Mikä ihmeen tuplaverotus??

dasdasdasda

Monet manaavat ja moittivat jotakin osinkojen "tuplaverotusta"? Mitä tämä tuplaverotus käytännössä tarkoittaa ja milloin tällaisesta on päätetty?

4

2565

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

että yhtiö maksaa ensin voitoistaan 26% veroa.

Voitoistaan yhtiö jakaa veroa omistajille, joita veloitetaan 19,6%.

Lue Henri Elon blogia Kauppalehdestä (nettiversio) niin ymmärrät paremmin asian.

muutos tapahtui muutama vuosi sitten.

• Vakuusvaje

Esimerkiksi maksamansa palkat yhtiö voi vähentää verotuksessa myyntituloistaan tulonhankkimiskuluna. Työntekijä maksaa palkastaan veron, mutta yritys ei. Päinvastoin palkat vähentävät yrityksen veroa.

Osingoista veroa maksaa ensin yhtiö voiton nimellä ja sitten omistaja saadessaan rahat itselleen. Tämähän on tietenkin määrittelykysymys, mutta tavallaan osinko on yritykseen sijoitetun pääoman hinta ja siten palkkaan rinnastettava kustannus, jonka pitäisi olla samalla tavalla vähennyskelpoinen.

• Älyvaje
        Vakuusvaje kirjoitti:

Esimerkiksi maksamansa palkat yhtiö voi vähentää verotuksessa myyntituloistaan tulonhankkimiskuluna. Työntekijä maksaa palkastaan veron, mutta yritys ei. Päinvastoin palkat vähentävät yrityksen veroa.

Osingoista veroa maksaa ensin yhtiö voiton nimellä ja sitten omistaja saadessaan rahat itselleen. Tämähän on tietenkin määrittelykysymys, mutta tavallaan osinko on yritykseen sijoitetun pääoman hinta ja siten palkkaan rinnastettava kustannus, jonka pitäisi olla samalla tavalla vähennyskelpoinen.

Tais mennä puurot ja vellit sekaisin. Työntekijän verot maksaa työnantaja. Ainakin minä joudun maksamaan työntekijöitten ennakkoverot ja sotumaksut. Ei niitä edes työntekijä näe.
        Palkat ei vähennä yrityksen veroa, vaan yrityksen tulosta, kuten kaikki muutkin tuotantopanokset. Tuloksesta riippuu veron määrä.
        Olisi ihan oikein jos työntekijät joutuisi maksaman veronsa itse, kuten on Sveitsissä.

• .==.
        Älyvaje kirjoitti:

Tais mennä puurot ja vellit sekaisin. Työntekijän verot maksaa työnantaja. Ainakin minä joudun maksamaan työntekijöitten ennakkoverot ja sotumaksut. Ei niitä edes työntekijä näe.
        Palkat ei vähennä yrityksen veroa, vaan yrityksen tulosta, kuten kaikki muutkin tuotantopanokset. Tuloksesta riippuu veron määrä.
        Olisi ihan oikein jos työntekijät joutuisi maksaman veronsa itse, kuten on Sveitsissä.

Etkä maksa. Työtekijän rahoistahan on kysymys ja työnantaja maksaa työntekijöiden verorahat vain siksi että se on helpointa kaikille. Vaihtoehtona on se, että työnantaja maksaa työntekijän tilille koko summan ja työntekijä vastaa itse verojen maksuista. Jälkimmäinen tapa on siis Sveitsissä käytössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      3
      3966
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2032
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      846
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      764
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      728
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      728
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      712
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      705
    9. 35
      664
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe