummallakin lapselle sekä niillä säännöllisavustuksilla (sukulaisille ja kummilapsitoimintaan) joihin minä ja ensimmäinen mieheni aikoinaan sitouduimme.

      Karkeasti jaettuna menot menevät näin:
      -   noin 2000 euroa kuussa päivittäismenoihin: ruokaan sekä bensiinikuluihin (jälkimmäinen iso menoerä koska asumme maalla, mistä sen kummemmin minä, kuin osa isommista lapsistakaan ei pääse kouluilleen ilman oman auton kyytiä joten tuosta kohdin on vaikea säästääkään)
      -   noin 500 menee kotiavun palkka- ja vakuutuskuluihin (siis aiemmin mainittujen lapsilisien ja kotihoidon tuen lisäksi)
      -   remonttilainaa maksamme 400 kuussa ja saman verran menee tällä hetkellä rivitalonpätkään jonka olemme vuokranneet asumisjärjestelyjen helpottamiseksi remontin ajaksi.
      -   vakuutuksiin, sähköön, veteen, jätemaksuihin ja vastaaviin menee noin 400 kuussa.
      -   lehtiä, internetiä, puhelinkuluja yms emme maksa itse vaan ne kuuluvat työsuhde-etuihin samoin kuin tietty määrä liikunta-, kulttuuri- ja lounas-seteleitä.
      -   Lopuilla mitä tilille tulee, ostamme vaatteet ja muut ei-päivittäistavarat, sisustamme, huvittelemme, matkustamme jne. Säästöön jää kuukausittain vaihteleva summa ja se kulutetaan sitten isompiin hankintoihin.

    • itse pidä

      meitä suurperheenä vielä, mutta vastaan silti. Meillä on siis neljä lasta ja molemmat vanhemmat samassa taloudessa. Miehen nettotulot ovat noin 1700 euroa kuukaudessa ja minä saan kotihoidontukea noin 300 euroa kuukaudessa (netto). Lisäksi lapsilisät, 500 euroa. Tulot yhteensä noin 2500 euroa kuukaudessa, netto (noin, koska miehen tulot hieman vaihtelee).

      Menoista suurin on asuntolaina, jota korkoineen ja lyhennyksineen maksamme 1000 euroa kuussa. Remonttilaina (pakkoremontti, ei ylellisyysremontti) vie 350 euroa kuussa. Vakuutuksiin menee 100 euroa kuussa. Bensakulut ovat noin 300 euroa kuussa (työmatkakuluja). Asumiskulut ovat noin 250 euroa kuukaudessa. Lopulla 500 eurolla kuukaudessa sitten kustannamme ruuat perheelle, kahden auton kulut ja kaiken muun mahdollisen tarvittavan. Voin kertoa, että se 500 ei meinaa millään riittää, mutta jospa me jotenkin ihmeellisesti selviäisimme tämän vuoden loppuun, niin sitten olisi remonttilaina maksettu. Jos ei, niin sitten on kai pakko viedä pienet lapset hoitoon ja mennä töihin. Se vaan valitettavasti tarkoittaa, että hoitomaksut vievät suuren osan palkastani ja kotihoidon tuki menee, joten rahatilanteemme paranee kuukausittain noin 500 eurolla. Mielestäni liian pieni palkka kokopäivätyöstä.

      • pirttifarmausta

        "Se vaan valitettavasti tarkoittaa, että hoitomaksut vievät suuren osan palkastani ja kotihoidon tuki menee, joten rahatilanteemme paranee kuukausittain noin 500 eurolla. Mielestäni liian pieni palkka kokopäivätyöstä."

        Tämä on totta. Työpaikan vastaanottaminen lasten kouluruokailussa käyttämien astioitten tiskaajana tai lastenneuvolan siivoojana ei kannata. Töihin nouseminen aamulla olisi liian raskasta.

        Porsiminen ja kotihoidontukiaisilla eläminen vetää seksuaalisesti holtittomia ihmisiä puoleensa.


      • en tiedä miten voin pihistää
        pirttifarmausta kirjoitti:

        "Se vaan valitettavasti tarkoittaa, että hoitomaksut vievät suuren osan palkastani ja kotihoidon tuki menee, joten rahatilanteemme paranee kuukausittain noin 500 eurolla. Mielestäni liian pieni palkka kokopäivätyöstä."

        Tämä on totta. Työpaikan vastaanottaminen lasten kouluruokailussa käyttämien astioitten tiskaajana tai lastenneuvolan siivoojana ei kannata. Töihin nouseminen aamulla olisi liian raskasta.

        Porsiminen ja kotihoidontukiaisilla eläminen vetää seksuaalisesti holtittomia ihmisiä puoleensa.

        Perheessä on ollut viisi lasta. Vanhin on asunut pari vuotta omillaan.
        Nyt tonen lapsi lähtee opiskeleen. Vanhinkin alkaa jälleen opiskella.

        Emme osta vaatteita, vain kenkiä. Emme käy parturissa ym paikoissa. Elokuvissa ja teattereissä emme käy oman pussin kustannuksella, mitä lapset koulun kautta.
        Lomamatkat ovat pieniä ja teltassa nukutaan sekä omat eväät.
        Ruoka tehdään kotona, kasvimaalta ja pensaista niin paljon kuin mahdollista.

        Yksi auto on pakko olla miehen työmatkoihin. Nuoret kulkevat aina pyörällä. Vain nuorinta kuljetetaan autossa.

        Valitettavasti asutaan isossa omakotitalossa, joka vie rahaa. On jätemaksut, sähkö ja puumaksut.

        Peseudymme osittain patavedellä(säästyy sähköä)
        Ruoka valmistetaan puuliedellä.

        Lääkkeitä vanhemmat joutuvat ostamaan. Kela korvaa yli 600e kaikilta menevät lääkkeet.

        JOstain pitää vielä pihistää, jotta saamme opiskelijat opiskelun alkuun ja heidän alkuvuokransa maksettua.

        Ruokalasku on suuri vaikka vain syömme perusruokaa ja käytämme tarjoukset hyväksi.

        Asumiskustannukset ovat liian suuret, auto vie likaa, ruokalasku on suuri.

        Emme voi muuttaa perintötontilta jonne olemme rakentaneet talon. Meillä on vielä asuntovelkaa seitsemäksi vuodeksi. Sitten lapset ovat jo yli 18-vuotiaita.

        Mutta nyt pitäisi keksiä pihistyskonstit???

        Iltasanomissa olikesällä juttua ruokamenojen vähentämisestä.. en raskinnut ostaa lehteä.

        Letiä ei meille tule. Sanomalehti saadaan luettuna sukulaisilta. Tv- lupa on.

        Kaikilla ei ole kännyä ja kukaan ei saa puhua kännyyn, vain viestit tarvittaessa samoin kaverit voi soittaaa. (Valitettavan itsekästä, mutta ystävät ymmärtävät)

        Nyt lähden sieneen. Sieniruoka ei pidä murrosikäisten nälkää pitkää aikaa.


      • omaa mokaa
        en tiedä miten voin pihistää kirjoitti:

        Perheessä on ollut viisi lasta. Vanhin on asunut pari vuotta omillaan.
        Nyt tonen lapsi lähtee opiskeleen. Vanhinkin alkaa jälleen opiskella.

        Emme osta vaatteita, vain kenkiä. Emme käy parturissa ym paikoissa. Elokuvissa ja teattereissä emme käy oman pussin kustannuksella, mitä lapset koulun kautta.
        Lomamatkat ovat pieniä ja teltassa nukutaan sekä omat eväät.
        Ruoka tehdään kotona, kasvimaalta ja pensaista niin paljon kuin mahdollista.

        Yksi auto on pakko olla miehen työmatkoihin. Nuoret kulkevat aina pyörällä. Vain nuorinta kuljetetaan autossa.

        Valitettavasti asutaan isossa omakotitalossa, joka vie rahaa. On jätemaksut, sähkö ja puumaksut.

        Peseudymme osittain patavedellä(säästyy sähköä)
        Ruoka valmistetaan puuliedellä.

        Lääkkeitä vanhemmat joutuvat ostamaan. Kela korvaa yli 600e kaikilta menevät lääkkeet.

        JOstain pitää vielä pihistää, jotta saamme opiskelijat opiskelun alkuun ja heidän alkuvuokransa maksettua.

        Ruokalasku on suuri vaikka vain syömme perusruokaa ja käytämme tarjoukset hyväksi.

        Asumiskustannukset ovat liian suuret, auto vie likaa, ruokalasku on suuri.

        Emme voi muuttaa perintötontilta jonne olemme rakentaneet talon. Meillä on vielä asuntovelkaa seitsemäksi vuodeksi. Sitten lapset ovat jo yli 18-vuotiaita.

        Mutta nyt pitäisi keksiä pihistyskonstit???

        Iltasanomissa olikesällä juttua ruokamenojen vähentämisestä.. en raskinnut ostaa lehteä.

        Letiä ei meille tule. Sanomalehti saadaan luettuna sukulaisilta. Tv- lupa on.

        Kaikilla ei ole kännyä ja kukaan ei saa puhua kännyyn, vain viestit tarvittaessa samoin kaverit voi soittaaa. (Valitettavan itsekästä, mutta ystävät ymmärtävät)

        Nyt lähden sieneen. Sieniruoka ei pidä murrosikäisten nälkää pitkää aikaa.

        Raskaus voidaan lain säännöksiä noudattaen naisen pyynnöstä keskeyttää, kun hänen tai hänen perheensä elämänolot ja muut olosuhteet huomioon ottaen lapsen synnyttäminen ja hoito olisi hänelle huomattava rasitus.


      • idioottia!!
        omaa mokaa kirjoitti:

        Raskaus voidaan lain säännöksiä noudattaen naisen pyynnöstä keskeyttää, kun hänen tai hänen perheensä elämänolot ja muut olosuhteet huomioon ottaen lapsen synnyttäminen ja hoito olisi hänelle huomattava rasitus.

        Hanki elämä!!!


      • kokki
        en tiedä miten voin pihistää kirjoitti:

        Perheessä on ollut viisi lasta. Vanhin on asunut pari vuotta omillaan.
        Nyt tonen lapsi lähtee opiskeleen. Vanhinkin alkaa jälleen opiskella.

        Emme osta vaatteita, vain kenkiä. Emme käy parturissa ym paikoissa. Elokuvissa ja teattereissä emme käy oman pussin kustannuksella, mitä lapset koulun kautta.
        Lomamatkat ovat pieniä ja teltassa nukutaan sekä omat eväät.
        Ruoka tehdään kotona, kasvimaalta ja pensaista niin paljon kuin mahdollista.

        Yksi auto on pakko olla miehen työmatkoihin. Nuoret kulkevat aina pyörällä. Vain nuorinta kuljetetaan autossa.

        Valitettavasti asutaan isossa omakotitalossa, joka vie rahaa. On jätemaksut, sähkö ja puumaksut.

        Peseudymme osittain patavedellä(säästyy sähköä)
        Ruoka valmistetaan puuliedellä.

        Lääkkeitä vanhemmat joutuvat ostamaan. Kela korvaa yli 600e kaikilta menevät lääkkeet.

        JOstain pitää vielä pihistää, jotta saamme opiskelijat opiskelun alkuun ja heidän alkuvuokransa maksettua.

        Ruokalasku on suuri vaikka vain syömme perusruokaa ja käytämme tarjoukset hyväksi.

        Asumiskustannukset ovat liian suuret, auto vie likaa, ruokalasku on suuri.

        Emme voi muuttaa perintötontilta jonne olemme rakentaneet talon. Meillä on vielä asuntovelkaa seitsemäksi vuodeksi. Sitten lapset ovat jo yli 18-vuotiaita.

        Mutta nyt pitäisi keksiä pihistyskonstit???

        Iltasanomissa olikesällä juttua ruokamenojen vähentämisestä.. en raskinnut ostaa lehteä.

        Letiä ei meille tule. Sanomalehti saadaan luettuna sukulaisilta. Tv- lupa on.

        Kaikilla ei ole kännyä ja kukaan ei saa puhua kännyyn, vain viestit tarvittaessa samoin kaverit voi soittaaa. (Valitettavan itsekästä, mutta ystävät ymmärtävät)

        Nyt lähden sieneen. Sieniruoka ei pidä murrosikäisten nälkää pitkää aikaa.

        Tehkää iltaisin käsitöitä; puuesineitä, koristeita, lapasia, pipoja ja kaulaliinoja. Myykää niitä joulutorilla.

        Kerää marjat metsästä ja myy ne torimyyjille tai myy itse.

        Kerätkää maastosta tyhjät pullot talteen.

        Mene töihin.

        Ota lapsia hoitoon.

        Miksi ette voi muuttaa?


      • Fionella-77
        en tiedä miten voin pihistää kirjoitti:

        Perheessä on ollut viisi lasta. Vanhin on asunut pari vuotta omillaan.
        Nyt tonen lapsi lähtee opiskeleen. Vanhinkin alkaa jälleen opiskella.

        Emme osta vaatteita, vain kenkiä. Emme käy parturissa ym paikoissa. Elokuvissa ja teattereissä emme käy oman pussin kustannuksella, mitä lapset koulun kautta.
        Lomamatkat ovat pieniä ja teltassa nukutaan sekä omat eväät.
        Ruoka tehdään kotona, kasvimaalta ja pensaista niin paljon kuin mahdollista.

        Yksi auto on pakko olla miehen työmatkoihin. Nuoret kulkevat aina pyörällä. Vain nuorinta kuljetetaan autossa.

        Valitettavasti asutaan isossa omakotitalossa, joka vie rahaa. On jätemaksut, sähkö ja puumaksut.

        Peseudymme osittain patavedellä(säästyy sähköä)
        Ruoka valmistetaan puuliedellä.

        Lääkkeitä vanhemmat joutuvat ostamaan. Kela korvaa yli 600e kaikilta menevät lääkkeet.

        JOstain pitää vielä pihistää, jotta saamme opiskelijat opiskelun alkuun ja heidän alkuvuokransa maksettua.

        Ruokalasku on suuri vaikka vain syömme perusruokaa ja käytämme tarjoukset hyväksi.

        Asumiskustannukset ovat liian suuret, auto vie likaa, ruokalasku on suuri.

        Emme voi muuttaa perintötontilta jonne olemme rakentaneet talon. Meillä on vielä asuntovelkaa seitsemäksi vuodeksi. Sitten lapset ovat jo yli 18-vuotiaita.

        Mutta nyt pitäisi keksiä pihistyskonstit???

        Iltasanomissa olikesällä juttua ruokamenojen vähentämisestä.. en raskinnut ostaa lehteä.

        Letiä ei meille tule. Sanomalehti saadaan luettuna sukulaisilta. Tv- lupa on.

        Kaikilla ei ole kännyä ja kukaan ei saa puhua kännyyn, vain viestit tarvittaessa samoin kaverit voi soittaaa. (Valitettavan itsekästä, mutta ystävät ymmärtävät)

        Nyt lähden sieneen. Sieniruoka ei pidä murrosikäisten nälkää pitkää aikaa.

        miehellä ja itse olen kotona lasten kanssa, ei ole häävi kotihoidontuki, mutta ennemmin eletään näin että rahaa on jonkun verran ja joutuu kattoa miten sitä käyttää kuin että sitä olis paljon, koska menojakin sitten keksii.

        Olen omasta kokemuksestani tyytyväinen ettei lapsena kaikkea saa- MITÄ MUUT. Ei ole hyvä opettaa siihen että kaikki vaan ilmaantuu ja muka kaikki kuuluu saada.
        Mistäs sitä tietää miten pienipalkkaiseen työhön omat lapseni sijoittuvat, niin on hyvä valmiiksi elää kohtuudella.
        Rikkaaksi koen itseni lasten ja mieheni myötä, en taloudellisesti.
        Äiti viiden lapsen.


    • satu1977

      ja miehen tulot n.2200e/kk sekä lapsilisät 660e/kk. Pari lapsista asuu jo viikot muualla opiskelemassa. Tiukkaa on, mut sentään ruoka ollaan pöytään saatu. Ruokamenot aika isot ja vielä pankillekkin velkaa asunnosta.....
      Vaatteet haetaan kirppikseltä/aleista ja baareissa eikä elokuvissa oo rahaa käydä.

      Elämä kuitenkin "rikasta" lapsien ja perheen kera:):)

      • reiluux

        Jaksan ihmetellä,että kersoja tehdään vaikka ei ole rahaa.Jokainen osaa laskea,mitä lapseen ja yleensä elämiseen kuuu rahaa.Eihän raha ratkaise,mutta onko se lapsia kohtaan reilua,ettei ne saa ikinä mitään kun toiset saa ja pääsee?Ja tämä siksi,edttei vanhemmat halua käyttää ehkäisyä.


      • Kerde
        reiluux kirjoitti:

        Jaksan ihmetellä,että kersoja tehdään vaikka ei ole rahaa.Jokainen osaa laskea,mitä lapseen ja yleensä elämiseen kuuu rahaa.Eihän raha ratkaise,mutta onko se lapsia kohtaan reilua,ettei ne saa ikinä mitään kun toiset saa ja pääsee?Ja tämä siksi,edttei vanhemmat halua käyttää ehkäisyä.

        Sit kun susta kasvaa aikuinen niin ehkä et enää ihmettele näitä asioita. Jatka omalla kohdallasi ehkäisyn käyttöä.


      • Äitinen-81

        Meillä miehen nettotulot 2100€
        Omat nettotulot 1500€ (Teen töitä kotona joten nuorimmista saan kh-tuen)
        Lapsilisät 5 lapsesta 665€
        Vammaistuki kahdesta lapsesta reilu 160€/kk

        Eli yhteensä 4425€/kk

        Menot:
        Asuntolaina vastike 1400€/kk (vesi sisältyy vastikkeeseen ja on kallis, 20€/nenä/kk
        Autolaina bensat 300€/kk
        Remppalaina 550€/kk (loppuu kohta ja on haluttu maksaa nopsaan pois suhteellisen korkean koron vuoksi)
        Vakuutukset 120€/kk
        Sähkö 30€/kk (kerrostalohuoneisto josta kahden kk:n välein reilu 60€ sähkölaskua ja vahintään kerran vuodessa tulee nollalasku)
        Puhelin, lehdet yms. 50€/kk
        Vaatteet, kengät yms. 200€/kk
        Ruoka, hygienia ym. päivittäistavara 700€/kk
        Lasten tileille menee tietty summa kuussa, samoin mieheni ja minun säästötileille. Loput menee matkusteluun, humputteluun, kodin sisustamiseen yms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe