Olen seuraillut palstaa jo "useamman vuoden". Ehkä todellisuudessa 2-3 vuotta lukenut muiden kirjoituksia ja seuraillut mitä kaikkeä tänne myyntityöstä kirjoitellaan. Nyt olen itsekin muutaman kerran tänne joidenkin kysymksiin vastaillut/kommentoinut.
Olen tehnyt huomnion, että suurin osa keskusteluista taitaa olla sitä, että kysellään eri puhelinmyyntiyritysten "luotettavuudesta" tai sitten niitä yrityksiä/esimiehiä haukutaan surutta. En kiellä etteikö niisä olisi vikaakin ja kun joukkoon mahtuu paljon erilaista toimintaa niin varmasti osa yrityksistä/esimiehistä ansaitseekin nämä kirjoitukset. Mutta myös törmään aika monesti liialliseen mustamaalaamiseen.
Toinen mikä on niin usein "etsitään" työtä jossa tienaa todella paljon. Miksi näin? kyllä niitä löytyy, mutta työtä se vaatii ja oikeasti niitä hyvin tienaavia myyjiä kun ei ole suurin osa.
Mielelläni näkisin tällä palstalla myös oikeaseti myyntityötä koskevia kirjoituksia, eli suoraan siihen päivittäiseen tekemiseen suunnattuja kysymyksiä, kirjoituksia ja vinkkejä.
No nyt todennäköisesti tulee takaisin kirjoituksia "että mee muualle valittaa, tää on vapaa palsta", ja sitähän tämä onkin. Siksi minäkin herätin keskustelua tämän palstan sisällöstä.
Palstan sisällöstä
15
1379
Vastaukset
- äsäm
Kerrankin aiheellista tekstiä, kiitos siitä. Mielenkiinnolla odottelen itsekin vastauksia...
- osittain
Puhelinmyyntifirmoja on niin moneen junaan. Kyllä niitä saa moittiakin jos siihen on hyvät perusteet. Perusteeton parjaus on kuitenkin aina asiatonta ja sitä näkee täällä paljon. Mielestäni on kuitenkin hyvä että jossakin kerrotaan jos esim palkat jätetään maksamatta tai muuten firma toimii epärehellisesti. Itse vaihdoin juuri työnantajaa. Entistä firmaa on parjattu täällä sekä asiallisesti että asiattomasti. Uudesta työnantajastani olen lukenut ainoastaan positiivisia kirjoituksia tällä palstalla. Että kyllä se hyväkin kello kuluu kauas:)
Mutta toivon toki itsekin että täällä olisi myös muita alaan liittyviä keskusteluita. - minä tässä vain
Itse olen tehnyt b2b myyntiä reilu 10vuotta
ja onhan se ihan eri juttu kuin lehtimyynti
tai puhelinmyynti muutenkaan.
Siksipä ei paljoa "kehittäviä" keskusteluita ole alkanut?
Oikeasti myyntityötä koskevia keskusteluita?
No, jospa heittäisi pari juttua.
Oletko huomannut kuinka myyntityö on muuttunut viime vuosina? Kuinka asiakkaat ovat muuttuneet.
Esim. luukutuksesta > ratkaisumyyntiin
Toinen kyssäri.
Oletteko huomanneet miten alat muuttuu?
Ja miten se on vaikuttanut myyntihenkilöstöön?
Esim. pt-kaupasta hävinneet "kiertävät myyntiedustajat" tai mediamyynnin tilanteesta
kun printti/perinteinen media on vaihtumassa
sähköiseen/online mediaan?- Myyjänä 10 vuotta
Minä ainakin olen huomannut tämän myyntityön muuttuvuuden jopa tämän lyhyen (10 vuotta) myyntiurani aikana. Tosin olen ollut kaikkiaan hyvinkin erilaisessa myyntityössä.
Vielä muutama (3-4) vuotta sitten, meillekin tuli toimistotarvikemyyjiä ovelle ja pyrki päästä esittämään demoja tuotteista. Nykyisin hekin sopivat myyntikäynnit etukäteen jolloin asiakas on varannut aikaa tilanteeseen. Tosin silloin myös asiakasta on vaikeampi "kusettaa" mitä ainakin osa toimistotarvikemyyjistä tekee ja nyt pitää heti huomauttaa että ei kaikki ja joukossa on myös paljon hyviä ja asiallisiakin myyjiä. Usein vain nämä epäasialliset myyjät pilaavat muidenkin imagon.
Mutta kaikkiaan myös prinntimedian myynti on muuttunut kun sähköistä mediaa on tarjolla yhä enemmän. Tämän vuoksi nämä usein nidotaankin yhteen pakettiin ja asiakas saa paremman näkyvyyden "samalla hinnalla". - mjohtaja
"Itse olen tehnyt b2b myyntiä reilu 10vuotta
tai puhelinmyynti muutenkaan."
Myös puhelinmyynnissä tehdään paljonkin B2B myyntiä joten tämä pienenä tarkennuksena. Se on lehtimyynnistä poikkeava laji paljonkin, mutta osoittaa tietämättömyyttä nitoa kaikki puhelinmyynti samaan nippuun. Olen ollut vuosia esimiehenä sekä telemarkkinointitalossa B2B -myynnissä että nykyisin jo 6 vuotta kenttämyynnissä. Henkilökohtaisesti pidän B2B - puolella puhelinmyyntiä vaativampana lajina kuin kenttämyyntiä. Niiltä osin mitä kokemusta minulla on. Kun olen rekrytoinut kenttämyyntiin myyjiä joilla on puhelinmyyntitausta, he onnistuvat paljon useammin kuin kentältä puhelinmyyntiin tulleet. Tämänkin suuntaista liikettähän on myös jos edustaja on esimerkiksi kyllästynyt jatkuvaan matkustamiseen.
Myyntityön luonteen muuttumisesta olen pitkälti samaa mieltä, koska kilpailu on kovaa ja myyjät ratkaisevat enemmän kuin tuote. Mutta perusasiat kuten asiakkaan kuunteleminen, oikein tehty tarvekartoitus, kaupan ehdottamisen tärkeys ja vastaväitteiden käsittely eivät ole tärkeinä asioina muuttuneet yhtään mihinkään. Eikä se että on myyjiä jotka luottavat armotta tarjouksen voimaan.
MUtta tuohon B2B -myynnin vertaamiseen "puhelinmyyntiin yleensäkään" oli pakko puuttua koska minun (huom, minun) kokemukseni mukaan tehokkuutta, sisukkuutta ja taitoa mitattaessa ei kenttämyyjien ja asiantuntijoiden ole yhtään mitään syytä ylenkatsoa puhelinmyyntityötä tekeviä. Jos tällaista ilmiötä esiintyy, ymmärtäisin paremmin jos ylenkatsominen tulisi puhelinmyyjien puolelta. - Myyjänä 10 vuotta
mjohtaja kirjoitti:
"Itse olen tehnyt b2b myyntiä reilu 10vuotta
tai puhelinmyynti muutenkaan."
Myös puhelinmyynnissä tehdään paljonkin B2B myyntiä joten tämä pienenä tarkennuksena. Se on lehtimyynnistä poikkeava laji paljonkin, mutta osoittaa tietämättömyyttä nitoa kaikki puhelinmyynti samaan nippuun. Olen ollut vuosia esimiehenä sekä telemarkkinointitalossa B2B -myynnissä että nykyisin jo 6 vuotta kenttämyynnissä. Henkilökohtaisesti pidän B2B - puolella puhelinmyyntiä vaativampana lajina kuin kenttämyyntiä. Niiltä osin mitä kokemusta minulla on. Kun olen rekrytoinut kenttämyyntiin myyjiä joilla on puhelinmyyntitausta, he onnistuvat paljon useammin kuin kentältä puhelinmyyntiin tulleet. Tämänkin suuntaista liikettähän on myös jos edustaja on esimerkiksi kyllästynyt jatkuvaan matkustamiseen.
Myyntityön luonteen muuttumisesta olen pitkälti samaa mieltä, koska kilpailu on kovaa ja myyjät ratkaisevat enemmän kuin tuote. Mutta perusasiat kuten asiakkaan kuunteleminen, oikein tehty tarvekartoitus, kaupan ehdottamisen tärkeys ja vastaväitteiden käsittely eivät ole tärkeinä asioina muuttuneet yhtään mihinkään. Eikä se että on myyjiä jotka luottavat armotta tarjouksen voimaan.
MUtta tuohon B2B -myynnin vertaamiseen "puhelinmyyntiin yleensäkään" oli pakko puuttua koska minun (huom, minun) kokemukseni mukaan tehokkuutta, sisukkuutta ja taitoa mitattaessa ei kenttämyyjien ja asiantuntijoiden ole yhtään mitään syytä ylenkatsoa puhelinmyyntityötä tekeviä. Jos tällaista ilmiötä esiintyy, ymmärtäisin paremmin jos ylenkatsominen tulisi puhelinmyyjien puolelta.Arvon mjohtaja,
Olet aivan oikeassa että puhelinmyynti sotketaan hyvinkin usein (lähes aina) lehtimyyntiin. Itse olen kyllä samaa mieltä kanssasi siitä, että puhelinmyynti on yksi vaikemmista myyntitavoista. Siksi mielestäni myyntityöhön pyrkivän nuoren kannattaa mennä telemarkkinoinnin pariin.
Siitä on kyllä helpomi siirtyä kentälle ja tietysti kentältä voi siirtyä puhelinmyyntiin mutta mielestäni se on vaikeampaa. Tietenkään tämä ei päde kaikkien kohdalla.
Omalta osaltani teen myyntiä sekä puhelimitse että kentällä. Tosin koskaan en mene asiakasta tapaamaan ilman sovittua aikaa ja usein se luodaan puhelimitse... - myyntimies myös
Niin, useinhan ns kenttämyyjä myy myös puhelimella, ainakin itsensä=tapaamisen tai
ihan jopa tuotteita/palveluita. Eihän sitä
aina vain ehditä tavata.
Puhelinmyyntiä on kovin erinlaista.
On ihan eri tykittää 7-lehteä tai liittymiä
kuluttujille, kuin b2b puhelinmyynti.
Eikä silti, puhelinmyynti on vaikeaa,
itse en ole siinä hyvä - parempi face-to-face
tilanteissa.
Ehkä pitäisi enemmänkin erottaa toisistaan
b2b-myynti(kenttä&puhelin) kuin "myyjät"
kuten kaupan kassat tai hyllyjen täyttäjät. - Myyjänä 10 vuotta
myyntimies myös kirjoitti:
Niin, useinhan ns kenttämyyjä myy myös puhelimella, ainakin itsensä=tapaamisen tai
ihan jopa tuotteita/palveluita. Eihän sitä
aina vain ehditä tavata.
Puhelinmyyntiä on kovin erinlaista.
On ihan eri tykittää 7-lehteä tai liittymiä
kuluttujille, kuin b2b puhelinmyynti.
Eikä silti, puhelinmyynti on vaikeaa,
itse en ole siinä hyvä - parempi face-to-face
tilanteissa.
Ehkä pitäisi enemmänkin erottaa toisistaan
b2b-myynti(kenttä&puhelin) kuin "myyjät"
kuten kaupan kassat tai hyllyjen täyttäjät.Tämä on mielestäni aihe jossa varmasti on paljon mielipiteitä. Mielestäni kaikki yrityksessä ovat jollakin tavalla myyjiä, jopa se puhelinvaihteenhoitaja, sillä hänhän on usein kosketuksessa yrityksen asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiin. Sieltäkin se hyvä/huono maine voi alkunsa saada.
No mutta itse asiaan. Eli minä miellän myyntityön kolmeen sektoriin. b2b myyntiin, b2c, myyntiin ja sitten vielä lisäksi niin sanotut kaupan myyjät.
b2b myyntiäkin on todella erilaista ja siksi niitä ei voi millään verrata toisiinsa. Tosin niissä tänä päivänä yhä enemmän alkaa samat asiat vaikuttamaan lopputulokseen.
b2c myynnin miellän niin että tehdään joko puhelin/kenttä myyntiä mutta myyjä on se joka tekee ns. aloitteen kaupankäyntiin.
Sitten vieä kolmasryhmä eli ns. kaupanmyyjät, jotka siis toimivat eritoimialojen kaupoissa, kioskeissa, huoltoasemilla yms. paikoissa joissa asiakas tulee myyjän luokse, yleensä kohdataan kasvokkain ja usein vielä asiakas suurin piirtein tietää tarpeensa ja mahdollisesti jopa tuotteen mitä hakee. Tässä sitten myyjä auttaa kartoituksen avulla löytämään asiakkaalle oikein tuotteen ja tietysti mahdollisuuksien mukaan pyrkii lisämyyntiin. Joskus jopa asiakas kysyy mistä se ja se löytyy ja myyjä kertoo oikean hyllyvälin, joka sekin on mielestäni myyntiä, tosin enemmän myyntiä tukevaa toimintaa.
Tämä kolmas ryhmä yleensä on b2c mutta myös joskus b2b myyntiäkin.
Tässä nopeasti omia ajatuksiani aiheesta. - pihalle
Huh huh, mitä vastaan tulee. Seuraava potilas on varmaan vankilasta.
- myyntihäiskä
Minäkin olen tätä palstaa seuraillut, mutta sillä ei ole ollut juurikaan viihdearvoa kummempaa merkitystä.
Sitä kaipaisi myös kollegiaalista keskustelua myyntityöhön liittyen. Pitäisi olla sellainen foorumi, jossa myynnin ammattilaiset ja vakavissaan uralle aikovat voisivat keskustella alan trendeistä, kokemuksista ja muusta aiheeseen liittyvästä. En ole netistä vielä moista löytänyt ja mielessä on ollut itse perustaa. Tuntuu, että sille olisi kysyntää, vai mitä olette mieltä?- idea!?!
myyntityö.fi avattiin joskus mutta sinne ei tullut kävijöitä. Ilmeisesti siksi kun piti rekisteröityä eikä saa haukkua ja mustamaalata firmoja nimettömänä.
Vastaavaa olen miettinyt itsekin ja ajatellut uusien kotisivujeni avautuessa perustaa vastaavan foorumin ja blogin jossa käsitellään työelämää, myyntiä ja bisnestä yleisestikin...
Tuossahan voisi hiukan yhdistää voimiakin...
Loistava idea kun kävijöitä saadaan =)
t. myyntipäällikkö, Oulu - Myyjänä 10 vuotta
idea!?! kirjoitti:
myyntityö.fi avattiin joskus mutta sinne ei tullut kävijöitä. Ilmeisesti siksi kun piti rekisteröityä eikä saa haukkua ja mustamaalata firmoja nimettömänä.
Vastaavaa olen miettinyt itsekin ja ajatellut uusien kotisivujeni avautuessa perustaa vastaavan foorumin ja blogin jossa käsitellään työelämää, myyntiä ja bisnestä yleisestikin...
Tuossahan voisi hiukan yhdistää voimiakin...
Loistava idea kun kävijöitä saadaan =)
t. myyntipäällikkö, OuluTosiaan toi myyntityö.fi ei oikein saanut tuulta... mut jos joku jotain lähtee kehittämään niin mukana ollaan...
kunnon keskustelua sitä kaipaa välillä eikä pelkkää työpaikkojen/palkkojen arvostelua... - myyntihäiskä
Myyjänä 10 vuotta kirjoitti:
Tosiaan toi myyntityö.fi ei oikein saanut tuulta... mut jos joku jotain lähtee kehittämään niin mukana ollaan...
kunnon keskustelua sitä kaipaa välillä eikä pelkkää työpaikkojen/palkkojen arvostelua...Muistelin itsekin, että joku forumi oli olemassa, mutta sitten se katosi.
Hyvä, että kysyntää tuntui heti löytyvän, voi ruveta laittamaan hommaa alulle. Minulle voi laittaa mailia osoitteeseen myyntiforum ät suomi24.fi. Olisi hyvä jos saataisiin kasaan muutaman hengen tiimi, jotka voisivat jonkun verran panostaa vapaa-aikaansa ideointiin ja toteutukseen. - Myyjänä 10 vuotta
myyntihäiskä kirjoitti:
Muistelin itsekin, että joku forumi oli olemassa, mutta sitten se katosi.
Hyvä, että kysyntää tuntui heti löytyvän, voi ruveta laittamaan hommaa alulle. Minulle voi laittaa mailia osoitteeseen myyntiforum ät suomi24.fi. Olisi hyvä jos saataisiin kasaan muutaman hengen tiimi, jotka voisivat jonkun verran panostaa vapaa-aikaansa ideointiin ja toteutukseen.Voin kyllä lähteä mukaan ideointiin. Laittelen postia tulemaan. Tosin varmaankaan ihan sit käytännön toteuttamiseen ei minun ammattitaito taida riittää, mutta avustan kyllä minkä voin.
Ei muuta kuin myynnin täyteläistä päivää kaikille. - myyntihäiskä
Myyjänä 10 vuotta kirjoitti:
Voin kyllä lähteä mukaan ideointiin. Laittelen postia tulemaan. Tosin varmaankaan ihan sit käytännön toteuttamiseen ei minun ammattitaito taida riittää, mutta avustan kyllä minkä voin.
Ei muuta kuin myynnin täyteläistä päivää kaikille.Tekninen toteutus sujuu minulta ihan kättä kääntämällä, se ei ole ongelma.
Sisältöideointiin tarvitaan porukkaa, ja sitten tietenkin se tärkein, eli foorumi pitää myydä kohderyhmälle. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83393395Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2192959Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy612460Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1771530Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har181359Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään581336Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j14965- 61962
- 90907
- 20844