Mökki halvalla?

Kustannukset kuriin????

Onko paikalla omasta puusta mökin tehneitä?

Millaisiin kustannuksiin tämä karkaa?

Tontti on "ilmainen"!
Puut omasta metsästä!
Rakentaminen omasta selkänahasta!
Kohtuullinen maapohja!

Ajatuksena rakentaa pitkästä tavarasta ulkoa lautaverhoiltumökki. Tupakeittiö. Kaksi pientä makkaria ja parvelle pari nukkumapaikkaa.

Sisään Pieni keittiö, sähköhella, astianpesukone, suihku ja
sähkösauna. Seinät kipsilevyä ja maalataan vaaleiksi pinnoiksi. Lattialämmitys ja laattaa ja laminaattia lattiaan.

Terassi tulee talon päätyyn.

Itse olen mietiskellyt, että aika edullisesti homma hoituu koska puut voi sahata paikallisella kenttäsirkkelillä ja pohjat tekee paikallinen traktorikaivurimies.

Enimmät isot kustannukset aiheuttanee sähköliittymä, vesiliittymä ja katto. Tietty sahatavaran sahaus ja höyläys maksaa oman osansa... Kuitenkin vähän verrattuna rautakauppaan.

Millaisilla kustannuksilla olette rakentaneet noilla spekseillä? Omalletyöllehän ei hintaa lasketa... ;-)

15

5885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee silti

20000 euroa vähintäin koska kokonaishinta kipuaa ´töineen melko helposti 40000 - 50000 euroon vaikka miten tinkisi.

• hellapolliisi

hullu? Sähkösauna mökkiin...Kaikkea sitä kuulee....

• Poliisin hella
        hellapolliisi kirjoitti:

hullu? Sähkösauna mökkiin...Kaikkea sitä kuulee....

... Ja kipsilevyä!!!

• mökin hinta
        Poliisin hella kirjoitti:

... Ja kipsilevyä!!!

Kuten aiemmassa viestissä oli kerrottu, kaikkea puutavaraa ei saa kyllä omasta puusta. Itsellä oli vastaava tilanne. Osan kenttäsirkkelillä sahatusta puusta sain käytettyä (esim runkotavara, telinetavara, lautatavara..) Paneelit, listat, lattialankut... oli kyllä ostossa. Mökissä on pari makkaria ja tupakeittiö (6om2). Eristykset, ikkunat.. tehty talviasumista silmällä pitäen. Käytössä aurinkosähköjärjestelmä. Mökki tehty kokonaan itse/talkoo voimin. Kustannuksia kertynyt kalusteineen ym n 40 000eur. Kustannuksia keryy lopulta paljon kaikenlaisista pienistä "hankinnoista", jotka vain on ostettava jos meinaa että mökki on jokus valmis.

• alkup.............
        Poliisin hella kirjoitti:

... Ja kipsilevyä!!!

Rannassa on takkatupa jossa perinteinen sauna...

Ajattelin tässä esimerkissäni mökinvuokraustoimintaa.

Hyvät hinnat maksetaan valoisista, mukavuuksin varustetuista mökeistä. Ja kun lämmöt ovat läpivuoden päällä niin miksei kipsilevyä!

Helppoa, nopeaa ja edullista!

• alkup....
        mökin hinta kirjoitti:

Kuten aiemmassa viestissä oli kerrottu, kaikkea puutavaraa ei saa kyllä omasta puusta. Itsellä oli vastaava tilanne. Osan kenttäsirkkelillä sahatusta puusta sain käytettyä (esim runkotavara, telinetavara, lautatavara..) Paneelit, listat, lattialankut... oli kyllä ostossa. Mökissä on pari makkaria ja tupakeittiö (6om2). Eristykset, ikkunat.. tehty talviasumista silmällä pitäen. Käytössä aurinkosähköjärjestelmä. Mökki tehty kokonaan itse/talkoo voimin. Kustannuksia kertynyt kalusteineen ym n 40 000eur. Kustannuksia keryy lopulta paljon kaikenlaisista pienistä "hankinnoista", jotka vain on ostettava jos meinaa että mökki on jokus valmis.

että jos saisi homman toteutettua 30-40 hintaan... samoilla haarukoilla siis mennään.

Pääasiallisestihan itse käyttäisin oman puun tuotteita rungossa ja ulkoverhouksessa...

• oman metsäsi puulla
        alkup............. kirjoitti:

Rannassa on takkatupa jossa perinteinen sauna...

Ajattelin tässä esimerkissäni mökinvuokraustoimintaa.

Hyvät hinnat maksetaan valoisista, mukavuuksin varustetuista mökeistä. Ja kun lämmöt ovat läpivuoden päällä niin miksei kipsilevyä!

Helppoa, nopeaa ja edullista!

Kipsilevy ei kestä vuokramökkiläisten elämäntyyliä. Paneloi pinnat - kolhut ja tahrat eivät erotu vaan ne patinoituvat pikkuhiljaa.

Vaikka mökki jäisi kylmilleen niin ne eivät kärsi kosteudesta, kunhan et laita muoveja seiniin.

• mattios

Jos olet vakavissasi asiaa ryhtymässä, vältä ainakin sanojen ilmainen, naapuri, talkooapu, oma hartiapankki (jos ei ole käsitystä, mallia, omaa kokemusta rakentamisesta)käyttämistä.

Itse olen ok-talon ja kesämökin (95% valmis) yht n. 400 m2 kohtuullisesti omalla työpanokselle, omien puiden ym. koosteella saanut tehdyksi. Tosin aikaa näihin projekteihin on mennyt kymmenisen vuotta ja omaa työtä n. 7500 h.

Kun käytät omaa puuta
      a. tarvitset kuljetuskaluston, jolla kuskaat tavarat metsästä sahalle, taas taapeliin, sitten höylään ...

b. tarvitset hyvän paikan varastoida puita. Höylättävän tavaran (laudan) pitää olla ainakin huhti-toukokuun tuulisella paikalla ja kevyesti peitettynä, ennen kuin sen voi viedä höylään.

c. omasta puutavarasta tehtynä pitää olla hyvä, oikeasti erityisen hyvä suunnitelma ja tuntuma miten paljon mistäkin puusta tavaraa tulee. Samoin on hyvä laskea tarve yläkanttiin n. 25%, koska harvoin lauta ja pattinki on juuri sopivan mittaista, laatuista ym. Jos seinät on 80% laudoitettu (ollaan heinäkuussa) ja omat laudat loppuvat. Kun menet hakemaan metsästä pelkästään sitä 20% lautaa, nousee kustannukset. Lisäksi heinäkuussa sahattua lautaa et saa kuivaksi kuin Jos aikataulua voi pidentää esim kolmeen vuoteen, niin tällöin puutavaraa voi jalostaa jaksotetusti. Näin on myös helpompaa, koska suunnitelmat muuttuvat matkan varrella ja rakentamisen alussa (jos rakennekuvia ei ole tehty..) on aika vaikea hahmottaa ja säilöä esim listoja, joista "omalla työllä" saa parhaan katteen.
      d. omakaan puu ei ole ilmaista, edes edullista, jos et pysty sitä kunnolla jalostamaan. monet väittävät, että myymällä 50 mottia puuta yhtiölle, saavat paremman tilin, kuin itse jalostavat itselleen saman määrän.

Henkilökohtaisesti olen varsin paljon, etenkin hirsimökkiin omaa puutavaraa käyttänyt (lattiavasta, lautalattiat, sauna ym. panelit, kattovasat, kattolaudoituksen, listat (70 mm. korkeat), kattolaudat, terassilaudat, smyygilaudat, saunan lauteet....) koska omasta takaa on kuljetuskalusto, kenttäsirkkeli on 2 km:n päässä ja höylä naapurikunnassa, isäukko eläkkeellä ja vetreissä voimissa, 5 vuoden aikataulu (kun saareen rakennetaan).

Mitä tulee muutoin suunnitelmaasi, sinun pitää muistaa viemäröinti min 20oo e, perustuksiin menee rahaa, sähköliittymä on usein 4000 €-, pelkkä kattotiili (ilman harjatiiliä ja peltilistoja ja aluskatetta) on 10 €/m2. Toiseksi olet tekemässä vapaa-ajanasuntoa ok-talotyyppisesti, jolloin kustannukset nousevat myös ok-talotasolle. Kun käytät materiaaleja kuten kipsilevy, laminaatti .. sinun pitää pitää mökissä ympärivuotisesti lämpö päällä, muuten mökki mätänee.
      lykköä tykö t matti

• laskuri..

https://www.op.fi/op?valilehti=true&id=20104&srcpl=3
      antoi 73 000 euroa,siitä voi sitten poistaa puutavaran arvon, joka kokonaiskustannuksissa on yllättävän vähän, varsinkin kun se puunjalostaminenkaan ei ilmaista ole.Itse miettisin tarkkaan alkaisinko oman puun kanssa touhuamaan ollenkaan, ottaisinko valmiin paketin, joko elementti tai hirsi ja tarvitsenko kaikki em. mukavuudet mökkiin.Omalle työlle ja talkooväelle riittää tarvetta varmasti sietokyvyn huipulle tässäkin tapauksessa.

• halvalla!

mökkitarjonta lisääntyy kiivasta tahtia, joten kannattaa miettiä sitä omaa rakasta selkänahkaa ja kenties ostaa ihan valmis, halpa mökki hyvältä paikalta ja nauttia elämästä.

• ongelma on

siinä, että vapautuvat kohteet ovat 60-70 -luvulla tehtyjä lautarakenteisia hökkeleitä. Ei niissä pysty asumaan.

Uudemmissa kohteissa rakentaja taas lätkäisee itselleen sellaiset katteet, että hiton paljon halvemmalla pääsee kun ostaa tontin ja teettää siihen mökin.

• nyt kuitenkaan
        ongelma on kirjoitti:

siinä, että vapautuvat kohteet ovat 60-70 -luvulla tehtyjä lautarakenteisia hökkeleitä. Ei niissä pysty asumaan.

Uudemmissa kohteissa rakentaja taas lätkäisee itselleen sellaiset katteet, että hiton paljon halvemmalla pääsee kun ostaa tontin ja teettää siihen mökin.

kate on halpaa, tiilikate noin 8eur/m2.

• ...parhailla tonteilla
        ongelma on kirjoitti:

Asia on kuitenkin niin että 50-60-70-luvun mökkit ovat Suomen parhailla rantatonteilla. Silloin oli mistä valita, sen kun etsi mieleisensä ja marssi isännän tai leskiemännän luokse kaupantekoon pari seteliä lomakossaan. Myyjäkin oli tyytyväinen kun sai huijattua tyhmältä kaupunkilaiselta "joutomaatilkusta" toista markkaa neliöltä!

Nykymittapuun näillä upeilla tonteilla olevat rakennukset ovat surkeita, koska aikoinaan niissä oli tarkoitus asua vain kesällä. Hoitamattomien/ peruskorjaamattomien kohteiden tekninen käyttöaika alkaa olla lopussa.

Tontit eivät tule koskaan myyniin vaan siirtyvät perintönä sukupolvelta toiselle tai perikunnat myyvät ne eniten tarjoavalle, yleensä venäläiselle ostajalle.

Jolleivät vanhempamme ymmärtäneet ostaa aikanaan mökkitonttia, joudumme valitettavasti valitsemaan niistä tonteista jotka eivät ole kelvanneet muille.

• saapi..

..muistaakseni omilla piirustuksilla/omilla puilla
      mökkiä... ja kokoominen onnistuu itsekin..
      www.joutsenlahti.com

• pjrg

Itse tein saunamökin (30 m2 parvi ja terassi) pitkästä puutavarasta ja hintaa kaikkineen alle 5000 euroa! No pitää kyllä myöntää että villat, kaakelit, tiilet, runkotavaran, kattohuovat, perustuksen raudat, eristeet,laudoitukset sekä kaikkea pienempää kuskasin mökille pk-seudun työmailtani.

Mutta on se mahdollista tehdä lähes ilmaiseksi kun viitsii nähdä vähän vaivaa ja tekee ja suunnittelee kaiken itse ja tekee siitä mitä on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe