Kissan valeraskaus??

Lami

Tyttökissamme (nyt vajaa 10kk vanha) leikattiin noin kuukausi sitten ja äskettäin sen nisät turposivat. Eläinlääkäri oli ihan yhtä ymmällään kuin mekin, kun tutkiessaan tuli siihen tulokseen, että maitoahan se katti on kehittänyt. Kissalla ei kuitenkaan ole kiiman oireita, joten sellaiseen hormonihäiriöön ei lääkäri uskonut. Syötimme kisulle kuurin maidontuottoa ehkäisevää lääkettä ja nisät kutistuivatkin, mutta ovat silti edelleen turvoksissa.
Onko kellekään sattunut mitään tällaista? Eläinlääkäri sanoi, ettei ole koskaan törmännyt vastaavaan eikä siis osaa neuvoa kuin odottamaan. Osaisiko joku kertoa onko meillä syytä huoleen vai odottelemmeko vain nisien pienenemistä rauhallisin mielin?
KIITOS!

4

6324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirppu

      tämä nyt ei ihan liity tuohon mutta kuitenkin, yksi kasvattamani kissa, uudella omistajallaan, leikattiin kohtutulehduksen vuoksi, ja tämän jälkeen kissalla on kuitenkin pieni muotoisia kiimoja, kyse tässä tapauksessa oli siitä että kissaa leikatessa, oli jäänyt rippeitä munasarjoista, joten sillä kehittyy edelleen hormooneja, ja kiimat tulevat sen vuoksi, kissalla oli ollut hurja kohtutulehdus ja ei ollut pystytty ottamaan kaikkea pahasti mätivän kohdun vuoksi.
      Joskus ei saa otettua kaikkea pois, ja silloin saattaa käydä näin. Nykyään kyseinen kissa on jälleen luonani, ja se ei aina ole kivaa kun leikkaamaton narttuni saa kiiman, mutta niin myös leikattu narttu.

      • Justiinan mamma

        ei kuulemma aina 100 % varmuudella poista kaikkia hormonaalisia oireita.
        Ainakin alussa leikkauksen jälkeen voi hyvinkin esiintyä edelleen "juoksuja ja siihen liittyviä hormonaalisia muutoksia mm. nisät turpoavat sekä juoksujen jälkeiset valeraskaudet".

        Leikkautin juuri 2 v. narttukoirani erittäin pahojen valeraskausoireiden takia ja eläinlääkäri kertoi tuon ylläolevan. Lisäksi hän sanoi, että yleensä hormonaalisten häiriöiden poistuminen keikkauksen jälkeen normaalistikin kestää useamman kuukauden, n. 1/2 vuotta voisi olla keskiverto, eli heti silminnähtävää muutosta ei voi odottaa.

        Lisäksi vielä, että jos oireet leikkauksen jälkeen ns. "jäävät päälle", niihin voidaan puuttua lääkityksellä.

        Omilla mirreilläni ei ikinä ole ollut näitä ongelmia, joten koirani kohdalla nuo joka juoksun yhteydessä uusiutuvat ja pahenevat valeraskaudet tuntuivat tosi rankoilta. Puhumattakaan siitä, minkä stressin ne aiheuttavat eläimelle ja keholle.


      • Lami
        Justiinan mamma kirjoitti:

        ei kuulemma aina 100 % varmuudella poista kaikkia hormonaalisia oireita.
        Ainakin alussa leikkauksen jälkeen voi hyvinkin esiintyä edelleen "juoksuja ja siihen liittyviä hormonaalisia muutoksia mm. nisät turpoavat sekä juoksujen jälkeiset valeraskaudet".

        Leikkautin juuri 2 v. narttukoirani erittäin pahojen valeraskausoireiden takia ja eläinlääkäri kertoi tuon ylläolevan. Lisäksi hän sanoi, että yleensä hormonaalisten häiriöiden poistuminen keikkauksen jälkeen normaalistikin kestää useamman kuukauden, n. 1/2 vuotta voisi olla keskiverto, eli heti silminnähtävää muutosta ei voi odottaa.

        Lisäksi vielä, että jos oireet leikkauksen jälkeen ns. "jäävät päälle", niihin voidaan puuttua lääkityksellä.

        Omilla mirreilläni ei ikinä ole ollut näitä ongelmia, joten koirani kohdalla nuo joka juoksun yhteydessä uusiutuvat ja pahenevat valeraskaudet tuntuivat tosi rankoilta. Puhumattakaan siitä, minkä stressin ne aiheuttavat eläimelle ja keholle.

        eläinlääkärimme sanoikin, että koirilla on törmännyt tällaiseen vähän väliä, mutta vastaava ongelma kissalla on ihan outo. Kiitos vastauksistanne!


    • mammu86

      Kissani nyt kolme vuotias leikattiin kesken kiiman mutta nyt kiehnaa koko ajan pentujen ympärilla mutta muitten aikuisten kanssa tulee kunnon tappeluita, ja murisee aikuisille, mikä voisi olla ongelmana?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1070
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      948
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      807
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      86
      723
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      627
    7. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      48
      536
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      36
      526
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      515
    10. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    Aihe