sukunimi asiaa...

äitylii

siis kyselen kuinka onnistuu kun avoliitosta on jo yksi lapsi jolla on isän sukunimi ja kun toinen syntyy kuinka hänelle voi antaa äidin sukunimen?

12

1282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuossa nyt on?

      Kysyn vain?

    • ...

      Ei onnistu muuten kuin että isyys jätetään selvittämättä/tunnustamatta. Täyssisaruksilla pitää olla sama sukunimi.

    • järkeä päähän

      Ei jumankauta tätä nykyaikaa. Täyssisarukset samassa PERHEessä joille halutaan eri sukunimet??

      Olen aina pitänyt hassuna joitain lakeja, esim. juuri sitä joka määrää että sisaruksilla on oltava sama sukunimi, koska olen pitänyt itsestäänselvyytenä ettei kukaan ole niin sekaisin että haluaisi yhteisille lapsille antaa eri sukunimet. Tajuatko SUKUnimi. Vai onko ne teidän muksut sitten kuitenkin eri sukua...

      Sama sukunimi KOKO perheen kaikilla jäsenillä yhdistää perheen. Jos ei ole tähän kypsä ja halukas miten voi olla kypsä hankkimaan lapsia. Käsittämätöntä pelleilyä. Jos eroatte ja perhe hajoaa voi harkinta-ajan jälkeen oman tyttö/poikanimensä muuttanut ottaa halutessaan oman sukunimensä takaisin.

      Laitatteko sitten joulukortteihin että terveisin "Virtasten" JA "Heinosten" porukat?! Ei hyvää päivää.

      Grow up.

      T. Naimisissa oleva kahden äiti -76 jolla koko perheellä yhteinen sama sukunimi.

      • eihän

        ap ole naimisissa. Lasten isä ei kuulu perheeseen. Heitä koskevat eri lait kuin sinua.

        Jos ap haluaa jättää lapsensa omalle nimelleen, on se mahdollista, mutta siinä tapauksessa kyllä kehottaisin muuttamaan myös vanhemman lapsen takaisin äidin sukunimelle.


      • Täti
        eihän kirjoitti:

        ap ole naimisissa. Lasten isä ei kuulu perheeseen. Heitä koskevat eri lait kuin sinua.

        Jos ap haluaa jättää lapsensa omalle nimelleen, on se mahdollista, mutta siinä tapauksessa kyllä kehottaisin muuttamaan myös vanhemman lapsen takaisin äidin sukunimelle.

        Lasten isäkö ei kuulu perheeseen, vaikka asuu äidin kanssa avoliitossa???

        Jos lapsilla on yhteiset vanhemmat, saa kumpikin lapsi saman sukunimen.

        Jos isyyttä ei tunnusteta, niin silloin lapsi jää äidin nimelle.
        Tässä tapauksessa tuntuisi aika oudolle, ettei isyyttä tunnustettaisi, koska vanhemmat asuvat saman katon alla.


      • Järkeä päähän
        eihän kirjoitti:

        ap ole naimisissa. Lasten isä ei kuulu perheeseen. Heitä koskevat eri lait kuin sinua.

        Jos ap haluaa jättää lapsensa omalle nimelleen, on se mahdollista, mutta siinä tapauksessa kyllä kehottaisin muuttamaan myös vanhemman lapsen takaisin äidin sukunimelle.

        Laki on sama ihan kaikille. Täyssisaruksilla tulee aina olla sama sukunimi.


    • menee näin

      http://www.kotus.fi/index.phtml?s=451
      (Kotimaisten Kielten Tutkimuskeskus)

      "Miten lapsen sukunimi määräytyy?

      * Lapsi saa vanhempien yhteisen sukunimen, jos heillä on sellainen lapsen syntyessä.
      * Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa toisen vanhemman sukunimen vanhempien ilmoituksen mukaan.
      * Jos mitään nimeä ei ole ilmoitettu tai isyyttä ei ole vahvistettu, lapsi saa sen nimen, joka äidillä on lasta rekisteriin merkittäessä.
      * Jos lapsen isyys on tunnustettu ja vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsen sukunimen tulee olla sama kuin muilla vanhempien yhteisessä huollossa olevilla yhteisillä lapsilla."

    • Meillä näin:

      Eli lapset ovat saman isän, esikoisella isän sukunimi, toisella ei, koska isyyttä ei vahvistettu.

      Parin vuoden päästä isä tunnusti isyytensä, mutta lapsella edelleen minun sukunimi, ei sitä alettu enää vaihtamaan.

      Ja lähinnä mua häiritsee että ekallekaan tuli tuo toinen sukunimi, mutta silloin en tiennyt viellä koko totuutta siitä suvusta =/

      • äitylii

        sain vastauksen kysymykseeni...eli jos isyys tunnustetaan vasta ristiäisten jälkeen lapsi saa automaattisesti äidin nimen.


    • antaa

      eri sukunimeä lapselle kuin edellisellä lapsella. sisaruksilla tulee olla sama sukunimi. Elikkä samojen vanhempien kaikilla lapsilla täytyy olla samasukunimi. Jotta voisit antaa uudelle lapsellenne äidin sukunimen täytyy yös vanhemman lapsen sukunimi vaihtaa äidin nimeksi.

      • ...

        isyyttä ei ole tunnustettu, avomies ei ole lapsen isä, silloin lapsen sukunimeksi tulee äidin sukunimi, eikä vanhemman lapsen nimeä tarvitse muuttaa.


    • elämä on höh

      Miksi haluat antaa lapsillesi erisukunimet?vanhempana tulee sitten paljon kysymyksiä lapsilta ja muualtakin.
      Eikö ole fiksua antaa sama sukunimi kun sisarellakin tietävät sitten että ovat sisaruksia.
      eriasia jos se toinen lapsi ei ole sinun.Mutta loukkaat kuitenkin näin sukua ja muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe