Moi!
Aikeissa siis ostaa ensimmäinen digijärkkäri. Olen päätymässä valintaan Canon Eos 450D ja Nikon D80 välillä. Olen kyllästynyt sinällään hyviä kuvia tuottavaan pokkkariini, mutta kun sen rahkeet eivät riitä hämärässä, eikä luonnollisesti pitkiltä etäisyyksiltä. En ole mikään asiantuntija ja nyt toivon mielipiteitä em. vaihtoehdoista (juu, vastaavia ketjuja varmaan löytyy). Minulle on sinällään sama, että lukeeko kamerassa Canon vai Nikon, koska taatusti molemmat kamerat saavat aikaan kuvia, jotka taatusti tyydyttävät minun odotukset kameralta. Jos kuvaan mm. lomilla pitkältä etäisyydeltä yksittäisiä kohteita maisemakuvien lisäksi ja toisinaan kuvaan myös hämärässä (jäähalli). Mitä putkia ja salamaa suosittelette noin yleensä. Muistakaa nyt, että en hae mitään laboratoriossa havaittavia teknisiä eroja, vaan hyviä kuvia.
Siis, kiihkottomasti reiluja mielipiteitä kiitos!
Eka digijärkkäri
3
477
Vastaukset
- Kimmo Koo
Kittiputket sopivat sinulle kuin nenä päähän. Ne eivät maksa paljoa. Vähän ajan jälkeen huomaat niissä mahdollisesti monenlaisia vikoja ja silloin on sopiva aika katsoa vanhoja keskusteluja. Monille kittiputket riittävät koko elämän ajaksi.
Yleensä kanonistit ovat yleitä valinnasta ja onnellisia ainoan oikean oikean merkin löytämisestä. Samoin ovat myös nikonistit ja olympuksen käyttäjät sekä pentaxin käyttäjät ja ne jotkat hassaavat rahansa sonyyn, joten merkillä ei ole oikeasti paljoakaan väli. Kaikiin merkkeihin saa sijoitettua ylimääräiset rahat ja jokaisella saa hyviä kuvia.
Ostettuasi kamerat on syytä palata tänne lukemaan kaikki asiantuvat kirjoitukset, joissa haukutaan itselle tuntemattomat kamerat, jotta tulisit onnelliseksi kun valitsit Canonin/Nikonin. Noilla kahdella kameralla ei ole kovin suurta eroa laadussa. Ergonomiassa sen sijaan on. Kannattaa kokeilla kumpi sopii paremmin käteen.
Mikäli kuvaat läheltä ja kaukaa tarvitset vähintään kaksi zoom-opjektiivia. sopivat koot olisivat ehkä 18-50mm ja 70-300mm. Näillä pärjää aika pitkälle. Jäähallissa kuvaamiseen suosittelen 50mm F1.8 valovoimalla olevaa opiskaa. Suurissa tiloissa salamalla ei tee juuri mitään. Tehokaskaan salama ei yllä kovin pitkälle.- Kimmo Koo
"Tehokaskaan salama ei yllä kovin pitkälle."
En suosittele tietenkään halleihin, mutta "salaman vahvistajan" (flash extenderin) avulla voi helposti kuvata jäähallin vastakkaiseen kulmaan (jos on käytössä voimakas ulkoinen salama). Flash extender on salaman eteeen laitettava fresnelin linssi, joka kokoaa valokeilan kapeaksi (samanlainen linssi kuin majakoissa tai piirtoheittimissä) http://www.rpphoto.com/store/default.asp.
Olen kerran koittanut extenderiä palloiluhallissa, mutta todennut tämän sopivan paremmin luntokuvaukseen (kuten Selanteen Matti ennustikin). Omani ostin Salamaselänteeltä http://luontokuvaus.fi/salama/hinnastot/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692050- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321373- 1431092
- 103942
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten354880Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664