Auttaako mitkään lukioaineet pääsykokeissa, siis kannattaako mitään painottaa erityisesti? Millaista työtä tekee vestonomi ja saako hyvää palkkaa? Entä jos lähtisi ulkomaille opistelemaan, ehkä britteihin tai amerikkaan, onnistuuko?
VESTONOMI?
4
5841
Vastaukset
- ompelija??
samoihin kysymiksiin kaipailisin vastausta, mutta siis ompelijasta...
- ammattikoulusta
Ompelijaksi ei voi valmistua amk:sta. Se on 2. asteen tutkinto.
Ompelijoiden työtilanne on Suomessa ja yleensä EU:ssa aika heikko. Suurin osa vaatteista valmistetaan muualla. Työpaikkoja on kuitenkin jonkin verran eivätkä ne kokonaan poistu. Onhan teattereita, ja tarvitaan ateljee-työtäkin. Ompelijan palkka on pieni.
- Auttaa ...
Vestonomit toimivat vaatetusalalla osto-, alihankinta-, markkinointi-, kehittämis- ja suunnittelutehtävissä.
Työllisyystilanne hyvä ja tarve kasvaa tulevaisuudessa. Vaatteita ostetaan koko ajan enemmän ja tukkuliikkeissä tarvitaan vaatetusalan osaamista enemmän, koska suurin osa vaatteista ostetaan kaukaa. Monilla keskusliikkeillä on myös omia mallistoja, joita teetetään.
Vestonomi-tutkinto on melko uusi ja kehitetty vastaamaan yhteiskunnan muuttuneita tarpeita. Ulkomailla vastaavia tutkintoja ei vielä juuri ole, vaan joudut opiskelemaan vaatesuunnittelua, vaatetustekniikkaa (insinööri) tai markkinointia ja itse yhdistämään näitä toisiinsa. Vestonomikoulutuksissa on hyvät vaihtosuhteet ulkomaisiin yliopistoihin.
Vestonomien keskipalkka on 2800 e/kk. Suurin osa on ollut alalla alle 10 vuotta, koska tutkinto on uusi.
Opiskelemaan on vaikea päästä. Ennakkotehtävä, pääsykoe ja haastattelu ratkaisevat, ei niinkään todistus. Kolmiulotteinen hahmottaminen, matemaattinen ajattelu, laaja yleissivistys ja trendien seuraaminen, hyvä kirjallinen ja suullinen ilmaisu sekä piirustustaito ovat eduksi pääsykokeissa.
Täältä lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vestonomi_(AMK)http://www.metropolia.fi/koulutustarjonta/kulttuuriala/vaatetusala/ - tuleva vestonomi
Apua on hyvästä suullisesta, kirjallisesta ja kuvallisesta ilmaisutaidosta. Suomen lisäksi tarvitaan vieraita kieliä, koska työ muodin parissa on aika kansainvälistä. Erityisesti ilmaisu on tärkeää, jos haluaa painottaa opinnoissa markkinointia.
Matikkaa tarvitaan pakollisissa liiketalousopinnoissa jonkin verran ja erityisesti pitää olla hyvä matikassa, jos aikoo erikoistua kaavoitukseen.
Kuvis on tärkeää kaikille ja erityissti niille, jotka haluavat erikoistua suunnitteluun.
Voi valita, painottaako suunnittelua, kaavoitusta vai markkinointia.
Työpaikoja on hyvin tarjolla. Suurin osa opiskelijoista on töissä jo opiskeluaikana. Palkoista en tiiä, kun opiskelen nyt 2. vuotta ja olen lähdössä Kiinaan. Ulkomaille pääsee vaihtoon 2. tai 3. opiskeluvuonna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819