talvikon kynnet???

vain ihminen

Mun hamsu on noin. 1 vuoden vanha. Sillä on aika terävät ja pitkät kynnet, kysyisin mitä te ootte tehny teidän hamsujen kynsille. Kun kaneille ja muille eläimmille on kynsien leikkaus ohjeita, mut en oo löytäny sellasii hamstereille. Enkä uskalla leikata niitä itekkään, kun mun hamsu on niin vikkelä ,ettei se pysyis paikoillaan, enkä tiiä et onks niis jotain verisuonii tai jotain. Toivoisin et joku vastais.

22

7954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerran talvikon omistaja

      En voi sanoa olevani asiantuntija koska mulla ollut vain yksi talvikko viime vuonna, mutta kyllä kynsiä pitää leikata.

      Itse leikkasin ne ihan vaan tavallisilla fiskarsin kynsisaksilla, ne kynnet kun niin ohuet niin eivät tarvi mitään erikois saksia. Otat talvikkoa vaan niskasta kiinni ja nostat sitä vähän ilmaan, ja napsit kynnet lyhyiksi. Nostotapoja on monia, itse nostin niskasta kun hamsu oli kans vikkelä.

      Muistaakseni kynsissä ei mee verisuonia, itse leikkasin aikoinaan aina jonkin verran pois pari kertaa kuukaudessa. VÄhänkin on parempi kun ei mitään.

      Jotenkin kun sormesi saat sen talvikon ympärille ja puristat, niin ei se sit karkaa eikä se siihen kuole koska sen turkki aika paksu ja ite nahka aika kaukana turkista. Sit vaan naps naps kynnet kaikista jaloista. =) On hamsunkin parempi sit liikkua =)

      • hamsteri

        kämmenelle jossa leikkat mainitsemillasi fiekarsin kynsisaksilla kynnet, en roikottelisi niskasta eläintä, koska se on turhaa, kesyn kynnet saa kädellä leikattua aivan hyvin ja tarkasti, leikkaamatta liika, kyllä niistäkin verta tulee ja pieni eläin kuolee helposti verenvuotoon, jos se on suurta, mitä nyt tosin ei useinkaan kynnestä ole, ellei leikkaa aivan hirveän liikaa ja se on mahdollista, jos roikottelet.


      • Hamsubams
        hamsteri kirjoitti:

        kämmenelle jossa leikkat mainitsemillasi fiekarsin kynsisaksilla kynnet, en roikottelisi niskasta eläintä, koska se on turhaa, kesyn kynnet saa kädellä leikattua aivan hyvin ja tarkasti, leikkaamatta liika, kyllä niistäkin verta tulee ja pieni eläin kuolee helposti verenvuotoon, jos se on suurta, mitä nyt tosin ei useinkaan kynnestä ole, ellei leikkaa aivan hirveän liikaa ja se on mahdollista, jos roikottelet.

        Meillä avokki otti hamsterin niskasta varovasti kiinni ja käänsi sen selälleen niin, ettei roikotellut alaspäin (hamsterimme oli melko villi, ei ikinä kesyyntynyt täysin vaikka yritimme kuinka). Sitten minä leikkasin tavallisilla, pienillä kynsisaksilla hamsterin kynnet lyhyemmiksi.

        Kynsissä menee verisuonia, mutta koska niitä on melko vaikea hamsterin kynsistä nähdä kun ovat niin ohuet, niin jätin aina sellaisen millin/puolentoista verran jäljelle.

        Jos ei onnistu kotona, niin vie eläinlääkärille leikattavaksi. Ell voi myös näyttää ja opettaa sinulle kuinka leikkaat ne helpoiten itse.

        Jotkut leikkaavat niinkin, että kun hamsu on rauhallisesti paikoillaan ja antaa käsitellä itseään nätisti, niin siinä samalla napsaisee pari kynttä pois ja sitten taas seuraavat kynnet kun hamsu on sillä päällä...


      • =))

        Käänsin hamsua vähän selälleen ja nojas sit kämmentä tai lähinnä sormia vasten kun otin niskasta kiinni. Se jäi mainitsematta, en nyt sentäs ihan suoraan niskasta roikottanu kun hamsuhan temppuilis siinä vaiheessa.. =) Mutta tukevalla niska otteella saa villikin hamsun siihen kädelle, sit kallistaa ja napsii ainakin vähän pois. Mielummin vähän ja usein kun paljon ja harvoin. Kun näköjään sitten sitä vertakin voi tulla. =)


      • Hasu
        =)) kirjoitti:

        Käänsin hamsua vähän selälleen ja nojas sit kämmentä tai lähinnä sormia vasten kun otin niskasta kiinni. Se jäi mainitsematta, en nyt sentäs ihan suoraan niskasta roikottanu kun hamsuhan temppuilis siinä vaiheessa.. =) Mutta tukevalla niska otteella saa villikin hamsun siihen kädelle, sit kallistaa ja napsii ainakin vähän pois. Mielummin vähän ja usein kun paljon ja harvoin. Kun näköjään sitten sitä vertakin voi tulla. =)

        Me ostettiin meidän tulevalle hamsterille tällaiset kynsisakset, jotka on tarkoitettu hamsterille. Sieltä löytyy kaikkea muutaki tarvikkeita.

        http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=529


      • kuolasuu
        Hasu kirjoitti:

        Me ostettiin meidän tulevalle hamsterille tällaiset kynsisakset, jotka on tarkoitettu hamsterille. Sieltä löytyy kaikkea muutaki tarvikkeita.

        http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=529

        ja katsokaa ihmiset www.hamsteriyhdistys.net se on ehkä ainoa luotettava paikka mistä löytyy tietoa hamstereista, ja mm. kynsien leikkuusta! :)


      • todella
        Hasu kirjoitti:

        Me ostettiin meidän tulevalle hamsterille tällaiset kynsisakset, jotka on tarkoitettu hamsterille. Sieltä löytyy kaikkea muutaki tarvikkeita.

        http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=529

        paskat ihan suoraan sanoen, noilla ei voi eikä saa kääpiöhamstereiden kynsiä leikata!!!!


      • ovat

      • jantta68
        ovat kirjoitti:

        kissoille hyvät ei hamstereille.

        Tytöllä talvikko, jonka kynsien leikkusta huolehdin minä:) Otan hamsun käteen niin että ikään kuin istuu kämmenellä ja etutassut tuleeetusormeni ja keskisormeni välistä (ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan). Pidän napakasti kiinni ja napsuttelen leikata kynnet ihan tavallisilla fiskarssin kynsisaksilla. Ei se talvikko Hilma aina moisesta tykkää:) Napsuttelee hampaitaa ja kun sekään ei auta...sylkee kaikki jemmaamansa ruoat poskipusseistaan pitkin syliäni.


      • leikannut hamsterin kynsiä
        jantta68 kirjoitti:

        Tytöllä talvikko, jonka kynsien leikkusta huolehdin minä:) Otan hamsun käteen niin että ikään kuin istuu kämmenellä ja etutassut tuleeetusormeni ja keskisormeni välistä (ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan). Pidän napakasti kiinni ja napsuttelen leikata kynnet ihan tavallisilla fiskarssin kynsisaksilla. Ei se talvikko Hilma aina moisesta tykkää:) Napsuttelee hampaitaa ja kun sekään ei auta...sylkee kaikki jemmaamansa ruoat poskipusseistaan pitkin syliäni.

        eikö jo pelkkä lattialla säännöllisesti juosuttaminen pidä kynnet sen verran lyhyinä ettei mitään saksimisia tarvita?
        Meillä hamsteri on ollut vasta vajaat 2 kk, aluksi en uskaltanut päästää sitä lattialle juoksemaan, mutta nyt kun se on ollut vapaana niin tuntuu että kynnetkin ovat lyhentyneet,


      • jantta68
        leikannut hamsterin kynsiä kirjoitti:

        eikö jo pelkkä lattialla säännöllisesti juosuttaminen pidä kynnet sen verran lyhyinä ettei mitään saksimisia tarvita?
        Meillä hamsteri on ollut vasta vajaat 2 kk, aluksi en uskaltanut päästää sitä lattialle juoksemaan, mutta nyt kun se on ollut vapaana niin tuntuu että kynnetkin ovat lyhentyneet,

        ...MEillä ei hamsuja voi päästää lattialle juoksemaan, kun on kaksi koiraa ja viisi lasta:) Joten kysiä huolletaan. Myöskään juoksupyörät eivät pidä kynsiä talvikoilla lyhyinä...syrkeillä kylläkin.


      • Anonyymi

        HUOM! HAMSTERIN KYNSISSÄ ON VERISUONIA!!!


    • regreto

      Hamsterin kynnet voi leikata aivan tavallisilla kynsisaksilla itse tai sitten viedä eläinlääkärille leikattavaksi, joka veloittaa siitä n.5e. Jos on itsestään ja omista liikkeistään epävarma niin kannattaa mieluummin viedä kokeneemmalle elikkä eläinlääkärille.

      • vain ihminen

        Kiitos kaikkille jotka viitsi vastata


      • Aliiz
        vain ihminen kirjoitti:

        Kiitos kaikkille jotka viitsi vastata

        Mä oon kauheesti miettinyt hamsterin kynsien leikkauksesta. Mulla on yks talvikko eikä se oo yhtään vaivautunut se kynsistä, vaikka niitä ei oo leikattu. mut pitäskö kuitenkin yrittää? Meillä ei oo lähellä eläinlääkäriä. Kyllä ne kynnet minustakin lyhenee ja kuluu kun hamsu touhuaa.


      • Se joka ei tiedä?
        vain ihminen kirjoitti:

        Kiitos kaikkille jotka viitsi vastata

        Minulla on itsellä talvikko ja pitäisi leikata kynnnet mutta en uskalla niin vienkö eläinlääkärille sen?


      • Anonyymi
        Se joka ei tiedä? kirjoitti:

        Minulla on itsellä talvikko ja pitäisi leikata kynnnet mutta en uskalla niin vienkö eläinlääkärille sen?

        Kannattaa viedä =) tai sitten pyydät esim vanhempiani/huoltajaa yrittämään varovasti


    • hanifani

      Tästä osoitteesta löydät kaaaiken hamsuista ; www.suomenhamsteriyhdistys ry.

    • se joka ei tiedä?

      Mul on talvikko ja en oikeen tiiä et kuinka ne kynet sit leikataan ku se vähä niiku puree ja sit se on nii vikkelä :/

    • rhgethrt

      Kääpiöhamstereiden kynsiä tulisi aina leikata, koska ne kasvavat niin nopeaa, etteivät ehdi kulua. Kerran kuussa on yleensä sopiva leikkausväli, koska liian pitkät kynnet vääntävät "sormet" väärään asentoon, mikä aiheuttaa talvikolle kipua.

      Tavalliset kynsisakset ovat parhaimmat, parasta tapaa täytyykin sitten vain kokeilla. Joillain toimii tiukka niskaote siten, että talvikko makaa selällään kämmenellä. Toisilla toimii ihan vain selällään pito kämmenellä ilman niskaotetta. Toiset leikkaa milloin sattuu, kun näkevät hamsun olevan rauhallisesti paikallaan.

      Vilkkaalla hamsulla voi kokea esim. tummaa lautasta (vaaleat kynnet näkyvät tässä parhaiten), johon laittaa jotakin ruokaa, jota hamsu voi syödä ilman käsiä (esim. sose). Sitten vain napsitaan hiljalleen kynsiä.

      Kaikkia ei myöskään tarvitse leikata kerralla, eli sen verran aina kun talvikko jaksaa kökkiä paikoillaan.

      Ja kynsissä tosiaan menee verisuonia, eli liikaa ei saa leikata, koska se tuottaa kovaa kipua.

    • Anonyymi

      Hei! Kääpiöhamstereiden kynnet kasvavat aina pitkiksi jotka täytyy leikata. Jos ei uskalla tai osaa leikata kynsiä voi eläinkaupasta kysyä kynsienleikkuuta voit kysyä esim: faunattaresta tai rahulasta, mutta jos kotipaikkakunnallasi ei ole paljoa eläin kauppoja voi kasvattajilta kysyä myös. Itselläni on kolme villiä roborovski kääpiöhamsteria joiden kynnet kasvaa jatkuvasti pitkiksi. Heidän käsittely on jotenkin vaikeaa, mutta olen huomannut, että lempeällä kehumisella hamsteri pysyy kädellä paremmin, vaikka oudolta kuulostaakin😂. Siskoni auttaa minua kynsien leikkuussa niin siten opin käsittelemään hamsteria hyvin.

    • Anonyymi

      Itellä on myös talvikko just aloin sen kynsii kattelee ( ei oo ollu meil pitkää) näutti aik pitkilt nii päätin et vähintää joka toinen päivä yritän pari kynttä napsasta. Sain jo 1 kynnen lyhkäseks mut sen enempää ei susotunu, itel on jotku random pient kynsisakset

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe