Lahjojen hankinta uusperheessä???

"pikkasen" kierro...

Mitä mieltä olette siitä, kenelle kuuluu erinäisten lahjojen hankinta 13 vuotiaan lapsen "puolesta"?

Tuon ikäinen poika -joka vielä asuu maalla hankalien kulkuyhteyksien päässä ja jolla on pieni viikkoraha- ei oikein itse pysty hankkimaan lahjoja?

Näinkin typerästä asiasta siis saa käden väännön aikaiseksi vielä yli kymmenen vuotta avioeron jälkeen...

Eli: olemme eronneet 10 vuotta sitten. Lapsi jäi minulle, olen lähivanhempi. Yhteishuoltajuus. Minä tahollani naimisissa, ei yhteisiä lapsia mutta kaksi velipuolta uuden puolisoni puolelta, joista toinen asuu meillä. Isä meni myös uusiin naimisiin ja heillä on tällä hetkellä kolme yhteistä lasta.

Isä maksaa elatusapua kuukausittain. Kesällä piti viikon ja sen vähensi sen kuukauden elatusmaksusta, kuten aikaisempinakin vuosina. Tämän olen hyväksynyt (vaikka minulle on sanottu ettei pitäisi) kun en halua riitaa. Kummallakaan meistä ei ole mitenkään ihmeelliset tulot, ihan keskikastia ollaan kaikki.

Lapsen isällä on se päähän pinttymä, että LAPSEN pitää muistaa isää itseään ja hänen uusia lapsia jotka siis sisarpuolia yhteiselle lapsellemme. Omien syntymäpäiviensä aikaan oli sanonut lapsellemme että antaa kuulemma hänelle jouluna lahjaksi tikkarin jos poika ei muista häntä lahjalla hänen syntymäpäivänään.

Nyt on yhden heidän lapsensa syntymäpäivä, ja pojan taas pitäisi tämä muistaa =hankkia lahja.

Eli suomeksi sanottuna minun pitäisi mennä pojan kanssa kauppaan hankkimaan lahja ja maksaa se.

Myönnettäköön, että monta kertaa on käynyt niin että tuo lahja, isälle tai sisarukselle on tullut hankittuakin. Synttäreiksi ja varsinkin jouluna ollaan muistettu. Minä vienyt kauppaan ja maksanut ja hankkinut paperit jne...

Nyt sitten minulla on alkanut tökkiä tämä juttu. Olenko ihan pöhkö?????

Ottaen huomioon, että ei suoraan sanottuna kyllä muistu mieleen milloin isä olisi auttanut poikaa muistamaan esim äitiään (=minua) äitienpäivänä. Tai missään muussakaan asiassa. Aivan eri asia on kuulemma velipuolet täällä kotona, kun "verisisarukset" siellä heillä. Vaikka tosiasiassa läheisempiähän nuo täällä kotona on..

Minulla on kyllä muitakin muistettavia, lapsen kummit ja isovanhemmat ja velipuolet täällä meillä.

Eli mielipiteitä ja kommentteja kiitos, kun en oikein tiedä olenko ihan tyhmä vai vain tyhmä.

Kiitos vielä että luit purkaukseni!

20

1413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....................

      tyhmä. Mikä ihme sitä (AIKUISTA!!) miestä vaivaa, kun ne lahjat noin merkkaa? Ja tuo tikkari-juttu!! Vie lapselta ihan täysin sen lahjan antamisen ilon.

      Meillä ei tulis kuuloonkaan, että miehen lasta tai yhteistä pakotettaisiin noin saati, että lapsen toinen vanhempi laitettaisiin maksamaan! Synttärilahjoissa toinen lapsi kuuluu lahjanantajien kimppaan. Ja äitienpäivät ja isänpäivät hoitaa lapset itse puolisot avustaa.

      Onhan sitä eri tapoja, mutta kyllä nyt tosi paljon ihmetyttää tuo käytös! :( Siis lapsethan noita lahjojaan kuolaa, ei aikuisen ihmisen enää tarvis..

      Taitaisin sinuna varata tikkarin isän seuraavaan syntymäpäivään/isänpäivään! ;)

      • ap..

        että en ole tyhmä. Vaikka siltä kyllä nyt tuntuukin aika rankasti.

        Jotenkin vaan tuntuu niin älyttömältä että vielä 10 vuoden jälkeen tuntuu niin pahalta toisen käytös. Tulee jopa vainoharhainen olo että yrittää lapsen kautta päästä iskemään minuun. Miksi ihmeessä? Kun on itsekin onnellisesti naimisissa ja monta lastakin.

        Juuri katsoin tilille niin viimeisin elari olikin tullut hänen vaimon tililtä. Siis ihan totta, jotenkin ihan oksettaa.. Taidan taas olla tyhmä, onhan meilläkin miehen kanssa yhteiset rahat. Mutta tulee vaan sellanen olo että siellä nyt väärä ihminen makselee..

        Mietin kyllä tuota tikkari-juttua ;-)


      • pokkaa....
        ap.. kirjoitti:

        että en ole tyhmä. Vaikka siltä kyllä nyt tuntuukin aika rankasti.

        Jotenkin vaan tuntuu niin älyttömältä että vielä 10 vuoden jälkeen tuntuu niin pahalta toisen käytös. Tulee jopa vainoharhainen olo että yrittää lapsen kautta päästä iskemään minuun. Miksi ihmeessä? Kun on itsekin onnellisesti naimisissa ja monta lastakin.

        Juuri katsoin tilille niin viimeisin elari olikin tullut hänen vaimon tililtä. Siis ihan totta, jotenkin ihan oksettaa.. Taidan taas olla tyhmä, onhan meilläkin miehen kanssa yhteiset rahat. Mutta tulee vaan sellanen olo että siellä nyt väärä ihminen makselee..

        Mietin kyllä tuota tikkari-juttua ;-)

        Uskomattoman hienoa lukea että ajattelet noin sekä lahja- että elarien maksuasioista!

        Tämä muuttaa täysin käsitykseni ex-vaimoista. :)

        Meillä kumppanini lomautettuna ja minä maksan hänelle kuuluvia elareita, koska exänsä ei suostu sossun maksamaan elariin, emmekä halua ulosottoa ja luottotietojen menoa niskaamme. Lahja-asioista lähi eli mieheni ex on ilmoittanut, että mieheni kuuluu ostaa lasten kanssa hänelle syntymäpäivä-, joulu- ja äitienpäivälahjat. Mieheni taas on sanonut, että hänelle vastaaviksi lahjoiksi riittää jos lapset soittavat tai askartelevat kortin koulussa. Ei hän oleta exänsä hänelle lahjoja ostavan lasten nimissä. Minusta miehen exän käytös on hiukan outoa, varsinkin kun lahjatoiveet ovat useimmiten jotain kallista ja tyyliin hajuvettä ja koruja. Eiköhän niitä ostele muut kuin lapset tai exmies. No, eipä ole sellaisia mieheni hänelle ostellutkaan, ettei sen puoleen. Ihmetyttää vain miten voi olla pokkaa sellaista pyytääkään. Ihan kuten sinun exmiehelläsi on kyllä pokkaa tuollaisia ääneen edes sanoa.


    • ole...

      ihan tyhmä/vain tyhmä!

      Meillä menee näin:
      Lasten isällä eron jälkeen uuden kanssa vielä yksi lapsi, jolle myöskin on nykyään etävanhempi.
      Itselläni uusi (ei asuta yhdessä), joka yhdelle lapselle etävanhempi.

      Lapset tekevät usein koulussa/päiväkodissa äitien- ja isänpäivälahjat, joten ne hoituu sillain. Synttärilahjat isälleen ja isän nuorimmalle lapselle lapset hoitavat yleensä isän vanhempien kanssa ja samoin joululahjat tai sitten itse askartelevat jotain. Kertaakaan en ole joutunut ex:lle tai hänen kuopukselleen ostamaan lasten puolesta lahjaa. Se on mielestäni isän oma asia, miten lahjansa saa vai saako ollenkaan.

      Nykyisen miehen lapselle mietitään lasten kanssa aina lahja ja samoin mieheni yhdessä lapsensa kanssa minun lapsilleni. Ikinä ei ole tullut mieleenkään, että ex:n pitäisi siihen asiaan jotenkin osallistua.

      Mielestäni voisit opettaa lapsellesi, että ei ole isänsä lahjojen vaivanen. Pärjää hyvin ilman, että isä antaisi tikkaria kummempaa jouluna. Eihän se ole oikein poikaa kohtaan, mutta ei kasva isänsä kaltaiseksi lahja-ahneeksi.
      Kyllähän hän kuitenkin teiltä varmasti saa lahjoja ihan riittävästi.

      Ja edellisen kanssa samaa mieltä :) Isälle tikkareita vain lahjoiksi tästä lähtien :)

    • yx mammuli

      Exäs tosi outo ja lapsellinen minusta.Että ny kiristää tolla lailla.Veikkaan että on jonnin sortin kiusausta sua kohtaan lapsen kautta tosin.Itse en lähtis moiseen mukaan.Sanoisin itse taikka vinkkaisin lapselle, että ei tollanen ole oikein.Voisin ehkä ilkeyttäni vinkata exälle että ensi isänpäivänä uusi puolisosi saa hänelle tarkoitetun isänpäiväkortin ku tyypillä kypsyys taso on tuota luokkaa.

    • kuulostaa

      keskenkasvuiselta. Eihän aikuiselle yleensä kuitenkaan lapset lahjoja osta - tai jos ostaa, niin vapaasta tahdostaan! Koko lahjan antamisen riemukin menee tuossa, kun tuolla tavalla muistutetaan ja kiristetään. Etkö pystyisi puhumaan miehen kanssa asiasta.

    • tässä meidän

      uusperheessä että ja kun minulla ja miehelläni on lapsi yhteinen ostetaan sitten lahja kaikkien nimissä niin veljien kun meidän jne.. tälle omalle ja miehen aikaisemmille lapsille:)

      mutta tuo on hiukan hassua että teidän tartteisi siihen toiseen perheeseen jossa ei käsittääkseni (sinun lastasi asu?? jos oikein luvin) hankkia lahjoja ja viellä kiristetään sillä kyllä minusta jos ollaan uusioperhe ei tartte enään sinne puolison uusioperheelle mitään hommata..

      kunhan omat hoitaa;D eli ketkä kuuluu sinun omaan uusioperheeseen.. älä sinäkään mitään osta miehellesi tai muista isä/syntymäpäivinä.. jokaisen olis oma perheensä huollettava:)

    • ole kyllä kysymys.

      mutta erottuamme oli lapset aika pieniä ja jäivät minulle. alkuun isä piti niitä ja meiläoli hyvä yhteistyö. tavattuaan uuden naisen tapaamiset väheni ja loppui melkein kokonaan.
      kuitenkin aina muistuttelin lapsille että nyt on isänpäivä ja nyt on isän synttärit jne.
      autoin siis lapsia jos halusivat laittaa korttia taikka ostaa jotakin. myös joululahjan.

      koskaan en ole häneltä edes saanut onnitteluja mistään. enkä nyt sitä kaivannutkaan.

      no tässä muutama vuosi sitten kun lapset olivat jo niin isoja ja hoitivat kontaktinsa ihan itse jo isänsä kanssa niin päätin että nyt lopetan muistuttamisen. ja ne unohtivat isänsä syntymäpäivän joka on joulukuun alussa. sinä jouluna ei isänsä laittanut edes joulukorttia lapsille.
      ei soittanut jouluaattona eikä lapset saanut lahjan lahjaa. että aika naurettavaa käytöstä aikuiselta ihmiseltä.
      no, sen jälkeen ei ole lapset oikeastaan pitäneet mitään yhteyttäkään enään.

      ei ole tosiaankaan sinun asiasi ostella mitään lahjoja. sittenkun lapset ovat isompia niin saavat tehdä itse. jos juttu olisi molemminpuolinen niin olisi eri asia.

    • edellinen...

      että minä laittelin lasten kanssa kortteja isänisälle ja- äidille. käytin heitä tapaamassa heitäkin. laitoin valokuvia jne.
      yritin siis ylläpitää isän puolesta kontaktia heidänkin puolen isovanhempiin.
      mitään en ole koskaan saanut vastineeksi eikä lapsetkaan. nykyisin ei ole mitään yhteyttä keneenkään koko suvussa ja hyvä niin. lapset
      jos ottavat yhteyttä niin se on heidän asia. en enään puutu mihinkään.

    • yyyyyyyyyy

      Meillä mieheni etälapset ei osta lahjoja, he vaan saavat niitä. Isälle eikä ainakaan äitipuolelle ei anneta merkkipäivinä mitään. Olemme tottuneet siihen, koska lapsilla ei ole omaa rahaa ja mieheni ex ei luonnollisestikaan ole kiinnostunut hankkimaan lahjoja meille.

      • ..............

        Niin eihän minä ja mieheni esim tiedetä hänen ex-tyttöystävän aviomiehen syntymäpäivää!

        Kyllä sitä on huomannut, että noille lapsille merkkaa, että saavat muistaa ja ilahduttaa - vaikka sitä rahaa eivät pystyisi vielä tienaamaan. Meillä otetaan yhteiset sekä miehen lapsi mukaan kummankin muistamiseen. Ja jos rahasta kiinni, niin kortin askarteleminen ja aamukahvin kakun valmistuksessa voi aina olla apuna.


    • joopijoo

      Siis mitä! En ole uskoa silmiäni. Mun mielestä lapsesi ei ole velvollinen ostamaan lahjoja isänsä kautta tulleille uusille sisaruksille, Kyllä se on vanhempien tehtävä siellä päässä. Enkä kyllä ymmärrä sitäkään , että jos lapsi on poikkeuksellisesti hänen luonaan ylimääräisen viikon, niin siitäkin heti veloitetaan.Kyllä on pikkusieluista!

      • periä omalta lapseltaan

        maksua yhtisistä viikista! heh, täytyy olla vitsi, tai uusi nainen taas tarvitsee kaljarahaa, ja tosta on hyvä nyhtää.

        Jos isä on isä lapselleen, laittaa tuollaisen naisen kuriin tai jättää kokonaan.

        Eikä lapen tarvitse ostaa kenellekkään lahjoja, ei edes omille vanhemmillen! Täysin hullua.


      • mutta kun lasteni isällä
        periä omalta lapseltaan kirjoitti:

        maksua yhtisistä viikista! heh, täytyy olla vitsi, tai uusi nainen taas tarvitsee kaljarahaa, ja tosta on hyvä nyhtää.

        Jos isä on isä lapselleen, laittaa tuollaisen naisen kuriin tai jättää kokonaan.

        Eikä lapen tarvitse ostaa kenellekkään lahjoja, ei edes omille vanhemmillen! Täysin hullua.

        oli talvella synttärit, ja olin viikolla lapsille ehdotellut, että voisivat tehdä isälleen kortin, se vain jäi heiltä tekemättä..sitten isä laittaa viestiä tytön puhelimeen että isi täällä viettää yksin synttäreitään, isi odotti korttia tai jotakin, mutta ei tullut...:-0! Eikö ole aika alhaista syyttää lapsia kun eivät isänsä synttäriä muista!? Tuli varmasti hyvä mieli lapsillekin:-/. Minä ainakin ajattelen niin, että jossakin vaiheessa lapsilla on ehkä ikää niin että miettivät että äidillä tai iskällä on synttärit, tehdään jotain kivaa tai hommataan tai yllätetään! Tähän saakka en todellakaan ole mitään odottanutkaan enkä kauheasti huutele juhlista tai vuosin vaihtumista nyt muutenkaan huomioida. Lapsillehan synttärihommat on tärkeitä.


    • npi

      Näin ainakin meillä.

      Meillä on uusioperhe, miehen kaksi lasta asuu meillä ja minun kaksi lasta. Esim mieheni lapset ovat menossa äidin sukulaisiin ristiäisiin. Sanoin lapsille että jos ristiäisiin tarvii ostaa jotakin vaatteita, äiti saa ostaa kun on kyse heidän suvun juhlista. (lapset 10 ja 13, ymmärtävät jo asioita)
      Asia meni mukisematta läpi, mutta aina ei suinkaan ole ollut niin. Alussa olivat siellä sitä mieltä että emme huolehdi lapsista. Me vaan sitkeästi ei ostettu mitään lahjoja tai vaatteita kaikenmaailman kissanristiäisiin, niin jossain vaiheessa lakkasivat vaatimasta sitä.

      Jos mieheni lapset haluavat ostaa sukulaisilleen jotain lahjoja niin ostavat ne omilla käyttörahoillaan. Jos rahaa ei satu olemaan saavat sopia äitinsä kanssa lahjasta. Ainut poikkeus on jos syntyy uusia sisarpuolia, niin silloin olemme laittaneet vaan onnittelukortin uuden siskon synytessä.

      Välit miehen lapsen äitiin on tosi huonot, ei keskustella ja sovita mistään. Lapset tapaavat äitiään vain mummolassa. Me vaan toimitaan niin kuin itse parhaaksi näemme, ja siihen emme puutu miten äiti toimii silloin kun lapset ovat siellä.

      • vaikea tapaus

        Meillä ei uusia sisaruspuolia muisteta mitenkään toisessa päässä. Lapsi (12 v.) saa itse muistaa jos haluaa ja on sen pään tehtävä hoitaa muistutukset yms.

        Meidän päässä molemmat (isä ja äitipuoli) juhlivat siten, että lapsikin (asuu äitillään) voi osallistua. Eli jos isän synttärit ovat viikolla, niin ojennetaan yhdessä äitipuolen kanssa lahja ja ehkä pyydetään piirtämään kortti. Mutta näin siis vain meidän päässä: isovanhemmat, sedät, tädit ja me. Emme siis muista ns. toisessa päässä olevia puolisukulaisia vaan vastuu siitä on heillä.

        Sen verran yritämme, että äitienpäivä olisi äitillä ja isänpäivä isällä. Eikös koulussakin tehdä kortteja ja kaikenlaisia pikkulahjoja.

        Minusta lähivanhemman ei tarvitse muistaa eksäänsä lapsen kautta. Mekin kieltäydymme ostamasta äitille täällä päässä lahjoja, mutta omia rahojaan voi siihen käyttää.


    • Ap. kirjoittaja

      Kiitos mielipiteistänne!

      Näin se näköjään on että tuo ex vie minua vieläkin kun pässiä narussa. En ole lapsen takia halunnut riitaa. Ja keskittyä ennen kaikkea tähän elämään joka minulla nyt on. Kun on paljon parempaa kuin ennen.

      Eräs kirjoittaja tuossa mainitsi noista juhlavaatteista. Niistäkin tullut vaikka millä mitalla kaikenlaisia vaatimuksia. Eivät ole halpoja, ja on ketuttanut ostaa niitä heidän juhliinsa. Ja käyttöä on ollut vain sen ainokaisen kerran.. *huoh*

      Minun ex on peliriippuvainen. Enpä ole kysellyt miten tuo asia on tänä päivänä, joskus väitti lopettaneensa. Ehkä sekin osaltaan tuo vaatimuksia ja nimenomaan taloudellisia. Kuitenkin aina, aina on se ajatus että kaikki pitäisi olla hänelle päin tulossa..

      Juttelin pojan kanssa pikkaisen ja hän oli sitä mieltä, että hän on osittain isällä perheenjäsen = joutuu vahtimaan pikkusisaruksia ja siivoamaan, ja osittain sitten vieras = pitää noita lahjoja hankkia itse.
      Hän on sitä mieltä että jos isällä pitää käydä niin kerran kuukaudessa olisi riittävästi.

      Tuokin mielipide kertoo minulle äitinä karua kieltä siitä että hänellä ei siellä ole kovin kiva olla.

      Jätin jo viestiä lastenvalvojalle, että ottaisi yhteyttä. Meinasin että käymme tämän lahja/vaate yms keskustelun ulkopuolisen ihmisen avustuksella kun keskustelu ei kahden kesken luonnistu.

      Samalla voimme muuttaa tapaamis-sopimusta niin että kerran kuukaudessa poika kävisi siellä.

      Ja tarkistetaan sitä loma-aikaa muutenkin. Sopimuksessa on että kaksi viikkoa lomaa olisi siellä, mutta eihän tuo ole ollut kun sen viikon edellisenä kesänä. Kun ei poika kuulemma mahtunut lomamökkiin muun perheen kanssa. Nyt kertoi että sinne oli mennyt kyllä ystäviä ja tuttavia jotka sitten olivat menneet hänen edelleen.

      Alkaa aika kypsä olemaan tuo poikakin isäänsä... Harmi, koska olen yrittänyt tukea hänen isyyttään puhumalla isästä hyvää jne.

      Onneksi meillä on kotona pojalla minun uudesta puolisosta isän mallia hieman eri tavalla. Joskus ennen ajattelin että se on väärin, kun on vain isäpuoli, nyt ajattelen toisin..

      On siis aika alkaa pitää puoliaan ja pojan puolia entistä tiukemmin!

    • Anonyymi

      Ei lapsen tarvi kellekään olla lahjoja ostamassa, mitä vittua? Jos oikein edes ymmärsin näin nopealla lukemalta

      • Anonyymi

        Se mukula on jo 28 v ,aloitus vuodelta 2008.


      • Anonyymi

        Se mukula on jo 28 v ,aloitus vuodelta 2008.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe