Pääsin opiskelemaan unelma alaani yliopistoon. Nyt on vain menneisyys tullut estämään. Pitäisi muuttaa vanhasta kodistani pois uudelle opiskelupaikalle. Nyt äitini ei haluaisi päästää minua pois opiskelemaan, vaan haluaa siirtää opiskelua eteenpäin.
Isäni oli alkoholisti; on kokoajan pelossa, että hän ratkeaa uudelleen ja hän pettää äitiäni välillä. Äidillä ja isälläni on ollut tietty suhde; tapahtuupa mitä tahansa isä saa tulla aina takaisin, teki hän mitä tahansa. Äidin yksi syy sille, miksen saisi lähteä, on se, että hänen elämänsä tulisi kauheaksi, koska joutuu yksin elämään ja "elämästä tulee kauheaa". Koimme äidin kanssa yksin isän alkoholismin kauhut ja surut.
Haluaisin lähteä menemään, rakentamaan omaa tulevaisuutta, mutta en tiedä uskallanko, koska äitini yrittää painostaa minua jäämään ja kehottaa minua hakemaan oman paikkakunnan opiskelupaikkoihin, vaikka tiedän mikä minua kiinnostaa.
Olen siis tunteiden vallassa, en uskaltaisi jättää äitiäni yksin, mutta toisaalta toivon, että voisin jättää kaiken taakse ja rakentaa uudestaan kaikki, ilman lapsuuden kokemuksiani isän alkoholismista. Toisaalta en haluaisi jättää äitiäni yksin tänne kärsimään.
Mitä teen? Peruutanko paikkani ja jään istumaan kotiini seuraavaksi lukuvuodeksi ja haen jonnekin muualle opiskelemaan. Tosin on lähempi yliopisto, jolloin voisin asua kotona, mutten tiedä onko sinne yhtä helppo päästä kuin nykyiseen yliopistoon.
Nuoriaikuinen "vanhojen" avun tarpeessa
18
643
Vastaukset
- Rocellii
menet !
selkeä irtiotto, on mielestäni kaikille osapuolille tervehdyttävä ja voimaannuttava asia
äitisi löytää kyllä omat siipensä...olet jo oman osuutesi tehnyt, eikä Sinulta ole edes kysytty, olisitko HALUNNUT
ei kannata ellä alkoholistin ehdoilla....
koska apua saa jos haluaa - LEENAMARIA-KAISA
Olen samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa.
Sinun pitää ajatella omaa tulevaisuutta.
Lähde opiskelemaan ja nauti elämästä ja opiskelusta. Sinullekin tekee varmasti hyvää päästä pois välillä ja katsella elämää toisestakin perspektistä.
Kyllä äitisi pärjää varmasti.
Voihan sitä soitella ja sähköpostia lähetellä,ethän sinä ole häntä jättämästä. ja elät omaa elämääsi. Äitisi elää omaansa. Äitisi tekee omat valintansa ja sinunkin on aika tehdä omasi.
Tiedän kyllä äitinä miten se sydäntä raastaa kun lapset muuttavat opiskelemään hyvinkin kauas. Silti sitä tuntee ylpeyttä kun tajuaa että lapset selviää, pärjää.
Miksi sinun elämä siitä muuttuu jos nyt jäät? Ei se ole ratkaisu. TOTTAKAI LÄHDET! Eteenpäin elämässä.
Äidinkin on jo aika kasvaa aikuiseksi!- Itsenäinen äiti
Kuule hyvä nuori, sinun on aika itsenäistyä. täysi-ikäisenä aloita oma elämäsi ja opiskele, opiskele tulevaisuutta varten. Jos jäät äitisi kanssa nyhjäämään vanhoissa ympyröissä, tulet lopulta katkeraksi aikuiseksi. Sinun on itse otettava elämästäsi vastuu ja siihen kuuluu opiskelu, työ, oma asunto. Äitiäsi sinun ei tarvitse hylätä, voit käydä kotonasi lomillasi ja todella puhelin ja sähköposti toimii... Onnea vaan tulevaisuuteesi!
- muidenkin isät
ovat oleet alkoholisteja, muttei siihen saa omaa elämäänsä uhrata.
Omituista, ettei äitisi anna sinulle vapautta, lieneekö noin?
Menneisyys on ollutta ja mennyttä, nyt eletään tätä päivää, ja tulevaa. - hipotihopoti.
Asiassa ei ole mitään miettimistä, menet opiskelemaan. Kolme hyvää syytä:
- Saat aikanaan tutkinnon, mitä haluat. Voit jopa luoda työurasi sen avulla.
- Korkea aika nostaa kytkintä himasta. Monet lähtevät paljon nuorempina, Lapissa taitaa vieläkin olla peruskouluja, joissa on asuntolat pitkämatkalaisille. Siis 7 vuotiaasta joutuu asumaan asuntolassa.
- Vanhemmat ovat itse vastuussa tekemisistään, ja periaatteessa ehkä sinusta. Itse olet vastuussa itsestäsi, et vanhemmistasi, he ovat aikuisia.
voit toki lieventää "omantunnon tuskiasi" tutustumalla muutamiin saitteihin, näillä ohjeita juopoille ja omaisille:
http://www.makupalat.fi/Categories.aspx?classID=714ff1e0-f02a-4b20-9b4a-0c5a5558c41e - HTZA
ajattele kunka monta vuotta joudut muistelemaan äitiä, joka kärsi kaameasti kun jäi jyrän alle ja kuoli onnettomana, kiitos sinun.
Unohda opiskelu, hanki joku harrastus mitä voit tehdä kotona.- vastausta
ei todellakaan voi antaa kukaan muu kuin sinä!
Pitäisikö nuoren todellakin pilata elämänsä jäämällä paimentamaan alkoholistia ja alkoholistin alistamaa äitiä. Haloooooooooo! - HTZA
vastausta kirjoitti:
ei todellakaan voi antaa kukaan muu kuin sinä!
Pitäisikö nuoren todellakin pilata elämänsä jäämällä paimentamaan alkoholistia ja alkoholistin alistamaa äitiä. Haloooooooooo!kaikille rakas.
Kaikki muu on turhaa.
Varsinkin ihminen jonka täytyy moista kysyä. - äiti on
HTZA kirjoitti:
kaikille rakas.
Kaikki muu on turhaa.
Varsinkin ihminen jonka täytyy moista kysyä.rakas niin ei sen takia tarvitse nuoren elämäänsä pilata jäämällä paimentamaan vanhempiaan.
Taidat ollakin täysi peräkammarinpoika oikein. - olet oikeassa
käänteispsykologia on omiaan nyt. Olet fiksu.
olet oikeassa kirjoitti:
käänteispsykologia on omiaan nyt. Olet fiksu.
mutta kaikki eivät sitä välttämättä ymmärrä.
- se on
mies-vm56 kirjoitti:
mutta kaikki eivät sitä välttämättä ymmärrä.
kaikessa, että kaikki eivät ymmärrä.
se on kirjoitti:
kaikessa, että kaikki eivät ymmärrä.
tilanteissa vaan voidaan tarpeettomasti loukata toista liian "fiksuilla" lausahduksilla.
vaihtoehtoakaan, sinulla on vasta elämä edessä.
Vanhat tulkoot toimeen kuin tulevat..- ilman muuta
Jos äitisi on pilannut elämänsä jo paapomalla alkoholistia ei sinun kuulu enää pilata omaa elämääsi jäämällä siihen.
Sinulla on oma elämä,joka sinun tulee rakentaa ja siihen kuuluu ammatin hankkiminen,jotta pystyt elättämään itsesi ja tulevan perheesi.
Ei lapsia ole tarkoitettu meidän "vanhusten" paimentajiksi.
Minäkin melkein ajoin omani itsenäistymään ja omaa elämäänsä elämään noin kuvaannollisesti tietenkin. epäröi enään hetkeäkään lähteä ja luopua mahdollisuudesta rakentaa omaa unelmaasi. Äitisi on pakko hyväksyä se tosiasia, että sinullakin on oikeus omaan elämään, etkä ole vain häntä varten.
Ja sinun on pakko hyväksyä se tosiasia, että äitisi on pärjättävä ilman sinua.
Sen sijaan voisit puhua järkeä äidillesikin ja rohkaista häntä tekemään lopun sille, että kauhea isä saa aina tulla takaisin. Äitisikin voisi aloittaa kokonaan uuden elämän ja elää ilman pelkoa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?901757- 851242
- 1101123
- 71954
- 102884
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 47741
- 36732
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47681- 33663