Miksi leikattu kissa merkkaa?

Nirpukan emo

Minulla on kaksi 2 vuotiasta kissaa. Rölli kastroitiin vuoden ikäisenä. Ronjalla teetettiin pennut vuoden ikäisenä ja leikattiin viime keväänä, kun rupesi merkkailemaan. Leikkauksen jälkeen yhdet pisut löytyi lattialta, mutta sen jälkeen ei mitään.

Nyt muutimme (vielä keskenerääseen) taloomme johon kisut asettuivat nopeasti "taloksi". Pauketta ja melua kuuluu viikonloppuisin, jolloin kisut ovat ilmeisen stressaantuneita, viikot ja illat menevät normaalisti sylissä kehräten.

Nyt tyttökissamme on kolmesti pissannut sänkyymme. Muualta en ole pisuja löytänyt. Mikä avuksi? Olen huonolla omatunnolla lukinnut ne yhteen makkariin aina kun olemme pois kotoa, sillä omassa makkarissa ei ole vielä ovea jota lukita. Olen ripotellut ruokasoodaa ja suihkuttanut "pissi pois"-suihketta patjaan ja poistanut haisevan patjan, mutta nekään ei auta.

Muuten en ole rangaissut mitenkään, sillä en ole ollut 100% varma että se on Ronja kun en ole saanut kiinni tekohetkellä..

Olen koko tämän aamun niiden kanssa leikkinyt ja rapsutellut ja kumpikin on tuntunut ihan ok:lta ja äsken kun istuin tietokoneelle, Ronja kiehnäsi itseään jalkaani ja rapsutin sitä. Sitten se hyppäsi sängylle, pissasi ja kaaputti peittoa!? No nyt kun sain kiinni sen itseteossa, läksytin sitä ja suljin tyhjään makkariin.

En ymmärrä kissani käytöstä.. Mitä voin tehdä?

7

6150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Pitäisi muistaa ettei ole kissan syy jos se pissii väärään paikkaan, ei siinä läksyttäminen auta. Taustalla on aina joku syy miksi se ei tee laatikkoon. Esim. vääränlainen hiekka tai laatikko tai liian likaista. Kyseessä voisi olla myös virtsatie ongelmat, joten pissanäyte kannattaisi kiikuttaa lääkärille.

• Nirpukan emo

Juu, tiedän että syy on elinympäristössä - ei kissassa :) Sen vuoksi lähdin kysymään muiden kokemuksia/vinkkejä miten toimia, sillä remonttia emme voi keskeyttää.

Rakastan kissojani ja haluan niiden olevan onnellisia. Yritin Feliwaytakin, mutta ei tunnut auttavan.

En usko että kyse on virtsatieongelmista, sillä kissa pissasi 3 kertaa 2 viikkoa sitten meidän sänkyyn, mutta oli viikon pissaamatta vääriin paikkoihin hoitopaikassa (missä oli äänekkään kattoremontin takia).

Nyt takaisin tultuaan taas 2 pisut meidän sänkyyn. Eli ilmiselvä mielenosoitus mielestäni meidän kotiympäristöä kohtaan.. Luulen johtuvan stressistä.. Meidän Nirpukka on sellainen herkkistyttö.

• .......

on varmaan laukaissut pissatulehduksen, kiikuta lääkärille. jos ei sieltä löydy syy niin muuttostressi muuten voisiko laukaista merkkailun kun uusi alue, feliway silloin käyttöön. muitakin mahd syitä löytyy.

• Nirpukan emo

Olen käyttänyt Feliwayta siitä asti kun Ronja rupesi taas merkkailemaan. Ja antanut myös enemmän "äiti-lapsi"-aikaa ;-) jotta tietäisivät ettei ole pelättävää, ja ettei heitä varten meluta.

Täytyy käyttää tyttöä eläinlääkärillä, onko vinkkejä, miten tyttökisulta saa pissanäytteen???

Kyllä käy sääliksi kisuja, kun joutuvat remontin keskellä asumaan. Vein ne kattoremontin ajaksi miehen siskon luo kun meteli oli todella kova.
        Siellä olivat ihan nätisti eikä merkkailleet..

• Nimetön
        Nirpukan emo kirjoitti:

Olen käyttänyt Feliwayta siitä asti kun Ronja rupesi taas merkkailemaan. Ja antanut myös enemmän "äiti-lapsi"-aikaa ;-) jotta tietäisivät ettei ole pelättävää, ja ettei heitä varten meluta.

Täytyy käyttää tyttöä eläinlääkärillä, onko vinkkejä, miten tyttökisulta saa pissanäytteen???

Kyllä käy sääliksi kisuja, kun joutuvat remontin keskellä asumaan. Vein ne kattoremontin ajaksi miehen siskon luo kun meteli oli todella kova.
        Siellä olivat ihan nätisti eikä merkkailleet..

pissi näytteen voit ottaa myös itse kotona ja viedä sen sitten eläinlekulle tutkittavaksi,näin säästät kuluissa.näytteen tutkiminen on edullinen.kysy eläinlekulta.olen itse ottanut näytteen niin,että laitan pyllyn alle puhtaan tarpeettoman lautasen.pissin olen sen jälkeen kaatanut puhtaaseen purkkiin tai kertakäyttömukiin.pese astia kuumalla vedellä ennen näytteenottoa.jos kisulta ei tule pissiä ja käy laatikolla tiuhaan ja mahdollisesti naukuilee,on jo tulehdus.silloin kisu on vietävä lääkäriin.näyte otetaan todennäköisesti piikillä suoraan ihon läpi virtsarakosta.näin minun kisulle
        kerran tehtiin.eikä sattunut yhtään.soita ensin eläinrääkärille ja kysy onko heillä kotona näyttöön ottomahdollisuutta?

• Nimetön

katso viestivastausn nimimerkille "pissasi sänkyyn"!

• Hej!

Mulla oli mun poikakissan kanssa sama ongelma ja se johtui kyllä tasan stressistä, loppui saman tien kun muutin entisen avokkini luota omaan asuntoon ja sen jälkeen on kissa käynyt aina nätisti laatikolla.

En nyt väitä, että sullakin stressin pitää olla syynä, mutta kyllä sieltä eläinlääkäriltä kannattaa varmaan kysästä keinoja lievittää kissan stressiä, jollei syy löydy esim. noista mainituista virtsatietulehduksista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      360
      3085
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      302
      1482
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1145
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1052
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe