Oli tässä kesällä asunto myynnissä eräällä suurella välistysfirmalla, ja nyt tiedustelisin teidän mielipiteitä olenko velvoitettu maksamaan korvauksen peruuntuneesta sopimuksesta.
Kohde oli kaupan n. kuukauden, minkä jälkeen tulin siihen tulokseen kun tarjouksia ei tullut että pidän kohteen vielä toistaiseksi itse, ja laitoin vuokralle.
Nyt välittäjä kinuaa 488e korvausta heille syntyneistä kuluista, kyseessä on maksimi summa, mikä heillä on oikeus periä, siitä
mistä laista on kyse mulle ei ole ilmoitettu.
Kun sopimusta kirjoitettiin, oli puhe että summa katsotaan sitten lopulta sen mukaan miten kuluja on kertynyt, mulla on semmone
n tunne että tuo 488 on standardi minkä he kirjoittavat, sopimusta tehdessä ei annettu minkäänlaista listaa miten ja mistä kulu
t syntyvät joten en voinut arvioida täyttyykö tuo automaattisesti.
Sopimuksessa lukee että korvaus maksetaan "markkinointikustannuksista ja asiakirjojen hankkimiskuluista", vetoneevat että kaikk
i kulut kuulunevat "markkinointikustannuksiin", joten luultavimmin turhaan kitisen..
Ainoa epäillyttävä on se, että heillä on oikeus periä korvaus mikäli sopimuksen kohta x, y-z täyttyy, ja nämä eivät mielestäni täyty.
Sopimus on tehty "voimassa toistaiseksi 1kk jaksoissa, niin että se voidaan kirjallisesti irtisanoa viimeistään kymmenen päivää
ennen seuraavan sopimuskauden alkamista", tämä on sopimuksessa kohdassa n, siis ei kohdissa x, y-z.. joten joudunko maksamaan
korvauksen?
Irtisanoin sopparin ennen kymmentä päivää tosin suullisesti, mutta viesti lienee mennyt perille kun he siitä korvausta perivät.
.
Lisäksi lukee "korvaus erääntyy maksettavaksi 21 päivän kuluttua...", laskussa on 8 päivän maksuaika..
Joten, yritetäänkö minua nyt rahastaa vai olenko väärässä?
Ajattelin että maksan nyt sitten tuon, mutta jätän asian kuitenkin kuluttaja-asiamiehelle tutkittavaksi, sehän ei maksane mitää
n..
välityssopimuksen purkaminen
4
2168
Vastaukset
- ile hki
Jos olet irtisanonut sopimuksen ehtojen mukaisesti ja tämä irtisanominen on huomioitu niin ei silloin sinun kuulu maksaa mitään kulukorvauksia välitysliikkeelle.
Kulukorvauksia joutuu maksamaan välitysliikkelle jos sopimus irtisanotaan kesken sopimuskauden välittömästi (on mahdollista tietyin edellytyksin) ja silloin joutuu maksamaan kohtuulliset kulut välitysliikkeelle. Mikään laki ei määrää summaa vaan laissa sanotaan jo aiheituneet kohtuulliset kulut.
Tässä tapauksessa sopimusta ei sanottu irti kesken sopimuskauden vaan toimeksiantosopimuksen mukaisesti 10 päivää ennen seuraavan sopimuskauden alkua (1kk).
Näin ollen kehottaisin ottamaan yhteyttä välitysliikkeeseen ja ilmoittamaan että irtisanominen on tapahtunut ehtojen mukaisesti ja kehoittaisin välitysliikettä unphtamaan jo asian. Tuskin välitysliike tulee saamaan yhtään mitään vaikka asia etenisi viranomaistaholle. Kysymyksessä on selvästi vaan yritys rahastaa asiakasta. Tätä jotkut pienet välitysliikkeet harrastavat usein ja luovuttavat kuitenkin kun asiakas ilmoittaa että ei tule maksamaan kuluja. Kokeilevat lähinnä josko saavat rahastettua asiakasta, eivät varmaankaan lähde asiasta käräjöimään eivätkä perimään.
t. ile LKV- 3443rferfgwer
Niin, nyt kun vähän mietin asiaa ja tutkailin kalenteria, muistan että hommahan meni niin, että soitin välittäjälle asiasta seuraavan kuun samana päivänä (sunnuntai), kuin olin tehnyt sopimuksen edellisen kuun samana päivänä, voidaanko katsoa että sopimus on irtisanottu 10 päivän sisällä vai ei? seuraava arkipäivä maanantaihan olisi ollut sitten tietysti täysi uusi sopimuskuukausi..
Mitään kirjallista irtisanoutumista ei ole tapahtunut.
Sain erittelyn mistä kulut muodostuvat, ja on ihan selvää että tämä asetettu maksimiraja täytty y jo ennenkuin koko ilmoitus näkyy yhtään missään, harmi vaan ettei tätä mainittu sopimusta tehdessä, silloin olisin ilman muuta tajunnut tinkiä summaa alaspäin, kuvittelin summan täyttyvän vain usean kuukauden työn jälkeen..
- et ole toiminut
kuten sopimuksessa sanotaan, sopimus sitoo aina molempia osapuolia. Jos sanotaan että irtisanominen tulee tehdä kirjallisesti niin ei sitä voi suullisesti irtisanoa. Muutaman satasen kulut voi helposti osoittaa kun joku kirjoittaa laskun netti-ilmoituksen laatimisesta ja lehti-ilmoitteluista, myös välittäjän käynnit voi laskuttaa.
Eli maksa lasku ja ota opiksesi. Tässä markkinatilanteessa en hermostuisi edes kolmen kuukauden myynnin jälkeen.- aosdnfoif34if3
Olen toiminut juuri niinkuin sopimuksessa sanotaan.
Miten minua voidaan sitten laskuttaa (ja sopimuksen ehtojen vastaisesti, laskutusaika) jos en ole irtisanonut sopimusta?
Kyllä, sopimusta tehdessä minulle jäi juuri se luulo, että lasku tulee olemaan muutaman satasen, minulle ei kerrottu sitä, että ennenkuin koko asunto on myynnissä yhtään missään koko summa on täyttynyt.
Olen ottanut opikseni ja tiedän ainakin mitä välitysliikettä en suosittele kenellekkään.
Teen kuitenkin niin että jätän asian tutkittavaksi kolmannelle osapuolelle ja jatkan yöuniani sen enempää asiaa miettimättä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838