Paine/outo tuntemus silmän takana

Huoli...

Hei! Outo tunne silmän takana on kestänyt keväästä lähtien. Oikean silmän takana tuntuu ikään kuin painetta, välillä myös roskan tuntua. Välillä tunne on poissa, välillä tuntuu voimakkaampana, etenkin kun rupean panikoimaan asiaa. Ei kipua, kaksoiskuvia tai muita näköhäiriöitä. Näkökin on silmässä sama kuin ennenkin.

Silmälääkärissä käyty kesäkuussa, jolloin silmänpaine vähän koholla molemmissa silmissä. Tehtiin näkökenttätutkimus ja sarveiskalvon paksuusmittaus (glaukoomaa poissulkevat kokeet). Kontrollikäynnillä paine edelleen koholla, MUTTA VAIN OIKEASSA, OIREILEVASSA SILMÄSSÄ. Silmälääkärin mukaan painetta en voi kuitenkaan itse tuntea (paine 24) eli tuntemus ei olisi sitä.

Sain ensimmäisen lapseni tammikuussa ja etenkin oikeanpuoleinen eli oireilevan silmän puoleinen hartia/niska on todella jumissa. Olen ollut myös hyvin stressaantunut pääosin siitä syystä, että pelkään niin paljon erilaisia tauteja, kun muitakin oireita on ollut (käyty myös neurologilla ja monella muullakin lääkärillä). Tästä johtuen olen ruvennut puremaan hampaita öisin yhteen.

Voiko niskajännitys ja hampaiden yöllinen yhteen pureminen todella aiheuttaa tällaisen oudon tunteen silmään? Mitään vikaa silmästä ei siis löydy (paitsi paine), ja vaiva on ollut jo keväästä lähtien, välillä parempi välillä huonompi. Onko normaalia, että niska on jumissa enemmän toiselta puolelta?

Kiitoksia jo etukäteen vastanneille!

21

28096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummaa

      ettei kukaan ole viestiisi jo vastannut.
      Omat pohdintasi osuvat mielestäni oikeaan.
      Minulla itselläni on meinaan aivan samanlaiset oireet ja vielä enemmänkin.
      Se on kumma miten stressi saa ihmisen niin luulosairaaksi.

      Kannattaa ottaa joku yö (jos et imetä) Dolania. Se rentouttaa lihakset ja sisältää kipulääkettä. Itse sain lähetteen fysioterapiaan ja ah miten se auttoi. Kävin sitä ennen muutaman kerran hierojalla ja sekä hän, että silmälääkäri huomauttivat stressistä ja molemmat kertoivat että kyse on tyypillisistä loppuunpalamisen merkeistä.

      Eli pois kaikki turha huoli ja ressi. Ei tämä elämä niin pahaa ole. Välillä voi mennä huonosti ja varsinkin kun on pieniä lapsia ni voi ottaa rennommin esim kotitöissä ja panostaa enemmän omaan ja perheen hyvinvointiin.

      Itse kävin kaikki mahdolliset lääkärit ja kokeet että sain varmuuden ja noloa se oli. Diagnoosina stressi jota en itse edes tiedostanut. Se oli vain elämäntilanne mikä olikin jäälkeen katsottuna tosi väsyttävää aikaa vaikkei se niin pahalta silloin tuntunut.

      Että rentoudu vain ja yritä saada itsesi voimaan hyvin. Itselläni se ei onnistunut ilman voltaren-kuuria kun lihakset oli jo päässeet tulehtumaan.

      • Vaivainen

        Onko Dolan reseptilääke?
        Minulla on ollut silmäoireita 1,5-2 kk. Slmälääkärin mukaan silmässä ei ole mitään vikaa. Mutta koska terveydenhoito/sairaanhoito on meillä sellaista, että silmälääkäri katsoo vain silmän, en tiedä mitä nyt. Itse olen päätynyt siihen, että vaiva (silmää ympäröivien lihasten nykiminen) johtoo niska-hartiaseudusta/purennasta/stressistä. Vaiva on jatkuva.


      • riippuu ihan henkilöstä
        Vaivainen kirjoitti:

        Onko Dolan reseptilääke?
        Minulla on ollut silmäoireita 1,5-2 kk. Slmälääkärin mukaan silmässä ei ole mitään vikaa. Mutta koska terveydenhoito/sairaanhoito on meillä sellaista, että silmälääkäri katsoo vain silmän, en tiedä mitä nyt. Itse olen päätynyt siihen, että vaiva (silmää ympäröivien lihasten nykiminen) johtoo niska-hartiaseudusta/purennasta/stressistä. Vaiva on jatkuva.

        itselläni silmänpaineet vaihtelevat 17 ja 24 välillä (lääkityksen ansiosta) ja itse kyllä erotan milloin tuo paine on 17 ja milloin taas 24. eli nuo oireet voivat johtua myös tuosta vähän kohonneesta paineesta. käythän säännöllisesti silmälääkärissä, ettei glaukooma pääse yllättämään!


      • juulia
        Vaivainen kirjoitti:

        Onko Dolan reseptilääke?
        Minulla on ollut silmäoireita 1,5-2 kk. Slmälääkärin mukaan silmässä ei ole mitään vikaa. Mutta koska terveydenhoito/sairaanhoito on meillä sellaista, että silmälääkäri katsoo vain silmän, en tiedä mitä nyt. Itse olen päätynyt siihen, että vaiva (silmää ympäröivien lihasten nykiminen) johtoo niska-hartiaseudusta/purennasta/stressistä. Vaiva on jatkuva.

        minun luomiapraksiani alkoi paineen tuntuna silmien takana,kaikki neurologiset tutkimukset ontehty .viimeisin diaknoosi on luomiapraksia se eteni vähitellen silmiä ympäröivien lihasten ajottaiseen supistuksiin ja nykimiseen.nyt odotan botuliini hoitoon pääsyä ja olen etsinyt henkilöitä joilla on sama vaiva.Joka olis saanut ao hoitoa.


    • Huoli...

      minäkin väitin silmälääkärille, että tiedän tasan milloin painetta on, mutta hän ei uskonut. Sanoi, että hänellä on potilaita, joilla paine huitelee yli 30, eivätkä he tiedä mitään. Eli varsinkaan noin pientä paineennousua ei voisi itse tuntea.

      Sitten olen huomannut, että kun outo tuntemus silmässä on, niin niinkuin näkisin sillä vähän huonommin kuin tavallisesti. Voi olla kyllä kuvitteluakin, oon niin paniikissa näistä oireistani :( Pelkään, että jos onkin vaikka aivokasvain, joka painaa välillä tuolla silmän takana :`(

    • salmiakki-suklaa

      En voinut olla kirjoittamatta Sinulle, kun minullakin on ollut viime maaliskuusta lähtien jos jonkinlaisia kipuja ja tuntemuksia, niin silmässä, kasvoissa ja päässä. Minua hoitaa erittäin ihana Neurologi Meilahden sairaalassa. Olen käynyt pään mangneettikuvissa, kaulasuonten ultra-ääni tutkimuksessa, lukuisissa verikokeissa. Punkinpuremat, senkat ja kaikki tutkittu. Mutta missään ei mitään. Ainoa, jossa oli koholla olevat arvot, oli Herpes simplex. Söin lääkekuurin, mutta silmä edelleen outo. Silmälääkärillä kävin eilen, ja silmät ovat hyvässä kunnossa, mutta hieman kuivat. Sain tippoja ja nyt kokeilen niitä.Tutkimukset jatkuvat, mutta luulen, että minunkin diagnoosi taitaa olla stressi. Puren myös hampaita ja hammaskuvat on myös otettu. Ehkä niistä kiskoista voisi olla apua. Mutta haluan vaan tsempata sinua ja kertoa, että ei meillä mitään hengenvakavaa taida olla...oltais varmaan jo kuoltu, heh, heh. Kipu silmän takana tosiaan on inhottava ja silmälääkäri sanoi, että se ei johdu kuivista silmistä. Syy on jossain muualla kuin silmissä. Jos asia selviää, kirjoittelen. Jaksamisia sinulle ja hyvää syksyä.

      • lääkäri ei voi vastata kene...

        varsinkin jos toisessa silmässä on paine koholla ja toisessa normaali, jo pienenkin (alle 10) paine-eron voi tuntea..sanoivatpa lääkärit mitä tahansa.


    • Api

      Kirjoituksesi oli kuin omani, joten pakko vastata...Mulla on ollut myös koko tämän vuoden silmässä jomotusta. Kesällä alkoi myös niskasärky joka aiheutti puutumista takaraivossa ja käsissä. Tänään kävin silmälääkärissä joka mittasi silmänpaineet, ja ne olivatkin koholla, toisessa 29 ja toisessa 23. Nyt odottelen jännityksellä jatkotutkimuksia...Mutta mietityttää myös tuo vaihtoehto että voisiko tämä liittyä jotenkin tuohon niskan seutuun?

      • johtuu

        silmänpaineista. ei niskahartiajumi aiheuta kipua silmiin.


      • Huoli...
        johtuu kirjoitti:

        silmänpaineista. ei niskahartiajumi aiheuta kipua silmiin.

        Kiitos kaikille vastauksista!

        Piti vielä kirjoittaa, että käydessäni neurologilla, hän kiinnitti huomiota niskojeni asentoon. Olin/olen purrut kaikki pään alueen lihakset täysin jumiin. Neurologi sanoi, että tällaiset jännitystilat pään alueella nostavat silmäpainetta ja jopa muuttavat näköhermon ulkonäköä, selitti myös tämän tieteellisesti, mutta en enää muista tarkasti miten se meni! Laskimoiden supistumiseen liittyi kumminkin. Myöhemmin oma silmälääkärini ja tk-lääkärini allekirjoittivat tämän saman asian.

        Itselläni kipua silmissä ei ole, ainoastaan se outo paineen- ja välillä roskantunne oikeassa silmässä.


      • Tomppa420
        johtuu kirjoitti:

        silmänpaineista. ei niskahartiajumi aiheuta kipua silmiin.

        niskahartiaselkäjumi nimenomaan aiheuttaa, Ei hartioiden takia vaan sen lihaksen mikä niiden välissä on, se joka pitää selkärangan suojassa. Mulla alkoi 1½v. sitten satunnaiset pää/hammas/nenäontelo-säryt, ei liian pahaa,menee ohi n. 20 min mutta voi olla 4krtaa päivässä.. aluksi luulin omaksi ongelmakseni hammassäryn ja unohdin asian kun tuli niin harvoin, sitten reissussa ollessani ilman mitään stressiä alkoi tulemaan useammin tasan vuosi sitten ja jatkui n. 4kk. ja katosi taas. en muistanut asiaa ennenkuin jälleen. menin hoitamaan sen reiän mikä poraa silmääni mutta mistään ei löytynyt reikää eikä röntgen näyttänyt mitään muutakaan. Ok. Siispä menin Fysioterapeutille ja sitä kautta niin Hierojalle, naprapaatille ja sitä kautta kävin jopa kansanparantajalla josta oli eniten apua mutta kesti vain viikon joten jatkoin etsintöjä.. Ainut TOIMIVA lääke on suoraan 60-luvulta lähtöisin oleva cannabis-sativa! Älä usko Orion:ia,usko käyttäjää.


      • nelli 76
        Tomppa420 kirjoitti:

        niskahartiaselkäjumi nimenomaan aiheuttaa, Ei hartioiden takia vaan sen lihaksen mikä niiden välissä on, se joka pitää selkärangan suojassa. Mulla alkoi 1½v. sitten satunnaiset pää/hammas/nenäontelo-säryt, ei liian pahaa,menee ohi n. 20 min mutta voi olla 4krtaa päivässä.. aluksi luulin omaksi ongelmakseni hammassäryn ja unohdin asian kun tuli niin harvoin, sitten reissussa ollessani ilman mitään stressiä alkoi tulemaan useammin tasan vuosi sitten ja jatkui n. 4kk. ja katosi taas. en muistanut asiaa ennenkuin jälleen. menin hoitamaan sen reiän mikä poraa silmääni mutta mistään ei löytynyt reikää eikä röntgen näyttänyt mitään muutakaan. Ok. Siispä menin Fysioterapeutille ja sitä kautta niin Hierojalle, naprapaatille ja sitä kautta kävin jopa kansanparantajalla josta oli eniten apua mutta kesti vain viikon joten jatkoin etsintöjä.. Ainut TOIMIVA lääke on suoraan 60-luvulta lähtöisin oleva cannabis-sativa! Älä usko Orion:ia,usko käyttäjää.

        Mikä se cannabis-sativa on? Pyysin omalääkäriäni kirjoittamaan sitä tai vastaavaa lääkettä, mutta hän ei edes vaivautunut vastaamaan, vaan tuhahtu vihaidena ja ohjasi minut ulos vastaanotoltaan.

        Voisitko kertoa kistä saat, onko kyse jostain luontaiuotteesta tai vastaavasta?

        Kiitos!


      • Anonyymi
        nelli 76 kirjoitti:

        Mikä se cannabis-sativa on? Pyysin omalääkäriäni kirjoittamaan sitä tai vastaavaa lääkettä, mutta hän ei edes vaivautunut vastaamaan, vaan tuhahtu vihaidena ja ohjasi minut ulos vastaanotoltaan.

        Voisitko kertoa kistä saat, onko kyse jostain luontaiuotteesta tai vastaavasta?

        Kiitos!

        Kyllä, kyseessä on luontaistuote.


    • VaivanKanssaPaininut

      Hei!

      Tulipa itsekin selviteltyä kyseistä asiaa oikein kunnolla!
      Itselläni n. puolitoista kuukautta sitten alkoivat oireet paineena oikean silmän seudussa / -takana, sekä silmän pinnan kuivumisena / ärsyyntymisenä. Tämän jälkeen oireet paikantuivat myös samalle oikealle puolelle silmän alle poskiluun yläosaan (paineen tuntua) sekä oikealle leuan kulmaan. Ajan saatossa huomasin myös oikean puolen niskojen jumittuneen.

      Lääkärissä käynti # 1: tutkimukset oikealla poski- ja otsaonteloista (röntgen ja ultraääni) tulehdusta etsien -> ei löytynyt mitään poikkeavaa, lääkäri antoi lähetteen 2x fysioterapiakäynti

      Fysioterapia # 1: lähinnä niskojen (epäkäslihaksen) hierontaa ja joitain neuvoja venyttelyyn, fysioterapeutti huomasi myös, että pääni oli hieman vinossa oikealle (korva kohti olkapäätä...)

      Lääkärissä käynti # 2: oireiden pysyttyä ennallaan kävin toistamiseen lääkärissä, joka omien tunnusteluidensa (kaulan, leuan alustan yms. palpaatiot) laittoi minulle lähetteet silmälääkärille ja hammaslääkärille sekä sanoi, että hän luulee oireiden johtuvan hampaiden narskuttelusta...

      Silmälääkärissä käynti: silmälääkäri löysi tarkkojen tutkimusten jälkeen oikeasta silmästä kuivuutta, mutta ei muuta normaalista poikkeavaa

      Hammaslääkärissä käynti: hammaslääkäri ei löytänyt suurempia merkkejä narskuttelusta, kasvaneista rauhasista / imusolmukkeista tms., eli ei suuremmin normaalista poikkeavia löydöksiä

      Lääkärissä käynti # 3: oireiden pysyttyä ennallaan kävin kolmannen kerran lääkärillä, joka antoi minulle lähetteen (5-10 kertaa) fysioterapeutille

      Fysioterapeutti #2: fysioterapeutti totesi minulla olevan merkittäviä jumituksia oikealla puolella päännyökkääjälihaksessa sekä epäkäslihaksessa, myös C1 - ja C2- nikamien keskinäinen liike oli rajoittunutta oikealle päin.

      Lopputulema:
      Näiden kahden edellä mainitun nikaman läheisyydessä olevien hermojen (sekä päännyökkääjälihaksen ja epäkäslihaksen) jumitusten vuoksi on tullut juostua lääkäreitä pitkin viimeiset puolitoista kuukautta. Nyt hoitona fysioterapia, oma-aloitteinen venyttely ja liikunta sekä tarvittaessa särkylääke- ja lihasrelaksanttikuurit. Eiköhän tämä tästä!

      Toivottavasti tästä postauksesta olisi jotain hyötyä samojen oireiden kanssa painiville. Paranemisia!



      "Tyypillinen yläniskan alueelta lievästä kroonistuneesta C 0-2 segmenttien lihasten, nivelsiteiden ja nivelten toimintahäiriöstä tullut kipujäykkyysoireilu ilmenee viime kädessä yläniskan tuntohermoista tulevana sähkötys-, puutumis-, puristus- ja päänsärkyoireiluna takaraivolle, ohimolle ja otsalle."

      Tunninen M.: Miten yläniskan toimintahäiriö aiheuttaa päänsärkyä?

      • jemppu2

        Hei!

        Samanlaisia oireita myös täällä, lisäksi myös ihanku silmää hiertäisi ja vähän särkisi. Nyt lääke sidekalvontulehdukseen, mutta noi muut oudot oireet kyllä jatkuu ja niska hartiat on todella jumissa. Kaikki alkoi syyskuun puolessa välissä, kun aloitin uudessa työpaikassa syyskuun alussa, jolloin alkoivat myös yövuorojen tekeminen. Ma uudestaan lääkärille ja toivon todella, että silmässä ei ole vikaa vaan, että kaikki johtuu erittäin jumiutuneista niska hartia lihaksista. Diagnoosin saanut nuorempana tension neck:/ tsemppiä kaikille samoista oireista/vaivoista kärsiville!


      • Frendit1
        jemppu2 kirjoitti:

        Hei!

        Samanlaisia oireita myös täällä, lisäksi myös ihanku silmää hiertäisi ja vähän särkisi. Nyt lääke sidekalvontulehdukseen, mutta noi muut oudot oireet kyllä jatkuu ja niska hartiat on todella jumissa. Kaikki alkoi syyskuun puolessa välissä, kun aloitin uudessa työpaikassa syyskuun alussa, jolloin alkoivat myös yövuorojen tekeminen. Ma uudestaan lääkärille ja toivon todella, että silmässä ei ole vikaa vaan, että kaikki johtuu erittäin jumiutuneista niska hartia lihaksista. Diagnoosin saanut nuorempana tension neck:/ tsemppiä kaikille samoista oireista/vaivoista kärsiville!

        Uudessa työpaikassasi on hometta.....
        Minun parhaallle ystävälle kävi juuri näin. Kun hän aloitti muutama vuosi sitten uudessa työpaikassa, alkoivat jatkuvat päänsäryt ja poskiontelotulehdukset . Lisäksi niska oli hänellä pahasti jumissa jatkuvasti , vaikkei ennen ollut päätetyöstä huolimatta. Ja poskionteloihin tuntui liittyvän myös silmän takainen paine. Ystäväni sai hoitoa poskionteloihin ja ergonomi kävi säätämässä työasennon ja sai fysikaalista hoitoa, mutta mikään ei oikein auttanut. Sitten toisen silmän näkökenttä alkoi kiiltää ja liikkua ja silmästä meni värinäkö. Diagnoosi oli näköhermotulehdus. Ystäväni sai kaksi kertaa valtavan kortisoniannoksen, mutta värinäkö ei enää palautunut, jonkinlaista näköä silmään jäi. Hän joutui jättämään työpaikkansa ja poskiontelovaivatkin loppuivat, samoin niskajumit. Nyt opiskelee uutta ammattia.


      • jemppu2
        Frendit1 kirjoitti:

        Uudessa työpaikassasi on hometta.....
        Minun parhaallle ystävälle kävi juuri näin. Kun hän aloitti muutama vuosi sitten uudessa työpaikassa, alkoivat jatkuvat päänsäryt ja poskiontelotulehdukset . Lisäksi niska oli hänellä pahasti jumissa jatkuvasti , vaikkei ennen ollut päätetyöstä huolimatta. Ja poskionteloihin tuntui liittyvän myös silmän takainen paine. Ystäväni sai hoitoa poskionteloihin ja ergonomi kävi säätämässä työasennon ja sai fysikaalista hoitoa, mutta mikään ei oikein auttanut. Sitten toisen silmän näkökenttä alkoi kiiltää ja liikkua ja silmästä meni värinäkö. Diagnoosi oli näköhermotulehdus. Ystäväni sai kaksi kertaa valtavan kortisoniannoksen, mutta värinäkö ei enää palautunut, jonkinlaista näköä silmään jäi. Hän joutui jättämään työpaikkansa ja poskiontelovaivatkin loppuivat, samoin niskajumit. Nyt opiskelee uutta ammattia.

        Tsemppiä ystävällesi. Ikävä kuulla, että värinäkö ei enää palautunut silmään:( Ihminen on liian monimutkainen, ettei aina osaa edes ajatella, että mistäköhän joku vaiva oikeasti johtuu:/


      • Frendit1
        jemppu2 kirjoitti:

        Tsemppiä ystävällesi. Ikävä kuulla, että värinäkö ei enää palautunut silmään:( Ihminen on liian monimutkainen, ettei aina osaa edes ajatella, että mistäköhän joku vaiva oikeasti johtuu:/

        Unohdin tuossa kertoa, että ystäväni työpaikka, valtion virasto, suljettiin vajaa vuosi ystäväni irtisanomisen jälkeen pahojen kosteusongelmien takia. Olisipa kaveri kestänyt siihen asti niin olisi päässyt kokeilemaan puhtaassa? uudessa virastossa.Muistan kun hän oli siinä kosteusvauriopaikassa, niin hänen vaattensakin haisivat aina homeelle.


      • Romppa420

        Moro. Onko ollut apuja?


    • kuivuus syynä?

      Jos jollakulla on vielä aloituksen kaltaista vaivaa, niin kerronpa kokemuksiani.

      Vuosikausia tunsin öisin kuin silmät olisivat olleet jotenkin "pinkeät" ja varsinkin oikeanpuoleinen silmä tuntui myös lievästi särkevän. Aloin pelkäämään että silmänpaine on korkealla, koska minulle on jostain jäänyt tieto että pimeässä mustuaiset laajenevat ja joillakin ihmisillä se laajeneminen voi tukkia niinsanotut kammiokulmat, jolloinka silmänpaine pääse kasvamaan.

      Jokunen vuosi sitten optikolla todettiin että paineet ovatkin normaalien ylärajoissa, olisiko ollut 18 - 20 mitä-lie. Olen myös likinäköinen, joka ilmeisesti altistaa moiselle. Hysteerisenä menin sitten lääkäriin, joka tarkisti silmät ja oli sitä mieltä ettei ole mitään aihetta huoleen. Ilmeisesti se on niin yksilöllistäkin kellä on mitkäkin paineet.

      Säryn tunteen syyksi silmälääkäri arveli silmien kuivuutta! Sellaista minulla on ollut vuosikaudet, ja tätä juilimistahan on ollut nimenomaan talvisin, jolloinka siis yötkin ovat pimeämmät. Ja talvella huoneen ilma on kuivempaa.

    • Silmävika

      Olin töissä homeisessa rakennuksessa tänään ja tunti sen jälkeen huomasin paineen oikean silmän alapuollla. Niskat myös jumissa ollut jo pitkään, mutta nyt tuli ongelma silmän alle. Kun räpsäyttää tuntuu silmän takaosassa kuin joku painaisi silmää :/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe