SUOJELUSKOIRAN KOULUTUS

Rottisnainen

Hei!

Eli jos joku asiantuntija täällä surffailee, niin olisi hieno jos joku linkittäisi tai selostaisi, että miten suojeluskoiran koulutus kotona tulee aloittaa, minkä ikäisenä ja miten tulee edetä.

14

2551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....
    • Rottiksen omistaja.

      Juup,kannattaa ottaa tuonne mihin edellinen kirjoittaja kirjoitti niin yhteyttä ja kysellä pyöriikö siellä ryhmää.

      Yksin ei kannata kotona ruveta treenailemaan suojelua.

      Kannattaa myös miettiä miksi haluaa suojelua harrastaa! Koska maalimies kyllä tenttaa läpikotoisin. Ja harva maalimies ei rupeaa hommaan, jos ei oo tavoitteena sitten kisaaminen..

      Jossain paikoissa myös suojelutreenit maksavat, että ei kukaan tule sinne itsetuntoa nostattamaan..

      Mutta,toivottavasti porukka löytyy teille :)

      • alk.peräinen. rottisnainen

        Juu siis eihän me missään nimessä aiottu kotona omin päin alkaa kouluttamaan, ja meillä täällä kyllä on ryhmiä joihin pääsee sitten mukaan. Olin vain kiinnostunut tietämään että onko jotain mitä pitää / saa jo pienestä pitäen kotosalla tehdä ko. asian suhteen. Kisaaminen meitäkin ihan kiinnostaa, saas nyt nähdä mihin meidän tulevan neitokainen soveltuu.


      • alk.peräinen. rottisnainen kirjoitti:

        Juu siis eihän me missään nimessä aiottu kotona omin päin alkaa kouluttamaan, ja meillä täällä kyllä on ryhmiä joihin pääsee sitten mukaan. Olin vain kiinnostunut tietämään että onko jotain mitä pitää / saa jo pienestä pitäen kotosalla tehdä ko. asian suhteen. Kisaaminen meitäkin ihan kiinnostaa, saas nyt nähdä mihin meidän tulevan neitokainen soveltuu.

        Ihan aluksi kannattaa käyttää se koira suojelukoira-testissä. Näitä testejä järjestää erilaiset pk-seurat, myös paikalliset rottweiler-alaosastot. Jos koetta ei juuri nyt järjestetä, niin voit myös soittaa maalimiehelle ja tiedustella sopisiko sinun tuoda koirasi hänelle "yksityistestiin". Suojelukoiratesti luonnollisesti maksaa, mutta ei yleensä ole ihan kohtuuttoman hintainen. Maalimies antaa sinulle arvionsa siitä soveltuuko koirasi ylipäätään suojelutreeniin. Kaikille rotikoille suojelu ei ole oikea laji, mutta ei se tee koirasta sen huonompaa, sen viettialueet ovat sitten muualla - ja sen kanssa voi harrastaa paljon muuta kuin suojelua.

        Suojelussa tärkeää on, että koiralla se perustottelevaisuus on kunnossa, eli menkää pk-tottis koulutuksiin mukaan. Samoin suojelussa yksi osa-alue on peltojälki, eli osallistukaa peltojälkiryhmien treeneihin.


    • Rottweileristi

      Monet on jo ehtineet vastata tuohon sun kyselyysi hyvin ja asiallisesti, mutta haluan vielä muistuttaa suojelukoulutuksen loppuunastiviemisestä. Eli jos sen aloittaa, sen kannattaa sitten viedä loppuun. Sellaiset koirat, joille on aloitettu suojeluharrastus, mutta jätetty kesken koulutus on niitä aikapommia, jotka sitten jossain vaiheessa räjähtää käsiin...

      • Tontsake

        itse myös harkinnut suojelu koulutusta mutta olen kuullut että se ei ole ehkä se kannattavin harrastus koiran kanssa koska riskinä on että jos se vietti laukee jostain syystä väärässä paikassa väärään aikaan niin käy köpelösti..mitä mieltä?


      • Tontsake kirjoitti:

        itse myös harkinnut suojelu koulutusta mutta olen kuullut että se ei ole ehkä se kannattavin harrastus koiran kanssa koska riskinä on että jos se vietti laukee jostain syystä väärässä paikassa väärään aikaan niin käy köpelösti..mitä mieltä?

        Mielipiteeni on se, että ensimmäisen rotikan kanssa ei suojeluharrastusta kannata aloittaa - tai jos aloittaa niin vain ja ainoastaan pätevän maalimiehen opissa.

        Suojelussa liikutaan siellä suojeluvietin puolella. Kaikkien rotikoiden hermot eivät kestä suojelutreeniä ja silloin sitä ei tietenkään harrasteta. Suojelussa koiran hallinta on kaiken a ja o, sitä painotetaan alusta alkaen. Suojelu vaatii ohjaajalta tietotaitoa, osaamista ja hyvää koiran lukutaitoa. Jos kaikki osa-alueet eivät ole kunnossa, niin suojeluviettinen rotikka on aikapommi. Mutta jos kaikki on kunnossa (koiran hermorakenne, hallinta jne.) niin suojelukoira on kuuliainen ja palvelualtis.

        Suojelu on treeni, joka vaatii koiralta ja ohjaajalta tiettyjä ominaisuuksia. Siksi ennen tuon harrastuksen aloittamista kannattaa käyttää se koira siinä suojelukoiratestissä osaavalla maalimiehellä.


      • Rottweileristi
        Tontsake kirjoitti:

        itse myös harkinnut suojelu koulutusta mutta olen kuullut että se ei ole ehkä se kannattavin harrastus koiran kanssa koska riskinä on että jos se vietti laukee jostain syystä väärässä paikassa väärään aikaan niin käy köpelösti..mitä mieltä?

        En tiedä Tontsake, onko sun neiti eka rotonaattori, mutta harkitse nyt tarkkaan tuota suojelua. Rottweilerin kanssa voi harrastaa paljon, paljon muutakin, joka ei ole niin riskialtista. Tuossa suojelussa kun tarvitaan opit niin kohdalleen, ettei tule "äksidenttiä". Eikös se sinun koirasi ole kohta vuosikas? Oletko ajatellut pk-puolta tai pelastuspuolta? Myös toko on ihan ok.


      • Tontsake
        Rottweileristi kirjoitti:

        En tiedä Tontsake, onko sun neiti eka rotonaattori, mutta harkitse nyt tarkkaan tuota suojelua. Rottweilerin kanssa voi harrastaa paljon, paljon muutakin, joka ei ole niin riskialtista. Tuossa suojelussa kun tarvitaan opit niin kohdalleen, ettei tule "äksidenttiä". Eikös se sinun koirasi ole kohta vuosikas? Oletko ajatellut pk-puolta tai pelastuspuolta? Myös toko on ihan ok.

        mun ensimäinen ja joo 10kk vasta,olen vasta harkinnut eri vaihtoehtoja ja en kyllä varmaan siihen suojeluun lähde juuri sen riskialttiuden vuoksi ja kun rotikka ollut itsellä vasta sen 8kk niin paljon niistä opittavaa vielä niin,ehkä parempi jättää se kokoneemmille konkareille kun on niin paljon muita mahdollisuuksia myös :) ja eihän nuo harrastukset vielä ajakohtaisia taida ollakkaan joten on hyvin aikaa pohti ja miettiä ,kiitos taas vastauksista! =) sellainen asia mua vielä häiritsee koirani kokoon liittyen että onko koirani jotenki muka pieni ikäisekseen (33kg/60cm) kun lenkillä todella usein ollessani ihmiset kysyvät että onko se ihan ihan vauvva vasta eli 4-7kk heidän mielestään ja ovat ihan ihmeissään kuultuaan koirani oikean iän ja sanovat että onpa se pieni.Onko tämä vain yleinen luulo ihmisten milestä jotka eivät rotua tunne että rotikat ovat 60 kiloisia pentuna =D kiitos taas niille jotka viitsii vastata !


      • Rottweileristi
        Tontsake kirjoitti:

        mun ensimäinen ja joo 10kk vasta,olen vasta harkinnut eri vaihtoehtoja ja en kyllä varmaan siihen suojeluun lähde juuri sen riskialttiuden vuoksi ja kun rotikka ollut itsellä vasta sen 8kk niin paljon niistä opittavaa vielä niin,ehkä parempi jättää se kokoneemmille konkareille kun on niin paljon muita mahdollisuuksia myös :) ja eihän nuo harrastukset vielä ajakohtaisia taida ollakkaan joten on hyvin aikaa pohti ja miettiä ,kiitos taas vastauksista! =) sellainen asia mua vielä häiritsee koirani kokoon liittyen että onko koirani jotenki muka pieni ikäisekseen (33kg/60cm) kun lenkillä todella usein ollessani ihmiset kysyvät että onko se ihan ihan vauvva vasta eli 4-7kk heidän mielestään ja ovat ihan ihmeissään kuultuaan koirani oikean iän ja sanovat että onpa se pieni.Onko tämä vain yleinen luulo ihmisten milestä jotka eivät rotua tunne että rotikat ovat 60 kiloisia pentuna =D kiitos taas niille jotka viitsii vastata !

        Ei rotikan tarvi olla mikään pullukka. Sitä massaa tulee sitten myöhemmin, mutta ei läski ja lihas ole sama asia. Aiheesta mm. vääntöä ollut tuolla lemmikkipalstalla ja rottweilerfoorumilla. Säkäkorkeus taitaa olla sama kuin mun omalla nartulla, eli 60cm. Muistelen, että ihannesäkämitta taitaa olla siinä 58-63 cm tienoilla? Korjatkaa, jos muistan väärin. Kyllä kannattaa jo harrastaa koirallasi kaikkea mahdollista! Meille kun tuli pentu, niin alettiin lähes heti tekemään leikkimakkarajälkeä ja perustottelevaisuuskoulutuksia. Ota ihmeessä Tontsake yhteyttä kotikaupunkisi koiraharrastajiin tai rottweiler-yhdistykseen. Tsekkaa, mikä harrastusmuoto sulle sopii parhaiten, niin ja tietysti koirallesi. Tokoa ja jälkeä sen verran mainostan, että niitä pystyy ihan itsekseenkin sitten harjoittelemaan kotona, kunhan saa hyvää opastusta matkaan. Haku tarvitsee aina kavereita, mutta on kyllä mukavaa treenata! Ups, tulipa pitkä, koita jaksaa lukea!=)


      • peku 2
        Tontsake kirjoitti:

        mun ensimäinen ja joo 10kk vasta,olen vasta harkinnut eri vaihtoehtoja ja en kyllä varmaan siihen suojeluun lähde juuri sen riskialttiuden vuoksi ja kun rotikka ollut itsellä vasta sen 8kk niin paljon niistä opittavaa vielä niin,ehkä parempi jättää se kokoneemmille konkareille kun on niin paljon muita mahdollisuuksia myös :) ja eihän nuo harrastukset vielä ajakohtaisia taida ollakkaan joten on hyvin aikaa pohti ja miettiä ,kiitos taas vastauksista! =) sellainen asia mua vielä häiritsee koirani kokoon liittyen että onko koirani jotenki muka pieni ikäisekseen (33kg/60cm) kun lenkillä todella usein ollessani ihmiset kysyvät että onko se ihan ihan vauvva vasta eli 4-7kk heidän mielestään ja ovat ihan ihmeissään kuultuaan koirani oikean iän ja sanovat että onpa se pieni.Onko tämä vain yleinen luulo ihmisten milestä jotka eivät rotua tunne että rotikat ovat 60 kiloisia pentuna =D kiitos taas niille jotka viitsii vastata !

        Heips! Meillä vuoden ikäinen uros jolla nyt säkä 67ja painoa 49kg. Ei lihava vaan kylkiluut tuntuu ja eilen juuri eläinlääkärin puheiden mukaan omistamme vain isomman puoleisen "pennun" eli eiköhän se ole koiran geeneistä kiinni. Meillä koiran isä iso kokoinen eikä äitikään mikään pieni. Moni ei tosiaankaan tunne rotua ja välillä tuntuu, että vaaditaan paljon enemmän kärsivällisyyttä ihmisten kuin koiran kanssa. ;)


      • Tontsake
        peku 2 kirjoitti:

        Heips! Meillä vuoden ikäinen uros jolla nyt säkä 67ja painoa 49kg. Ei lihava vaan kylkiluut tuntuu ja eilen juuri eläinlääkärin puheiden mukaan omistamme vain isomman puoleisen "pennun" eli eiköhän se ole koiran geeneistä kiinni. Meillä koiran isä iso kokoinen eikä äitikään mikään pieni. Moni ei tosiaankaan tunne rotua ja välillä tuntuu, että vaaditaan paljon enemmän kärsivällisyyttä ihmisten kuin koiran kanssa. ;)

        sitä sanonut että tosiaan pentu on 10kk ja massaa tulee iän myötä ja omasta mielestäni mitat ovat sopivat varsinkin kun kyseessä on narttu,en usko että säkää enään tulee kun juoksukin jo ollut?olenko ihan väärässä? mutta pääasia onse että itse pidän koiraani sopivan kokoisena =)


      • rotikan omistaja..
        Tontsake kirjoitti:

        sitä sanonut että tosiaan pentu on 10kk ja massaa tulee iän myötä ja omasta mielestäni mitat ovat sopivat varsinkin kun kyseessä on narttu,en usko että säkää enään tulee kun juoksukin jo ollut?olenko ihan väärässä? mutta pääasia onse että itse pidän koiraani sopivan kokoisena =)

        Rottweiler on hitaasti kehittyvä rotu, vasta tuossa 3 vuoden kieppeillä voi sanoa että sulla on aikuinen rotku, iän myötä tulee massaa :)


      • Tontsake
        rotikan omistaja.. kirjoitti:

        Rottweiler on hitaasti kehittyvä rotu, vasta tuossa 3 vuoden kieppeillä voi sanoa että sulla on aikuinen rotku, iän myötä tulee massaa :)

        kyllä onkin,ei mulle se koko niin merkkaa vaan kysyin vain yleiskuvaa siitä mitä ihmiset luulevat,ja mun koira onkin ihan pennikka vielä =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe