Isän nimi pojalle

Annenah

Hei, minkälaisia ajatuksia teissä herättää, jos perheessä on pojalla sama etunimi, kuin isällään?..Juniori

:)

************* "" **************

17

2564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin angloamerikkalaista, ja hyvin typerää Suomen oloissa. Todistaa lähinnä isän ylpeyttä omiin kykyihinsä ja saavutuksiinsa, haluten seuraavan sukupolven samannimisen jatkavan vanhalla maineella.

      Kiinnitäpä huomiota siihen, kuinka harva tyttölapsi edes Amerikassa saa äitinsä etunimen. Tässä on selvä ikiaikainen typerä äijäriitti meneillään, miehen jonkinlainen epätoivoinen ja symbolinen ikuisen elämän metsästys.

      • äidinkin

        idea palvoa miestään vaikkapa ??


      • Anneenah

        Niin, mies ei ole ehdotellut mitään nimiä tulevalle lapsellemme..Mulla itsellä pyörii kymmeniä nimiä päässäni, joita pyörittelen etuperin ja takaperin. Isän etunimi omastakin mielestäni olisi hankala, mutta tässä nimiä veivaillessa sitäkin lähdin kyselemään..

        :)

        *********************** "" ****************


      • Anonyymi

        Itseasiassa sitä tapahtuu myös. Mm. Madonna Ciccone sai nimensä äidiltään joka oli myös Madonna. Midän suvussa nimi Maria menee kanssa niin (mummi oli Maria, hänen äitinsä Maria, tytär Maire ja yksi lapsenlapsi on Maria ja toinen Marika)


      • Anonyymi

        Ethän sä voi tietää mitä tämän taustalla on.


    • tangerina

      Itse en laittaisi isän nimeä kutsumanimeksi, poika voisi muuten kokea että hänen pitäisi olla jotenkin isänsä kopio. Entä yhdysnimi tai patronyymi tai isän nimi toiseksi nimeksi? Esim. Antin pojalle Juho-Antti tai Juho Antinpoika tai Juho Antti olisi jo jotenkin persoonallisempi nimi kuin pelkkä Antti.

      Tulee myös mieleen käytännön sekaannukset, jos samassa huushollissa on kaksi tismalleen samannimistä, lempinimi ainakin tarvittaisiin jotta arki sujuisi. Siis joku muu kuin Juniori.

      Mm. espanjankielisissä maissa tämä tietysti on yleinen käytäntö, ja varmaan Suomessakin ennen vanhaan, mutta jotenkin isä ja poika olisi hyvä nimenkin tasolla erottaa toisistaan.

      • Anneenah

        Niin, siis itsekin olen harkinnut ominpäin, että jos saamme pojan, lapselle olisi kivaa antaa isän nimi joksikin etunimistä..Miltä kuulostaisi nimi Miro Petrinpoika tai sitten Mika Petri?
        Niin, nimiehdotuksiakin saa pistää tulemaan..Petri-nimen kanssa yhteen sopivia ehdotuksia ottaisin innokkaana vastaan..

        :)

        ******************** "" **********


      • ...............
        Anneenah kirjoitti:

        Niin, siis itsekin olen harkinnut ominpäin, että jos saamme pojan, lapselle olisi kivaa antaa isän nimi joksikin etunimistä..Miltä kuulostaisi nimi Miro Petrinpoika tai sitten Mika Petri?
        Niin, nimiehdotuksiakin saa pistää tulemaan..Petri-nimen kanssa yhteen sopivia ehdotuksia ottaisin innokkaana vastaan..

        :)

        ******************** "" **********

        Miro Petri kuulostaa ihan jämäkältä! Miksei Mika Petrikin. Miro Petrinpoikakin voisi olla ihan onnistunut valinta.


    • tikka tuulis

      Isän ja pojan sama etunimi hankaloittaisi asiakirjoissa ja muissa yhteyksissä arkipäivän sujuvuutta.
      Joka tapauksessa joutuisi aina selvittämään kummasta on kyse: seniorista vai juniorista. Sekaannuksien välttämiseksi meillä on onneksi runsas nimivalikoima, enkä tajua, miksi puhuttelunimien pitäisi olla samat perheenjäsenillä.

      Jos välttämättä haluaa isän nimen jatkuvan, niin -poikapäätteellä sen voi jatkaa tyyliin esim. Markunpoika.
      Toisena nimenä vallan käyttökelpoinen.

      • 1säpappa

        Musta nuo pojatkin on varsin typeriä nimiä. Itse olisin sillä kaavalla Jormanpoika, ja olisin vaihtanut toisen mineni jo aikoja sitten pois.


    • Mauriina

      Mieheni muutti etunimensä, koska se oli sama nimi kuin hänen isällään. Isä käytti ensin toista etunimeään kutsumanimenään, mutta vaihtoi sen sitten samaksi, jota hänen poikansa käytti kutsumanimenään.

    • mamma90

      joko raja sentään jossain ..

    • Ihan mieleen

      Michael Jackson!!!

    • Bluefox__

      Isänisänisälläni ja hänen isällään oli sama nimi. Vanhempaa heistä kutsuttiin lempinimellä, joka oli hänen kummastakin etunimestään väännetty yhdysnimi.

    • jhgghg

      Jbjhgg

    • n1k11

      Se että isovanhemmalla ja lapsella on sama etunimi on viellä jotenkin hyväksyttävää, mutta se että isällä ja lapsella on sama etunimi on jo outoa, toivottavasti lasta tai isää kutsutaan toisella nimellä.

    • Anonyymi

      Mulla, pojalla ja lapsenlapsella sama etunimi , rajan takanakin Puttella vaikka venäläinen :) We rules !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe