Miksi kuorma-autoissa ja rekoissa käytetään paineilmajarruja nestejarrujen sijaan? Mitä hyviä/huonoja puolia siinä olisi?
Paineilmajarrut?
4
11782
Vastaukset
- viisautta laittaa
Ei ole muuta, kuin huonoja puolia käyttää paineilmaa. Onneksi jossakin aletaan miettiä aivoillakin ja asennellaan nestettä.
- käytetään varmaankin useamm...
Ensinäkin perävaunu pitää pystyä jättämään pois perästä, joten yhtenäinen neste putki ei onnistu. Ei varmaan kukaan kuski rupea ilmaamaan jarruja jokaisen katkaisun jälkeen... Ja sitten jarrujen määrä: Jos yhdistelmässä on esim 8akselia, se tekee 16 jarrusatulaa (jos levyjarrut). Jarrupääsylinterin tulisi olla melko suuri jotta sen tilavuus riittäisi liikuttamaan näitä kaikkia 16 työsylinteriä, minkä koko pitää olla kuitenkin tarpeeksi suuri jotta työntövoima on riittävä. Esim Iveco käyttää pienemmissä EuroGargo:issa paineilma käyttöisi neste jarruja, mutta ne ei ole käsittääkseni sallittuja kuin tiettyyn painorajaan asti. Tuossa linkki missä vähän perus tietoa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuorma-auto#Jarruj.C3.A4rjestelm.C3.A4
ps. Sori kirjotus virheet, olen yhdistelmän kuljettaja - etuja
Paineilmajarruilla saadaan huomattavasti helpommin toteutettua raskaan kaluston vaatima jarruteho. Paineilmajarruissa pienet vuodot eivät vaikuta jarrutehoon käytännössä mitään. Ilman joutuminen järjestelmään ei haittaa. =)
Perävaunun jarrujen kytkentä nestejarruilla olisi aika hankala toteuttaa yhtä toimintavarmaksi ja nopeaksi. Alle 3500 kg:n perävaunuissa käytetyt työntöjarrutkaan eivät enää oikein isoilla massoilla tule kysymykseen. Jarruneste alkaa kiehua lämmetessään liikaa ja jarruista katoaa teho. Paineilmalla tätä ongelmaa ei ole.
Paineilmajarrujen haittapuolena on pieni viive jarruissa, mutta EBS-jarrujen myötä viive on saatu lähes olemattomaksi. EBS-jarruissahan jarrujen ohjaus tapahtuu sähköisesti, kun perinteisissä paineilmajarruissa ohjauskin hoidetaan paineilmalla. EBS-jarrullisissa autoissa on myös tuo perinteinen paineilmaohjaus, jonka järjestelmä ottaa käyttöön välittömästi, jos jarrujärjestelmän ohjauksessa havaitaan jokin vika. ABS-jarrut 7-9 akselille olisi myös aika mahdoton toteutettava nestejarruina.
Tässä nyt ainakin jotain syitä. Viisaammat kertokoon lisää.- m.Asentaja
EPS-jarruissa on sähköistä ohjausta 80% jarrupolkimen liikkeestä,loppu on paine-ilmaa.
Näin ollen ei auto jää jarruttomaksi vaikka EPS pettää. Ja hätäjarrutuksissa ei myöskään tarvi jäädä EPS-yksikön varaan.
Eikä vika-tilanne muuta systeemiä mitenkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851