Voiko jakoketju olla venynyt?

ER-5

Pyörän (ER-5 )mittarissa on 35.000km ja moottorin käyntiääneen on vuosien mittaan tullut ikään kuin löysän ketjun kilahtelua, kalahtelua ja rahinaa. Ääni esiintyy häiritsevänä lähinnä hitaalla tyhjäkäynnillä, erityisesti kylmänä heti käynnistyksen jälkeen.

Pari kautta sitten tuli vaihdatettua jakoketjun kiristin. Tällä toimenpiteellä ei kuitenkaan ollut korvinkuultavaa vaikutusta moottorin käyntiääneen.

Voisikohan jakoketju olla venynyt, vai onko mitenkään mahdollista, että jakoketjun kiristin ei toimi asianmukaisesti?

15

8173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyseiseen

      laitteeseen enemmin tutustunut mutta jakoketju
      missä vain moottorissa venyy aina aikaamyöten
      ketjun kiristin yleensä vaatii öljynpaineen
      toimiakseen mutta jos ketju on liian
      venynyt ei kiristin enää uletu painamaan
      ketjua kunnolla ja vaikka painaisikin
      venynyt ketju ei sovi kunnolla
      hampaille ja alkaa kuluttaa niitä,
      tästäkin syntyy vähän ääntä...
      ja tuhoa hiljalleen.

      • Lexa

        ketjun kiristin yleensä vaatii öljynpaineen

        Kerro mullekin missä moottoripyörässä on öljynpaineella toimiva ketjunkiristin?
        Eiköhän tossakin jousi hoida sen homman.
        Ja kun ketju venyy (tarkoittaa kuluu) tarpeeksi,se pitää vaihtaa.
        Lexa


      • 600
        Lexa kirjoitti:

        ketjun kiristin yleensä vaatii öljynpaineen

        Kerro mullekin missä moottoripyörässä on öljynpaineella toimiva ketjunkiristin?
        Eiköhän tossakin jousi hoida sen homman.
        Ja kun ketju venyy (tarkoittaa kuluu) tarpeeksi,se pitää vaihtaa.
        Lexa

        Ainakin vanhemmissa 600 cebareissa.


      • elikkäs
        600 kirjoitti:

        Ainakin vanhemmissa 600 cebareissa.

        se jousikuormitus suorittaa ketjunkiristyksen silloinkin kun moottori ei käy..
        sit moottorin käydessä öljynpaine hoitaa koneen käydessä loput.
        Tästähän johtuu että kylmänä ketju rallattaa enemmän , eli vanhemmiten ketjunkiristinkin alkaa olla vähemmän tiivis..kaikki kuluu..
        tietenkin myös se jousi kuoleentuu.


      • Aivan varma
        600 kirjoitti:

        Ainakin vanhemmissa 600 cebareissa.

        Kuvien perusteella 90luvun alkupuolen Gepardeissa on jousitoiminen kiristin.
        Päältä katsoessa se kyllä vähän näyttää hydrauliselta,mutta jousella se pelaa.


      • Kawasakissa
        elikkäs kirjoitti:

        se jousikuormitus suorittaa ketjunkiristyksen silloinkin kun moottori ei käy..
        sit moottorin käydessä öljynpaine hoitaa koneen käydessä loput.
        Tästähän johtuu että kylmänä ketju rallattaa enemmän , eli vanhemmiten ketjunkiristinkin alkaa olla vähemmän tiivis..kaikki kuluu..
        tietenkin myös se jousi kuoleentuu.

        On hydraulinen kiristin??
        Eipä ole tullut semmosta vastaan.


      • Nimetön
        Kawasakissa kirjoitti:

        On hydraulinen kiristin??
        Eipä ole tullut semmosta vastaan.

        1400 zzr.


      • Lexa kirjoitti:

        ketjun kiristin yleensä vaatii öljynpaineen

        Kerro mullekin missä moottoripyörässä on öljynpaineella toimiva ketjunkiristin?
        Eiköhän tossakin jousi hoida sen homman.
        Ja kun ketju venyy (tarkoittaa kuluu) tarpeeksi,se pitää vaihtaa.
        Lexa

        Hondissa on öljynpaineella toimiva kiristin, ainakin CB 1100 ärrässä.


      • Vuosimallissa?

    • lopuillaan

      noilla kilometreillä. Pientä konetta joutuu helposti huudattaman kovilla kierroksilla ja siitähän ei epätasaisesti pyörivä twini koskaan oikein tykkää.

      Tuollainen 35.000km olisi hyvä paikka moottorin täysremontille. Toisaalta, jos et itse osaa sitä tehdä, voi remontin hinta nousta jo sen verran arvokkaaksi, että kannattaa vaihtaa mopo uuteen.

      • tässähän

        ei kait ollu kyseessä koneen väsyminen ,vaan nokkaketjun rallatus !
        Yleensähän toi 500:n twini juuri kestävimpiä koneita , samaa konetta käytettiin jo -80luvulla Gpz 500:ssa.
        Ja kierroksista sanoisin myös että tuossa moottorissa kierrosalue ei nouse kovin korkeelle.
        Verrattuna esim rivinelikoihin. TÄH.


      • ....

        ...saa tietenkin puhua, mutta kenenkään ei oo pakko uskoa. Ite "jyrryytin" aikoinaan suizan gsx400 :lla jonka myin kun mittarissa oli 110000 km. Ketjun kiristintä siihenkin kai oli vaihdettu, mutta ei mitään koneremontteja ollut tehty ennen kun minä sen ostin, eikä minun aikana. Eli tarinan opetus oli että 35 tkm:ssa ei tehdä koneremontteja kuin kakstahtikoneisiin...


      • rane

        höpö höpö.100000km ja sitten remppaa.kawa kolisee aina.miten se uusi kiristin olisi sen venyneen ketjun uudeksi korjannut jos kerran meteli vaimeni.laitoitko uuden vai vanhan mallisen kiristimen.käypä tuolla kawazi net sivuilla tutustumassa asiaan


    • on sama

      kone kuin GPZ.ssa, onketjunkiristin automaattinen.
      35 000 km ei oel vielä moottorin täysrempan paikka.
      500 kuutioisen koneremppa on ajankohtainen välillä 50 000 - 60 000 km.
      Mut ketjunvaihto...alkaa olla ajnakohtainen, paitsi et omassa se on pelittänyt 60 000 km asti ;)

    • venttiilit siellä

      vähän kilistelee. On kuulemma ihan normaalia näissä ER-5:n moottoreissa! Jakoketju oli kuulemma vielä ok!

      Koneinsinöörinä en kyllä ymmärtänyt hevon vittuakaan, sillä venttiilit eivät kilise, jos välykset on säädetty kohdalleen ja laakeroinnit ovat kunnossa. (En kuitenkaan viitsinyt käydä jänkkäämään.) Onkohan kellään parempaa tietoa aiheesta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4970
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      96
      2853
    3. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      43
      2816
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      199
      2402
    5. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      28
      2014
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1959
    7. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1570
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1501
    9. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1329
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      368
      1311
    Aihe