Miten opettajat suhtautvuat lukiossa, jos kirjoittaa "kertomusaineen" ("sitten pirkko meni kauppaan ja osti leipomistarvikkeita ja leipoi kotona pullaa ...").
Siis jos otsikoista joku on sellainen, että siitä voisi kirjoittaa sellaisenkin. Koska meillä on tähän asti ollut vain sellaisia aineita, kuten vaikka "Toteutuuko tasa-arvo Suomessa", "Internetin hyvät ja huonot puolet" ja muita tuontapaisia. Paitsi yhdessä kurssissa kirjoitimme novelleja.
Siis koska meillä om kotiaine ja yhdestä aiheesta saisin aikaan (tai itse asiassa jo kirjoitin sen) kertomuksen. Se pitää palauttaa ensi viikolla.
Olisiko kannattanut kirjoittaa sittenkin jostain "asia-aiheesta"?
Mitä luulette?
Ainekirjoitus
6
989
Vastaukset
- yo. vm.01
No yleisesti lukiossa pitäisi kirjoittaa asia-aineita ellei ole erikseen sovittu että kirjoitetaan novelleita.
- kokeenkirjoittaja
Minulla oli eilen elämäni ensimmäinen äidinkielen kirjoitelmakoe. Kirjoitin otsikosta "Tule sellaiseksi kuin olet!" ja kyllä se sisälsi kertomusmuotoakin. Aloitin sen kertomalla tarinamuodossa päivästä, joka on vaikuttanut elämääni ja itsetuntooni. Väliin laitoin "asiaa" jne. Mutta en kyllä ollut kovin tyytyväinen lopputulokseen (sekava, en tajunnut kirjoittaa läheskään kaikkia asioita mitä olisin voinut jne.). Saa nähdä mitä opettaja tykkää. Mutta jos kertomuksesti sisältää asiaan kuuluvan opetuksen tms., niin ei kai siinä mitään pahaa ole. Olen tosiaan vasta lukion aloittanut, joten en osaa tämän paremmin auttaa, kun itsekin mietin samaa kysymystä.
- siru
kokeenkirjoittaja kirjoitti:
Minulla oli eilen elämäni ensimmäinen äidinkielen kirjoitelmakoe. Kirjoitin otsikosta "Tule sellaiseksi kuin olet!" ja kyllä se sisälsi kertomusmuotoakin. Aloitin sen kertomalla tarinamuodossa päivästä, joka on vaikuttanut elämääni ja itsetuntooni. Väliin laitoin "asiaa" jne. Mutta en kyllä ollut kovin tyytyväinen lopputulokseen (sekava, en tajunnut kirjoittaa läheskään kaikkia asioita mitä olisin voinut jne.). Saa nähdä mitä opettaja tykkää. Mutta jos kertomuksesti sisältää asiaan kuuluvan opetuksen tms., niin ei kai siinä mitään pahaa ole. Olen tosiaan vasta lukion aloittanut, joten en osaa tämän paremmin auttaa, kun itsekin mietin samaa kysymystä.
Oli sellainen joku Isä -aihe otsikkoaiheissa, ja siitä oli joku kirjoittanut kertomustyylillä, melkein novellin, ja sai laudaturin. Persoonallisella aineella pääsee pitkälle. Jos ei ole tehtävänantoa, niin on se aika vapaata...enpä tiedä...ja riippuu otsikosta.
- Ainekirjoittaja
Kiitos kaikille vastanneille.
Siinä oli asia-aineita ja niistä tehtävänantoja ja sitten jotain otsikoita, missä ei ollut mitään ohjeita. Enkä voi nyt opettajalta kysyä, koska meillä on ainakin tämän viikon ajan joku sijainen. Ne aiheet, joissa ei ollut mitään ohjeita, olivat Liftarin kokemuksia, Matkalla ja sitten oli pari muuta, joita en nyt muista.
Mutta minulle noista tuli ensimmäisenä mieleen joku kertomus liftarista ja otsikosta "Matkalla" joku matkakertomus.
Enää en jaksa alkaa kirjoittamaan uutta ainetta, koska kirjoitin sitä monta tuntia. Jos kertomukseni ei kelpaa opettajalle, niin se ei sitten oke minun ongelmani.- Kielipoliisi
Opettele ensiksi kieli, sitten vasta kirjoita: "alkaa kirjoittamaan" ei ainakaan ole hyväksyttävää suomea...
Tekeekö lukiolaiset todellakin vielä tällaisia virheitä? Alanko hermostumaan? En, mutta ennemminkin HERMOSTUA... Vink, vink. - Minttu
Kielipoliisi kirjoitti:
Opettele ensiksi kieli, sitten vasta kirjoita: "alkaa kirjoittamaan" ei ainakaan ole hyväksyttävää suomea...
Tekeekö lukiolaiset todellakin vielä tällaisia virheitä? Alanko hermostumaan? En, mutta ennemminkin HERMOSTUA... Vink, vink.Hui kauheata. Nyt elämäsi on pilalla. Tähän tämä maailma nyt sitten kaatuu. Voi apua. Miten voit edes elää tuollaisen tuskan kanssa? Varmasti on vaikeaa. Ehkä ammattiauttajista olisi sinulle apua. Moni on saanut helpotusta ongelmiinsa sieltä.
Ja mitä ihmeen hyvää kieltä on "Ootko suomalainen?" ?
Olisit kysynyt "Oletko suomalainen", niin joku olisi voinut ottaa viestisi enemmän tosissaan. Tuollaiset puhekieliset ilmaukset antavat todella huonon kuvan kirjoittajasta. Varsinkin, jos viestin tarkoituksena on puuttua toisten virheisiin.
Kannattaisi muutenkin kiinnittää huomiota omaan viestiinsä ennen kuin alkaa itkeMÄÄN (!!) muiden virheistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872