Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

aivovamma

-minttu-

olin todella pahassa auto-onnettomuudessa isäni kanssa 1990. minulla on hiusmurtuma aivojen vasemmassa etulohkossa.seurauksena hahmotushäiriö ja kävely on vaikeaa.erityisesti oikea puoli on heikko.olisi todella ihanaa saada vaikka tavata muita samanlaisen järkytyksen kokeneita.jos haluat keskustella syvällisemmin, jätä yhteystietosi.olen pian 19 vuotta.

25

7898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ali

      Samoihin aikoihin oli leikkikaverini 6v perheineen rajussa kolarissa jossa äiti halvaantui isä joutui pyörätuoliin tytär 13v toipui täysin ollen kuukausia sairaana,kaverini selvisi onnekseen vähällä sillä hän oli turvaistuimessa johon pienikokoisena viälä mahtui silloin.Olitko istuimessa tai koroketyynyllä ja vöissä kun jouduit kolariin isäsi kanssa istuitko takana vai...?

      • -minttu

        olin korokkeella ja vöissä.Istuin isän takana. Ku törmäsimme rekkaan edessäni oleva istuin kaatui jalkojeni päälle.Jalat parantuivat lähes kokonaan. Se oli ihme... Vietin kuitenkin 5 kk sairaalassa kolarin jälkeen.


      • Matias
        -minttu kirjoitti:

        olin korokkeella ja vöissä.Istuin isän takana. Ku törmäsimme rekkaan edessäni oleva istuin kaatui jalkojeni päälle.Jalat parantuivat lähes kokonaan. Se oli ihme... Vietin kuitenkin 5 kk sairaalassa kolarin jälkeen.

        Meidän Lauralla 6v 9kk on Britaxin travellern turvaistuin jossa on viisipistevyöt se on hyväksytty aina 36kg asti joten Laura voi käyttää sitä viälä vuosia,jos viihtyy vain toistaiseksi on tykännyt kun istutaan kasvot menosuuntaan.Kyllä lapsen olisi hyvä istua turvaistuimessa mahdollisimman pitkään,nykyään vaan näkee jopa 2 vuotiaita koroketyynyllä ja vöissä.


      • onni
        Matias kirjoitti:

        Meidän Lauralla 6v 9kk on Britaxin travellern turvaistuin jossa on viisipistevyöt se on hyväksytty aina 36kg asti joten Laura voi käyttää sitä viälä vuosia,jos viihtyy vain toistaiseksi on tykännyt kun istutaan kasvot menosuuntaan.Kyllä lapsen olisi hyvä istua turvaistuimessa mahdollisimman pitkään,nykyään vaan näkee jopa 2 vuotiaita koroketyynyllä ja vöissä.

        Onnea sulle kun paranit noinkin hyvin monella on asiat paljon pahemminkin,tuttavaperhe joutui rajuun kolariin 90 luvulla lapset olivat mukana kun oltiin hiihtolomalle menossa.Takapenkillä olleet kolme lasta loukkaantuivat vanhempia lievemmin,mutta 13 vuotias tyttö sai hiusmurtuman niskaan sekä kylkiluita murtui,samamikäinen poika sai iskun päähänsä ja oli tajuttomana jonkun aikaa hän kärsii muistihäiriöistä ja on muutenkin kuin muissa maailmoissa,keskipaikalla istunut 8 vuotias tyttö sai kallonpohjan murtuman menetti etuhampaat sekä murtumia jalkoihin.


      • L.R
        onni kirjoitti:

        Onnea sulle kun paranit noinkin hyvin monella on asiat paljon pahemminkin,tuttavaperhe joutui rajuun kolariin 90 luvulla lapset olivat mukana kun oltiin hiihtolomalle menossa.Takapenkillä olleet kolme lasta loukkaantuivat vanhempia lievemmin,mutta 13 vuotias tyttö sai hiusmurtuman niskaan sekä kylkiluita murtui,samamikäinen poika sai iskun päähänsä ja oli tajuttomana jonkun aikaa hän kärsii muistihäiriöistä ja on muutenkin kuin muissa maailmoissa,keskipaikalla istunut 8 vuotias tyttö sai kallonpohjan murtuman menetti etuhampaat sekä murtumia jalkoihin.

        Tuntuu surulliselta lukea tälläisiä mutta koeta jaksaa olet sentäs hengissä moni lapsi on tämän sun tapauksen jälkeenkin kuollutkin,sillä aina ei turvavyötkään auta.


      • ali
        L.R kirjoitti:

        Tuntuu surulliselta lukea tälläisiä mutta koeta jaksaa olet sentäs hengissä moni lapsi on tämän sun tapauksen jälkeenkin kuollutkin,sillä aina ei turvavyötkään auta.

        Olivatko tuttavaperheen lapset vöissä,olettaisin että olivat kun selvisivät näinkin vähällä rajusta kolarista,kuinka kävi vanhempien.


      • onni
        ali kirjoitti:

        Olivatko tuttavaperheen lapset vöissä,olettaisin että olivat kun selvisivät näinkin vähällä rajusta kolarista,kuinka kävi vanhempien.

        Koko perhe oli vöissä kolarin sattuessa ja ovat toipuneet varsin hyvin,poika kärsii aivovammasta onneksi lievästä.Hän ei muista asioita ja usein saa selittää saman uudestaan hän on joutunut kiusatuksi tämän takia.Turvavyöt pelasti perheen kukaan ei sentään kuollut.


      • onni kirjoitti:

        Koko perhe oli vöissä kolarin sattuessa ja ovat toipuneet varsin hyvin,poika kärsii aivovammasta onneksi lievästä.Hän ei muista asioita ja usein saa selittää saman uudestaan hän on joutunut kiusatuksi tämän takia.Turvavyöt pelasti perheen kukaan ei sentään kuollut.

        mullaki lievä aivovamma maaliskuus vuos kolarist ota yhteyt [email protected]


    • marie

      Olisikohan sulle apua vaikka fysioterapiasta, uinnista tai jostain? En tiedä kuinka hankalaa kävely on sulle mutta toivottavasti perhe ja ystävät kannustaa sua kaikkeen liikkumiseen kykyjesi mukaan.

    • "toivoa"

      Juu itse olin reilu kolme vuotta sitten auto-onnettomuudessa, tulimme kolmioristeyksessä suoraa rekan alle joka ei kerennyt edes hiljentämään yhtään. Rekka tuli minun eli apurinpuolele jäin puristuksiin autoon kunnes apu tuli pelastus helikopteri ilmariselta. Olin tuolloin tajuton ja vain tärissyt, suusta, päästä ja ympäri ruumista tuli verta. Keuhkot repes täyttyivät verellä jne. Mut tässä olen ihan hyvässä voinnissa tosin aivovamma jättänyt muistoja kolarista, muisti teppuilee, keskittymis kyky, unetomuutta ajoittain, äkkipikaisuutta ja muita tyypillisuä aivovammaan kuuluvia oireita.

      No niistä en kehtaa valitella vain ja ainostaan hyvällä ja virkeällä elämän asenteel olen selvinnyt, selvinnyt ilman mitään mielenterveys häiriöitä yms.

      Päivä kerrallaan kohti "parempia aikoja"

      Mutta Kyllä mua välil sylettää, oli tarkoitus lukea suunnittelu arkkitehdiksi mut ei kykene koulua käymää kun opittu tieto ei tahdo kestää pääs sit millään. Mut ei kai täs, Mä nuori "eläkeläinen"

      Juu mut kyl mä viel nousun kaikkien vastoinkäymisten ohitse ja jonain päivänä saan tehdä jotain mielekästä työkseni, en halua elää yhteiskunnan rahoil niin sanotusti.. pohjola korvaa kyl suunnittelu arkkitehdin palkan mukaan eläkettä mut haluan rahojeni eteen tehdä työtä.

      Tälläinen pieni tarina oli pakko kirjoittaa, ja jos joku ajattelee et mikäs tos, saa rahaa tekemättä mitään.. Vaihdetaanko osia?

      Saa kommentoida!

      [email protected]

      • Toivoako?

        Poikaystäväni oli pahassa työtapaturmassa viime kesänä ja tässä nyt yritetään selviytyä erittäin vaikean aivovamman jättämistä oireista. Vielä on pitkä matka kuljettavana ja luultavasti/varmasti kaikki oireet ei poistu koskaan. Mun mielestä kukaan ei voi sanoa, että aivovammainen saa rahaa tyhjästä, koska vamma kuitenki rajoittaa elämää niin v-mäisellä tavalla, että tarvitaan tosiaan vaan pirteää mieltä, ettei vaivu masennukseen. Poikakaverikin on fyysisesti hyvässä kunnossa jo, vaikka vasen puoli onkin vähän heikompi, mutta henkisesti on niin paljon korjattavaa, että minulla ainakin alkaa usko loppua jo tässä vaiheessa. Ja lopputuloshan tästä on se, että jätkä näyttää ihan terveeltä, mut neuropsykologiset oireet haittaa toimintaa niin paljon, että yksin ei uskalla jättää tekemään juuri mitään. Minusta aivovammoista pitäisi saada enemmän keskustelua aikaan. Minulle se ainakin tuli aivan puskista, en ollut kuullut asiasta ennen kuin se sattui kohdalle.


    • nuutti

      Mä oon ite ollu kavereitten kanssa autokolarissa 4 vuotta sitten.reisi meni kahdesta kohtaan poikki,poski ja leuka murtui monesta kohtaan ja tuli myös kallon murtuma ja verihyytymä aivoihin. Tuli siis aivovamma.Oireita on väsyvyys,muistihäiriöt,tunnetilojen säätelynvaikeudet (masennuksen omaista),ilmeiden ja eleiden tulkitsemisvaikeudet,keskittymishäiriöitä..yms.
      olen siis sairaslomalla ja tällä hetkellä kuntoutuksessa käpylässä. Haaveena olisi päästä pikaisesti edes osa-aikaiseen työhön tai kouluun.
      Toivottavasti tämä helpotti yhtään.
      Monet ovat siis kokeneet samanlaisia ongelmia kuin sinä.

      • --j--

        Mut ryöstettiin muutama kuukausi sitten, murtui kallo muutamasta kohtaa, aivoverenvuoto, polvi meni paskaksi, nilkka murtui kolmesta kohtaa. Suhde meni karille, mulla mieli heittelee miten sattuu, ei pysty keskittymään, agressiivisuutta, unettomuutta,kertakaikkisen masentunut. Kela ei ole suostunut myöntämään kuntoutustukea nyt sairaana työnhakijana odottelen liitosta myönteistä päätöstä. Sv-rahat loppu siis. Joskus tuntuu, että elämä kohtelee kaltoin, sinulle tehdään vääryttä, kuolema lähellä ja sitten jätetään vielä ilman taloudellista turvaa. jotenkin tuntuu että tää Suomi on kyllä paska maa.


      • J32v
        --j-- kirjoitti:

        Mut ryöstettiin muutama kuukausi sitten, murtui kallo muutamasta kohtaa, aivoverenvuoto, polvi meni paskaksi, nilkka murtui kolmesta kohtaa. Suhde meni karille, mulla mieli heittelee miten sattuu, ei pysty keskittymään, agressiivisuutta, unettomuutta,kertakaikkisen masentunut. Kela ei ole suostunut myöntämään kuntoutustukea nyt sairaana työnhakijana odottelen liitosta myönteistä päätöstä. Sv-rahat loppu siis. Joskus tuntuu, että elämä kohtelee kaltoin, sinulle tehdään vääryttä, kuolema lähellä ja sitten jätetään vielä ilman taloudellista turvaa. jotenkin tuntuu että tää Suomi on kyllä paska maa.

        otin turpaani ja lojuin 3kk sairaalassa. ensin2,5 vik. tajuttomana olo oli aika pihalla eikä tieny missä ja millon mitä. Tää tapahtu espoossa 1996. Pyörätuolissa meni joku vuos kuntoutiksessa ja jouduin oppimaan kävelemään toisen kerran elämässä. sainpa rollaattorilla mennä jonkun aikaa ja nykyään kävelen, laskettelen, voin tehdä metsähommia ym. ajokorttia neurologi ei uskalltanut mulle antaa koska hoksottimet on hitaat. Nykyään Epilepsia ja eläkkeellä vuodesta 2000. 1998-2000 kävin puutarhakoulun joka on mun harrastusta tai yks näistä.


      • kolauttaja

        Sain vakavan aivovamman pudottuani korkealta asfaltille tuossa vuosi sitten. Kaksi viikkoa vietin tajuttomana sairaalassa ja sen jälkeen tietenkin kuntoutukset jne. Uskomatonta kyllä, mutta minulle ei jäänyt pysyviä ongelmia vammasta hajuaistin menetyksen lisäksi.

        Kysymykseni on nyt tällainen: Kun vuosi on kulunut onnettomuudesta ja aivot ovat "täysin" parantuneet, miten vaarallista olisi, jos joku esim. löisi minua nyt. Tai jos vaikka liukastuisin ja löisin takaraivoni. Tarkoitan siis tavallista voimakasta kolautusta, mikä voi sattua joka päivä.

        Tämä on mietityttänyt pitkään. Vastatkaa viisaat kiitoos!?!?


      • Lel
        kolauttaja kirjoitti:

        Sain vakavan aivovamman pudottuani korkealta asfaltille tuossa vuosi sitten. Kaksi viikkoa vietin tajuttomana sairaalassa ja sen jälkeen tietenkin kuntoutukset jne. Uskomatonta kyllä, mutta minulle ei jäänyt pysyviä ongelmia vammasta hajuaistin menetyksen lisäksi.

        Kysymykseni on nyt tällainen: Kun vuosi on kulunut onnettomuudesta ja aivot ovat "täysin" parantuneet, miten vaarallista olisi, jos joku esim. löisi minua nyt. Tai jos vaikka liukastuisin ja löisin takaraivoni. Tarkoitan siis tavallista voimakasta kolautusta, mikä voi sattua joka päivä.

        Tämä on mietityttänyt pitkään. Vastatkaa viisaat kiitoos!?!?

        www.hippokampus.net
        siellä on aivovammaisia joilta voi hakea vertaistukea kirjoittamalla!


      • mulla myös
        kolauttaja kirjoitti:

        Sain vakavan aivovamman pudottuani korkealta asfaltille tuossa vuosi sitten. Kaksi viikkoa vietin tajuttomana sairaalassa ja sen jälkeen tietenkin kuntoutukset jne. Uskomatonta kyllä, mutta minulle ei jäänyt pysyviä ongelmia vammasta hajuaistin menetyksen lisäksi.

        Kysymykseni on nyt tällainen: Kun vuosi on kulunut onnettomuudesta ja aivot ovat "täysin" parantuneet, miten vaarallista olisi, jos joku esim. löisi minua nyt. Tai jos vaikka liukastuisin ja löisin takaraivoni. Tarkoitan siis tavallista voimakasta kolautusta, mikä voi sattua joka päivä.

        Tämä on mietityttänyt pitkään. Vastatkaa viisaat kiitoos!?!?

        Kannattaa varoa iskuja päähän joten kypärää on hyvä käyttää pyöräilyssä,laskettelussaym.


      • vastauksia vailla
        J32v kirjoitti:

        otin turpaani ja lojuin 3kk sairaalassa. ensin2,5 vik. tajuttomana olo oli aika pihalla eikä tieny missä ja millon mitä. Tää tapahtu espoossa 1996. Pyörätuolissa meni joku vuos kuntoutiksessa ja jouduin oppimaan kävelemään toisen kerran elämässä. sainpa rollaattorilla mennä jonkun aikaa ja nykyään kävelen, laskettelen, voin tehdä metsähommia ym. ajokorttia neurologi ei uskalltanut mulle antaa koska hoksottimet on hitaat. Nykyään Epilepsia ja eläkkeellä vuodesta 2000. 1998-2000 kävin puutarhakoulun joka on mun harrastusta tai yks näistä.

        missä ja millon mitä kauan tila kesti ? puhuitkos kovasti höpöjä . haluaisin vastauksia läheisestäni


    • hannele

      Minulla on aivovamma tapaturman vuoksi. Tämä tapahtui reilu vuosi sitten. En muista sitä. Aivoni on leikattu. En edes muista tajuttomuusaikaani. On aivan kuin olisin syntynyt eri maailmaan.

      Olen lukenut aivovammoista ja olen mielestäni aika tyypillinen. Hahmotushäiriöitä, väsymistä, välillä valvon ja välillä ärsyynnyn herkästi. Koen ettei minua ymmärretä, ei osata eikä haluta auttaa.
      En halua sairaseläkkeelle. Haluan kuntoutukseen ja takaisin normaaliin elämään.
      Olen jo suurin piirtein vanhempiesi ikäinen ja hoitohenkilökunta ei ole osannut huomioida taustaani tai eivät he edes tiedä. Välillä tuntuu etteivät he lue sairaskertomuksia. Pelkkä aivovamma-potilas ei ole riittävä tieto.
      Minulla on myös tasapainohäiriöitä ja tämä vaikuttaa liikkumiseen. Liikunnallinen tausta ja hyvä peruskunto hämää selvästi lääkäreitä.

      Koira on pitänyt minut kunnossa ja hengissä.

    • mäki olin vuos sit tuli maaliskuus vuos kävelin koira kaa joku törppö ajo mu pääl mul oli heijastin liivi katto toist autoo sit pamahti lensin tuulilasii päälleni ojaa taju vek puol tuntii heräsi sairaalas oireit tuli tä jälkee liuta täl hetkel tasapaino elin sekasi kävelen ku humalaine onnettomuudest muistan et heräsin ku jaloiist vedettii nousin istuu ensiapumies paino mut istuu paareil nosto jälkee taju meni heräsi sairaalas liuta tuskii tuli tä jälkee oksentelu pääsärky raajojen heikkous kaikki tää sen törpö takii ajo 50km h nopeut olis kuulunu hidastaa poliisisano juippi ei nuku ilma rauhottavii näkee ain painajaisii kyl täst kärsimyksii o koitunu tasapainoo haetaa edellee joo kirjottele [email protected] anneli

      • jfhfhdfhkgh

        Voisitko oikeasti lopettaa nää toisten haukkumiset täällä, koska niistä ei sulle mitään apua ole kaikki tällä kylällä tietävät millanen sä olet koita nyt jumalauta käyttää edes pisteitä ja pilkkuja sekä kuuleman mukaan sä olit puoliks siellä keskellä tietä kävelees.. et koita nyt lopettaa jo..


      • lem2
        jfhfhdfhkgh kirjoitti:

        Voisitko oikeasti lopettaa nää toisten haukkumiset täällä, koska niistä ei sulle mitään apua ole kaikki tällä kylällä tietävät millanen sä olet koita nyt jumalauta käyttää edes pisteitä ja pilkkuja sekä kuuleman mukaan sä olit puoliks siellä keskellä tietä kävelees.. et koita nyt lopettaa jo..

        lopeta itte ei kuulu sul


    • pete652

      anteeksi ensamassa tilanteessa nyrkkeilin ja kaikkea muuta nyt rollaattori olen 49 onko jotain chat tai muuta

    • lanno

      oon ollu ja vasen puoli heikko

    • lonnu

      ota yhteyttä lempilollukka miuku mauku luukku,com yhteen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      88
      1305
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe