Niin, että mitä mieltä te olette? Olen itse nyt lukion toisella luokalla. Pärjään ihan hyvin jos luen AIVAN HIRVEÄSTI, mutta en jaksaisi enää istua joka sekuntia vapaa-ajastani nokka kirjassa kiinni. Siksi haluaisin lopettaa lukion. Onko amiksessa yhtään sen helpompaa?
Kysyisin myös, että onko lukiosta yhtään mitään hyötyä, jos ei mene sen jälkeen johonkin jatko-opiskeupaikkaan? Ja pääsekö pelkällä lukiopohjalla sen paremmin töihin kuin peruskoulupohjallakaan? Ja onko lukiopohjaisen (siis jos on käynyt VAIN lukion) palkka heikompi kuin ammattikoulusta valmistuneen?
Sitten minulla olisi vielä yksi kysymys, mikä ei tosin liity aiheeseen. Niin, että kun olemme saaneet häädön, niin jos emme saa hankittua uutta asuntoa rahatilanteen takia, niin hankkiiko sosiaalitoimisto meille/minulle sellaisen? Olen siis vielä alaikäinen.
Kumpi on parempi vaihtoehto, lukio vai ammattikoulu?
1
383
Vastaukset
- djyrkelbvf
"Onko amiksessa yhtään sen helpompaa?"
- Lukemisen osalta uskoisin, että on. Amishan painottuu huomattavasti enemmän käytäntöön. Helppous muulta osalta riippuu sitten opiskeltavasta alasta ja sun soveltuvuudesta siihen. Kaikki on suhteellista.
"Kysyisin myös, että onko lukiosta yhtään mitään hyötyä, jos ei mene sen jälkeen johonkin jatko-opiskeupaikkaan?"
- Lukiohan on yleissivistävä koulutus, joka antaa pohjaa jatko-opinnoille, eli ei siitä varsinaisesti yksinään sen erityisempää hyötyä ole. Riippuu vähän miten sen itse sitten kokee. Vaikka en mennytkään lukion jälkeen yliopistoon, pidän lukiota hyödyllisenä just yleissivistyksen ja varsinkin vieraiden kielten oppimisen takia.
Niin ja amiksessa yo-pohjaisen linjan suorittaa usein kahdessa vuodessa.
"Ja pääsekö pelkällä lukiopohjalla sen paremmin töihin kuin peruskoulupohjallakaan?"
- En hirveästi tunne peruskoulun käyneiden työllistymismahdollisuuksia, mutta ratkaisevaahan tässä yleensä on se, että lukion käynyt on jo täysi-ikäinen. 18-vuodesta eteenpäin riippuu varmaan siitä, mitä se peruskoulun käynyt on nuo pari edellistä vuotta tehnyt. Kummallakaanhan ei ole ammatillista osaamista, joten suuria eroja ei varmaankaan ole. Yleistäenhän vois sanoa, että työmahdollisuudet on kuitenkin aika rajatut (esim. siivous, myynti jne.)
"Ja onko lukiopohjaisen (siis jos on käynyt VAIN lukion) palkka heikompi kuin ammattikoulusta valmistuneen?"
- Palkasta en osaa sanoa, mutta onhan tässä huomattava juuri se, että amiksen käyneellä on ammatti ja siten mahdollisuudet eri työpaikkoihin. Jos esim. kaupan kassasta on kyse, niin en sitten tiedä miten nuo harjoittelijan palkat on yhteydessä aiempaan koulutukseen.
Jos nyt ajattelit lopettaa lukion, niin suosittelen amista työnteon sijaan. Toinen vaihtoehtohan on että lasket vaatimustasoasi lukiossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733