rotan sokeus

-----------

Edelliseen viestiin liittyen mieleeni tuli vielä että voiko rottani olla sokea?ja voiko olla ettei eläinlääkärikään huomannut sitä? koska rotta suunnistaa hyvin ruokakupille mutta muuten kulkeminen on epävarmaa ja rotta saattaa välillä yrittää kävellä esimerkiksi pöydän reunalta alas ja puskee epävarmana itseään erisuuntiin.

5

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rotta voi olla sokea ihan siinä missä ihmiset ja muutkin eläimet.

      Eläinlääkäritkin ovat vain ihmisiä. Eivät hekään välttämättä kiinnitä tarkempaa huomiota silmiin, jollet varta vasten sinne mene kyselemään mahdollisesta sokeudesta.

      Jos ruokakuppi on samassa paikassa aina on sokeakin rotta varmasti tottunut sinne suunnistamaan. Sokealla rotalla kannattaakin pitää tavarat ja sisustukset samassa järjestyksessä. Vapaana oloakin kannattaa miettiä tarkemmin, jos vaarana on mm. putoaminen. Rotat harvemmin tippuvat mikäli näkö on tallella.

      Voit toki viedä rottaa eläinlääkärin luokse tutkittavaksi, mutta myös testailla itse reagoiko miten juuri mahdollisessa putoamitilassa, liikkuvaan tai lähestyvään esineeseen.

      Sokeanakin rotta voi pärjätä, mutta kannattaa kuitenkin seurailla tapausta ja miettiä nauttiiko elämästään sokeana.

    • -----------

      ajattelin kyllä kysellä neuvoja tutulta rottakasvattajalta ja uudelleen eläinlääkäriltä.ja luulen että jos rotta on mahdollisesti sokeutunut,se on tapahtunut ihan lähiaikoina.olen surullinen koska luopuminen tuntuu kauhealta mutta en halua rakkaan eläimeni kärsivän ja tuntuu muutenkin kauhealta ajatella pelkääkö rotta ja mitä se tuntee tällä hetkellä ja onko koko elämänhalu mennyt :'(

      • helka

        ...rottasi kärsisi sokeudesta/kuuroudesta?!
        (jos ei ole kyse silmänpainetaudista tms. vakavasta sairaudesta, joka voi aiheuttaa kipujakin).

        mutta normi sokeus tai kuurous ei haittaa yhtään mitään!

        itselläni oli löytörotta, rex-rotuinen, joka oli sekä kuuro että sokea ilmeisesti syntymästään saakka ja tyttö eli todella hienosti!

        Tämä rotta oli julmasti hylätty metsäpolulle hyvin pienenä, hiirenkokoisena, josta eräs ystävällinen ihminen toimitti sen löytöeläinsuojaan! -josta tyttö päätyi sitten meille.

        ...todennäköisesti metsään hylkäämisen syynä on ollut omistajalla tai jopa kasvattajalla nämä todetut aistivammat!!! : (

        Esim. hajuaisti pelasi tällä nuppusellamme paremmin (ja uskomattoman tarkasti), kuin muilla rotillamme!

        Rotillahan näkökyky ei edes ole tärkeä kaivautuvina eläiminä, (ovat melko likinäköisiä luonnostaan), vaan hajuaisti nimenomaan on tärkeä!!!

        Älä pidä vapaana ollessa rottaasi enää korkealla, vaan lattiatasolla.

        -pidä rotan asumus, häkki melko tutussa järjestyksessä, pesäkopit, vesipullo, ruokakupit jne...rotta kyllä pärjää!

        Riippumatonkin voit laittaa korkeudelle, josta rottasi sinne itse pääsee. Meillä nuppunen tykkäsi kovasti riipumatostaan, kuten kaikki muutkin rottamme rakastavat riippumattojaan!
        -ja nuppunen tykkäsi nuuskia ulkoilmaa kesäisin kun ikkuna tai ovi oli auki, hajuaisti kertoo rotille uskomattoman paljon ympäristöstään!

        Ulkoilman lämpöraja on 15, kun voit vielä pitää ikkunaa tai ovea auki että rottasi saa tuoksutella raitista ilmaa.

        Antoisia hetkiä rakkaan lemmikkisi kanssa jatkossakin!


    • Anonyymi

      itsellä on myös huoli rotan sokeudesta tai sairudesta

      • Anonyymi

        Voi harmi. Soita eläinlääkärille arkena ja kysy neuvoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe