8 kk kollipoikani oli leikkauksessa jokunen aika sitten. Leikkausta edelsi levoton käytös ja yöriehumiset, joita kissalla nuorempana ei esiintynyt. Oletin kissan rauhoittuvan kastroinnin seurauksena, mutta ainakin toistaiseksi meno on mahdotonta, etenkin aamuyöstä.
Kuinka kauan kissan veressä on hormoneja kastroinnin jälkeen? Onko puhe kissan luonteen muuttumisesta leikkauksen seurauksena pelkkää puppua? Kertokaa kokemuksianne, leikattujen kollien omistajat!
Leikatun kollin omistajat!!!
15
10907
Vastaukset
- kaksi.kissaa
Kaksi leikattua kollia. tulos: ei muutosta luonteessa. Ainoa muutos oli se, että virtsan haju muuttui siedettävämmäksi, miedommaksi. Ensimmäinen poju vietiin leikkaukseen juuri kun huomasin tuon hajun muuttumisen.
Vanhetessaan kissat rauhoittuvat. Leiki kissojesi kanssa. Hommaa toinen kaveriksi. Leiki silti niiden kanssa ;-)- Ruusu
Minun kissallani meni puoli vuotta, ennen kuin luonne vähän tasaantui
- Kollin Äiskä
Ruusu kirjoitti:
Sydän ainakin on vahvistunut ;) Kollipoikani on vilkas ja omaa takuulla huumorintajun. Helmikuun alussa alkaa laulu
esitykset ovipielessä se laulu on olevinaan kamala koska pitää huutaa kolli Hiljaa! loukkaantuneena hyppää sänkyyn ja näykkäsee jalasta. Uteliaisuus on leikkauksen myötä kasvanut tutkitaan kaikki paikat käydään kova äänistä keskustelua jossa toistuu Kurnau , leikkisyys ja vilkkaus kaikkea liikkuvaa kohtaan on pysynyt, Kollipoikani on 6vuoden ikäinen. - Mirkku
Ruusu kirjoitti:
minulla kävi niin että kollikissani rauhoittui huomattavasti kastroinnin jälkeen.Ennen sitä olikin paljonkin ongelmia esim. agressiivisuutta ja tietenkin nurkkiin lirimiset ja virtsan lemu.Kissani on huomattavasti rauhoittunut leikkauksen jälkeen ehkä myös ikä on tehnyt tehtävänsä(5v.).Yöllä kissani menevät nukkumaan samaan aikaan kun itsekin heti kun televisio sammutetaan.Se onkin sitten jo ehkä koulutuksen ansiota joka on vaatinutkin aikaa ja vaivaa.
- Spaaki
Ruusu kirjoitti:
Minun kissallani oli leikkaus 3 päivää sitten, ja vaikuttaa olevan muuttunut hurjasti! Mielestäni huonompaan suuntaan :( Olin kouluttanut kissastani kiltin ja tottelevainen kissan, mutta enää ei tottelee ollenkaan mitä sanon.... Toivon sydämeni pohjasta että oma pikku kollini palautuisi. ;(
Leikattiin siis n. 1,5 vuoden iässä
- Raitapoika
meni suunnilleen, ennenkuin meillä vähän rauhotuttiin. Leikkauksen jälkeen metsästysvietti kasvoi aivan älyttömästi. Kaikki kaapit ja laatikot piti saada auki, kaikki paikat tutkia, joka koloon mennä,yleensäkin kaikki kielletty oli tosi kivaa(onhan se kissoille yleensäkin, mutta ei näin ylettömästi). Eli ei se leikkaus aina luonnetta vie, niin kuin sanotaan ja hyvä niin.
- Marita
..., ei se kissan perusluonne mihinkään muutu. Minulla on kaksi leikattua kollia. Toinen oli jo ennen kastraatiota itse rauhallisuus, mitä nyt liritteli nurkkiin, josta syystä leikattiin. Kolli jatkoi leikkauksen jälkeen elämäänsä entiseen malliin, ainoana erona se, ettei merkkailua enää tapahtunut.
Nuorempi kolli onkin sitten tapaus sinänsä. Olen joskus epäillyt, onko se kissa ollenkaan vai näätä. Jo ennen leikkaustaan se kiipesi joka paikkaan, söi kukat, sai "hulluuskohtauksia" (kohkasi päättömästi ympäri kämppää), levitteli kissanhiekat pitkin lattiaa ja ylipäänsä teki kaikki pahat, mitä ajatella saattaa.
Leikkauksen jälkeen se ei enää pissinyt kenkiin, sänkyyn tai mihinkään muuhunkaan kiellettyyn paikkaan, mutta kohkaaminen jatkui entisellään; se ei siis rauhoittunut pätkääkään. Todennäköisesti sinäkin omistat tällaisen luupään. Siihen on vain alistuttava, että kukkaruukku tai keramiikkajalkainen pöytälamppu saattavat olla säpäleinä lattialla, kun palaat kotiin. Ole ainakin onnellinen siitä, että kissa "on terve, kun se leikkii".
Sietokykyä! - amigo
Meidän Mustamakara leikattiin 7 kk ikäisenä. Ei ollut erityisen villi ennen sitä, eikä ole sitä nytkään. Alkoi vaan jo harjoitella selkäasentoja Lili -sisarensa kanssa. Se loppui leikkaukseen.
Joskus n. kerran viikossa Mustis saa riehumiskohtauksen, mutta rauhoittuu aika pian jos esim. saa jotain herkkuja.
Mustis on tosin vapaa kissa eli pääsee kulkemaan ulos omia aikojaan. Saa siis luultavasti purettua energiaansa metsässä ja naapurin lasten kanssa ihan tarpeeksi. - Miiru
Kun kolli leikataan ja sen sanotaan rauhoittavan, tarkoitetaan yleensä sitä, että kolli ei merkkaile ja ylenmääräinen hormoneista johtuva levottomuus häviää. Eli luonne ei kokonaisuudessaan muutu. Kissa on yhtä leikkisä ja riehakas, vai ns. ei-toivottu käytös muuttuu. Minun kollini täyttää kohta 10-vuotta ja saa edelleen hepuleita, varsinkin iltaisin ja pitää joskus lauluharjoituksia. Hänet on kastroitu 9 kuukauden iässä. Eli ihan totaalista luonteenmuutosta ei ole odotettavissa.
- Minunkissanikysymys
Minun kissani oli kastroitu jotain vähän aikaa sitten, sen jälkeen halukas nukkumaan koko ajan :/ en ymmärrä ei enää ole seurassani [kysymys kuuluu]? -Mikä vikana-? :/ Pelkään, että kissani ei enää oikein ole seurassani:/!
- ylösjaulosvain
Voi mennä lähemmäs muutamakin viikko - kuukausi, jotta kissa toipuu leikkauksesta ja hormoonitoiminta on tasoittunut täysin.
Yritä pitää sitä päivällä paljon enemmän pystyssä sekä oleile ja yritä leikkiä sen kanssa enemmän. Ruokintaa kannattaa miettiä uusiksi jos se on muuttunut lähiaikoina. Jos ei auta, niin kannattaisi mennä eläinlääkäriin jälkitarkastukseen.
- mielikuvituspeliin
Pehmoleluista ei ole häiriötä! Kissa on kova touhuamaan ja leikkimään, siksihän se kai on niin suosittu lemmikki. Vaatii omistajalta mielikuvitusta ja viitseliäisyyttä, että keksii niitä touhuja. Ei terve, nuori eläin tyydy vain makoilemaan, jos niin tekee, on masentunut tai muuten sairas.
- kissalletekemistä
Aivan totta, omistajista ja perheestä paljon kiinni.Meillä leikattu kissa oli liikkuvainen ja leikkisä koko pitkän ikänsä.Eli yli 20vuotiaaksi.Ja juoksuhepuleita sai päivittäin.Tietysti lapsien ollessa pieniä, aina joku päivittäin leikitti kissaa, ja kissahan nauttii, kun joku vaan viitsii sen metsästysviettiä leluilla herätellä.Meno oli välillä tosi villiä, lapsi leluineen jahtasi kissaa, ja välillä taas toisinpäin .Kissa myös hakeutui lapsien leikkeihin, siirtelemään leluja, hyökkimään lelujen kimppuun jne.Ei kuitenkaan kissa ja lapset satuttaneet toisiaan, ihan vaan leikkivät keskenään.Lapset leikkivät että se on joku susi tai hurja leijona, joka hyökkäsi kesken leikkien .Vielläkin kaihoisasti muistellaan noita aikoja.Kyllä kissa nauttii lapsiperheen arjesta, leikeistä ja vauhdikkuudesta XD
- gbh-hbg
vuotinen kolli riehuleikkejä,massa kasvaa pyöristyy,kuuntelee äänen pineita, oppii takatassuillaan käveleen kin sirkuksessa opetusta, kollilla hyvä isäntä,ruokaajat ja leikit oppimalla osaksemme saa.
- gbh-hbg
no pieni hetki menee jo on kehräämässä, ei huute tahi muuten mekkaloi ni hyvä tulee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809