Oletteko huomanneet, miten yleistä lapsettomuus on,vai kuvittelenko vain? Meidän ystäväpiirissä on kolme pariskuntaa painiskelemassa saman asian ympärillä (yritystä 3 vuotta,kaikilla selittämätön lapsettomuus), puhumattakaan tuttavista ja heidän tuttavistaan. Mediassa lapsettomuutta käsitellään myöskin tuon tuostakin. Olemmeko me jotain Tsernobyl-ikäpolvea tai ravinnosta saatujen lisäaineiden uhreja vai mitä?
Lapsettomuus liian yleistä!
12
1358
Vastaukset
- sissi37
eli siis me ollaan myös kaverin kanssa juteltu aiheesta, koska meillä myös kolme vuotta yritystä ja vuosi hoitoja takana, ja kummallakin selittämätön lapsettomuus!!!!!
Mikä mättää olis todella mukava tietää...
Oletteko muuten mitä ikä luokkaa?? Me ollaan 70-syntyneitä.
Mä olen ollut 15 vuotta käyttämättä ehkäsyä ja ei kertaakaan edes vahinko raskautta.
Kyllä tuntuu että nuoremmat sikiää paljon paremmin kuin me jotka ollaan tällä hetkellä päälle kolmekymppisiä.
Kävin juuri viime viikolla lääkärillä ja yritin taas kysellä et mikä mättää, mut eipä tuo osannut mitään sanoa. Harmittaa kovasti, meillä nyt menossa kolmas ivf. ja en tiedä onko viimenen yritys..ja sitten hanskat tiskiin :( - JP-82
Olen itse miettinyt aivan samaa. Lapsettomuus tuntuu olevan uusi kansantauti vai onko luonto alkanut itse hoitamaan ylikansoitusta.
Meillä reilut kaksi vuotta selittämätöntä lapsettomuutta takana. Yhdellä ystävälläni yksi koeputkivauva ja toinen tulossa. Tämän lisäksi kolme ystävä pariskuntaa, joista yhdellä on sattunut tärppäämään muutaman vuoden jälkeen luomuna. Yhdelle parille ei mitään hoidoista huolimatta. Omat hoitomme alkavat nyt syksyllä.
Itse olen lopettanut tupakoinnin ja kahvin juonnin jo puolitoista vuotta sitten samoin mies lopettanut tupakoinnin. Syömme ja elämme terveellisesti, liikuntaa harrastamme. Tuntuu ettei mistään ole mitään hyötyä. Mutta tulevathan juopot ja narkkaritkin raskaaksi, joten ei se voi elintavoista kiinni olla... - liikaa otetaan
paineita raskaaksi tulosta, ei edes rakastella vaan tehdään kylmästi lasta kuumemittari ja kalenteri kädessä. Onko mikään ihme ettei sikiä.
- lyhyesti....
Aika paljon on juuri tuosta pääkopasta kiinni, tarkoitan niitä kelle ei löydy syytä lapsettomuuteen, eli kaiken pitäisi olla ns. kunnossa.
Ainoa mitä ajatellaan, niin raskautta, ostetaan vauvan vaatteita vaikkei raskaudesta olisi tietoakaan. Rakastelu ei ole enää rakastelua, mies on siinä vain siittämistä varten kun kellon mukaan pitäisi panna.
Eli unohtakaa tuo raskaaksi yritys vähemmälle ja alkakaa elää, niin varmasti se raskaus sieltä tulee.
- Helmukka
Me ollaan miehen kanssa -80 syntyneitä (eli yritystä ollut 24-vuotiaasta), olemme aina eläneet terveellisesti (liikuntaa, ruokavalio, alkoholia vähäisissä määrin, ei tupakoida) ja huvittavaa kyllä, alkaa tuntumaan jo sille, että se terveellinen elämänasenne onkin juuri se syy. Tuttavat,jotka raskautuneet saattavat omaa todella leväperäisen tavan elää, ja hieman siksi tuntuukin tämä kamppaileminen niin epäreilulta. Omat perheenjäsenet raskautuneet melkein ajatuksen voimalla, joten pitääkö jokun vain olla se 1/6:sta joka ei syystä tai toisesta omia lapsia saa (anteeksi tämä katkeroitunut tilitys, tänään on huono päivä). Pahinta on se, että miettii oman parisuhteensa tarkoitusta, jos meidän ei alunpitäenkään kuuluisi olla yhdessä..?
- minäkin miettinyt
Itse olen myös elänyt aina terveellisesti, en ole koskaan tupakoinut, alkoholia käyttänyt kohtuullisesti, liikkunut aina säännöllisesti, aina ollut normaalipainon alarajoilla... Mies myös suht terveellisesti elänyt. Aina olen itseni myös kokenut terveeksi. Asia, miksi lääkäriin aikoinaan menin, oli kuukautisten puuttuminen, eivät pillereiden lopettamisen jälkeen ilmaantuneet 8 kuukauteen, joten sitä lähdin selvittämään. Henkisesti olen tullut erittäin kipeäksi, kun on todettu prolaktiinin koholla olo ja pcos. Vielä päälle kun lääkäri totesi kylmästi että lapsen saaminen ei tule olemaan millään tavalla helppoa, niin pistää todella miettimään missä on vika, miksi tämä kaikki juuri minulle, joka on aina yrittänyt elää terveellisesti. Äitikin aina todennut, että meidän suvussa lapsia saadaan helposti, "ei tarvitse kuin miestä katsoa niin...." Kauhulla odotan kaikkia hoitoja, enkä edes uskalla ajatella sitä mahdollisuutta, ettei meille omaa lasta koskaan suotaisi:(
- minä80
Olen itse 28v, samoin mieheni. Tuttavapiirissäni on 25-35-vuotiaita pariskuntia ja niistä keille lapsen saaminen on ajankohtaista prosentit menee 50/50: eli puolella on luomulapsia, osalla jopa vahinkolapsia ja puolet ovat hoidossa lapsettomuusongelman takia. Ja todennäköisesti tilanne on vielä huonompi: eivät kaikki tuttavat halua kertoa käyvänsä hoidoissa, vaan antavat ymmärtää ettei lasten hankinta ole heille ajankohtaista. Eli aivan liian yleistä tuntuu olevan! Kaiken maailman saasteita ja lisäaineita minäkin olen miettinyt... Juuri luin lehdestä, että suomestakin löytyy yhä DDT-yhdisteitä luonnosta, eli nämä myrkyt ei ihan heti katoa, vaikka kiellettäisiin.
Toisaalta: Olen lukenut myös artikkelin, jossa joku lapsettomuuslääkäri totesi, että lapsettomuushoitojen kehittyminen lisää lapsettomuutta. Ja tämä pitää kyllä paikkaansa: Osa lapsettomuusongelmista on perinnöllisiä. Historian vuosina niistä kärsivät parit eivät olisi saaneet lapsia ja ongelmat eivät olisi periytyneet eteenpäin, vaan vähentyneet. Nykyisin hoitojen kehittyessä useimmat näistä pareista saavat lapsia ja näiden lasten tullessa lastenhankintaikään kärsivät hyvin todennäköisesti samoista ongelmista kuin vanhempansa... Tällä en tarkoita loukata ketään, todeta vain evoluution valitettavan tosiasian. Oma äitinikin oli käynyt hoidoissa ennen kuin sain alkuni, joten tämä koskee myös minua. - Luru
tuttavapiiri sikiää vähän turhakin tiuhaan tahtiin. Yksi oli esimerkiksi katsonut kalenterista koska lapsensa haluaa ja niin myös kävi. Muutamat unohtaneet ottaa pillerin ja jo alkoi raskaus ja yksikin oli tullut raskaaksi kierukasta huolimatta. Lisäksi ne kaikki muut jotka ovat yrittäneet ja heti on sitten tärpännytkin! JOillakin ikääkin HUOMATTAVASTI enemmän kuin meillä!! Itse en kuitenkaan meinaa raskautua vaikka mitä tekisin (4 v lapsettomuutta, 1 km). Ei oo helppoa katsoa vierestä ja kuunnella muiden valituksia vaikeista raskauksista yms. Ja kaikki ne utelut että koska me saadaan. En ole kertonut aikeistamme perheenlisäykseen, enkä välitä puhuakaan kun tämä ongelma on joten jättäisivät rauhaan. Mutta kun eivät ymmärrä......
- ... on
munkin ystäväpiirissä, jossa kaikki on yli 35-vuotiaita. yhdellä pariskunnalla yritystä noin 5 vuotta ja ainakin 3 ivf:ää. he ovat jo "lähellä luovututtamista". toinen pariskunta on antanut mahdollisuuden toiselle lapselle jo kuuden vuoden ajan -tuloksetta. meillä itsellä yritystä lähes 3 vuotta eikä mitään.
toisaalta kaksi hyvää ystävääni on raskautuneet ensimmäisestä mahdollisesta kierrosta. toinen 2 kertaa ja toinen 3.
mutta ehkä lapsettomuudesta puhutaan nykyään useammin, joten tietoisuuskin siitä on laajempaa.
itse luulen että, ikä, yli/alipaino ja vähäiset yhdynnät aiheuttavat suurimman syyn lapsettomuuteen! eritoten ylipaino. - tupakka, hiusvärit
On käsittämätön ihme itse asiassa että ihmiset vielä pystyy lisääntymään.
- koiramummo
Mut niistä syistä ei jaksa moneen kertaan jauhaa... tuonne kirjoittelen:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/index.html
- Helmukka
Mukava kuulla, että täällä on yhtä kauan (n3v) yrittäneitä suunnilleen samanikäisiä, jotka ovat terveitä ja normaalipainoisia, meilläkään ei koko aikana ole yhtään plussaa r-testiin tullut. Olisi kiva vaikka vaihtaa ajatuksia s-postitse jonkun kanssa, miten elämä ja mahd.hoidot etenee. Oma ajatusmaailmani tämän prosessin aikana on kyllä kypsynyt uskomattoman paljon, mitä se oli esimerkiksi vuoden yrittämisen jälkeen. Nykyään kuukautisten alkaminen ei ole enää pettymys vaan normaali tapahtuma vain, lapsen saannista ei todellakaan ole stressannut enää ainakaan vuoteen. Tätä elämä siis nyt on, arkea ja ajoittaisia kriisejä ko.asian suhteen. Pahinta kai tässä on se, että tuntuu että usko on mennyt..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628