Aion luultavasti kirjoittaa sekä saksan että ranskan lyhyenä. En kuitenkaan ole vielä varma, kirjoittaisinko molemmat. Minulla on hyvä kielipää, mutta muistan todella vähän saksan ja ranskan sanoja ulkoa. Kieliopin kyllä varmasti muistaisin, kunhan sitä harjoittelisin, mutta ei noita sanojakaan voi yhtäkkiä oppia. Kuitenkin niitä sanoja tarvitsee kirjoittaessa ainetta.
Tämän vuoksi hieman mietin, että kannattaako osallistua kevään yo-kirjoituksiin noilla aineilla. Englannin ja ruotsin kirjoituksia taas en pelkää ollenkaan, koska koen olevani niissä hyvä ja omistan melko hyvän sanavarastonkin kyseisissä kielissä. En sitten tiedä, miksi ranska ja saksa ei tartu mieleen yhtä hyvin. Saksassa tietysti yksi ongelma on ne kaikki monikkomuodot ja suvut. Ranska taas muuten vaan ei pysy päässä.
Lyhyiden kielten kirjoittajat ovat varmasti keskittyneet valitsemaansa lyhyeen kieleen ja tulokset voivat olla hyviä. Vaikka olisin ihan ok saksassa ja ranskassa, yo-kirjoituksissa se olisi yksi hailee. Hyvät arvosanat kursseista ei auta.
Kannattaisiko minun kirjoittaa kyseiset aineet? Periaatteessa toinen ainakin olisi pakko, sillä kaikkiin paikkoihin ei pääse vain neljällä tai viidellä eri kirjoitusaineella.
Haluaisin myös vinkkejä kyseisten kielten yo-koeharjoitteluun.
Lyhyiden kielten kirjoitukset
10
535
Vastaukset
- ehdottomasti molemmat
Suosittelen kovasti kirjoittamaan molemmat. Voit tehdä niin, että opiskelet molempiin hyvin, tai sitten otat vain toisen kielen kanssa rennosti, eli käyt vain kokeessa. Itse olen hyvä kielissä ja kirjoitin kaksi, enkä oikein valmistautunut yhtään. Toisesta C, toisesta L.
Mutta voisin verrata tilannettasi omaan tilanteeseeni reaaliaineiden kanssa. En ollut oikein missään kovin hyvä, mutta sekä historiaan että yhteiskuntaoppiin oli jonkinlaista kiinnostusta. Päätin sitten kirjoittaa molemmat. Kumpaankaan en lukenut, mutta molemmista sain C:t. Ja ainakin yliopistoihin sillä on vaikutusta - kaksi C:tä on PALJON parempi kuin yksi M. Yliopistoihin katsotaan kuuden aineen arvosanat, niin että todellakin suosittelen, että kirjoitat molemmat, vaikkei sitten niin hyvin menesikään. Se jatkokoulutuspaikkaan pääsy nimittäin voi olla ihan niistä parista pisteestä kiinni. Kyllä sinä pärjäät!
Eli sinun tilanteessasi, kun TIEDÄT, ettet ole kovin hyvä kummassakaan, kannattaa EHDOTTOMASTI ottaa molemmat. Suorastaan vaadin :-) ONNEA KIRJOITUKSIIN!- Saksa&Ranska
Kiitokset kannustuksesta! On tuo molempien otto ollut aika houkutteleva ajatus sinänsä, kun ei noista oikein toista osaisi valitakaan. Näillä näkymin tulen kirjoittamaan 7 ainetta (mukaan lukien ranska ja saksa), joten toivotaan, että suurin osa menisi läpi :) Yliopistoon pääsy kun kuitenkin olisi tärkeää. Harmi vain ettei minulla ole kahta reaalia, jota katsotaan sillä alalla, minne haen :/
- ne kaksi
Saksa&Ranska kirjoitti:
Kiitokset kannustuksesta! On tuo molempien otto ollut aika houkutteleva ajatus sinänsä, kun ei noista oikein toista osaisi valitakaan. Näillä näkymin tulen kirjoittamaan 7 ainetta (mukaan lukien ranska ja saksa), joten toivotaan, että suurin osa menisi läpi :) Yliopistoon pääsy kun kuitenkin olisi tärkeää. Harmi vain ettei minulla ole kahta reaalia, jota katsotaan sillä alalla, minne haen :/
reaalia ovat tärkeitä alalla jolle haluat, niin kirjoita ihmeessä kaksi reaalia. On vallan hiton tyhmää joutua tuollaisen syyn takia huonompaan asemaan hakiessaan, jos kerran tietää mitä vaaditaan.
Voit siitä huolimatta kirjoittaa kaksi lyhyttä kieltä. Ja tiedäthän, ettei kaikkiin paikkoihin lyhyen kielen arvosanoja oteta lainkaan mukaan. - Kannattaa...
Saksa&Ranska kirjoitti:
Tulinpa vielä lisää kiusaamaan. Ota ihmeessä myös kaksi reaalia. Yliopistoihin saa reaaliaineista paremmat pisteet, kuin lyhyistä kielistä (lyhyen kielen kerroin on 1, kun taas reaalin 1,5). Itse ilmoitauduin siihen historian kokeeseen ihan ex tempore, olin käynyt seitsemästä kurssista vain neljä pakollista, enkä edes lukenut niitä ylimääräisiä kirjoja, ja C napsahti valmistautumatta. Kyllä niistä helposti läpi pääsee, jos nyt yhtään on maalaisjärkeä. Itse suosittelen ehdottomasti ottamaan niin paljon kokeita kuin mahdollista,jos tuntuu että mikään ei ole oikein kovin vahva. Ja noissa reaaleissakin voit vaikka panostaa toiseen enemmän, ja toiseen vain mennä koittamaan onnea. Kuten sanoin, itse en pahemmin valmistautunut, ja C:t tuli molemmista, mikä tarkoitti, että ihan kivoja lisäpisteitä yliopistoon hakemiseen! Kirjoitin kaksi lyhyttä kieltä, ruotsin, pitkän englannin, yhteiskuntaopin, historian ja äidinkielen. Kaikkia numeroita siis katsottiin, paitsi toista lyhyttä kieltä, mistä tuli se C, koska kerroin on vain 1, kun taas reaaliin 1,5. Eli... Kannatan kahta reaalia. Ainakaan ei jää sitten myöhemmin kaduttamaan!
Mitä muuten olet hakemassa opiskelemaan? - Saksa&Ranska
Kannattaa... kirjoitti:
Tulinpa vielä lisää kiusaamaan. Ota ihmeessä myös kaksi reaalia. Yliopistoihin saa reaaliaineista paremmat pisteet, kuin lyhyistä kielistä (lyhyen kielen kerroin on 1, kun taas reaalin 1,5). Itse ilmoitauduin siihen historian kokeeseen ihan ex tempore, olin käynyt seitsemästä kurssista vain neljä pakollista, enkä edes lukenut niitä ylimääräisiä kirjoja, ja C napsahti valmistautumatta. Kyllä niistä helposti läpi pääsee, jos nyt yhtään on maalaisjärkeä. Itse suosittelen ehdottomasti ottamaan niin paljon kokeita kuin mahdollista,jos tuntuu että mikään ei ole oikein kovin vahva. Ja noissa reaaleissakin voit vaikka panostaa toiseen enemmän, ja toiseen vain mennä koittamaan onnea. Kuten sanoin, itse en pahemmin valmistautunut, ja C:t tuli molemmista, mikä tarkoitti, että ihan kivoja lisäpisteitä yliopistoon hakemiseen! Kirjoitin kaksi lyhyttä kieltä, ruotsin, pitkän englannin, yhteiskuntaopin, historian ja äidinkielen. Kaikkia numeroita siis katsottiin, paitsi toista lyhyttä kieltä, mistä tuli se C, koska kerroin on vain 1, kun taas reaaliin 1,5. Eli... Kannatan kahta reaalia. Ainakaan ei jää sitten myöhemmin kaduttamaan!
Mitä muuten olet hakemassa opiskelemaan?No ongelmana on se, että minulla ei ole mistään muusta reaalista täysiä kursseja. Ja muut eivät oikein kiinnostakaan. Itse en pysty mitenkään muistamaan vuosi kaksi sitten opiskelemia asioita, omat aivoni toimivat näin. En varmasti pääsisi lähes missään aineessa läpi, jos en lukisi, sillä muistan todella vähän.
Lisäksi pyrin todella panostamaan hakukokeeseen, sillä jo sen perusteella valitaan jonkin verran ihmisiä sisään. Koska kuitenkin tiedän, että en tule luultavastikaan saamaan niin hyviä numeroita yo-kirjoituksista, että niillä saisin pisteitä (esimerkiksi matikasta pitäisi saada vähintään c, jotta saisin lisäpisteitä).
Jos tosiaan muisti olisi parempi niin tietysti tuollainen "kokeileminen" voisi olla ihan mahdollista, mutta valitettavasti oma pääkoppani on päättänyt toimia vaikeimman kautta :)
Olen hakemassa opiskelemaan psykologiaa. - selvähän
Saksa&Ranska kirjoitti:
No ongelmana on se, että minulla ei ole mistään muusta reaalista täysiä kursseja. Ja muut eivät oikein kiinnostakaan. Itse en pysty mitenkään muistamaan vuosi kaksi sitten opiskelemia asioita, omat aivoni toimivat näin. En varmasti pääsisi lähes missään aineessa läpi, jos en lukisi, sillä muistan todella vähän.
Lisäksi pyrin todella panostamaan hakukokeeseen, sillä jo sen perusteella valitaan jonkin verran ihmisiä sisään. Koska kuitenkin tiedän, että en tule luultavastikaan saamaan niin hyviä numeroita yo-kirjoituksista, että niillä saisin pisteitä (esimerkiksi matikasta pitäisi saada vähintään c, jotta saisin lisäpisteitä).
Jos tosiaan muisti olisi parempi niin tietysti tuollainen "kokeileminen" voisi olla ihan mahdollista, mutta valitettavasti oma pääkoppani on päättänyt toimia vaikeimman kautta :)
Olen hakemassa opiskelemaan psykologiaa.se on, että kun kirjoitat "En varmasti pääsisi lähes missään aineessa läpi, jos en lukisi, sillä muistan todella vähän." niin et pääsisi läpi jos et lukisi - vaikeahan se on muistaa asioita jos ei niitä lue.
No, toivotaan parasta sitten pääsykokeessa. - Saksa&Ranska
selvähän kirjoitti:
se on, että kun kirjoitat "En varmasti pääsisi lähes missään aineessa läpi, jos en lukisi, sillä muistan todella vähän." niin et pääsisi läpi jos et lukisi - vaikeahan se on muistaa asioita jos ei niitä lue.
No, toivotaan parasta sitten pääsykokeessa.Tarkoitan, että en voisi vain osallistua johonkin toiseen reaalikokeeseen vain yrittämisen vuoksi ilman lukemista, sillä en kykene muistamaan vuosi pari sitten käymien kurssien asioita.
- taas minä
Saksa&Ranska kirjoitti:
Tarkoitan, että en voisi vain osallistua johonkin toiseen reaalikokeeseen vain yrittämisen vuoksi ilman lukemista, sillä en kykene muistamaan vuosi pari sitten käymien kurssien asioita.
Voithan lukea ne reaaliaineen kirjat kertaalleen hyvin ajatuksella. Kyllä sillä läpi pääsee! Helposti. Kuten sanoin, itsekin kävin historiaa vain 4 kurssia, luin parina iltana ennen koetta pari kirjaa. Älä ota tuota asennetta, ettei se onnistu. Muista se, että niihin kokeisiin osallistuu todellisiakin paukapäitä, jotka hekin pääsevät läpi. Varmasti pääset läpi. Kuten sanoin, todellakin kannattaa mennä, koska se yliopistoon pääsy voi olla niistä parista pisteestä kiinni.
- olla niin
taas minä kirjoitti:
Voithan lukea ne reaaliaineen kirjat kertaalleen hyvin ajatuksella. Kyllä sillä läpi pääsee! Helposti. Kuten sanoin, itsekin kävin historiaa vain 4 kurssia, luin parina iltana ennen koetta pari kirjaa. Älä ota tuota asennetta, ettei se onnistu. Muista se, että niihin kokeisiin osallistuu todellisiakin paukapäitä, jotka hekin pääsevät läpi. Varmasti pääset läpi. Kuten sanoin, todellakin kannattaa mennä, koska se yliopistoon pääsy voi olla niistä parista pisteestä kiinni.
ettei niitä pisteitä saa vain sillä, että pääsee kokeesta läpi.
- Saksa&Ranska
olla niin kirjoitti:
ettei niitä pisteitä saa vain sillä, että pääsee kokeesta läpi.
Opinto-ohjaajani sanoi, että minun täytyy saada pitkästä matematiikasta vähintään c, jotta saisin siitä pisteitä yliopistoon pääsyyn. Lyhyestä pitäisi saada vielä parempi numero.
Mutta kiitos kuitenkin kannustuksesta. Täytyy katsoa, mitä vielä kirjoitan ja miten tässä käy! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057