Mikä ihmeen tuplaverotus??

dasdasdasda

Monet manaavat ja moittivat jotakin osinkojen "tuplaverotusta"? Mitä tämä tuplaverotus käytännössä tarkoittaa ja milloin tällaisesta on päätetty?

4

2624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

että yhtiö maksaa ensin voitoistaan 26% veroa.

Voitoistaan yhtiö jakaa veroa omistajille, joita veloitetaan 19,6%.

Lue Henri Elon blogia Kauppalehdestä (nettiversio) niin ymmärrät paremmin asian.

muutos tapahtui muutama vuosi sitten.

• Vakuusvaje

Esimerkiksi maksamansa palkat yhtiö voi vähentää verotuksessa myyntituloistaan tulonhankkimiskuluna. Työntekijä maksaa palkastaan veron, mutta yritys ei. Päinvastoin palkat vähentävät yrityksen veroa.

Osingoista veroa maksaa ensin yhtiö voiton nimellä ja sitten omistaja saadessaan rahat itselleen. Tämähän on tietenkin määrittelykysymys, mutta tavallaan osinko on yritykseen sijoitetun pääoman hinta ja siten palkkaan rinnastettava kustannus, jonka pitäisi olla samalla tavalla vähennyskelpoinen.

• Älyvaje
        Vakuusvaje kirjoitti:

Esimerkiksi maksamansa palkat yhtiö voi vähentää verotuksessa myyntituloistaan tulonhankkimiskuluna. Työntekijä maksaa palkastaan veron, mutta yritys ei. Päinvastoin palkat vähentävät yrityksen veroa.

Osingoista veroa maksaa ensin yhtiö voiton nimellä ja sitten omistaja saadessaan rahat itselleen. Tämähän on tietenkin määrittelykysymys, mutta tavallaan osinko on yritykseen sijoitetun pääoman hinta ja siten palkkaan rinnastettava kustannus, jonka pitäisi olla samalla tavalla vähennyskelpoinen.

Tais mennä puurot ja vellit sekaisin. Työntekijän verot maksaa työnantaja. Ainakin minä joudun maksamaan työntekijöitten ennakkoverot ja sotumaksut. Ei niitä edes työntekijä näe.
        Palkat ei vähennä yrityksen veroa, vaan yrityksen tulosta, kuten kaikki muutkin tuotantopanokset. Tuloksesta riippuu veron määrä.
        Olisi ihan oikein jos työntekijät joutuisi maksaman veronsa itse, kuten on Sveitsissä.

• .==.
        Älyvaje kirjoitti:

Tais mennä puurot ja vellit sekaisin. Työntekijän verot maksaa työnantaja. Ainakin minä joudun maksamaan työntekijöitten ennakkoverot ja sotumaksut. Ei niitä edes työntekijä näe.
        Palkat ei vähennä yrityksen veroa, vaan yrityksen tulosta, kuten kaikki muutkin tuotantopanokset. Tuloksesta riippuu veron määrä.
        Olisi ihan oikein jos työntekijät joutuisi maksaman veronsa itse, kuten on Sveitsissä.

Etkä maksa. Työtekijän rahoistahan on kysymys ja työnantaja maksaa työntekijöiden verorahat vain siksi että se on helpointa kaikille. Vaihtoehtona on se, että työnantaja maksaa työntekijän tilille koko summan ja työntekijä vastaa itse verojen maksuista. Jälkimmäinen tapa on siis Sveitsissä käytössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3108
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2911
    3. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      53
      2544
    4. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      51
      2525
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2106
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1860
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1779
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      43
      1636
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48
      1582
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26