Olisi taas hyvät neuvot tarpeen kuinka tilanteessa pitäisi toimia.
Ystäväni osti koiranpennun. Rotukoiran, joka on rekisteröity, sirutettu ja kauppakirjat kunnossa. Pentu oli eläinlääkärin tarkastama ja kasvattaja kertoi pennun olevan kunnossa. Koira on ollut tuttavallani nyt pari viikkoa, ikää pennulla on siis noin 10vkoa. Tuttavani on nyt huomannut, että pennulla ei ole fyysisesti kaikki kohdallaan. En ala nyt tässä tarkemmin kertomaan pennun oireista, mutta vaiva on rakenteellinen ja haittaa pennun sekä omistajien elämää merkittävästi. Vaivastaan huolimatta pentu on iloinen, virkeä ja syö hyvin.
Pentua ei vielä ole käytetty eläinlääkärillä lopulllisen diagnoosin varmistuksessa, mutta olen neuvonut jo omistajaa viemään pennun lääkärille, että saa virallisen todistuksen siitä, mikä pentua vaivaa.
Ongelma on siinä, että pennun kasvattaja sanoutuu nyt irti virhevastuusta pennun viasta. Omistaja on ehdottanut pennun palauttamista kasvattajalle, mutta kasvattaja ei huoli, sanoo vaan, että myyköön eteenpäin jos pentua ei halua pitää.
Olen nyt neuvonut tuttavaani käyttämään koiran ensin lääkärillä ja pyytämään kustannusarviota mahdollisesti vaivan parantavasta leikkauksesta ja vaatimaan vastaavan summan hinnan alennusta pennusta kasvattajalta. Vaihtoehtoisesti kaupan purkua, jos kasvattaja ei suostu hinnan alennukseen. Neuvoin myös ottamaan yhteyttä kennelliitoon (kasvattaja toimii kennelnimellä) sekä kuluttaja-asiamieheen.
Kysyisin nyt teiltä kasvattajilta ja muilta koiran omistajilta mikä on ollut teillä normaali käytäntö tällaisissa tilanteissa? Onko tuttavallani mahdollisuus saada pennun kasvattajalta hinnanalennusta operaatiota vastaava määrä tai purkaa pennun kauppa? Kuinka pitkälle vastaavissa tilanteissa on jouduttu menemään viranomaistietä? Kasvattaja ei ole tähän asti ollut kovinkaan yhteistyöhaluinen.. Kasvattajakin siis selkeästi ymmärtää, että pennussa on vika, koska ei halua sitä takaisin itselleen "riesaksi".
Ikävä tilanne pennun omistajille, jotka luulivat saaneensa terveen pennun. :(
pennussa vikaa
12
1438
Vastaukset
Vaikea on tuohon sanoa mitään, kun ei tiedä mikä tuo "vika" on...
- ettämmitä
Että pentu oli ell tarkastama, eikä huomannut mitään vikaa ?
Eikö ostaja huomannut ostohetkellä mitään vikaa ?
Onko vika mahdollisesti sellainen, että on voinut esim. tapaturmaisesti sattua pennulle uudessa kodissa ?
Vaikea ottaa kantaa, kun et kerro mistä viasta on kyse.- apuja...
pennulla on ilmeisesti elimellinen vika virtsarakossa, jota eläinlääkäri ei ole pentutarkastuksen yhteydessä huomannut. Pentu laskee alleen jatkuvasti. Kyseessä ei siis ole normaalia pienen pennun liruttelua, vaan virtsaa valuu vähän väliä pennun jalkoja pitkin ilman varsinaista "pissatoimitusta". Kyseessä ei ole virtsatietulehdus. Tuttavallani on ollut ennenkin pentuja joten tietää kyllä mikä on normaalia ja mikä ei.
apuja... kirjoitti:
pennulla on ilmeisesti elimellinen vika virtsarakossa, jota eläinlääkäri ei ole pentutarkastuksen yhteydessä huomannut. Pentu laskee alleen jatkuvasti. Kyseessä ei siis ole normaalia pienen pennun liruttelua, vaan virtsaa valuu vähän väliä pennun jalkoja pitkin ilman varsinaista "pissatoimitusta". Kyseessä ei ole virtsatietulehdus. Tuttavallani on ollut ennenkin pentuja joten tietää kyllä mikä on normaalia ja mikä ei.
ihan itse päätelleet että pennulla on viallinen rakko?
Mistä päättelette että ei olisi pissatulehdus?apuja... kirjoitti:
No mutta jos pentu kokoajan valuttaa pissaa, niin eikö tuo ostaja sitä huomannut aiemmin, jo pentua hakiessaan...kannattaa nyt käyttää pentu hyvällä osaavalla eläinlääkärillä, voihan pennulla kuitenkin olla joku tulehdus, ei sitä voi kukaan sanoa ilman kokeita...vaikka olis kuin tottunut koiraihminen...
- apuja...
Sikra kirjoitti:
No mutta jos pentu kokoajan valuttaa pissaa, niin eikö tuo ostaja sitä huomannut aiemmin, jo pentua hakiessaan...kannattaa nyt käyttää pentu hyvällä osaavalla eläinlääkärillä, voihan pennulla kuitenkin olla joku tulehdus, ei sitä voi kukaan sanoa ilman kokeita...vaikka olis kuin tottunut koiraihminen...
laitoin, juuri vastauksen tähän mutta jostain syystä ei ilmeisesti näy...
kysymykseni ei siis koskenut pennun diagnoosia, antaa lääkärin hoitaa se puoli. Tulehdus on kuitenkin jo poissuljettu, mutta tarkempia tutkimuksia ei vielä tehty..
Kysymys koski mitkä ovat toimintakeinot siinä vaiheessa jos ja kun elimellinen, krooninen vika löytyy? apuja... kirjoitti:
kysymykseni ei siis koskenut pennun diagnoosia, antaa lääkärin hoitaa se puoli. Tulehdus on kuitenkin jo poissuljettu, mutta tarkempia tutkimuksia ei vielä tehty..
Kysymys koski mitkä ovat toimintakeinot siinä vaiheessa jos ja kun elimellinen, krooninen vika löytyy?voi ottaa kantaa ennenkuin selviää mikä vika koiralla on, onko kyseessä synnynnäinen vika, onko pentu telottu tai jospa onkin kuitenkin tulehdus.
Jos ette ole käyttäneet lääkärissä niin miten voit päätellä ettei ole tulehdus?
Ei sitä näe ilman pissanäytteen tutkimista.
Ei virtsatietulehdus oireile läheskään aina mitenkään selvänä.apuja... kirjoitti:
Kysymys koski mitkä ovat toimintakeinot siinä vaiheessa jos ja kun elimellinen, krooninen vika löytyy?mutta kun se diaknoosi on erittäin tärkeä tietää, ennenkuin voi edes ehdottaa mitään toiminta"keinoja"....Kai tuo koiran ostaja on allekirjoittanut kennelliiton kauppakirjan, ja lukenut sen tarkkaan, sieltä kyllä löytyy tietoa aikapaljon myös...
Se eläinlääkärin todistus nyt ensin on tärkein.- jos kerran sun
apuja... kirjoitti:
Kysymys koski mitkä ovat toimintakeinot siinä vaiheessa jos ja kun elimellinen, krooninen vika löytyy?"kaverisi" on kokenut koira ihminen,niin miksei itse tiedustele asiaa lääkäriltä.miksei koira ole jo lekurissa??miksi täällä taivastelette asiaa??jos koira esim kärsiikin asiatsa,eikö kannattaiosi tehdä jotain? ja kennelliiton numerosta saa soittamalla ihan kennelliiton oikeuskäsittelijän mielipiteen asiasta. eihän tollasia aina huomaa pentua hakiessa..minäkin kokenut koira ihminen en huomannut et ostamassani sakupennussa oli ruokatorven laajentuma..ei mahdollisuutta parantaa..oli pakko lopettaa.myyjä kamppaili vastaan syyttäen minua millon vääristä ruokinta ajoista millon mistäkin,mutta kennelliiton soitto ko.henkilölle lopetti ulinat lyhyeen. soittakaa..jotain oikeuksia teillä on.outoa vaan et kyselet pennun omistajan puolesta.eikö hänt itteeä kiinnosta vai??
- apuja...
jos kerran sun kirjoitti:
"kaverisi" on kokenut koira ihminen,niin miksei itse tiedustele asiaa lääkäriltä.miksei koira ole jo lekurissa??miksi täällä taivastelette asiaa??jos koira esim kärsiikin asiatsa,eikö kannattaiosi tehdä jotain? ja kennelliiton numerosta saa soittamalla ihan kennelliiton oikeuskäsittelijän mielipiteen asiasta. eihän tollasia aina huomaa pentua hakiessa..minäkin kokenut koira ihminen en huomannut et ostamassani sakupennussa oli ruokatorven laajentuma..ei mahdollisuutta parantaa..oli pakko lopettaa.myyjä kamppaili vastaan syyttäen minua millon vääristä ruokinta ajoista millon mistäkin,mutta kennelliiton soitto ko.henkilölle lopetti ulinat lyhyeen. soittakaa..jotain oikeuksia teillä on.outoa vaan et kyselet pennun omistajan puolesta.eikö hänt itteeä kiinnosta vai??
Lienee en ole tilivelvollinen kenellekään siitä, miksi täältä neuvoja kysyn? Kysyessäni pennun lääkäriaika oli jo varattu, joten pelkän taivastelun asteelle tässä ei ole jääty! Tarkoituksena ystävälläni on tehdä kaikki mahdollinen pennun hyvinvoinnin vuoksi, mutta kysymykseni koskikin kasvattajan vastuuta!
Mitä outoa on siinä, että kysyn pennun omistajan puolesta?! Hän itse kääntyi minun puoleeni kysyessään neuvoja minulta, neuvot annoin ja nyt vain varmistelin täältä olivatko antamani neuvot oikeita.
Tiedoksi myös niille, jotka kyseenalaistivat sen, kun kerroin, että koiralla ei ole virtsatietulehdusta: missä vaiheessa sanoin, että koiraa ei olisi lääkäri sen asian suhteen tutkinut? En väittänyt, että diagnoosi virtsatietulehduksesta on itse päätelty. Virtsatietulehduksen voi eläinlääkäri diagnosoida myös pelkän näytteen perusteella ilman, että pentua viedään paikan päälle. Tässä siis syy miksi tarkempia tutkimuksia ei vielä tehty kuin tulehduksen poissulkemiseksi.
Viimeinen kerta kun täältä kysyn yhtään mitään. Asialliseen kysymykseen saa vastauksena haukkuja ja syyttelyjä siitä, että koirista ei tiedetä mitään, asialle ei tehdä mitään, lääkärillä ei käytetä yms yms. Mikä ihmeen lastentarha tästä palstasta on tullut? Vierailuni tällä palstalla loppuvat tähän..
pentu olisi syytä viedä nopeasti eläinlääkäriin.
Meille on kerran syntynyt samankaltainen pentu. Itse huomasin siinä sen ollessa noin 3 viikon ikäinen, että kaikki ei mahdollisesti ole kunnossa.
Eläinlääkäri ei niin pientä voinut kunnolla tutkia ja diagnoosi oli virtsatulehdus. Pentu oli varattu ja omistajat eivät pyynnöistäni huolimatta halunneet vaihtaa pentua toiseen saman pentueen pentuun.
Aikanaan koira tutkittiin ja huomattiin että sen virtsaputki menee emättimeen. Koiralle tehtiin korjausleikkaus joka onnistui hyvin.
Tuohon kysymykseesi korvausvelvollisuudesta en ota kantaa koska se on kasvattajan ja pennun omistajan välinen juttu.
Itse silloin pähkäilin aivan sokkona asian kanssa ja etsin ja yritin kaivella tietoja vaikka mistä.- attajat sanoneet
että he korvaavat, jos jotakin ilmenee, suurin osa oleellisesta on vielä paperillakin ja signeeraus alla,jotta!
Jos kasvattaja olisi huomannut, OLETUS, että olis varmaan itse hoidattanut, koska saa halvemmalla. Sitten myy normihintaan pennun, Jos siitä saa rabattia, sitten lähetään taakkeppäin jatkamaan harjotuksii.
P.S.VIE M JA N TMS. MÄ EN SAANU NUKUTUKS,RAAVIN PÄÄSTÄ NIIT PAISEPATTEJA, NAM.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782