Unihalvaus

leijona-1970

Sain ensimmäisen unihalvauskohtauksen joskus 80-luvun puolivälillä.Mummoni oli juuri kuollut ja näin valopallojen leijuvan huoneessani kun makasin sängylläni pystymättä liikkumaan lainkaan,vain silmät kykenin aukaista.Yritin huutaa isääni apuun,mutta pihahdustakaan ei tullut kurkusta.Pelotti.Sitten se ralli alkoi...Usein unihalvauskohtauksen aikana jokin tummiin pukeutunut henkilö(jota en uskaltanut suoraan edes katsoa)saapui sänkyni viereen seisomaan ja tuijottamaan minua,en kyennyt liikkua,en huutaa,en yhtään mitään..Aloin mielessäni huutamaan Jeesusta apuun ja rukoilin isä meidän rukousta,se auttoi aina.Lisäksi oli niitä ruumiista poistumiskokemuksia...joskus pelkäsin miten pääsen takaisin,sillä kävin jopa tuttavillani kylässä niiden aikana.Aivan hullua,mutta koin olevani täysin hereillä tietoisuudessa ja muistan kaiken tapahtuneen pikkutarkasti.Kaikki fyysiset asiat ympärilläni olivat juuri niin kuin ne olivatkin.En tiennyt pariin vuosikymmeneen mistä oli kyse,luulin potevani jonkun sortin hulluutta.Kun sain tietoa unihalvauksesta,tunsin suuren kiven vyöryvän päältäni.Tosin veljeni ihmetteli,että miksi unihalvauksessa kaikilla tuntuu olevan sama kokemus jonkun "synkän"ulkopuolisen hahmon saapumisesta paikalle?Miksei jokaisella ole omanlaisensa,esim.joillakin eläimiä tms..Miksi juuri synkkä hahmo?Niin,lisäksi nukahtaessa tai herätessä kuulen erittäin korkean äänen,joka tuntuu lävistävän pääni(menee kyllä nopeasti ohi..)En siis aina,mutta joskus.

9

2612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aila vaan

      Minun stressi aikana on käynyt silleen unihalvaus, että olen itse herännyt pikkasen, mutta vartalo vaan jatkaa nukkumista. Myös ihme pelko tulee, kun tuntuu että joku on samassa huoneessa, mutta et voi kääntää päätä ollenkaan.
      Minulle ei tule hallusinaatioita ollenkaan.

      Yleensä sellällään stressaantuneet nukkujat saa unihalvauksen, tosin voi saada myös sellaset jotka nukkuu kyljellään.

      Lisää unihalvauksesta:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus

      Joka tapauksessa, unihalvaus on todella kiusallinen.

    • demonologi

      Se on demoni joka kiusaa ja pelottelee

    • Jean

      Itse en ole ikinä silmiäni aukaissut/saanut auki. Tiedän kuitenkin makaavani sängyssä, enkä pysty liikkumaan. Yleensä olen kuullut tärisevää ääntä ja painovoima-hallusinaatioita ja värihallusinaatioita. Aluksi pelotti, mutta välillä ovat jopa mielenkiintoisia. Menee nopeasti ohi, kun yrittää rentoutua täysin tai liikuttaa sormen päitä hieman. Kokenut olen vain 5-10 kertaa. Aloin kokea näitä aloitettuani lucid-harrastuksen. Yleensä unihalvaus tulee lucidunen päätteeksi.

      En tiedä ovatko nuo unihalvauksia, mutta niiltä ne vaikuttavat.

    • Mä oon kokenu ainakin niitä. Mä koen kuinka joku isompi voima vetää mut väkisin pois mun ruumiista ja sit mä leijailen kohti kattoa ja kauhee humina kuuluu mun korvista. Joskus ne on ollu pelottaviakin, kun mä olen leijaillu kohti pimeää. Sit mä oon aina heränny siihen, kun oon palautunu takaisin omaan ruumiiseeni.

    • -M-

      Minulla oli 17-vuotiaana unihalvauskokemus. Näin itseni kävelevän sängystä ylös huoneeseen jossa äitini nukkui ja yritin huutaa apua mutta kurkkuni oli aivan kuristuksissa. Halvaukseen liittyi ufo-uni jossa minua yritettiin siepata..heh, TV:stä taisi tulla katsottua x-filesia silloin vähä liikaa.

      Olin silloin nolona koko kokemuksesta ja vasta aikuisena kehtasin keroa äidilleni tapahtuneesta. Hän kertoi kokeneensa 17-vuotiaana unihalvauksen!

      Olen työni kautta opiskellut epilepsiaan liittyviä asioita ja tuo unihalvauskin on aivosähkötoiminnan häiriö kuten epilepsiakin. Ei syytä huoleen. Olisko tuollainen tilapäinen "sähköhäiriö" joku aivojen kehitykseen liittyvä juttu. Ainakin on tutkittu että noin 12-vuotiaalla aivojen synapseissa tapahtuu mullistavia muutoksia....tiedä häntä...Siksi mietin koska äidilläni täsmälleen samanikäisenä oli sama kokemus. Mulle tapahtu vaan kerran unihalvaus kuten myös äidilleni.

    • Justiina

      Minäkin olen kokemut ns. unihalvauksen.

      Kaikissa tapauksissa olen ollut aivan terve, kuumeessa kokemani harhat ovat tyystin erilaiset eikä mistään alkoholin tai huumausaneen harhoistakaan ole kyse, koska niitä en käytä.

      Ensimmäisen kerran tämä tapahtui eräänä kesäyönä mökillämme joskus 80-luvun loppuvuosina.

      Olimme tyypilliseen teinien tapaan riekkuneet yömyöhään, ja nukkumaan menessämme olin todella väsynyt. Parin kolmen tunnin nukkumisen jälkeen heräsin keskellä yötä puhtaaseen kauhun tunteeseen, tunsin kuinka joku puristi kaiken ilman keuhkoistani ja valutti voiman jäsenistäni, yritin kiljua jotta herättäisin samassa huoneessa nukkuvat serkkuni ja he tulisivat minua auttamaan. Samalla huomasin kuinka huoneen kauimmaisessa nurkassa seisoi jokin hahmo, yritin siristellä silmiäni (olin siihen aikaan vahvasti likinäköinen). Hahmo lähestyi minua ja sillä oli punertavahehkuiset kolmiomaiset kasvot (siis sellainen satukirjapiru). Siihen aikaan esitettin Robin of Sherwood sarjaa joka oli täynnään kaikenlaista okkultismia ja kelttimytologiaa ja arvelin pirun tulleen mukaan sitä kautta. Se ei silti selittänyt sitä että tunsi olevani tapahtumahetkellä täysin hereillä, enkä kyllä nukkunut koko loppuyönäkään.

      Näitä minulla on ollut pariin otteeseen, ja kaava on aina sama. Kaikki pysähtyy, enkä pysty itse liikkumaan tai edes sihahtamaan. Mukana on aina vastaavanlainen "hahmo, tosin niitä kasvoja en ole enää nähnyt" ja tunne että voima jäsenistäni ja ilma keuhkoistani poistuvat jonnekin.

      Pidin itseäni pitkään vain ylivilkkaan mielikuvituksen rasittamana, mutta unihalvaus selittää kätevästi kokemani.

    • PinkBlond

      Olin Espanjassa kun minulle tapahtui unihalvaus. Olimme juuri vaihtaneet hotellia ja uudessa hotellissa en ollut saanut hyvin unta. Olin nukahtanut vasta kolmen aikoihin. Yön aikana heräsin muutaman kerran ja minua ahdisti. Sain aina kuitenkin taas jotenkin unta. Sitten yhden kerran heräsin, kun vieressäni nukkuva kaverini rupesi juttelemaan minulle. Yritin vastata, mutta en kyennyt puhumaan tai liikkumaan. Yritin jotenkin ilmaista hänelle sen, että olin hereillä, mutta pystyin vain liikuttamaan sormia. Sitten jotenkin heräsin ns. "oikeasti" ja tajusin, ettei kaverini ollutkaan puhunut minulle, sillä hän nukkui oikeasti toisella puolellani. Katsoin sitten häntä, ja näin, että hän makasi selällään ja hänen silmänsä olivat auki. Katsoin tarkemmin, ja näin hänen päänsä tilalla nuken pään.
      Tämä kokemus oli hirveä, mutta samalla jotenkin kokemuksen arvoinen. En tiennyt unihalvauksesta siinä vaiheessa, kun tämä tapahtui. Myöhemmin kerroin tapahtumasta kavereilleni, ja yksi sanoi sen olevan unihalvaus. Kävin katsomassa netistä siitä, ja kaikki oireet täsmäsivät: ei voi liikuttaa mitään, kuin korkeintaan jotain pientä, näkee hallusinaatioita, tapahtuu usein nuoruusiässä, johtuu mm. univajeesta tai aikavyöhykkeen muutoksesta.
      Eli tässä oli tällänen ja haluisin, että jotkut vois jakaa mun kanssa kokemuksiaan.

    • juupajuuh

      Rupes kiinnostamaan tämä unihalvaus juttu kun siitä kavereilta kuulin ja kävin sitten wikipediassa lukemassa siitä ja siellä luki harvinaista kohdassa voimistuvan äänen kuuleminen.
      heti tuli muistikuva siitä kun pienempänä heräsin tässä unihalvaus tilassa, enkä muista liikkuneeni siinä ollenkaan kattelin vaan kattoa ihmeissäni (olin silloin jtn 7-9v)
      Muistan sellasien pienen särinän äänen joka voimistui todella hitaasti noin kymmenen minuutin ajan mutta lopussa meteli oli aivan tajuttoman kova ja silloin pelotti.
      Samaan aikaan kuulin myös ukkini puhuvan minulle (mielessäni hänen olematta läsnä huoneessa)
      Ja nyt kun tässä pohdin tätä tapahtumaa rupesi oikeasti pelottamaan tuo että mitä jos se toistuu! miten unihalvausta voi ehkäistä?

      • NäynNäkijä

        Itse olen kärsinyt unihalvauksista useinkin. Minulla eka kerta tapahtui yksin kotona kun kaverini oli kertonut omansa. Seuraavana yönä nukuin selälläni, ja toden totta!Sain oman halvaukseni ensiyrittämällä! Pelotti niin vietävästi kun näin hahmon kuperkeikkaamassa huoneessani. Tutustuin aiheeseen ja olin heti seuraavana yönä halvaantunut uudestaan. Siinä vaiheessa katsoin yöpöydälleni ja johon olin kirjottanut lapun: Se ei ole totta. Olet nukkumassa ja ovet ovat lukossa. Siinä vaiheessa opin hallitsemaan pelkoani ja aloin jo tottumaan näkyihin ja tarkkailemaan hahmoja :) Neuvoni on siis tämä: Nuku kyljellään tai mahallaan- selällään nukkuminen on yleisin syy unihalvaukseen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe