Meinasin tässä pari vuotta sitten aloittaa moottoripyöräilyn ja olen aina välillä ihmetellen seurannut tätäkin palstaa, koska moottoripyörät yhä tavallaan kiinnostaa.
Haluaisin nyt, näin syksyn kunniaksi, kun suurinosa moottoripyöräilijöistä on siirtynyt myös autoilevien ihmisten porukkaan, tähdentää pari loogista asiaa joita motoristit eivät vaan tunnu ymmärtävän.. ja joita heidän sietää miettiä tulevan talven ylitse, jotta ensi vuonna säästyttäisiin turhilta henkilövahingoilta.
1. Auto vs Moottoripyörä
On mielestäni hassua että motoristit kuvittelevat olevansa muka niin nopeita ja vauhdikkaita. Tämä ilmenee vaaratilanteina liikenteessä erityisesti ohitustilanteissa kun autoilijat joutuvat 'antamaan tietä' ohittavalle, hitaammalle motoristille.
Onhan selvää, että jopa normaali perheauto jossa on ehkä hevosvoimia vähemmän mutta tuplasti tai jopa kolminkertaisesti enemmän 'VÄÄNTÖÄ' jaksaa ohitustilanteessa kiihdyttää moottoripyörää huomattavasti nopeammin. Moottorin vääntö ja tilavuus on se joka vaikuttaa ohituksen joustavuuteeen!
On hengenvaarallista, että huimapää motoristi joka luulee voivansa kiihdyttää nopeasti, jääkin takana ohittavan auton riesaksi kun ei meinaa päästä ohitse. Auto jaksaa suurella 'VÄÄNÖLLÄÄN' vääntää sitä tehoa niin paljon että kiihdytys on vain nopeampi sekä huomattavasti turvallisempi.
2. Uusi ajokorttisäädäntö!
Ehdotan, että ennenkuin motoristia päästetään ajamaan moottoripyörällä, on hänellä oltava jonkinlainen kokemus autolla ajamisesta. Näin motoristi ymmärtää paremmin paikkansa liikenteessä eikä yritä turhaan esimerkiksi ohittaa nopeampaa ajoneuvoa. Motoristin pitää lakisääteisesti ajaa tien oikea reunaa jotta isomman ja näin huomattavasti voimakkaamman moottorin omaavat ajoneuvot eivät aiheuta sille vaaratilannetta.
3. Ohittaminen
Moottoripyörälle, joka on yleensä varustettu alle 1000 kuutioisella moottorilla, pitäisi asetta ohituskielto maanteillä ja moottoriteillä sekä 80 lätkä!!!
Vain isomman moottorin, yli 1500 kuutiota, omaavat mootoripyörät voisivat liikkua ilman 80 lätkää julkisella tiellä.
Voisin jatkaa tätä listaa pitkään, olenkin ajatellut näiden sekä monien muiden moottoripyöriin liittyvien asioiden esittämistä lakisääteisiksi.
Ajakaapa varovasti siellä sitten ensi keväällä kun sesonki taas alkaa.
Tässä teille "motoristit"
93
13040
Vastaukset
- huono oli
tämä provo.
- varmasti pännii
kun istuu kymmeniä kiloeuroja maksavan Volvon tms auton ratissa ja "piikkiset" nykypyörät ovat jo seuraavissa valoissa kun itse vielä luisuttelee kytkintään ;o))
- Turo--Lnkeri
Ota huomioon kirjoittajan suuri katkeruus siihen ettei itse kyennyt moottoripyörän puikkoihin.
Mieti nyt vähän sitä kun ihmisen suurin haave ajaa moottoripyörällä syystä tai toisella muodostuu mahdottomaksi niin eihän sitä muuta voi kuin kirjoittaa traumaattiisia viestejä mp-palstoille.
Eli ei siinä välttämättä ole provosta kyse vaan elämäänsä pettynyt ihmispolo vaan purkaa tuntojaan.
Siispä älkää soimatko viestiketjun aloittajaa vaan säälikää ja toivottakaa voimia kestää elämän alamäet. - antsan kopio
rauhaan, tässä teille autoantero syndrooman alkavan esiasteen kouluesimerkki. Ei niin väliä mistä purnaa kunhan päivittäinen avautuminen on suoritettu. Mut oikeesti noi tyypit ei sais saada ajokorttia luonnevian vuoksi.
- TOSIASIASSA
Ohittaminen on vihamielinen teko !
- Paljon ajanut
Jos hankkii moottoripyörän pelkän tehon ja huippunopeuden takia , tällöin ei sovi liikenteeseen ollenkaan.
Moottorupyörä on tunnelma-ajokki kuten jotkut harrastus autotkin.
Onneksi tehorassaajat eivät kauan jaksa harrastaa moottoripyöräilyä sen vaivaloisuuden takia. - Anonyymi
varmasti pännii kirjoitti:
kun istuu kymmeniä kiloeuroja maksavan Volvon tms auton ratissa ja "piikkiset" nykypyörät ovat jo seuraavissa valoissa kun itse vielä luisuttelee kytkintään ;o))
Juuri näin mulla on isokokoinen mp yli 300kg painoa kun liikkeelle lähdetään, 125 hv minä päällä 100 kg 0-100 n 4 sek ja vaikka ei mikään tehotykki niin ei varmaan mikään nykypyörä jää minkään perheauton jalkoihin. Mistäköhän näitä kaheleita riittää ?
- Anonyymi
Turo--Lnkeri kirjoitti:
Ota huomioon kirjoittajan suuri katkeruus siihen ettei itse kyennyt moottoripyörän puikkoihin.
Mieti nyt vähän sitä kun ihmisen suurin haave ajaa moottoripyörällä syystä tai toisella muodostuu mahdottomaksi niin eihän sitä muuta voi kuin kirjoittaa traumaattiisia viestejä mp-palstoille.
Eli ei siinä välttämättä ole provosta kyse vaan elämäänsä pettynyt ihmispolo vaan purkaa tuntojaan.
Siispä älkää soimatko viestiketjun aloittajaa vaan säälikää ja toivottakaa voimia kestää elämän alamäet.Tämän kaveri on varmaan se tyyppi joka vakuuttaa maan oleva litteä ?
- Anonyymi
Prowosooduun.. 125cc MP ovat vaaraksi niillä ei pääse ohi.. A2 on myös siinä ja siinä kun tartteee rekasta ohi mennä,,venyyy... 800cc onnistuu hitukset suit sai.. 1400cc sattaa keskiviivan maalaus satella aiheuttaa vaaran alkaa tahattomasti sutiin.. ja kyykyllä kaikki varmaan tietää..
- Anonyymi
varmasti pännii kirjoitti:
kun istuu kymmeniä kiloeuroja maksavan Volvon tms auton ratissa ja "piikkiset" nykypyörät ovat jo seuraavissa valoissa kun itse vielä luisuttelee kytkintään ;o))
Niin siinä voi tyhmempi autoilija kuvitella että se moottoripyörä tulee siksi varovasti, koska ei ole tehoa? Mutta tehoa löytyy kyllä , et voi kuitenkaan kiihdyttää jos auto tulee eteesi kun moottoripyörällä 25 km /t enemmän vauhtia. Näiden volvokuskien pitäisi katsoa superbike kilpailuja, näkisivät miten moottoripyörät kulkee, ovat lähes vakiopyöriä, valot yms on riisuttu.
- nihiovorP
ei pidä vastata mutta vastaan kuitenkin, onneksi et aloittanut tätä minulle niin mielekästä harrastusta. Ajan vain 500- ja 600cc pyörillä (omalla sekä vaimon), olen siis tien tukko sekä jonojen vetäjä. Lisäksi olen potentiaalinen liikenteen uhri, työn puolesta myös tappaja. Ajan näes "rekkaa" työkseni. Lisäksi pilaan ilmastoa asumalla epätaloudellisesti vaimon kanssa kahdestaan omakotitaloa, omistamme tai olemme haltijana kahdelle pyörälle, kahdelle autolle sekä omistamme koko joukon Briggs & Strattonin yksipyttyisillä moottoreilla varustettuja puutarhatyökoneita.
Voi, nyt poden huonoa omaatuntoa. Otan oluen siitä hyvästä, ehkäpä kaksi.- mska
niin,minäkin otan....
- ALKUPERÄINEN KIRJOITTAJA!
Nämä alkuperäiseen viestiini jo tulleen vastaukset todellakin osoittavan oikeaksi sen mitä olen motoristeista huomannut..
1. luulette että kaikki on provoa.
- Liikennevaloissa viereen tullut auto provosoi, se ehkä yrittää kiihdyttää nopeammin.
- Maantiellä liikkuva rekka provosoi ajamalla 80 alueella 90 km/h, se on pakko ohittaa ja näyttää miten moottoripyörä kulkee.
- Jos joku autolla ajava ajaa reippaampaa vauhtia vaikka mutkatiellä, on se tietenkin edessä tai taka ajavan motoristin provosointia ja siitä pitää henkensä kaupalla päästä ohitse tai kiihdyttää tiehensä.
- ja kun netissä esitetään sitten, olivatpa kuinka hataria selostuksia tahansa (kuten tää mun), jotain motoristeja luokkaavaa niin TOTTAKAIT sekin on PROVO! Tietenkin..
Motoristit luulee että ne ovat jotain yli ihmisiä koska istuvat moottorilla liikkuvan polkupyörän päällä ja kaikki heihin liittyvä kritiikki on vain provoa. Ainakin tässä vauvakerhossa jossa tuskin kovinkaan moni edes oikeesti ajaa moottoripyöräällä saati sitten autolla.
Onhan se toki hienoa että jaksetaan liikkua kaksipyöräisellä ilmaston ja muiden tiellä liikkuvien armoilla. Mutta on syytä tarkastella myös sitä todellista tilannetta missä:
A. Autossa on isompi moottori, se painaa ehkä enemmän mutta siinä on enemmän turvalaitteita kuin yhdessäkään moottoripyörässä. Enemmän vääntöä ja tehoa. Myös neljä rengasta kiihdyttää että jarruttaa paremmin. On turha verrata autoa moottoripyörään.
Se ei loukkaa motoristin oikeuksia että auto on parempi, mutta se loukkaa usein fyysisesti motoristia kun hän epätoivoisesti pyrkii näyttämään itse olettamaansa paremuutta liikenteessä.
B. Yksinkertaisesti, kaksilitrainen moottori on kaksi kertaa isompi kuin litran kone. Se on fysiikkaam ja kuten moni muukin fysiikan laki, vaikka siitä ei pitäisi ja sitä pitäisi muuttaa, on se kuitenkin vain olemassa ja ohjaa meidän elämää päivästä toiseen.
Loppujen lopuksi, ilman provoilua haluan vain sanoa, sen mikä oli alkuperäisen viestini tarkoitus, mmoottoripyöräily ei ole turha mutta motoristien olisi opittava paikkansa liikenteessä!
- Aja tien oikeaa puolta
- Älä ohita
- Älä kilpaile voimakkaampien autojen kanssa
- Ole nöyrä
- Aja omien
Ja viimeiseksi tärkein:
- Älä kuvittele että kaikki provoilee sulle, varsinkin jos teksti ei sua miellytä. Opi ja kuuntele, se voi pelastaa sun hengen.!!!- ohjeeksi
Ei kannata yrittää toistaa samaa kaavaa, vitsiä tai provoa, ei ainakaan samassa yhteydessä. Saat siitä vain idiotismitartunnan joka tulee sieltä i-näppäimestä siihen sun nakkisormeesi ja kun työnnät sen sormen ensin perseesi ja sitten kaivat sillä nenääsi niin pöpö onkin jo aivoissasi.
Ja se ei ole hauskaa. Tiedän koska itse sain saman tartunnan. - tämä viesti
Se on totta, että 2-litrainen moottori on tuplasti isompi, kuin litrainen moottori. Totta on myös se, että kaksi kiloa on tuplasti enemmän kuin kilo. Iskutilavuus ei kerro moottoreiden tehosta mitään. Puolet pienemmästä moottorista voidaan helposti ottaa sama teho kuin isommastakin. Tärkeintä on viritysaste, eli virallisemmin sanoen moottorin tehollinen keskipaine. :) Pureskelkaa sitä.
Kumpi muuten kiihtyy nopeammin 2000kg vai 200kg jos molempia kiihdytetään samalla teholla? Ja kuinka suuri ero kiihtyvyydessä on jos oletetaan kitkan olevan tarpeeksi suuri? Kuinka paljon suuremman tehoin toinen vaatisi, että kiihtyvyydet olisivat yhtäsuuret?
Oletko muuten monesti jäänyt pyörän ohitettavaksi kun noin kismittää? - Anonyymi
Niin moottoripyörällä opetetaan ajamaan keskellä kaistaa, ei siis reunassa silloin ei muut huomaa. Moottoripyörällä ohitus on siksi vaarallista jos pyörä tulee vasemmalla liian kovaa ja joku auto lähtee ohittamaan niin törmäys on varma. Auto pysähtyy nopeammin kuin mp, kiihtyy huomattavasti nopeammin kuin auto 1000 kuutioisen pyörän huippu 300km/t ehkä voisit katsoa tv vaikka ns superbike kisoja ovat hyvin lähellä ns siviilipyöriä.
- Anonyymi
Se on kuitenkin totta kun lähtee ohittamaan vaikka autoletkaa jossa useita autoja, niin ei voi ajaa kovaa koska joku autoista voi kääntyä vasemmalle ohittamaan, niin pyörällä ei ehdi tekemään mitään jos huomattava nopeusero ? Ja nopeusrajoitus koskee myös mp: tä .
- oleellisia:
Aika harva auto Suomen liikenteessä pärjää edes 500-kuutioiselle noin 57-heppaiselle moottoripyörälle (sellaistakin olen ajellut). Sekin nimittäin kiihtyy 0-100 km/h ajassa 5s. Ja moottoriteillä ei autojen ohi heittäminen vaadi vielä juurikaan kummoista kaasun kääntöä, koska pelataan ohituksissakin vielä usein osatehoilla.
Kirjoitukseltasi putoaa pohja pois kun kerron, että moottoripyörissäkin on MOMENTINMUUNNIN! Eli vaihteisto, jolla sitä momenttia ohituksissakin saadaan takapyörään ihan tarpeeksi kun heitetään vaan kierroksia peliin. Ja ne ei yleensä lopu prätkästä kesken! Sinä puhelet nyt vaan pelkästä moottorin väännöstä, joka vaikuttaa lähinnä vaihteiden käyttötarpeeseen.
Vaikka mopon teho olisi kolmasosa auton tehosta, niin kyllä se vaan lähtee ärhäkkäästi autoista ohi. Mopo kuskeineen painaa reippaasti alle 300kiloa, auto nelinkertaisesti. Ja sen eron kyllä tajuamme me, joilla on kumpikin kulkine käytössä.- -
`
- sgersfg
Oli provo tai ei, mutta täyttä paskaa koko teksti ainakin oli. Moottoripyörän kiihtyvyys on huomattavasti parempi, kuin perus perhe Passatin.
Väite, että alle 1500cc pyörät eivät kiihdy tarpeeksi hyvin on myös täyttä huijausta. 1000cc sportti kiihtyy huomattavasti paremmin, kuin 1600cc Custom, eikä niitä 1500cc sportteja oikeastaan edes tehdä.
Elikkä jos haluat provota niin edes jotain FAKTOJA! Tuo oli jo säälittävä yritys.
Sitten teille autoilijoille, jotka ette moottoripyörillä aja, niin SILMÄT AUKI!! Älkää olko puusilmiä kaksi moottoripyöräilijää ainakin on kuollut tänä kesänä autoilijan tekemän virheen takia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200808168115004_uu.shtml
Siinä taas surullinen uutinen.- vähän FAKTAA
Oletko huomannut, että esimerkiksi iltasanomissa olevassa autoihin ja moottoripyöriin liittyvässä osiossa ei koskaan mainita moottoripyörien kiihtyvyyksiä? Miksi???
SIKSI KOSKA NE OVAT NIIN SURKEITA!
Viime lehdessäkin oli juttu esimerkiksi uudesta citroenista joka kiihty nollasta sataseen alle 10 sekunttia ja huippunopeus yli 200km/h!!!
Seuraavalla sivulla oli juttua jostain uudesta Honda Firebird 1000 kuutoisesta prätkästä. Mutta ihme ja kumma, ei mitään mainintaa kiihtyvyydestä tai huippunopeudesta. Miksi? Koska maahantuojatkaan ei halua enää verailla moottoripyörien ja autojen eroja.
Onhan se varmaan hurjaa kun prätkä (firebird 1000) kiihdyttää nollasta sataseen jossain 15 sekunnissa ja huippunopeutta on varmaankin yli 180 km/h. Mut loppujen lopuksi, ei silläkään teholla mitään tee Suomessa.
Ja jos verrataan niin autot menee yli 200km/h ja kiihtyy todella nopeasti. Varsinkin jos aletaan laskea kiihdytyksiä vaikka ohitustilanteissa.
Eli mikään prätkä ei kiihdytä 100km/h nopeudesta 150km/h nopeuteen yhtä nopeasti kuin vaikka normaali turbolla varustettu perhediisseli!!1 Se on fakta.
En halua provosoida - haluan vain että te prätkällä ajavat ihmiset ymmärrätte sen ja olette liikenteessä varovaisempia. Mielestäni noille teille voisi maalata sellaisen viivan sinne oikealle puolelle missä prätkät voisivat körötellä muita vaarantamatta. Sehän olisi kaikille hyvä ratkaisu, eikö niin?
Hyvää ja turvallista ajokauden alkua kaikille sitten ensivuonna. Toivon että mietitte sitä mennyttä ajokautta ja otatte siitä oppia ensi vuodelle. - Jo!!!!!!
vähän FAKTAA kirjoitti:
Oletko huomannut, että esimerkiksi iltasanomissa olevassa autoihin ja moottoripyöriin liittyvässä osiossa ei koskaan mainita moottoripyörien kiihtyvyyksiä? Miksi???
SIKSI KOSKA NE OVAT NIIN SURKEITA!
Viime lehdessäkin oli juttu esimerkiksi uudesta citroenista joka kiihty nollasta sataseen alle 10 sekunttia ja huippunopeus yli 200km/h!!!
Seuraavalla sivulla oli juttua jostain uudesta Honda Firebird 1000 kuutoisesta prätkästä. Mutta ihme ja kumma, ei mitään mainintaa kiihtyvyydestä tai huippunopeudesta. Miksi? Koska maahantuojatkaan ei halua enää verailla moottoripyörien ja autojen eroja.
Onhan se varmaan hurjaa kun prätkä (firebird 1000) kiihdyttää nollasta sataseen jossain 15 sekunnissa ja huippunopeutta on varmaankin yli 180 km/h. Mut loppujen lopuksi, ei silläkään teholla mitään tee Suomessa.
Ja jos verrataan niin autot menee yli 200km/h ja kiihtyy todella nopeasti. Varsinkin jos aletaan laskea kiihdytyksiä vaikka ohitustilanteissa.
Eli mikään prätkä ei kiihdytä 100km/h nopeudesta 150km/h nopeuteen yhtä nopeasti kuin vaikka normaali turbolla varustettu perhediisseli!!1 Se on fakta.
En halua provosoida - haluan vain että te prätkällä ajavat ihmiset ymmärrätte sen ja olette liikenteessä varovaisempia. Mielestäni noille teille voisi maalata sellaisen viivan sinne oikealle puolelle missä prätkät voisivat körötellä muita vaarantamatta. Sehän olisi kaikille hyvä ratkaisu, eikö niin?
Hyvää ja turvallista ajokauden alkua kaikille sitten ensivuonna. Toivon että mietitte sitä mennyttä ajokautta ja otatte siitä oppia ensi vuodelle.Honda CBR1000RR Fireblade
Kuutiotilavuus 998
Sylinterimitat 76 x 55,1
Puristussuhde 12,3:1
Maksimiteho 130,7 Kw / 12000
Maksimivääntö 113,8 Nm / 8500
Maksiminopeus 280 km/h
Kiihtyvyys 3s
Sillä ajaa Citikan ympäri ennen kuin Citroen saavuttaa 100 km/h nopeuden...
Perskuta, mitä enemmän luen tuottamiasi tekstejä sitä enemmän tuntuu siltä, että sinun nukkumaan menosi aika on aikaisemmin kuin minulla - koeta muistaa! Kasvava nuori tarvitsee vähintään 10 tuntia unta vuorokaudessa vähän FAKTAA kirjoitti:
Oletko huomannut, että esimerkiksi iltasanomissa olevassa autoihin ja moottoripyöriin liittyvässä osiossa ei koskaan mainita moottoripyörien kiihtyvyyksiä? Miksi???
SIKSI KOSKA NE OVAT NIIN SURKEITA!
Viime lehdessäkin oli juttu esimerkiksi uudesta citroenista joka kiihty nollasta sataseen alle 10 sekunttia ja huippunopeus yli 200km/h!!!
Seuraavalla sivulla oli juttua jostain uudesta Honda Firebird 1000 kuutoisesta prätkästä. Mutta ihme ja kumma, ei mitään mainintaa kiihtyvyydestä tai huippunopeudesta. Miksi? Koska maahantuojatkaan ei halua enää verailla moottoripyörien ja autojen eroja.
Onhan se varmaan hurjaa kun prätkä (firebird 1000) kiihdyttää nollasta sataseen jossain 15 sekunnissa ja huippunopeutta on varmaankin yli 180 km/h. Mut loppujen lopuksi, ei silläkään teholla mitään tee Suomessa.
Ja jos verrataan niin autot menee yli 200km/h ja kiihtyy todella nopeasti. Varsinkin jos aletaan laskea kiihdytyksiä vaikka ohitustilanteissa.
Eli mikään prätkä ei kiihdytä 100km/h nopeudesta 150km/h nopeuteen yhtä nopeasti kuin vaikka normaali turbolla varustettu perhediisseli!!1 Se on fakta.
En halua provosoida - haluan vain että te prätkällä ajavat ihmiset ymmärrätte sen ja olette liikenteessä varovaisempia. Mielestäni noille teille voisi maalata sellaisen viivan sinne oikealle puolelle missä prätkät voisivat körötellä muita vaarantamatta. Sehän olisi kaikille hyvä ratkaisu, eikö niin?
Hyvää ja turvallista ajokauden alkua kaikille sitten ensivuonna. Toivon että mietitte sitä mennyttä ajokautta ja otatte siitä oppia ensi vuodelle.kiva ja hieno juttu jos tiehen olisi maalattu viiva ja sen toinen puoli olisi todellakin vain moottoripyörille.
Se olikin ainoa hyvä ajatus tuossa -niinkuin itse sanoit, hatarassa-tekstissäsi.
Sinulla on hukkasen fysiikan tiedot hakusessa.
On totta, että 2 litran moottori on suurempi, kun yhden litran.
Mutta se ei olekaan se koko, vaan se mite tehot siitä ulos otetaan ja minkälaiseen raamiin se istutetaan ;)
Ja miten se suu pannaan, kun puhutaan moottoripyörien isoista moottoreista.
Honda Vtx 1800
kawasakin Vn 2000
Triumph Rocket 2300
Boss Hoss 5,7 ja 6 litraa.
Ja sitten kun otat huomioon, miten paljon pienempää massaa sen moottoripyörän pitää liikuttaa?
Sinun mielestäsi moottoripyörän nopeus jää alla 200 km/h.??? Aika harvan jää.
On muuten aika monta pyörää, jotka vakiona yltävät 300 km/h.
Voin sanoa samoin, ettei se moottorin koko ole ratkaiseva.
Minäkin olen ajanut sillä panssarivaunulla, 38 litran kone.Ihan kiva peli, mutten mä sillä ohittamaan lähtis, sen kun pitää liikuttaa 37 t massaa.
Huippunopeudet kyllä saa sitten selville, jos tutkii paremmin valmistajan sivuja tai pyörillä suoritettuja testejä. ;) Niitä ei mainita yleensä jutuissa, koska se huippunopeus on harvalle tärkeää.
Käytävnnössä Suomessa ei ole tietä, jolla huipuilla sais ajaa.
Ja taitaapa se sama koskea perheautojakin ;)
Moniko perheauto kykenee yli 200 km /h?
Perhediiseli vastaan Hayabusa...no jooo.
Perhediiseli vastaan normaali 5-600 custom, no jooo...
Ei tarvitse kertoa pyöräihmisille kumpi menee nopeammin.Ohitse ;)
Yleensähän ohitustilanteessa ohitetaan hitaammin liikkuva ajoneuvo.
Itse miellän rekankin sellaiseksi.
En tosiaankaan provosoidu rekasta, enkä katso sen tekevän kiusaa minulle ;)
Miksi sinun mielestäsi pyörän teholla ei tee mitään, mutta auton tehot ne vasta jotain on. ;)
Neljä rengasta kiihdyttää ja jarruttaa paremmin...hmmmh...anna kun koetan olla nauramatta.
On niissä kitkaakin hiukan enemmän ;)
Ja se jos mikä, syö niitä moottorin tehoja.
Mieti nyt hyvä ihminen.Koko ajan neljä rengasta maassa, kamala kitka.
Huonosti muotoiltu kori kaikkine painavine turvalaitteineen...kamala tuulenvastus.
Ja neljä ihmistä autossa, kamala painomassa.
Ihme oikeastaan, että autot yleensä liikkuvat eteenpäin, niin paljon niissä on vauhtia vastuttavia tekijöitä.
Peräkoukkukin on vain vakaamassa sitä huteraa menoa, kun suksiboksin kanssa ajoneuvo kiemurtelee.
Puhumattakaan jos anoppi on kyydissä, sillä vasta onkin suuri ajoneuvon liikkuvuuteen hidastava vaikutus.
Kaikki ne kiljuvat, tappelevat lapsukaiset, jotka tahmeilla käsillään töhrivät penkit ja muut.
Ja vaimo joka jäpättää kaiken aikaa.Kypärä päähän sillekin ;)
Nyt kun asiaa tarkemmin ajattelen, ymmärrän kyllä miks sua keljuttaa motoristi, jolla on ilmastointikin omasta takaa.
Kun se siitä pöräytää ohi, autosi seisoessa jonossa kuumana hellepäivänä...- rsdhehtsd
vähän FAKTAA kirjoitti:
Oletko huomannut, että esimerkiksi iltasanomissa olevassa autoihin ja moottoripyöriin liittyvässä osiossa ei koskaan mainita moottoripyörien kiihtyvyyksiä? Miksi???
SIKSI KOSKA NE OVAT NIIN SURKEITA!
Viime lehdessäkin oli juttu esimerkiksi uudesta citroenista joka kiihty nollasta sataseen alle 10 sekunttia ja huippunopeus yli 200km/h!!!
Seuraavalla sivulla oli juttua jostain uudesta Honda Firebird 1000 kuutoisesta prätkästä. Mutta ihme ja kumma, ei mitään mainintaa kiihtyvyydestä tai huippunopeudesta. Miksi? Koska maahantuojatkaan ei halua enää verailla moottoripyörien ja autojen eroja.
Onhan se varmaan hurjaa kun prätkä (firebird 1000) kiihdyttää nollasta sataseen jossain 15 sekunnissa ja huippunopeutta on varmaankin yli 180 km/h. Mut loppujen lopuksi, ei silläkään teholla mitään tee Suomessa.
Ja jos verrataan niin autot menee yli 200km/h ja kiihtyy todella nopeasti. Varsinkin jos aletaan laskea kiihdytyksiä vaikka ohitustilanteissa.
Eli mikään prätkä ei kiihdytä 100km/h nopeudesta 150km/h nopeuteen yhtä nopeasti kuin vaikka normaali turbolla varustettu perhediisseli!!1 Se on fakta.
En halua provosoida - haluan vain että te prätkällä ajavat ihmiset ymmärrätte sen ja olette liikenteessä varovaisempia. Mielestäni noille teille voisi maalata sellaisen viivan sinne oikealle puolelle missä prätkät voisivat körötellä muita vaarantamatta. Sehän olisi kaikille hyvä ratkaisu, eikö niin?
Hyvää ja turvallista ajokauden alkua kaikille sitten ensivuonna. Toivon että mietitte sitä mennyttä ajokautta ja otatte siitä oppia ensi vuodelle.http://www.keskipohjanmaa.net/gen/513997.asp
Siitä sinulle lisää teidän hitaiden pelkästään autolla liikkuvien toilailuja. Ette kerkeä edestä pois, ettekä huomioi muuta liikennettä niillä hitailla kotiloillanne. Jos kiihtyvyys olisi ollut edes 10% siitä mitä väität auto olisi edes kerennyt alta pois. (Vaikkei liikennesääntöjä osaakkaan)
Elikkä autot ovat todella hitaita, heikosti kiihtyviä pelejä, joissa vääntöalue on todella lyhyt. Niillä on siis ensisijaisen tärkeä tarkkailla ympärillä tapahtuvia asioita, kun ne eivät ole tarpeeksi suorituskykyisiä nopeiden ohitusten taikka turvallisten kaistanvaihtojen tekemiseen. - "Tehoton"
vähän FAKTAA kirjoitti:
Oletko huomannut, että esimerkiksi iltasanomissa olevassa autoihin ja moottoripyöriin liittyvässä osiossa ei koskaan mainita moottoripyörien kiihtyvyyksiä? Miksi???
SIKSI KOSKA NE OVAT NIIN SURKEITA!
Viime lehdessäkin oli juttu esimerkiksi uudesta citroenista joka kiihty nollasta sataseen alle 10 sekunttia ja huippunopeus yli 200km/h!!!
Seuraavalla sivulla oli juttua jostain uudesta Honda Firebird 1000 kuutoisesta prätkästä. Mutta ihme ja kumma, ei mitään mainintaa kiihtyvyydestä tai huippunopeudesta. Miksi? Koska maahantuojatkaan ei halua enää verailla moottoripyörien ja autojen eroja.
Onhan se varmaan hurjaa kun prätkä (firebird 1000) kiihdyttää nollasta sataseen jossain 15 sekunnissa ja huippunopeutta on varmaankin yli 180 km/h. Mut loppujen lopuksi, ei silläkään teholla mitään tee Suomessa.
Ja jos verrataan niin autot menee yli 200km/h ja kiihtyy todella nopeasti. Varsinkin jos aletaan laskea kiihdytyksiä vaikka ohitustilanteissa.
Eli mikään prätkä ei kiihdytä 100km/h nopeudesta 150km/h nopeuteen yhtä nopeasti kuin vaikka normaali turbolla varustettu perhediisseli!!1 Se on fakta.
En halua provosoida - haluan vain että te prätkällä ajavat ihmiset ymmärrätte sen ja olette liikenteessä varovaisempia. Mielestäni noille teille voisi maalata sellaisen viivan sinne oikealle puolelle missä prätkät voisivat körötellä muita vaarantamatta. Sehän olisi kaikille hyvä ratkaisu, eikö niin?
Hyvää ja turvallista ajokauden alkua kaikille sitten ensivuonna. Toivon että mietitte sitä mennyttä ajokautta ja otatte siitä oppia ensi vuodelle.Itse ajelen mopoa ja autoa.Juurikin kesälomareissulla perheeni kanssa, yksi urpo
yritti ohittaa minun autoni rekan samalla
rykäsyllä,10 vuotta vanhalla fiat puntolla.
Siinä ei auttanut edes kaverin hyvä itseluottamus,
mikäli en olisi estänyt perheeni olisi kuollut. - aloittajalle
vähän FAKTAA kirjoitti:
Oletko huomannut, että esimerkiksi iltasanomissa olevassa autoihin ja moottoripyöriin liittyvässä osiossa ei koskaan mainita moottoripyörien kiihtyvyyksiä? Miksi???
SIKSI KOSKA NE OVAT NIIN SURKEITA!
Viime lehdessäkin oli juttu esimerkiksi uudesta citroenista joka kiihty nollasta sataseen alle 10 sekunttia ja huippunopeus yli 200km/h!!!
Seuraavalla sivulla oli juttua jostain uudesta Honda Firebird 1000 kuutoisesta prätkästä. Mutta ihme ja kumma, ei mitään mainintaa kiihtyvyydestä tai huippunopeudesta. Miksi? Koska maahantuojatkaan ei halua enää verailla moottoripyörien ja autojen eroja.
Onhan se varmaan hurjaa kun prätkä (firebird 1000) kiihdyttää nollasta sataseen jossain 15 sekunnissa ja huippunopeutta on varmaankin yli 180 km/h. Mut loppujen lopuksi, ei silläkään teholla mitään tee Suomessa.
Ja jos verrataan niin autot menee yli 200km/h ja kiihtyy todella nopeasti. Varsinkin jos aletaan laskea kiihdytyksiä vaikka ohitustilanteissa.
Eli mikään prätkä ei kiihdytä 100km/h nopeudesta 150km/h nopeuteen yhtä nopeasti kuin vaikka normaali turbolla varustettu perhediisseli!!1 Se on fakta.
En halua provosoida - haluan vain että te prätkällä ajavat ihmiset ymmärrätte sen ja olette liikenteessä varovaisempia. Mielestäni noille teille voisi maalata sellaisen viivan sinne oikealle puolelle missä prätkät voisivat körötellä muita vaarantamatta. Sehän olisi kaikille hyvä ratkaisu, eikö niin?
Hyvää ja turvallista ajokauden alkua kaikille sitten ensivuonna. Toivon että mietitte sitä mennyttä ajokautta ja otatte siitä oppia ensi vuodelle.Lakkaa sinäkin olemasta valittava nainen ja vapauta sisäinen miehesi!
Osta kustomi ja aja tukka hulmuten kohti auringonlaskua...
- LongbayLadybiker
ensinnäkin, jopa minä 600 kuutioisen Honda Shadown kanssa näytän vihreillä joka ikiselle autolle perävalot mennen tullen.
Ohitustilanteissa sama juttu.
Eri asia on jos aletaan ajaa kiellettyjä maantienopeuksia siinä vaiheessa kun autokin on päässyt kierroksille.
Vaaratilanteita tuskin aiheuttaa muut kuinn kokemattomat typerykset joita on sekä kahden että neljän kumin päällä.
Moottoripyörällä on oikeus omaan kaistaansa ja niin kauan kun kukaan ei tule minua lain voimalla siitä sakottamaan, minä ajan just siinä kohtaa kaistaa kuin tilanne vaatii.
Tuo 80-kympin lätkä on myös hupaisa provo. Imaisen pikku 600:lllani hetkessä 140:iin ohituksen niin vaatiessa.
No oletko nyt tyytyväinen kun provosoiduin?- että sinäkin ymmärrät
En ole mitään provoa yrittänyt, mut tulihan se totuus sieltä motoristinkin suusta.. eli:
"Eri asia on jos aletaan ajaa kiellettyjä maantienopeuksia siinä vaiheessa kun autokin on päässyt kierroksille."
Auto kun pääsee kierroksille, joka nykyajan passatissa (aikaisempaan kirjoittajaan viitaten) tai vaikka fiatissa (eli sama tehdas kuin ferrari) kestää vain mikrosekunnin, niin eihän siinä enää prätkä mitenkään pärjää.
Mun koko viestin tarkoitus ei ollut loukata ketään tai motoristeja muutenkaan. Halusin vain sanoa että älkää leikkikö siellä tiellä kuin teillä olisi voimaa vaikka muille jakaa.
TEILLÄ EI OLE
Prätkä on pieni ja tehoton laite jossa on pieni moottori. Koska se pitää paljon meteliä, voi ajaja luulla että tehoakin on. Mut siksi tapahtuu onnettomuuksia. Luullaan liikaa.
Eli ajakaa varovasti ja pysykää siellä tien oikealla reunalla!
Mielestäni on täysin typerää että yritätte olla nykyaikaisten autojen vauhdissa mukana.
Voi olla että tilanne oli joskus kauan sitten erilainen, mutta nykyään autojen tehot on jo niin suuria että samaan aikaan, samalla tiellä liikkuva tehoton moottorilla liikkuva fillari on vaaraksi, ei vain fillarin kuskille mutta myös muulle liikenteelle.
Sanokaa mitä haluatte, mutta tossa on se totuus joka on nieltävä. Tiedän että se on kurjaa, moni motoristi on varmaan vasta 30-40 vuotis kriisin aikana aloittanut harrastuksen ja uskoo olevansa joku ihme supermies tai nainen.
Tarkoitukseni ei ole loukata ketään vaan sanoa että olkaa ensikaudella niiden moottorifillareiden kanssa varovaisia. Älkää uhotko silloin kun ei ole millä uhota!
Jää vain muiden jalkoihin
Hyvää talvea ja turvallista ajokauden alkua ensivuonna. Ajakaa hiljaa ja oikeaa laitaa! - LongbayLadybiker
että sinäkin ymmärrät kirjoitti:
En ole mitään provoa yrittänyt, mut tulihan se totuus sieltä motoristinkin suusta.. eli:
"Eri asia on jos aletaan ajaa kiellettyjä maantienopeuksia siinä vaiheessa kun autokin on päässyt kierroksille."
Auto kun pääsee kierroksille, joka nykyajan passatissa (aikaisempaan kirjoittajaan viitaten) tai vaikka fiatissa (eli sama tehdas kuin ferrari) kestää vain mikrosekunnin, niin eihän siinä enää prätkä mitenkään pärjää.
Mun koko viestin tarkoitus ei ollut loukata ketään tai motoristeja muutenkaan. Halusin vain sanoa että älkää leikkikö siellä tiellä kuin teillä olisi voimaa vaikka muille jakaa.
TEILLÄ EI OLE
Prätkä on pieni ja tehoton laite jossa on pieni moottori. Koska se pitää paljon meteliä, voi ajaja luulla että tehoakin on. Mut siksi tapahtuu onnettomuuksia. Luullaan liikaa.
Eli ajakaa varovasti ja pysykää siellä tien oikealla reunalla!
Mielestäni on täysin typerää että yritätte olla nykyaikaisten autojen vauhdissa mukana.
Voi olla että tilanne oli joskus kauan sitten erilainen, mutta nykyään autojen tehot on jo niin suuria että samaan aikaan, samalla tiellä liikkuva tehoton moottorilla liikkuva fillari on vaaraksi, ei vain fillarin kuskille mutta myös muulle liikenteelle.
Sanokaa mitä haluatte, mutta tossa on se totuus joka on nieltävä. Tiedän että se on kurjaa, moni motoristi on varmaan vasta 30-40 vuotis kriisin aikana aloittanut harrastuksen ja uskoo olevansa joku ihme supermies tai nainen.
Tarkoitukseni ei ole loukata ketään vaan sanoa että olkaa ensikaudella niiden moottorifillareiden kanssa varovaisia. Älkää uhotko silloin kun ei ole millä uhota!
Jää vain muiden jalkoihin
Hyvää talvea ja turvallista ajokauden alkua ensivuonna. Ajakaa hiljaa ja oikeaa laitaa!olen ajanut moottoripyörällä niin monessa maassa etten edes viitsi ruveta tässä luetteleman ja niin monta kymmentä tuhatta kilometriä että paremmasta viis
mitä hittoa oikein urputat?
vituttaako sinua kun motoristeilla on hauskempaa kuin sinulla hikisessä kopperossasi?
jos moto ajaa ohitsesi jonossa, se ei ole kauheasti sinulta pois
jos motorissti on yksin ja hymy suupielessä, se ei olle hänen vikansa, että sinulla kakarat huutavat ja kinaavat takapenkillä kun sinä tappelet vaimosi kanssa turhautuneena etupenkillä...
meillä on mukavaa ja sekös sinua kynii
osta, hyvä mies, itsellesi mopo
pääset turhautuneisuudestasi - alkoi
LongbayLadybiker kirjoitti:
olen ajanut moottoripyörällä niin monessa maassa etten edes viitsi ruveta tässä luetteleman ja niin monta kymmentä tuhatta kilometriä että paremmasta viis
mitä hittoa oikein urputat?
vituttaako sinua kun motoristeilla on hauskempaa kuin sinulla hikisessä kopperossasi?
jos moto ajaa ohitsesi jonossa, se ei ole kauheasti sinulta pois
jos motorissti on yksin ja hymy suupielessä, se ei olle hänen vikansa, että sinulla kakarat huutavat ja kinaavat takapenkillä kun sinä tappelet vaimosi kanssa turhautuneena etupenkillä...
meillä on mukavaa ja sekös sinua kynii
osta, hyvä mies, itsellesi mopo
pääset turhautuneisuudestasivituttamaan. Saisiko sinulta sitä? Voisin nuolla semmoisen heti ja toisen myöhemmin.
- Köröttelijä
LongbayLadybiker kirjoitti:
olen ajanut moottoripyörällä niin monessa maassa etten edes viitsi ruveta tässä luetteleman ja niin monta kymmentä tuhatta kilometriä että paremmasta viis
mitä hittoa oikein urputat?
vituttaako sinua kun motoristeilla on hauskempaa kuin sinulla hikisessä kopperossasi?
jos moto ajaa ohitsesi jonossa, se ei ole kauheasti sinulta pois
jos motorissti on yksin ja hymy suupielessä, se ei olle hänen vikansa, että sinulla kakarat huutavat ja kinaavat takapenkillä kun sinä tappelet vaimosi kanssa turhautuneena etupenkillä...
meillä on mukavaa ja sekös sinua kynii
osta, hyvä mies, itsellesi mopo
pääset turhautuneisuudestasimoottoripyörää,jos on noi juttunsa tosissaan kirjoittanut,tosin arvelisin ettei tollasta URPOA tosielämästä löydykkään,se on varmmaan jokin virtuaalikummajainen!
- otatko haasteen vaastaan
että sinäkin ymmärrät kirjoitti:
En ole mitään provoa yrittänyt, mut tulihan se totuus sieltä motoristinkin suusta.. eli:
"Eri asia on jos aletaan ajaa kiellettyjä maantienopeuksia siinä vaiheessa kun autokin on päässyt kierroksille."
Auto kun pääsee kierroksille, joka nykyajan passatissa (aikaisempaan kirjoittajaan viitaten) tai vaikka fiatissa (eli sama tehdas kuin ferrari) kestää vain mikrosekunnin, niin eihän siinä enää prätkä mitenkään pärjää.
Mun koko viestin tarkoitus ei ollut loukata ketään tai motoristeja muutenkaan. Halusin vain sanoa että älkää leikkikö siellä tiellä kuin teillä olisi voimaa vaikka muille jakaa.
TEILLÄ EI OLE
Prätkä on pieni ja tehoton laite jossa on pieni moottori. Koska se pitää paljon meteliä, voi ajaja luulla että tehoakin on. Mut siksi tapahtuu onnettomuuksia. Luullaan liikaa.
Eli ajakaa varovasti ja pysykää siellä tien oikealla reunalla!
Mielestäni on täysin typerää että yritätte olla nykyaikaisten autojen vauhdissa mukana.
Voi olla että tilanne oli joskus kauan sitten erilainen, mutta nykyään autojen tehot on jo niin suuria että samaan aikaan, samalla tiellä liikkuva tehoton moottorilla liikkuva fillari on vaaraksi, ei vain fillarin kuskille mutta myös muulle liikenteelle.
Sanokaa mitä haluatte, mutta tossa on se totuus joka on nieltävä. Tiedän että se on kurjaa, moni motoristi on varmaan vasta 30-40 vuotis kriisin aikana aloittanut harrastuksen ja uskoo olevansa joku ihme supermies tai nainen.
Tarkoitukseni ei ole loukata ketään vaan sanoa että olkaa ensikaudella niiden moottorifillareiden kanssa varovaisia. Älkää uhotko silloin kun ei ole millä uhota!
Jää vain muiden jalkoihin
Hyvää talvea ja turvallista ajokauden alkua ensivuonna. Ajakaa hiljaa ja oikeaa laitaa!Kovat on jätkällä luulot. Pistäppä viestiä tähän jatkoks jos halua lähtee kokeilemaan kumpi kiihtyy nopeemmin. Pyörä vai auto. Luulisin karkaavani sinulta leikitellen takarenkaalla ajaen.
- eräs mies vaan
otatko haasteen vaastaan kirjoitti:
Kovat on jätkällä luulot. Pistäppä viestiä tähän jatkoks jos halua lähtee kokeilemaan kumpi kiihtyy nopeemmin. Pyörä vai auto. Luulisin karkaavani sinulta leikitellen takarenkaalla ajaen.
No mene haastamaan Mersuliikkeen huoltomies kilpailuun. Siellä on myynnissä sellainen Coupe jolla jo vakiona kiihdyttää suurimmalla vaihteella 60-140 alle 6s. Saksalaisesta Motorradin Testjahrbuchista ei löydy noin nopeata moottoripyörää tuolle välille.
Auto oli muuten Tuulilasin ja Helsingin Sanomien testissä ihan suomenkilpisenä jokin aika sitten. 200-250 meni myös n. 6s aikaan.
Kannattaa mennä kysäisemään ja jos ei sieltä irtoa aikaa leikkimään kanssasi niin Markosipilällä on myynnissä keltainen Gallardo 4WD automaatti joka irtoaa viivalta 0-100 2,68s vaikka mummon ajamana.
Kannattaa varmaan yrittää pitää etupyörä maassa jos meinaat pärjätä... - heh hehheh
eräs mies vaan kirjoitti:
No mene haastamaan Mersuliikkeen huoltomies kilpailuun. Siellä on myynnissä sellainen Coupe jolla jo vakiona kiihdyttää suurimmalla vaihteella 60-140 alle 6s. Saksalaisesta Motorradin Testjahrbuchista ei löydy noin nopeata moottoripyörää tuolle välille.
Auto oli muuten Tuulilasin ja Helsingin Sanomien testissä ihan suomenkilpisenä jokin aika sitten. 200-250 meni myös n. 6s aikaan.
Kannattaa mennä kysäisemään ja jos ei sieltä irtoa aikaa leikkimään kanssasi niin Markosipilällä on myynnissä keltainen Gallardo 4WD automaatti joka irtoaa viivalta 0-100 2,68s vaikka mummon ajamana.
Kannattaa varmaan yrittää pitää etupyörä maassa jos meinaat pärjätä...Eivät suostuneet lähtemään mun Rykköstä vastaan.. turbo kyllä mukana. Luuletko että ois pärjännyt?
http://www.youtube.com/watch?v=OVWUiXqDcdw
- se on
Olipa hyvä, ettet aloittanut moottoripyöräilyä. Eihän pärrissä ole tuota "vääntöä" nimeksikään.
Itsekin olen harmitellut kuussataseni heikkoa "vääntöä", sekun vaatii 0 - 100km/h melkein 3,5 sekuntia aikaa ja matkaakin melkein 50 metriä. Huippunopeutakaan se ei ota kun lähes 270 km/h. Kyllä siinä meinää ikävä tulla "normaalia perheautoa".. - kanssaliikkuja
Aloitetaanpa alusta - Olet varmaankin katsonut edes tv:stä F1-kilpailuja - onko moottoreiden käyntiääni hidas vaiko hyvin nopea? jo käyntiäänen perusteella voit arvata että väännönpuute on korvattu suuremmalla kierrosnopeudella ja siten saatu herkemmin vastaamaan ns. käskytykseen! muutoin kotimainen Valmet toimittaisi moottorit (650Nm/1400r). Perheauton kiihtyvyys verrattuna moottoripyörään on todella harvoin autolla parempi, jopa minun pikku customini yli 120 kg:n kuskin alla kiihtyy nopeammin kuin esimerkiksi passatin 2.0 TDI (8,6s==>100km/h), puhumattakaa nykyaikaisesta kyykkypyörästä. Niissä on helpostikin 130 hv jo 600cc koneessa (siis huomattavasti pienemmässä kuin 2 l), jolloin 70 kg kuskija 170 kg pyörä saavat tehopainosuhteekseen n. 0,5 hv/1kg (ilman kuskia 0,71hv/kg) kun se olisi passatissa huomioimatta kuormaa 0,11 hv/1kg (170 hv/1475kg)huiput 260 km/h ==>233km/h SIIS jos motoristi ei halua katsella taustapeilistä sinun epätoivoista "nyppimistä" sillä 4motionilla on pienellä kädenväännöllä sinun ja motoristin välillä helposti näköyhteys kadotettu!
Tekstisi on kyllä tainnut tulla mieleen pienessä, tai olet .....!
"Motoristin pitää lakisääteisesti ajaa tien oikea reunaa jotta isomman ja näin huomattavasti voimakkaamman moottorin omaavat ajoneuvot eivät aiheuta sille vaaratilannetta." ELI logiikkasi perusteella rekat 5-800 hv tehoillaan saa ajaa keskellä tietä!
"Moottorin vääntö ja tilavuus on se joka vaikuttaa ohituksen joustavuuteeen! " Niinkö? ajoin armeijassa panssarivaunua 520 hv - 38 litran V-12 - vääntöä riittävästi ==> ohitin kerran pappatunturin Lahdentiellä - muista en päässyt yrityksestä huolimatta - perskele, sinun olisi pitänyt olla ajamassa...
"B. Yksinkertaisesti, kaksilitrainen moottori on kaksi kertaa isompi kuin litran kone. Se on fysiikkaam ja kuten moni muukin fysiikan laki, vaikka siitä ei pitäisi ja sitä pitäisi muuttaa, on se kuitenkin vain olemassa ja ohjaa meidän elämää päivästä toiseen."
VÄÄRIN se on matematiikkaa SIIS TILAVUUS ==>((halkaisija/2)*pii*iskunpituus)*sylinterien lukumäärä
Loput kommenttisi, niin tässä ensimmäisessä kuin myöhemmässä ovat sitä luokkaa, ettei niitä kannata edes kommentoida - Shadow
katkerasta henkilöstä jolla:
1. ei ole varaa ostaa pyörää, kun kaikki rahansa on mennyt käytettyyn autoon.
2. jota pirttihirmuksi kutsuttu akka alistaa eikä antanut lupaa ostaakaan edes lainalla moottoripyörää.
3. onneton poloinen joka em. kohtien jälkeen purkaa katkeruuttaan tänne suoranaisilla epäolennaisuuksillaan.
4. ja joka jatkaa virheitä täynnä olevia väittämiään katkerana, kun palstaa lukevat ovat tajunneet että millainen ressukka on kyseessä.
Oikeastaan ei pitäisi vastata ko. tyypille enää, vaan säälillä lukea hänen pahaa oloaan ja jos me motoristit nyt sitten kollektiivisesti hiljennymme hänen vuokseen, jos vaikka onnistuisimme näin telepaattisesti helpottaa hänen oloaan. - Irön
Tuli niin erikoista tekstiä et pitää itekki lähtee kirjastoon kertaamaan fysiikkaa. Nämä pari pikku suuretta kuten "väänö" eli kulmanopeus ja teho. Ja se miten ne polttomoottorissa ovat suhteessa toisiinsa.
- Turo--Inkeri
Keskiverto moottoripyörä kiihtyy ohituksissa paljon paremmin kuin keskiverto auto, siinä ei ole mitään väittelemistä. Voit tietysti nähdä unia ihan mistä haluat, mutta mp:n tehopainosuhde on autoon verrattuna ihan omaa luokkaansa.
Käytännössä ohitustilanteissa kiihtyvyyden lisäksi toinen varsin oleellinen asia on leveys, ja silläkään rintamalla harvempi auto pystyy kilpailemaan mp:n kanssa. Joustava ajotapa puolin ja toisin on paljon tärkeämpää kuin tehojen ja vääntöjen arvot.
Tiedätkö, mikä on liikenteessä oikeasti hengenvaarallista? Autoilijoiden tarkkaavaisuuden puute ja puolinukuksissa ajaminen. Esimerkiksi eilen kuoli motoristi, jonka eteen autoilija meni sääntöjen vastaisesti kääntymään. Eikä suinkaan ollut tämän kesän ensimmäinen tällainen tapaus.
Ja siellä tien oikeassa reunassa ei kannata ajaa, jos ei halua vielä entistäkin useammin autoja sivuteiltä eteen, tai vastaantulijoiden kääntyvän vasemmalle eteesi, tai entistäkin jännempiä väistelytilanteita hirvien, peurojen, porojen, kotieläinten tai jalankulkijoiden kanssa.
Kannattaa ajaa niin keskellä tietä kuin se järkevästi on mahdollista, ja lisäksi seurata tapahtumia peileissä, ja jos joku on hirmuisesti kiireisempi, hänelle voi tehdä herrasmiesmäisesti tilaa. Näin on kaikilla kivaa, ja motoristi parhaiten turvassa.- ystävä.
joko rätkä myyty?
- ystävälle!
ystävä. kirjoitti:
joko rätkä myyty?
Eikös nämä yksityisasiat voisi hoidella soittamalla sille Pekalle, kuka sitten lieneekin?
- vaan osaatko kirjoittaa?
ystävä. kirjoitti:
joko rätkä myyty?
Osaatko käyttää e-mailia?
- käytin
vaan osaatko kirjoittaa? kirjoitti:
Osaatko käyttää e-mailia?
Mailista. Edestä ja takaa. Sain silloin tarpeekseni mailista.
- Trollientrolli
käytin kirjoitti:
Mailista. Edestä ja takaa. Sain silloin tarpeekseni mailista.
Saattoihan mailis vaan väittää olevansa mailis.
Tämä voi tuntua raa`alta, mutta koita kestää. Mailis saattoi oikeassa elämässään olla Turo--Inkeri !!!
AAARRRGGGHHHHHHHHHHH !!!!!! - turo koska
Trollientrolli kirjoitti:
Saattoihan mailis vaan väittää olevansa mailis.
Tämä voi tuntua raa`alta, mutta koita kestää. Mailis saattoi oikeassa elämässään olla Turo--Inkeri !!!
AAARRRGGGHHHHHHHHHHH !!!!!!sillä olis niin iso. Pyörä.
Turolla on pieni. Pyörä. - Trollientrolli
turo koska kirjoitti:
sillä olis niin iso. Pyörä.
Turolla on pieni. Pyörä...oletko ihan varma, että turskalla on ollenkaan...pyörää ?
Ettei vaan olis joku "kolmio--menopeli". - miä
Tosiaan avain sanahan on TEHOPAINOSUHDE!!!!!!
- -------------------------
Hauskaa provoa, vai jaksaa auto kiihtyä nopeammin väännön voimalla kuin mopo. Väännä sinä vaan mitä väännät. Kun väännät 270km/h 10 sek. ootkin vääntänyt sillä autollas tosi hyvin. Ja vielä tässä marraskuun loppuun ajellaan, se on pikkurilli uusiomotoristit kun ajelevat vain 500 kilsaa kesässä auringonpaisteessa, ettei kromi rapaannu. Perkele!
- myös mp kuski
olen saksan autobaanoilla,kengittänyt jagella xkr 8,joka ei kyllä oikein pysynyt paikallisten m-pyörien vauhdissa,myös muilla autoilla olen kokenut saman kohtalon.
- kyllä mies tietää
Kyllä oli hyvä että et aloittanut moottoripyöräilyä, sun on parempi vaan ihmetellä ja miettiä kun olet noin fiksu.
- ja ymmarrysta
Samaa mielta kirjoittajan kanssa siita, etta liikenteesta pitaisi saada pois sellaiset kulkupelit jotka eivat kiihdy tarpeeksi. Kuljettajan paikka ei ole sovelias myoskaan sellaiselle toopelle, joka ei ymmarra fysiikan perusjuttuja.
Ensimmaisena liikenteesta karsittaisiin siis viestiketjun aloittaja, joka osa liikenteessa on toimia autonropposensa kanssa vain kiihtyvamman liikenteen tukkona. Kiihtyvyyteen kun vaikuttaa ensisijaisesti paino ja teho. Vaanto ei em. kaavaan kuulu, ilmanvastus kyllakin.
Yhteenveto > tyydy jatkossa julkisiin kulkuneuvoihin ja jata paana vapaaksi kiihdyttaville motoristeille. MOT/mj.- on pieniä
epäselvyyksiä.
Kiihtyvyys (a)=(v2-v1)/(t2-t1)==>m/s2
Eli loppunopeus - alkunopeus / loppuaika - alkuaika
Ilmanvastus huomioidaan ainoastaam putoamiskiihtyvyydessä, joka on minun asuntoni leveysasteella 9,81 m/s2
ELI
annetaan nyt kaikkien ajella vaan, huomioidaan toiset kanssakulkijat, ei puolusteta ajoradalla omaa paikkaa verenmaku suussa ja ollan höyriä ja myönnetään ihmisyytemme - ihminen on erehtyväinen!
Lisää teoriaa testaamisesta löytyy esim.
http://www.tekniikanmaailma.fi/tm-mittaa/autot/automittaukset - ei ihan pieniä!
on pieniä kirjoitti:
epäselvyyksiä.
Kiihtyvyys (a)=(v2-v1)/(t2-t1)==>m/s2
Eli loppunopeus - alkunopeus / loppuaika - alkuaika
Ilmanvastus huomioidaan ainoastaam putoamiskiihtyvyydessä, joka on minun asuntoni leveysasteella 9,81 m/s2
ELI
annetaan nyt kaikkien ajella vaan, huomioidaan toiset kanssakulkijat, ei puolusteta ajoradalla omaa paikkaa verenmaku suussa ja ollan höyriä ja myönnetään ihmisyytemme - ihminen on erehtyväinen!
Lisää teoriaa testaamisesta löytyy esim.
http://www.tekniikanmaailma.fi/tm-mittaa/autot/automittauksetSuosittelen, että emme jatka tämän herran kanssa. Ei liene epäselvyyttä siitä, että tämä on provo, sillä noin alahisella oppitasolla ei enää peruskoulun jälkeen Suomessa ole kukaan.
(Ihan vaan palstaa seuraaville lapsille tiedoksi: ilmanvastus kasvaa merkittävimmäksi voimaa vaativaksi tekijäksi niin autoissa, ohjuksissa kuin jopa polkupyörissä. Ja ilmanvastus kasvaa vieläpä verrannollisena nopeuden neliöön).
Ja antamallasi kiihtyvyyden peruskaavalla ei tee mitään, eihän siinä esiinny voimaa tai vääntöä missään. Noilla TM:n sivuilla nyt ei ole tätä keskustelua tukevaa teoriaa ollenkaan. - kiihtyvyys...
ei ihan pieniä! kirjoitti:
Suosittelen, että emme jatka tämän herran kanssa. Ei liene epäselvyyttä siitä, että tämä on provo, sillä noin alahisella oppitasolla ei enää peruskoulun jälkeen Suomessa ole kukaan.
(Ihan vaan palstaa seuraaville lapsille tiedoksi: ilmanvastus kasvaa merkittävimmäksi voimaa vaativaksi tekijäksi niin autoissa, ohjuksissa kuin jopa polkupyörissä. Ja ilmanvastus kasvaa vieläpä verrannollisena nopeuden neliöön).
Ja antamallasi kiihtyvyyden peruskaavalla ei tee mitään, eihän siinä esiinny voimaa tai vääntöä missään. Noilla TM:n sivuilla nyt ei ole tätä keskustelua tukevaa teoriaa ollenkaan.Tekniikan maailman teoria olikin koko ketjun aloittajalle aiheesta - miten auton ominaisuuksia mitataan. Muutoin kommentiisi - mistä päättelit ettei kiihtyvyyden kaavalla tee mitään? Mieti, mitkä seikat vaikuttavat aikaan t ja mahdollisesti pidentävät sitä - luettelo on loputon, mutta aina yksi asia on varma - ajan t kuluttua on kuljettu tietty matka. Otetaanpa kiihdytyskilpailu kaikille tuttuna: ajettu matka 1/4 mailia - mitataanko ilmanvastusta, tehoa, kitkaa renkaan ja radan välissä, jne vai ihan vaan aikaa t matkalla Kiihtyvyyteen voit aikuisena tutustua samasta lähteestä kuin käytit ilmanvastuksen merkityksen kohdalla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiihtyvyys
tai
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/fysiikka/kertaus/liike/muuttuvaa/index.html
tai
http://www.cygnnet.jkl.fi/koulut/cygnaeusl/wanha/fysiikka/fya01/fya01e.html - maantienopeuksille?
kiihtyvyys... kirjoitti:
Tekniikan maailman teoria olikin koko ketjun aloittajalle aiheesta - miten auton ominaisuuksia mitataan. Muutoin kommentiisi - mistä päättelit ettei kiihtyvyyden kaavalla tee mitään? Mieti, mitkä seikat vaikuttavat aikaan t ja mahdollisesti pidentävät sitä - luettelo on loputon, mutta aina yksi asia on varma - ajan t kuluttua on kuljettu tietty matka. Otetaanpa kiihdytyskilpailu kaikille tuttuna: ajettu matka 1/4 mailia - mitataanko ilmanvastusta, tehoa, kitkaa renkaan ja radan välissä, jne vai ihan vaan aikaa t matkalla Kiihtyvyyteen voit aikuisena tutustua samasta lähteestä kuin käytit ilmanvastuksen merkityksen kohdalla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiihtyvyys
tai
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/fysiikka/kertaus/liike/muuttuvaa/index.html
tai
http://www.cygnnet.jkl.fi/koulut/cygnaeusl/wanha/fysiikka/fya01/fya01e.htmlHöpöhöpö. Mistä nuo 1/4 mailin matkat tähän tuli kun alkuun puhuttiin ohitustilanteista maantievauhdissa? Pelkällä kiihtyvvyyden PERUSkaavalla et todellakaan tee vielä mitään kun mietittiin tehon, vääntömomentin, massan ja ilmanvastuksen vaikutusta ohituskiihtyvyyteen. Ei nuo sun linkit tarjoa muuta kuin samaa peruskaavaa, joka ainakin aikoja sitten oli lukion fysiikassa järjestyksessä toinen opeteltava kaava. Liekö nykyään jo yläasteellakin.
Ihan vaan vihjeeksi, että liikedynamiikassa ratkotaan äkkiä jopa toisen asteen differentiaaliyhtälöitä. Kas kun siellä tosiaan mm. se ilmanvastus otetaan tarkasti huomioon. Mutta vasta lukion jälkeen.
- Alpo Kurkisen kaksoisolento
Minua kiinnostaa hyvinkin pitkälti näin syksyn kynnyksellä auton ostopuuhissa, että mikä se sellainen keskivertoperheauto on jolla joutuu kärvistelemään ohituksissa pyörän perässä ohituskaistalla? Sellaisen auton voisin laittaa itsellenikin.
Vaatimaton moponi on ohituskiihtyvyydessä hidas, 80-120 nousee n.2 sekunnissa. Nopeat pyörät kiihtyvät välin nopeamminkin.
Vaikka se Avensis D4D:si tai TDI Volkkarisi tuntuukin puhdikkaalta, niin turhaan kastelit housusi. Sadetta ne kyllä pitävät pyörää paremmin, se tunnustettakoon. Niin, että se kosteus on kyllä tullut siitä pikku nipasta siellä alaosastossasi. - Köröttelijä
huomaamatta loppumaan?
Minä nuija kun olen kuvitellut,että parhaat ajoreissut ovat vielä tällä ajokaudella edessäpäin! - Kra
Näin paksua "bullshittiä", mutta silloin tällöin valitettavasti kyllä!
Jos vertaillaan erilaisten kulkineiden kiihytyvyyksiä keskenään, niin teho-painosuhde on se ainoa vertailukelpoinen peruste.
Esimerkikisi omassa "pappatunturissani" Jammu XJ900 tehopainosuhde yksin ajettaessa on noin 3,8kg/hp. Kerropa mikä auto yltää samaan lukemaan tai alle sen? - pomppas
haluaisin kans sellaisen perheauton joka kiihtyvyys on moottoripyörää parempi, itellä hondan 1100xx eikä ainakaan vielä perheautot yllä samaan ku huiputki on vaan 300 km/h
- Kra
Hakkaamaan vaikkapa tuon sinun Hondan! Teho/paino suhde lienee sinulla yksin ajettaessa alle 2 kg/hp luokkaa.
Jos auto painaa pelkän kuskin kanssa vaikkapa 1600 kg, tarvitaan yli 800 hp jotta edes teoriassa auto pysyis viivalla "tavallisen" Hondan kanssa. - 1216 ahdettua kuutiota
Itse haluaisin nähdä myös sen perheauto ihmeen joka tuon meikän "mopon" kepittää edes kiihdytyksessä... :D
- kokemuksia.
Mä ajelen säännöllisesti pyörällä yhtä tienpätkää, missä on kahdeksankympin rajoitus palan matkaa. Kun mulla on se rajoituksen mukanen kasikymppiä vauhtia niin kas kummaa, mun taakse alkaa kerääntyyn kummasti autoletkaa. ;) Ohi mä en niitä päästä eli en aja sivuun, vaan naatiskelen keskellä kaistaa. Miks tekisin niin ja antaisin tietä, koska mähän en ole mitenkän edes tientukkona, kun mä ajan rajoituksen mukaan. Jos mä päästäisin ne autot ohi, nehän ajais ylinopeutta. Eli mä tavallaan suojelen niitä autoilijoita ylinopeussakoilta. ;) No joku "mulla on helvatan kova kiire"-autoilija, ei tietysti tykkää tästä mun "isällisestä&suojelevasta" ajotyylistäni, eli nopeusrajoituksen mukaan ajelusta ja lähtee niin penteleesti ohittaan citymaasturillaan tai muulla vastaavalla kulkineella sitä mun vetämää letkaa, talla pohjassa. Ja mulle näytetään sitten vielä keskaria, vaikka mä en edes mitenkään riko lakia, tai tee mitään muutakaan väärää, kun mähän ajelen ihan nopeusrajoituksen mukaan. Kaikenlaisia ohittelijoita ja henkensä kaupalla kaahareita tuolla tienpäällä näkee, kun ajaa nopeusrajoitusten mukaan. ;)
- Köröttelijä
jonkin kevarin rinnalle,kun noin kovin kyrsii?
Vaikka toi aloitus selvä provo olikin,niin annan itseni kertoa sinulle,siinä vaiheessa kun olet saanut sen väätävän modernin henkilöautosi piiskattua paikaltaan satasen vauhtiin,johon kuluu n.10s,on mun väännöttömässä tientukossani paikaltaan lähtien nopeus jo jonkin matkaa yli 200kmh.
Vielä toinen esimerkki,oletetaan että olen moponi kanssa parkissa maantien varressa ja sinä lähestyt takaani 100kmh,sillä hetkellä kun olet kohdallani minä käännän hanat ns.kaakkoon ja lähden perääsi,ohitan sinut reilusti alle 200m matkalla,olet ehtinyt 83,1metrin päähän lähtöpisteestäni kun mulla on sata lasissa ja moponi kiihtyvyys vielä seuraavaankaan satalukuun eli 200kmh ei merkittävästi hidastu ja vielä 250kmh-300kmh välilläkään ei ehdi tupakkia poltella,tässä sulle vähän osviittaa asioista,eli takavalojani katselet pienen hetken ennenkuin ne häipyvät horisonttiin,jollet satu omistamaan jotain Bugati Veyronin tapaista kulkinetta!- esimerkki muualta
norsussa on moottorilla tilavuutta ja takuulla enemmän vääntöä kuin gepardilla (sillä elukalla, en puhu nyt kaljapatterista) mutta niin taitaa pikku-g ohi vetää pienellä moottorilla ja väännöllä koska se kokonaispaketti on sopusuhtaisempi ja tarkoitukseen sopiva :)
Norsu runttaa gepardin jos kiinni saa, samoin kuin perhedieselillä ajaisi helposti rykkösen päälle mutta siitä ei kai ollut kyse tässä ketjussa. - LongbayLadybiker
esimerkki muualta kirjoitti:
norsussa on moottorilla tilavuutta ja takuulla enemmän vääntöä kuin gepardilla (sillä elukalla, en puhu nyt kaljapatterista) mutta niin taitaa pikku-g ohi vetää pienellä moottorilla ja väännöllä koska se kokonaispaketti on sopusuhtaisempi ja tarkoitukseen sopiva :)
Norsu runttaa gepardin jos kiinni saa, samoin kuin perhedieselillä ajaisi helposti rykkösen päälle mutta siitä ei kai ollut kyse tässä ketjussa.aika sairaalta
"Norsu runttaa gepardin jos kiinni saa, samoin kuin perhedieselillä ajaisi helposti rykkösen päälle mutta siitä ei kai ollut kyse tässä ketjussa."
Tällaisen kirjoittaja pitäis ottaa pois ratin takaa.
- Bandit 1200
PRovohan tuo on, mutta valitettavan moni ottaa tosissaan
- LongbayLadybiker
mutta tuskin kukaan otti tosissan
- Köröttelijä
todennäköisesti on kirjoitellut pariinkin otteeseen mm.tuolla moottoripyörät osiossa koeajoista,viimeksi tonninen gigseri ei oikein kuulemma liikkunut mihinkään jos sitä vertasi suhtkoht ripeään henkilöautoon.
Harva varmaan tosissaan tällaisiin vastaa,mutta hyvin on tämäkin palautetta saanut,oikeestaan on kiva ottaa kantaa näihin vastaavanlaisiin ärsyke aloituksiin.
- vili
Tässäpä juuri niitä pääkohtia joiden vuoksi autoilijat niin monesti ajavat moottoripyörän eteen risteyksestä yms. Auto/moottoripyöräkoulussa nimenomaan opetetaan ajamaan pyörällä keskiviivan vieressä, jotta motoristi erottuu mopoista jotka kulkevat kaistan oikeaa reunaa. Ja kannattaa varmaan miettiä sitä, että sun perheautos painaa vajaa 2000 kiloa ja moottoripyörä 200-300 kiloa. Kehtaat vielä väittää, että moottoripyörä ei pärjää henkilöautolle kiihdytyksessä/ohituksessa. Toivon hartaasti, että unohdat moottoripyörähaaveesi.
- pekan_isä
MENI JO!
- mopo-kuski
No, onhan se joo aika vaarallista ohitella autoja laitteella jonka kiihtyvyys 0-200km/h on reilusti alle 10s. Parhaillaan tonnisilla sporttipyörillä mennään vakiona 0-200km/h alle 7s. Jopa niinkin pienillä kuin 600-kuutioisilla pyörillä mennään 0-200km/h nopeammin kuin tehokkaalla perheautolla 0-100km/h.
Toisekseen se vääntö ei kiihdytä yhtään mitään mihinkään, jos asiaa tarkastellaan fysiikan pohjalta. Vääntö on vain sellainen hassu välisuure tässä voimien välittymisketjussa moottorilta renkaille. Ajoneuvoa eteenpäin kiihdyttävä voima on loppujen lopuksi renkaan ja tienpinnan välinen voima. Jos joku haluaa/osaa laskea: P=W/t; W=F*s; F=ma. Itseäni ei näin päivänselvän asian räknääminen kiinnosta. Kunhan heitin lusikkani soppaan.
Nimim. Ainakaan -07 M5 Bemu ei pärjää kiihdytyksessä vajaatehoseille aloittelijan pyörälle, Kawasaki Z750. - Jousa
Kyllä mun Fireblade omaa myös vääntöä, jo 3000 rpm lähtien kolmosella on parissa sekunnissa lähes 200 lasissa. Ja mitä tehoihin tulee niin satasen vauhdissa vastasin Ferrari 458:n kiihdytyskisapyyntöön viime kesänä ja kyllä se jäi kuin tikku paskaan. Tämän lisäksi ehdottaisin, että jokaisrn autoilijan tulisi ajaa pyörää ennenkuin saisi korttinsa autoon. Oppisi lukemaan liikennettä. Ja lopuksi, älkööt kukaan ajako pyörällä tien oikeaa reunaa, ei koskaan.
- TheThe..mikä vaan
Onko Uusi BMW/TheLegend/Alias Jorma TheÄsch syntynyt.Kaikkien parempi elää kun tämä on vaan
turhautuneen lapsen vuodatusta. - ei muutu mikään
TheThe..mikä vaan kirjoitti:
Onko Uusi BMW/TheLegend/Alias Jorma TheÄsch syntynyt.Kaikkien parempi elää kun tämä on vaan
turhautuneen lapsen vuodatusta.Sama vanha, turvonneella egollaan jaksaa jauhaa
- Maa kutsuu
Mistä tää yks kaveri on kaivanu faktat että 1000cc sporttipyörä kiihtyy hitaammin kun 80 luvun hiace :D Tälle sankarille tiedoksi että metsästä kannataa poimia keltasia sieniä eikä puna-valkopilkullisia ruuanlaittoon :D On tää taas ihme vuodatusta... Tää on taas näitä jotka on joutunu jonkun bomberin ohittamaks jossain ja nyt ne herneet ei tuu enää ulos nenästä... Katkera perheenisä kun piti ostaa hayabusa mutta vaimo sano että ei ostetaankin corolla farmari...
- herar48
Jopa rouvan 750cc yammun virago jaksaa kiihtyä satkusta 145km7h samaan kuin 2.0l perheautot melkeein.
Ohittamisesta viel,ä se vaan on helppoa 1000 kuutiosella provoat tai loukkaat sama se. - Kawazx6r
Ihmettelen vaan miksi tämä tärkeän oloinen perhe-autoilija tulee tänne moottoripyörä-palstalle laukomaan järjettömiä teorioitaan kuinka auto jättää moottoripyörän missä vaan, Kiihdytys, Huippunopeus jne.. ois ehkä kannattanu pitää nämä omat villit fantasiat pääkopassa ja keskittyä autoiluun..
- Porrester
Moni pienitehoisen moottoripyörän omistava luulee olevansa maanteiden kuningas. Ohitellaan miten vaan ja missä vaan. En väitä, etteikö pyörissä olisi usein joukossa helvetin hyvin tai kohtalisen hyvin kulkevia pelejä. Ne ovat sitten asia erikseen. Joskus naurattaa ihan nuo tietyt tapaukset. Järkee vai ei? Ensi kesää odotellessa.
- provo-.-
Noh, itseppä olen tässä vielä "kevari-iässä", joten en saa ajaa mitään isompaa. Ainakaan laillisesti.
Ajopelinä on tällä hetkellä Yamaha DT125 R, joka kiihtyy sataseen nopeammin kun moni tavallinen perheuato (DT = 9s). Toki ohituskiihtyvyys ei ole mikään huima, kun tehoa on suhteellisen vähän, mutta kyllä tuolla paremmin ohittaa, kun yhdelläkään pikkuautolla (verraaampa meijä kakkosautoon, eli fiiattiin).
Tehoa siis vaivaiset 25hp ja kyllä tuolla liikenteessä pysyy ja joka kerta on ohitus sujunut, kun on tarvinnut. Huippunopeus jää vain 130km/h, mutta kyllä se riittää, tuohon on muutenkin tarkotettu sorateille ja siellä sillä ajellaankin.
Noh, sitten on tämä toinen pyörä, eli tuollanen vanhempi 600cc kilvellinen (matka)enduro ja nyt lyhyemmillä välityksillä 0-100km/h kiihdytys sujuu hyvinkin alle viiden sekunnin, eipä tuu monesti vastaan paremmin kiihtyviä autoja. 80km/h lähtee ohittaan, niin väännön ansiosta lähtee paremmin kun mikään hieman urheilullisempikaan. Huiput tällä n. 145-150km/h.- no complaints
Joo siis asenne ratkasee. Itse olen 31-vuotta ja lähtee 6 kesä käyntiin ekalla motskarillani, jossa tehoa on tasan 33 heppaa. En olisi ikinä uskonut tätä, mutta tuohon pyörään ja noihin tehoihin en sitten kyllästy millään. Suunsoittoa tulee huoltoasemilla, mutta ne menee toisesta korvasta ulos. Kaljamahamiehet huutelee Helsingin terasseilta kesällä. Joku niitä vituttaa, no ei kannata lihottaa itteään, ei tää pyörä sellasella liikukaan varmaan mihinkään. Joka vuosi odotan innoissani kevään ensimmäisiä ajokelejä. Heti kun jäät sulaa niin taas baanalle, vaikka olisi vielä 1 asteisia kelejä. Teen myös pitkiä matkoja. En tarvitse korskaan enempää tehoa.
- ippelaak
Tässähän on mielenkiintoisinta se, että ihan typerä idioottiprovo saa aikaan tällaisen polemiikin.
Tää on ihan sama, kuin kinasteltaisiin siitä, kumpi on "parempi", moottorivene vai kaivinkone.
- suitsa 1
On ehkä parempi että ajat vielä autolla,ja unohdat sen pyörän oston.
- Köpötiköp
Niin...tai vielä perempi on, että odottaa muutaman vuoden, täyttää 18 ja saa ajaa isäpapan Hundailla...
- Motoristi5
Tässä on taas yksi niitä peltilehmän kuskeja jotka tulevat kolmion takaa MP.n eteen ja sanovat että en nähnyt sitä,tai vaihtavat kaistaa katsomatta peileihin. ja oikeasti saa olla NOPEA auto että pärjää edes Skootterille kiihdytyksessä. Taitais olla parempi että pysyisit ITSE pois kokonaan liikenteestä.
T: MOTORISTI - Koh Tao
Eipä jaksa kiistellä kaverinkans joka kirjoitti aloituksen vuonna 2008..
- tee se itse
älä koskaan istu motskarin satulaan tuolla asenteella!puhumattakaan ajamisesta!
- Anonyymi
Et nyt taida kauheasti pyöristä tietää, 1000 kuutioo riittää ohitukseen aika hyvin, ellei se sit oo vaa joku plöhö sohva harrikka
- Anonyymi
Ihan alkuun kiitos kivan keskustelun aloituksesta.
Ajan autolla koko vuoden ja kesällä myös moottoripyörällä.
Ihan samalla tavalla,pyrkien noudattamaan liikennesääntöjä,varmaan siksi on ajokortti ollut aina takataskussa.Ja henkikin on tallessa.
48 vuotta moottoripyörällä ja 46 vuotta autolla.
Eiköhän se ole asenne mikä liikenteessä ratkaisee ja se että on perheellinen ja siellä kotona on niitä jotka odottavat palaavaksi kotiin niinkuin ennenkin.
Turvallisia kilometrejä kaikille. - Anonyymi
Kiinnostaa tämä aihe siksi etten ole kokenut et auton tarvitsee antaa tietä ohitustilanteessa ikinä. Moottoripyörän perässä roikkuvia autoja sitten löytyy todella paljon.
Kysyn siis mikä auto kykenee näihin suoritusarvoihin mitä videoilla näkyy.
60-100Kmh 1.1s ja 100-200Kmh 4.3s. Kyseessä ihan normaali nakupyörä.
https://www.youtube.com/watch?v=LraUYpUHJGg
Lisää kiihtyvyysarvoja löytyy videolta. - Anonyymi
Nyt oli jo niin mielenkiintoselta kuulostavaa settiä että meinasin tukehtua aamukahviin.
En tiedä yhtäkään passattia, saatikka muutakaan perhediisseliä jolla pätkis ees 300 kawasaki ninjan
Autot ne on tientukkona, kuskit ei huomioi riittävästi ja sitten syytetään muita. Moottoripyöräilijät luonnostaan joutuvat huomioimaan ja ennakoimaan enemmän koska suurin osa tiedostaa sen että autoilijat ei sitä aina tee ja myöskin moottoripyörä on vaikeampi hahmottaa, kokemuksella voin sanoa että kaikki tekee virheitä mutta tää provo siitä että pyörät on tehottomia ja kaikkia kaksipyöräsiä pitäs kohdella ku vakio mopoja ni on aika syvältä pe****stä kaivettu väite.
Jos ahdistaa se että vakio 600cbr tulee 170hp passatistasi ohi niin harkitse vaikka thai-hierontaa niin pääset hetkeksi eroon kireydestäsi
Itse olen ajanut pyörää jonka tehosuhde on aika tarkalleen kuljettajan kanssa 1.01hv/kiloa kohden
Omassa pyörässä teho on 0.52hv/kiloa kohden ja silläkään ei ole tarvinnut edes yli 800hv autojen takavaloja katsella
Myöskin moottoripyörällä ilmanvastus on pienempi kun tällä perinteisellä perhediisselillä, en tiedä miten se on noin pahasti aloittajalla unohtunut
Kiitos ja palataan, lähden nytten juomaan toisen kupin kahvia ja sitten voisin lähtä ajamaan heikkotehoisella moottoripyörälläni perhediisseleiden perässä töihin.. - Anonyymi
Kun noita sun juttuja lueskelin,etenkin ohittaminen ,niin ajattelin ,että ajelä sä vaan polkupyrällä,voi olla terveellisempää sulle.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271281Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että276922- 72915