Terolut infoa

meitille...,,,.,

Heippa kaikki Teroluteja käyttäneet! Nyt vähän neuvoja kyseiset pillerit saaneelle. Eli sain tänään gyneltä terolutit, koska kierrot epäsäännöllisiä. Ultrassa kohdun limakalvo oli niin ohut, että sain luvan aloittaa heti tänään pillerit. Kysyisinkin nyt, että miten tuo terolutit vaikuttaa vauvojen saamiseen. Syön nyt 10 päivää niitä, sit siitä viikon päästä pitäis tulla vuodot. Lääkäri oli virolainen, joten ihan en päässyt selvyyteen hänen selityksestään. Eli jatkanko sit seuraavien vuotojen jälkeen 15. päivänä taas teroluteja? Miten ovulaatio tapahtuu terojen kanssa? Eli milloin yrittää vauvoja, kun syö teroja? AUTTAKAA VIISAAMMAT TYHMÄÄ, kiitos =D

14

6324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *mie*

      Käytin teroja kolme kuukautta 10 päivän kuureina. Jos sait luvan aloittaa tänään, syöt nyt 10 päivää ja pidät taukoa. Itselläni ei mennyt tauon aikana vuodon alkamiseen kokonaista viikkoa. Ekasta vuotopäivästä lähdet sitten laskemaan kiertoa. 15. päivä alotat uuden satsin ja niin edelleen. Miulla kierto vakiintu jo terojen aikana 28 päivään. Kuurien jälkeen se on ollu 29.

      Miulle gyne sano, että terot on turvallisia, vaikka tulisin raskaaksi. Yrittää kannattaa siis koko ajan. Terolut ei aiheuta ovulaatiota, vaan säännöllistää kierron. Ihan tarkkaan en mekanismia tiedä, mutta itse oo ainakin ovistesteihin saanu joka kuukausi plussan kuurien jälkeen. Niitten aikana en älynny käyttää. Puolestaan jos ovulaatiota ei ilmene, sen aikaansaamiseksi käytetään clomifeenia.

      Toivottavasti näistä oli jotain apua. Kuten sanoin, ihan kaikkea en miekään tiedä. Suosittelen ovistikkuja ainakin kuurien jälkeen. SItä en tiedä, mihin aikaan niitä pitäis terojen aikana käyttää.

      • kans teen?

        eli, jos aloitan sit kp 15. uuden 10 päivän kuurin, niin pitäiskö oviksen tulla sit sitä ennen? Mitä, jos sitä ei tule, voinko odottaa muutaman päivän lisää vai pitääkö terot aloittaa just kp 15? gyne puhui vähän huonosti suomea, joten en päässyt ihan ymmärrykseen tästä oviasiasta...


      • hei08
        kans teen? kirjoitti:

        eli, jos aloitan sit kp 15. uuden 10 päivän kuurin, niin pitäiskö oviksen tulla sit sitä ennen? Mitä, jos sitä ei tule, voinko odottaa muutaman päivän lisää vai pitääkö terot aloittaa just kp 15? gyne puhui vähän huonosti suomea, joten en päässyt ihan ymmärrykseen tästä oviasiasta...

        Ymmärtääkseni Terolut otetaan aina juuri kierron 15. -25.pvä, riippumatta siitä milloin ovulaatiosi tulee. Ovis tulee sitten kun tulee, Terolutin käyttöhän ei kuitenkaan itsessään takaa ovulaation tulemista, mutta ei sitä häiritsekään.


      • tarkennusta tyhmälle
        hei08 kirjoitti:

        Ymmärtääkseni Terolut otetaan aina juuri kierron 15. -25.pvä, riippumatta siitä milloin ovulaatiosi tulee. Ovis tulee sitten kun tulee, Terolutin käyttöhän ei kuitenkaan itsessään takaa ovulaation tulemista, mutta ei sitä häiritsekään.

        Eli siis ovis voi tulla kp 15 jälkeenkin vaikka syö teroja samaan aikaan?


      • mulla..
        tarkennusta tyhmälle kirjoitti:

        Eli siis ovis voi tulla kp 15 jälkeenkin vaikka syö teroja samaan aikaan?

        Mä syön lugeja, jotka on kans keltarauhashormonia, niinkuin terolutitkin ja luget ainakin torpedoi tulevan ovulaation jos alottaa syömään esim. kp15 ja ovis tuliskin vasta kp16 tai kp17. Ite alotan yleensä käyttämään lugeja vasta kp16-kp18 ja lääkärin ohjeen mukaan pitäis käyttää kaks vk, yleensä käytän 11-12pv.
        Ja tosissaan, vaikka teroilla saatais kierto kuntoon/aikaseks, ni se ei takaa ovulaation tulemista, eli kannattaa muutamassa kierrossa tikuttaa ovulaatiota esim kp11-kp18 ja jos ei mitään näytä, niin lääkäriltä lisää lääkkeitä hakemaan.
        Mulla itelläni clomit mukana, joiden ainoana tarkotuksena on saada se ovis aikaan!


    • Meeea

      Kuinka kauan tarvitsee olla yritystä takana/ aikaa kulunut pillerien lopettamisesta, että lääkäri myöntää Terot?

      Itselläni on kulunut kohta 5 kk ja kierrot ovat yli 50 päivää pitkiä ja epäsäännöllisiä. Saisinkohan Terolut-kuurin jo tässä vaiheessa jos menisin ehkäisyneuvolaan? Yksityiselle gynelle ei ole varaa (eikä halua) mennä.

      • takana ...

        Mä lopetin pillerit puoli vuotta sitten ja siitä lähtien kierrot tolkuttoman pitkiä (48-60). Sain terot ilman mitään erikoisempia aneluja. eli kyllä säkin ne saat varmasti jo nyt. Tosin ite kävin yksityisellä, mut luulisin että ei niiden määräämisessä mitään esteitä vois olla muillakaan lääkäreillä. Ideahan on vaan saada kierto tasaiseksi! Vaikka samalla se auttaa vauvojen teossa, niin ei se silti sen kummempi "hedelmättömyyshoito" ole =D


      • Meeea
        takana ... kirjoitti:

        Mä lopetin pillerit puoli vuotta sitten ja siitä lähtien kierrot tolkuttoman pitkiä (48-60). Sain terot ilman mitään erikoisempia aneluja. eli kyllä säkin ne saat varmasti jo nyt. Tosin ite kävin yksityisellä, mut luulisin että ei niiden määräämisessä mitään esteitä vois olla muillakaan lääkäreillä. Ideahan on vaan saada kierto tasaiseksi! Vaikka samalla se auttaa vauvojen teossa, niin ei se silti sen kummempi "hedelmättömyyshoito" ole =D

        Mullakin tämä viimeisin kierto on tällä hetkellä jo kp55 eikä menkkoja näy, vaikka oireita niiden alkamisesta on ollut jo parin viikon ajan. Raskaana en siis kuitenkaan ole. Todella hermoja raastavaa tämä odottelu. Vaikka toki tiedän että se kuuluu asiaan jne...

        Minä taas olen kuullut juttua etteivät terveyskeskuksissa noin vaan määräisi Teroluteja, vaan ennemminkin juuri yksityiset gynet antavat kuurin todella helposti. Mutta katsotaan kuinka käy, jos ei tuolta reseptiä irtoa niin sitten se on kai mentävä yksityiselle.

        Nythän mulla siis takana vasta tuo vajaa 5 kk, mutta jos nämä menkat tästä kohta alkavat ja seuraava kierto on yhtä pitkä niin sitten pian onkin jo 7 kk odottelua takana, mikä musta on ihan turhan pitkä aika kuin kyse on vaan tosiaan kierron korjaamisesta, niin kuin sanoitkin. :)

        Miten sulla on ne Terot toimineet? Lyhentyikö kierto ja ootko löytänyt ovista? Vai ootko vielä edes niin pitkällä? :)


      • vähän aikaa
        Meeea kirjoitti:

        Mullakin tämä viimeisin kierto on tällä hetkellä jo kp55 eikä menkkoja näy, vaikka oireita niiden alkamisesta on ollut jo parin viikon ajan. Raskaana en siis kuitenkaan ole. Todella hermoja raastavaa tämä odottelu. Vaikka toki tiedän että se kuuluu asiaan jne...

        Minä taas olen kuullut juttua etteivät terveyskeskuksissa noin vaan määräisi Teroluteja, vaan ennemminkin juuri yksityiset gynet antavat kuurin todella helposti. Mutta katsotaan kuinka käy, jos ei tuolta reseptiä irtoa niin sitten se on kai mentävä yksityiselle.

        Nythän mulla siis takana vasta tuo vajaa 5 kk, mutta jos nämä menkat tästä kohta alkavat ja seuraava kierto on yhtä pitkä niin sitten pian onkin jo 7 kk odottelua takana, mikä musta on ihan turhan pitkä aika kuin kyse on vaan tosiaan kierron korjaamisesta, niin kuin sanoitkin. :)

        Miten sulla on ne Terot toimineet? Lyhentyikö kierto ja ootko löytänyt ovista? Vai ootko vielä edes niin pitkällä? :)

        Eli sain terot vasta eilen. Sain luvan aloittaa niiden syömisen heti, koska ultrassa gynen mukaan kohdun limakalvo oli niin ohut, ettei sieltä mitään ole alkamassa pitkään aikaan. Nyt sit odottelen sen kymmenen päivää ja kyttäilen vuotoja. Sen jälkeen alan ovista tikuttelemaan testeillä. Jospa se sieltä sit tulis bongattua ja sais vauvan alulle =D

        Toivottavasti säkin saat terot! Se on niin kurjaa odotella aina ihan pirun pitkään kuukautisia. Ja kun sitä ovista ei yleensä pitkissä kierroissa tapahdu, niin pakkohan ne kierrot on saada tasaisiksi, jotta ovis olis edes mahdollinen!


      • Meeea
        vähän aikaa kirjoitti:

        Eli sain terot vasta eilen. Sain luvan aloittaa niiden syömisen heti, koska ultrassa gynen mukaan kohdun limakalvo oli niin ohut, ettei sieltä mitään ole alkamassa pitkään aikaan. Nyt sit odottelen sen kymmenen päivää ja kyttäilen vuotoja. Sen jälkeen alan ovista tikuttelemaan testeillä. Jospa se sieltä sit tulis bongattua ja sais vauvan alulle =D

        Toivottavasti säkin saat terot! Se on niin kurjaa odotella aina ihan pirun pitkään kuukautisia. Ja kun sitä ovista ei yleensä pitkissä kierroissa tapahdu, niin pakkohan ne kierrot on saada tasaisiksi, jotta ovis olis edes mahdollinen!

        Ok, sulla tilanne vasta noin alussa. :) Mikä kp sulla nyt oli, kun aloitit terot? Toivottavasti sulla olis nyt noista apua ja saisit oviksenkin pian jo bongattua!

        Mä taidan odotella, jos nämä menkat tästä alkaisi vaikka viikon sisällä niin sitten sen jälkeen menen heti lääkäriin. Enkös kuitenkin ihan hyvin ehdi, jos ne terot aloitetaan kp15?

        Todellakin on kurjaa tää odottelu. Tuntuu että menee vaan aikaa hukkaan, kun ei tässä kuitenkaan mitään ihan nuoria enää olla (24 v) ja haluisin saada useamman lapsen ja haaveena saada ne kaikki ennen kolmekymppisiä. :)


      • mulla...,,
        Meeea kirjoitti:

        Ok, sulla tilanne vasta noin alussa. :) Mikä kp sulla nyt oli, kun aloitit terot? Toivottavasti sulla olis nyt noista apua ja saisit oviksenkin pian jo bongattua!

        Mä taidan odotella, jos nämä menkat tästä alkaisi vaikka viikon sisällä niin sitten sen jälkeen menen heti lääkäriin. Enkös kuitenkin ihan hyvin ehdi, jos ne terot aloitetaan kp15?

        Todellakin on kurjaa tää odottelu. Tuntuu että menee vaan aikaa hukkaan, kun ei tässä kuitenkaan mitään ihan nuoria enää olla (24 v) ja haluisin saada useamman lapsen ja haaveena saada ne kaikki ennen kolmekymppisiä. :)

        Mä täytän myös 24. Sillon ku jätin pillerit pois, en ajatellut, että kestää näin kauan, että kierto tasaantuu. Ajattelin, että vauva saa alkunsa heti, kun jättää pois ehkäisyn. Kuinka väärässä sitä voikaan olla =D Mulla oli eilen kp. 57 tai 58, kun alotin terot... Mut se oli sen lääkärin luvalla poikkeustapaus aloittaa ne tässä vaiheessa. Yleensä siis aloitetaan kp 15.

        Nyt kun tiedän, miten e-pillerit sekoittaa kierrot, en olisi koskaan niitä aloittanutkaan. Nyt vaan onnea kovasti peliin molemmille, että saadaan kierrot tasaantuun ja vauvat aluille =D Itsellä myös monta lasta haaveena!


      • Meeea
        mulla...,, kirjoitti:

        Mä täytän myös 24. Sillon ku jätin pillerit pois, en ajatellut, että kestää näin kauan, että kierto tasaantuu. Ajattelin, että vauva saa alkunsa heti, kun jättää pois ehkäisyn. Kuinka väärässä sitä voikaan olla =D Mulla oli eilen kp. 57 tai 58, kun alotin terot... Mut se oli sen lääkärin luvalla poikkeustapaus aloittaa ne tässä vaiheessa. Yleensä siis aloitetaan kp 15.

        Nyt kun tiedän, miten e-pillerit sekoittaa kierrot, en olisi koskaan niitä aloittanutkaan. Nyt vaan onnea kovasti peliin molemmille, että saadaan kierrot tasaantuun ja vauvat aluille =D Itsellä myös monta lasta haaveena!

        Kovin on samanlainen tilanne sitten meillä. :)

        Mulla eka kierto pillereiden jälkeen oli aika normaali, 32, ja oviksenkin olin bongaavinani mutta se olikin sitten varmaan vaan jotain muuta nippailua. Ehdin jo iloita, että kierto palautui heti normaaliksi. Vielä mitä, seuraava kierto oli 52 ja tää nyt meneillään oleva varmaan menee yli 60... Mun pitäs varmaan kans käydä ultrassa tarkistuttamassa se kohdunkalvon tilanne ja kuulla sitten lääkärin mielipide. Ensi viikolla sitten soittoa sinne suuntaan!

        E-pillerit aiheutti mulle monen vuoden kärsimyksen migreenin muodossa. Moneen kertaan ehdin jo vaihtaa merkkiä ja tavallisista pillereistä minipillereihin ja e-renkaaseen ja estolääkitystäkin tuli jo kokeiltua pariinkiin kertaan ilman apua, kunnes vihdoin helpotuksen toi ehkäisystä luopuminen kokonaan. Kunpa oisin tajunnut tehdä tuon jo ajat sitten ja pelailla kortsuilla siihen saakka, kun vauvan oli lupa tulla. Mutta pääasia että nyt taas on "pää terve". :D

        Onnea toivottelen myös sulle ja kärsivällisyyttä vauvelin odottelussa! :)


    • epätoivonen

      Mä alotin terolut kuurin eilen,ja olen ennenkin 2005 ollut samalla kuurilla ja menkat oli silloisen kuurin jälkeen puol vuotta normaalit, ja sit taas menkat loppu ku seinää.nyt 7-10 pilleriä 3kk ajan.meilläkin yhteinen lapsi toiveissa...me yritetään kyllä terojen aikana vaikka lääkäri sano et ovulaatiota ei tapahdu,näin asian ymmärsin lääkärini oli intialainen joten en tiedä ymmärsinkö ihan kaikkea.

    • Anonyymi

      Voiko kierto muuttua? Esimerkiksi tuntuu alkavan jo hieman ennen terolutia kuukautiset tai sen aikana heti. Ennen alkoi sen pillerikuurin jälkeen vasta. Pilleri on ollut ettei tule kovia kipuja ja vuotohäiriötä. Koska puuttui hormoni joka kypsyttää kohdun limakalvon. Ehkei tässä vielä hätää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe