Mihin liittoon laitoshuoltaja?

yhtenä kysymysmerkkinä

Pam vai joku muu? Oon ihan vasta opiskelemaan menossa alaa. voikohan jo opiskeluaikana liittyä

9

4298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Japi..

      Jos olet yksityisen palveluksessa liittosi on PAM.
      Jos taas olet kunnan tai valtion palveluksessa silloin liittosi on JHL.

      • Japi..

        Opiskeluaikana voi myös liittyä liittoon.


      • alkup.
        Japi.. kirjoitti:

        Opiskeluaikana voi myös liittyä liittoon.

        Kun eihän sitä vielä tiedä onko työt kunnallisella vai yksityisellä. Harhjoittelujaksot sijoittuu kunnalliselle puolelle (sairaala ja koulu)


      • mielestäni
        alkup. kirjoitti:

        Kun eihän sitä vielä tiedä onko työt kunnallisella vai yksityisellä. Harhjoittelujaksot sijoittuu kunnalliselle puolelle (sairaala ja koulu)

        että liityt liittoon, vaikkapa PAMiin. Myöhemmin voit vaihtaa liittoa, jos työllistyt kuntapuolelle. Itse kuulun PAMiin, koska olen yksityisellä töissä. JHL:stä minulla ei ole kokemuksia.


      • moppi2
        alkup. kirjoitti:

        Kun eihän sitä vielä tiedä onko työt kunnallisella vai yksityisellä. Harhjoittelujaksot sijoittuu kunnalliselle puolelle (sairaala ja koulu)

        on se sitten pam tai jhl,kumpikin ottaa vastaan opiskelijajäsenet,opiskeluajalta ei peritä jäsenmaksuja,sitten kun mahdollisesti olet palkallisessa työssä ilmoitat liittoon ja jäsenmaksu peritään työssäoloajalta.liittoa voi vaihtaa ja entiset tiedot ja jäsenmaksutiedot menevät seuraavaan liittoon,ja tämä on tärkeintä,mahdollisen työttömyyden tullessa kohdalle,ne päivät kertyy joita tarvitaan työttömyyskorvaukseen ansiosidonnaisella.eli jos opiskelu kestää kauankin ja käy työssä ohessa kannattaa liittyä.harjottelujaksoilta ei varsinaista palkkaa makseta,mutta se on sitä ilmaista aikaa liitossa,jäsenenä olet kuitenkin oikeutettu liiton mahd.palveluihin,yksityisen palveluksessa olen itse ja kuulun pamiin,kuntapuolella tietysti oikea liitto on jhl.


    • tai jos

      kuntapuolelle aiot niin JHL

    • Tuleva ex-PAMilainen

      Pam ei tosiaan ole ok. Se on kallis ja liian iso liitto parantamaan siivousalan asioita. Se ei juurikaan mitään parannuksia saa siivousalan palkkoihin, vaikka asiasta on puhuttu jo vuosia, nimenomaan vaan puhuttu. Itse eroan PAMista, koska on paljon halvempiakin liittoja. PAM on monelle, niin kuin minullekkin oli, se ensimmäinen vaihtoehto liitoksi kun en muusta tiennyt ja muutkin työkaverini kuuluivat siihen. Onneksi olen nyt viisastunut sillä vuoden vaihteessa saatava pikkukalenteri tulee ihan pirun kalliiksi tällä menoa.

    • TahtoMood

      Itse olen sekä media-alalla että laitoshuoltajana työskennellyt (tänä päivänä jälkimmäisenä) ja kuulun ihan yksinkertaisesti YTK:n jäseneksi. Jos työsuhde katkeaisi, saisin ansioturvan palkkani mukaan (kuten sainkin, kun entisellä työnantajalla ei ollut varaa jatkaa määräaikaista työsuhdettani.)

      YTK myös lupaa (en ole vielä joutunut käyttämään) että täysjäsenyydessä: "YTK:n kassajäsenenä olet oikeutettu Yleinen työttömyyskassa YTK:n tarjoamaan lakisääteiseen ansioturvaan.
      Täysjäsenenä hyödyt myös YTK-Yhdistys ry:n jäseneduista, kuten oikeudellinen työsuhdeneuvonta." Mitä tämä neuvonta on, sitä en tiedä... diipadaapaa vai oikeaa neuvontaa. Ei toki liiton suomaa suojamuuria vastaavaa, otaksun. Tai sitten sata kertaa parempaa, monenlaista kun on nähty ;) Olen nähnyt miten liittokin vaan surkuttelee ja on tukevinaan, mutta lopputulos on ollut kuin vauvan ripulikakka vaipassa.

      Henk.koht. en juurikaan luota liittoihin. Vievät rahat ja lupaavat liikoja. Mieluummin maksan tuon 118 e vuodessa ansioturva-turvasta :) ja muista eduista mitä YTK:lta saa. Nytkin seuraan hyyyyyvin mielenkiinnolla, kuinka liitto hoitaa monien kollegoideni tilannetta. Kaatuuko omaan kuseensa vai saako oikeasti jotain aikaiseksi. Aiempi, aivan eri genren liitto ei saanut aikaan MITÄÄN!

      Eli just sitä ripulikakkaa. Roskiin vaan ja pian pois haisemasta.

      • Eve_018

        Huomautan tähän sen verran, että ammattiliitot tarjoavat myös mahdollisuutta liittyä pelkkään työttömyyskassaan, esim PAMilla palvelualalla on mahdollisuus liittyä joko "täysjäseneksi" kaikilla höysteillä hintaan 1,5% palkasta tai vain kassaan 0,65% palkasta. Mutta tuota pelkkää kassaan liittymistä ei välttämättä hirveästi mainosteta, kun haluavat mieluummin jäseniä itse liittoon.

        Se mihin kannattaa kuulua, riippuu tietysti sitten siitä, mihin suuntaan nojaa poliittisesti ja uskooko tarvitsevansa noita lisäpalveluita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe