Hankala avustettava

_turhautunut_avustaja

Työskentelen henkilökohtaisena avustajana. Valitettavasti avustettavallani vaihtuu mielialat jatkuvasti eikä hän ole aina kovin yhteistyöhaluinen persoona. Turhauttaa todella, kun yrittää vain ajatella toisen parasta ja toimia toisen hyväksi helpottaakseen arkea ja silti saa kohtuuttoman usein paskaa niskaansa. Miten te muut pärjäätte hankalien asiakkaiden/potilaiden/avustettavienne kanssa?
Mistä saatte voimaa työhön? Kun joku menee vikaan, vika löytyy aina muualta kuin itsestä.

Avustettavani myös pompottaa. Esim. maanantaina on täysin okei ja hyvä asia pistää kumpparit, kun on sateista. Mutta tiistaina saan syytöksiä päälle siitä, miksi helvetissä tungen hänelle niin kamalat ja rumat kengät jalkaan?! Missään nimessä hän ei voi niitä käyttää (ja olen ilmeisesti dorka, koska en ole tajunnut sitä..)! Keskiviikkona kun otan opiksi ja jätän kumpparit pois, niin saan syytöksiä siitä, miten hän vielä vilustuu jos jalat kastuu. Että eikö mun pitäis tehdä asialle jotain ja tajuta hakee kumpparit?
Torstaina kun kysyn, miten haluaa mun toimivan, käskee päättämään itse. (Ja päätöshän on aina väärä..)

Tämmöstä se on aina eri asioissa ja toistuu päivän aikana eri tilanteissa. Yritä nyt sitten tässä pitää motivaatiota yllä ja täyttää iloiten toisen tarpeita.

57

3706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huh,huh

      Kaikkein parhaiten aikoinaan kiteytti eräs tunnettu neliraaja halvautunut.Kertoi ensialkuun kiukutelleensa ja tiuskineensa avustajileen ja hoitajilleen kunnes oli tajunut kuinka tärkeitä he ovat joka päiväisessä elämässä joita ilman ei voi suoriutua päivittäisistä toiminnoista.
      Monesti sanotaan ihmisen persoona on se kaikkein pahin vihollinen sairastuneen ihmisen lähellä oleville,ja myös itselleen.
      Lyhyesti jos omaat vaikean luonteen ennen mitä tahansa sairautta,vammautumista sitä todennäköisemmin olet erityisen vaikea hoidettava ja kanssa ihminen.

      • Anonyymi

        Sokea ihminen osaa olla kiero ja valehdella ja toisaalta hänen omainen puhuu pahaa selän takana avustajista. Tietääkseni ylipainoni ei kuulu heille,mutta heidän elämänsisältönsä on haukkua selän takana mm läskiksi🤭 Sitten pelätään milloin avustaja irtisanoutuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokea ihminen osaa olla kiero ja valehdella ja toisaalta hänen omainen puhuu pahaa selän takana avustajista. Tietääkseni ylipainoni ei kuulu heille,mutta heidän elämänsisältönsä on haukkua selän takana mm läskiksi🤭 Sitten pelätään milloin avustaja irtisanoutuu?

        Kannattaa lopettaa työ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokea ihminen osaa olla kiero ja valehdella ja toisaalta hänen omainen puhuu pahaa selän takana avustajista. Tietääkseni ylipainoni ei kuulu heille,mutta heidän elämänsisältönsä on haukkua selän takana mm läskiksi🤭 Sitten pelätään milloin avustaja irtisanoutuu?

        Sama kokemus, mutta olen oppinut olemaan välinpitämätön. Hoidan vain välttämättömät. En edes juttele ylimääräistä.


      • Anonyymi

        Niin kannattaisi kaikkien rajoitteisten tajuta,että he tarvitsevat avustajaa ja jos ei käyttäydy asiallisesti niin avustajat voi häipyä. Sitten saa vammainen maata kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokea ihminen osaa olla kiero ja valehdella ja toisaalta hänen omainen puhuu pahaa selän takana avustajista. Tietääkseni ylipainoni ei kuulu heille,mutta heidän elämänsisältönsä on haukkua selän takana mm läskiksi🤭 Sitten pelätään milloin avustaja irtisanoutuu?

        Tämä on totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama kokemus, mutta olen oppinut olemaan välinpitämätön. Hoidan vain välttämättömät. En edes juttele ylimääräistä.

        Eihän töissä jutellakaan kuin työhön liittyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokea ihminen osaa olla kiero ja valehdella ja toisaalta hänen omainen puhuu pahaa selän takana avustajista. Tietääkseni ylipainoni ei kuulu heille,mutta heidän elämänsisältönsä on haukkua selän takana mm läskiksi🤭 Sitten pelätään milloin avustaja irtisanoutuu?

        Toivottavasti jätit tollasen työn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kannattaisi kaikkien rajoitteisten tajuta,että he tarvitsevat avustajaa ja jos ei käyttäydy asiallisesti niin avustajat voi häipyä. Sitten saa vammainen maata kotona.

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän töissä jutellakaan kuin työhön liittyvää.

        Ei niin,mutta noilla vammaisilla tuppaa olemaan utelua ym.


    • koeta kestää

      Toivottavasti voit vaihtaa avustettavaa. Koeta antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toivottavasti saat tukea joltain,esim. esimieheltäsi.
      Oon kyllä niin ilkeä,että mun puolesta tollainen avustettava sais olla ilman avustajaa vähän aikaa,jos on noin kenkku.Jospa sitten osais olla kiitollinen,että saa ylipäänsä avustajaa.
      Toivotan sinulle voimia.Teet tärkeää työtä.älä ota niitä höpinöitä henkilökohtaisesti,sillä omaa pahaa oloansa se avustajaa suhun purkaa ja purkaa vaikka miten olisit.

      • Anonyymi

        Aika moni avustettava on kenkku. inhottaa oikein.


      • Anonyymi

        Kyllähän se olis oikein,että joutuisivat pärjäämään ilman avustajaa. Voisivat miettiä käyttäytymistään:)


    • avustaja myös.

      Itse olen aikaisemmin kohdannut juuri tuollaista useinkin, ja mielialan vaihtelut ja itsehillinnänpuute ovat yleisiä henkilöillä, joilla on aivovaurioita, vaikkapa aivoverenvuodon seurauksena. Erässä paikassa sai jatkuvasti kiroilua osakseen, kävelykepillä huitomista ym, mutta tuo oli selkeästi sairaudentuomaa oiretta. Tuokin on jo suuri edistys henkilöltä, joka on ollut koomassa viikkotolkulla, ja on aloittanut toipumisen ja kuntoutumisen hyvin alhaalta. Eli, koska edistystä on jo tapahtunut, niin sitä tapahtuu varmaan edelleenkin, eli aina vaan sanoin, että jos lyöt, en auta, tai kiroilla ei saa kenellekään jne... Väkivaltaa en hyväksy keneltäkään, mutta jos se on selkeästi sairaudentuomaa, niin kuntoutumisen edetessä se voi vähentyä. Usein tuo käytös ikäänkuin "lipsahti", ja heti sen tapahduttua asiakas huomasi itsekin, ja oli kamalan pahoillaan. Ja sitten vaan alusta uudestaan. Hankalaa ja raskastakin pysyä tuossa työssä, mutta toisaalta, kun sen asian hyväksyy osittain oireena, on se helpompi kestääkin. Oma asennoituminen auttaa paljon, oli oikkuilun syy sitten mikä hyvänsä. Eli, murehtimaan niitä ei kannata jäädä missään tapauksessa.

      Mutta usein tuo käytös kertoo myöskin muusta pahasta olosta, turhautumisesta, ym. On niin helppoa vaan purkaa kiukkuaan siihen henkilöön, joka sattuu lähellä olemaan. Mutta voithan sanoa, että avustettavasi kuuluu kertoa sinulle, mitä haluaa ylleen, koska ne ovat hänen päätettävissä olevia asioitaan. Itse aina kysyn, mitä vaatteita tänään, kummat kengät, onko nyt mukana kaikki mitä tarvitset jne, sillä lailla rupattelun muodossa. Mutta minun nykyinen paikkani onkin sellainen, jossa ei avustajia huonosti kohdellakaan, ja voin kertoa, että töissä jaksaa olla huomattavasti paremmin. Aika vapaasti voin touhuta kotihommia silloin, kun ei välitöntä muuta avustustarvetta ole, mutta aikataulunkin aina tarkastan tyyliin; oletko ajatellut lähteä johonkin, vai olisiko tässä hyvä päivä tehdä siivouksia, leipoa ym.

      Tosiasia on, että noissa vaikeammissa paikoissa avustajat eivät tahdo viihtyä, ja työsuhteet ovat pätkittäisiä. Ja ennen pitkää avustettava itse kärsii tilanteesta kaikkein eniten. Hän jää ilman apua, kun kyllähän nämä hankalat paikat aika nopeasti aktiivisemmat työkkärinpaikkojen seurailijat äkkiä oppivat tuntemaan. Täytyyhän jotain ongelmia olla, jos kerran kuukaudessa avustajaa haetaan.

      Toisaalta avustajan työ on aika rankkaa juuri siksikin, että ollaan pitkiä aikoja vain kaksin, jolloin sekä avustajan, että avustettavan huonot päivät välittyy melkein väkisinkin toiselle. Itse olenkin suoraan aina sanonut tullessani, että on ollut vähän rankka päivä, ja huonotuulisuuteni ei johdu millään lailla sinusta tai tästä työstä. Ei sitten kummankaan tarvitse arpoa. Nimittäin ihan varmasti, kun on toisen kanssa samassa tilassa 9h/työvuoro viitenäpäivänä viikossa, näitäkin päiviä tulee.

      • aloittaja

        Tekstissä oli useita tutulta kuulostavia asioita! Oikein hätkähdin, miten samankaltaista on ollut. Hän kärsii todellakin eräästä aivojen toimintaan vaikuttavasta sairaudesta ja tila sit vähän vaihtelee päivittäin. Ollut myös koomassa ja lähellä kuolemaa. On ihme, miten on kuntoutunut tuohon nykytilaansa ja on suhteellisen virkeä. Hän ei kyllä ole väkivaltainen teoissaan, vaan enemmänkin puheissaan. Kiroilua esiintyy todella paljon, tosin se on vähentynyt vuoden aikana kuitenkin paljon. Yhden avustajan hän savusti ulos tahallisella ilkeydellä, koska ei pitänyt hänestä.
        Osaa hän olla siedettäväkin ja on myös hyviä päiviä. Muutenhan tätä ei jaksaisi, mutta oikuttelu, kiroilu ja tiuskiminen ovat silti osa jokaista arkipäivää. No kohta se loppuu tämäkin lysti.


      • veeravaari
        aloittaja kirjoitti:

        Tekstissä oli useita tutulta kuulostavia asioita! Oikein hätkähdin, miten samankaltaista on ollut. Hän kärsii todellakin eräästä aivojen toimintaan vaikuttavasta sairaudesta ja tila sit vähän vaihtelee päivittäin. Ollut myös koomassa ja lähellä kuolemaa. On ihme, miten on kuntoutunut tuohon nykytilaansa ja on suhteellisen virkeä. Hän ei kyllä ole väkivaltainen teoissaan, vaan enemmänkin puheissaan. Kiroilua esiintyy todella paljon, tosin se on vähentynyt vuoden aikana kuitenkin paljon. Yhden avustajan hän savusti ulos tahallisella ilkeydellä, koska ei pitänyt hänestä.
        Osaa hän olla siedettäväkin ja on myös hyviä päiviä. Muutenhan tätä ei jaksaisi, mutta oikuttelu, kiroilu ja tiuskiminen ovat silti osa jokaista arkipäivää. No kohta se loppuu tämäkin lysti.

        Lääkityskin vaikuttaa käyttäytymiseen, tietysti myös turhautuminen omaan olemiseen.


      • ....
        veeravaari kirjoitti:

        Lääkityskin vaikuttaa käyttäytymiseen, tietysti myös turhautuminen omaan olemiseen.

        Minustakin kuulostaa aivovamman jälkitilalta tai muusta sellaisesta.
        Minulla on aviomies onnettonmuudessa saanut aivovamman ja olen kyllä välillä todella väsynyt kuuntelemaan tiuskintaa, syyttelyä ja kaikkia luulojuttuja.. En tiedä kyllä miten jaksan seuraavat kymmenen vuotta, ehkä keskityn vaan tähän päivään..
        Voimia sinulle avustaja!


      • _turhautunut_avustaja
        .... kirjoitti:

        Minustakin kuulostaa aivovamman jälkitilalta tai muusta sellaisesta.
        Minulla on aviomies onnettonmuudessa saanut aivovamman ja olen kyllä välillä todella väsynyt kuuntelemaan tiuskintaa, syyttelyä ja kaikkia luulojuttuja.. En tiedä kyllä miten jaksan seuraavat kymmenen vuotta, ehkä keskityn vaan tähän päivään..
        Voimia sinulle avustaja!

        Otan osaa tilanteeseesi! Se vaatii varmaan erityisen paljon voimia, kun kyseessä oma mies ja yhdessä olo varmaan aika tiivistä. Itse sentään voin painaa oven kiinni työpäivän jälkeen ja keskittyä illalla muuhun! Onko miehelläsi aurinkoisia päiviä? Saatko häneltä koskaan kiitosta/kehuja? Itse jaksan hyvien päivien avulla, vaikka tunnustukset on todella harvassa. Hyvinä päivinä tämmöistä pompotusta ei esiinny vaan keskustelu on asiallista ja järkevää. Hänestä voi tällöin saada jopa aikuisen vaikutelman. Mutta seuraava päivä voikin sitten jo olla täysin päinvastainen, jolloin mieli muuttuu jatkuvasti ja kaikki on avustajan/muiden ihmisten syytä. Sanoisin, että älä syyllisty turhaan ja aseta itsellesi rajat siihen, mitä siedät. Jos rajat ylitetään, niin kerro miten se ei tuntunut mukavalta. Jaksamista!


      • Anonyymi
        veeravaari kirjoitti:

        Lääkityskin vaikuttaa käyttäytymiseen, tietysti myös turhautuminen omaan olemiseen.

        Niin monella on ties mitä mömmöjä ja päät sekaisin


      • Anonyymi
        _turhautunut_avustaja kirjoitti:

        Otan osaa tilanteeseesi! Se vaatii varmaan erityisen paljon voimia, kun kyseessä oma mies ja yhdessä olo varmaan aika tiivistä. Itse sentään voin painaa oven kiinni työpäivän jälkeen ja keskittyä illalla muuhun! Onko miehelläsi aurinkoisia päiviä? Saatko häneltä koskaan kiitosta/kehuja? Itse jaksan hyvien päivien avulla, vaikka tunnustukset on todella harvassa. Hyvinä päivinä tämmöistä pompotusta ei esiinny vaan keskustelu on asiallista ja järkevää. Hänestä voi tällöin saada jopa aikuisen vaikutelman. Mutta seuraava päivä voikin sitten jo olla täysin päinvastainen, jolloin mieli muuttuu jatkuvasti ja kaikki on avustajan/muiden ihmisten syytä. Sanoisin, että älä syyllisty turhaan ja aseta itsellesi rajat siihen, mitä siedät. Jos rajat ylitetään, niin kerro miten se ei tuntunut mukavalta. Jaksamista!

        Eroaisin..


      • Anonyymi

        Onko laillista olla 9tuntia päivä???


    • entinen avustaja

      Itse olen lähihoitaja ammatiltani ja menin sitten ottamaan vastaan henkilökohtaisen avustajan paikan. Kestin työtä 2 viikkoa ja sitten minun oli pakko luovuttaa ja sanoa itseni irti. Nyt tässä sitten työttömän elämää vietän toista viikkoa ja mietin vakavasti alanvaihtoa.

      Avustettavani halusi kyllä itse määrätä aivan kaiken, hyvä jos hengittää sai ilman lupaa. Valitusta, huutoa ja kiroamista tuli pienimmästäkin "virheliikkeestä", jos vaikka siirsin lasin tiskiin ilman lupaa. Ei sellaista voi jaksaa kukaan! Kuitenkin sitten 8 tuntia päivässä olisi pitänyt tämän henkilön kanssa viettää. Ilmapiiri oli niin vihamielinen ja painostava, että vieläkin iltaisin mietin sitä ja ahdistaa. Nyt odottelen minkälaisen karenssin saan rangaistuksena irtisanomisestani. Työkkärin neuvoja sanoi, että pitäisi olla jonkunlaista dokumenttia (esim. avustettavan näkemys asiasta), että työssäolo oli sitä mitä oli, jotta karenssi ei tulisi olemaan niin pitkä. Se vaan on täysin mahdotonta, koska avustettava suuttui minun irtisanoessani itseni ja sanoi vähät välittävänsä minun karenssista, koska olen vastuuntunnoton ja ilkeä jättäessäni hänet pulaan.

      En enää ikinä alkaisi henkilökohtaiseksi avustajaksi, se oli suuri virhe! Työntekijällä ei ole mitään oikeuksia, varsinkin jos avustettava on samalla työnantaja. Salassapitovelvollisuuden vuoksi ei voi kertoa esim. nyt työkkärissä kaikkea mitä tapahtui, pelkään saavaani syytteen muuten salassapitovelvollisuuden rikkomisesta. Huh, mikä painajainen.

      • _turhautunut_avustaja

        Sanoisin, että jos muuten pidät hoitoalasta, niin älä yhden ihmisen takia luovuta! Jos avustaminen ei ollut sinun juttusi, niin voi olla että jostain löytyy mukavempi ihminen (avustettava) tai toisenlainen mukava työpaikka. Itselläni on myös ollut avustettava, joka tasapainoinen ja hyväntuulinen. Sellaista ihmistä oli mukava auttaa ja työ antoi paljon. Kertaakaan ei tuntunut raskaalta mennä työhön ja kotia sain lähteä hyvillä mielin!

        Meillä huonot päivät ovat painajaismaisia ja koko loppupäivä menee toipuessa huonosta päivästä. Mutta onneksi on myös hyviä hetkiä välillä, ja ne ovat niitä joiden avulla jaksaa. Mutta pitkään en minäkään jaksaisi tätä tehdä. Kun yrität jossakin avustaa liikaa, se on väärin. Kun taas et tajua sitä tehdä, niin siitäkin voi valittaa. Se on totta, että tässä työssä ei ole mitään sellaisia oikeuksia tai säännöksiä mitä muissa yleensä. Avustettava saa kohdella avustajaa miten tykkää, eikä kukaan sitä valvo. Pahimmillaan se voi olla toisen teilaamista ja kiusaamista. Mutta minnekäs sitten voit siitä valittaa ja ketä kiinnostaa?


      • Anonyymi

        Vammaiset pomoina😄😄


      • Anonyymi

        Kyllä itse pystyin kertoa seksuaalisesta ahdistelusta. Ei tullut karenssia.


    • ankahe

      sano rohkeasti avustettavalle :"minusta tuntuu todella pahalta ....""Minulla on nyt sellainen tunne,että et luota minuun...jos tilanne ei parane ,älä jää kärvistelemään,töitä riittää hoitoalalla.Jos pompottele jatkuu ,sinä sairastut itse

      • Anonyymi

        Ai se johtuu "pompottelusta", voe hyvänen aeka en heti osanna arvatakkaan. Missä minun indeksointirhaston sijoitustilien asiapaperikirjat on ?, öö tuota olet loppupäivän vapaa, tule sitten heti aamulla varhain niin ryyppäillään teet fiktiokirjoitukseni päätteeksi. Aja varovasti.


    • Anonyymi

      Semmosia ne vammaiset ovat.

      • Anonyymi

        Ei välttämättä.


    • Anonyymi

      Olen vuosien varrella tehnyt jonkin verran henkilökohtaisen avustajan töitä. Enimmäkseen olen ollut sijaisena kun jonkun oma avustettava on ollut sairaana tai lomalla. Ja olen jonkun kerran yrittänyt aloittaa jonkun vakituisena avustajanakin, mutta ne kerrat ovat yleensä päättyneet nopeasti. Minua on alettu kohtelemaan huutamalla hirveällä äänellä, kun kyseisistä asioista olisi voinut aivan normaalilla äänensävyllä neuvoa. Joku on vaatinut siirtoapua niin heti paikalla, ettei omaa ergonomiaa ole ehtinyt ajatella. Eräs heittäytyi koeajalla niin ilkeäksi, että lopetin koeajalla. Hän mm. marisi vähän väliä, että mitä varten minä sinut valitsin, kun olisi ollut se ja se varmaan parempi... Monin muin tavoin hän teki avustamisestaan hyvin epämiellyttävää.

      Tiedän, että on olemassa mukaviakin avustettavia, mutta heillä usein jo on oma vakituinen avustaja tai avustajat.

      Nykyisin toistakin osa-aikatyötä tehden, teen henkilökohtaisen avustajan työtä keikkalaisena, eikä yleensä kukaan avustettava ole huutanut tai käyttäytynyt törkeästi. Firman kautta keikkaillessani, minulla on itselläni mahdollisuus valita, ketä menen avustamaan.

    • Anonyymi

      kun avustettavalla on fyysisten sairauksiensa lisäksi mielenterveys ja dementiaongelmia niin eihän se avustaminen silloin ruusuilla tanssimista ole.
      Myös niin että avustajan työssä eivät kaikki voi menestyäkään. Kyky ajatella avustettavan näkökulmasta asioita ei ole helppoa. Samaistumisen taito. Sitä joko on tai ei ole. Jotkut ovat siinä samastumisessa erinomaisia ja jotkut toiset eivät kykene samaistumaan asiakkaaseensa ollenkaan. Samaistuminen on eri asia kuin vain se suorittamiseen perustuva auttaminen ja jelppaaminen

      • Anonyymi

        Kokeilkaapa olla skitsofreenikon avustajana😄😄 nimimerkki kokemusta on.


    • Anonyymi

      Onko kyse väkisin määrätystä avustajasta vaiko vapaaehtoisesti alennuslipukkeiden suuntaan pyytelevi ?, noo kyllä kai sen ymmärtää jos ei samaan kauppaan aina halua mennäkkään .

      • Anonyymi

        Ei kun heikunkeikun ja nappaapa korvatulpat päälle, ja sitten kyytiin vaan, oletko aikaisemmin ollut freelancer hootajia lomittamassa ?. Ajellaan tuolla tunturissa niin ei kulttuurishokki jännitä nii paljo ja enemmän mustikoitakin D. Sidoin postilaatikon kannen siksiaikaa kiinni ettei kirjahylly-yritykset puuhaposteile silläaikaa kun olen itse ihan kotona jopa HEIPPAAA DDDD.


    • Anonyymi

      Näkövammaisten avustajana on veemäistä..

      • Anonyymi

        Ai miten niin? Olen minäkin avustanut erilaisia henkilöitä, sairaudesta tai olosuhteista huolimatta kunnioitus (mieluiten molemminpuolinen) on kaiken perusta. Etkä voi ikinä tietää milloin olet sellaisessa tilanteessa itse, että olet riippuvainen ulkopuolisesta avusta.


    • Anonyymi

      Antakaa niiden louskuttaa. En välitä.

    • Anonyymi

      Raskaita on nuo avustettavat. Hatunnosto alalla jaksaville!

    • Anonyymi

      No pitää oppia suodattamaan. Itse naureskelen,kun vammainen selittää jotain paskaa suu vaahdossa ja ilkeilee. Tuumin vaan Ahaa joo joo vai niin. Kyllä ne työpäivät aina loppuu aikanaan.

    • Anonyymi

      Yrittäkööt pommittaa. Minö sanon vastaan ja vaikka tulisi potkut niin toisia avustettavia on jonossa. Meidän pomo ei mulle firmasta anna potkuja vaikka avustettava antais.

    • Anonyymi

      Tässä oppii pistämään korvasta sisään ja toisesta ulos asioita. Minä olen kuitenkin kieltänyt avustettavaltani väkivallan. Ei ole lyönyt,mutta on sanallisesti uhkaillut. Olen tehnyt selväksi,että minua ei kertaakaan lyö tai muutenkaan koske. Sen jälkeen lopetan työn hänen kanssaan. Ja teen myös rikosilmoituksen hänestä. Vammainenkin on rikos vastuussa.

    • Anonyymi

      On todella hankala vammainen ääliö minun avustettava. Mutta mietin vaan palkkaa. Rahan takia teen tätä. Toisesta korvaan sisään toisesta ulos.

    • Anonyymi

      Hirveän katkeria ovat vammaiset.

    • Anonyymi

      onhan se avustajalle iso ongelma kun ja jos oma tapa elää on kaukana siitä miten avustettava haluaa elää elämäänsä. Liian iso kuilu arvostuksissa ja elämäntavoissa tekee avustajana olemisen kestämättömäksi. Sellaisessa tilanteessa ymmärryskatkot ovat jokahetkisiä. Esimerkkejä: Avustettava tykkää hk-sinisestä ja avustaja on täysi vegaani. Avustaja hk-sininen oksettaa. Avustettava haluaa kuunnella täydellä volyymillä vanhoja dallabe kappaleita mutta avustajaa dallabe soitanto inhottaa. Ei tarvitse olla montaa inhokkijuttua kun ollaan täysin linkussa ja molemminpuolinen keljuilu ja häiriköinti alkaa.

      • Anonyymi

        Avustettavan luona toteutetaan ja mahdollistetaan hänen arkeaan, kodissa kodin tavalla. Olet siellä työssä eikä sinun ruokavaliosi tai musiikkimakusi tai siisteyskäsityksesi vaikuta työhösi millään tavalla. Kaikki ei ole sinun kopioitasi. ystävät voi valita mutta asiakkaita ei välttämättä. Ja jos olet yhtään nähnyt elämää, tiedät että meillä kaikilla on omat juttumme ja erilaiset tapamme olla, kunnioitetaan niitä.


      • Anonyymi

        Onneksi vaihdoin alaa😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi vaihdoin alaa😆

        Ei tainnut olla sinun juttusi tämä työ. Teit palveluksen itsellesi ja asiakkaillesi vaihtamalla alaa. Hieno päätös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tainnut olla sinun juttusi tämä työ. Teit palveluksen itsellesi ja asiakkaillesi vaihtamalla alaa. Hieno päätös.

        Niin se on. Säilyy mielenterveys edes jotenkin.


    • Anonyymi

      Eihän niille kuulu henk kohtaiset asiat,mutta kun ovat päästään vajaita ,niin omaiset kuin avustettavat niin uteliaisuus ja höpötys kuuluu heidän elämään.

    • Anonyymi

      Siksi niistä avustajista on pulaa.

    • Anonyymi

      On ne rasittavia.

      • Anonyymi

        On. varoitan kaikkia,älkää lähtekö avustajaksi!!!!


    • Anonyymi

      Ei ole avustettavan syy, jos avustaja on valinnut väärät kengät. On luonnollista valittaa ja olla jopa vihainen, kun siihen on syy.

      Avustaja siten oppii, vaikkei opetus tulekaan aina kaikkein rakentavimmalla tavalla (ymmärrettävistä syistä). Jatkossa on vähemmän valituksia ja avustettava on asteittain tyytyväisempi. Ei Roomaa päivässä rakenneta.

      Jos tulee uusi avustaja, on hyvä konsultoida edellistä avustajaa, että mitä olisi hyvä tietää.

      • Anonyymi

        Ja sitten uusi avustaja taas lopettaa kun avustettavan mieli pyörii kuin helikopterin ropeli. En ota näitä,eikun otan . Huh huh.


    • Anonyymi

      Kyllä pitää lopettaa tommosen kans työ. Ei ole vaihtoehtoja.

    • Anonyymi

      Saan tupakkatauoista voimaa. Oikeasti!

      • Anonyymi

        Minäkin. En todellakaan jaksa kuunnella vammaisen höpötystä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe