unettomuus

17v tyttö---

Olen 17v tyttö ja kärsinn nykyään unettomuudesta.
Olen todella väsynyt siihen, että aina päivällä ajattelen meneväni nukkumaan jo klo 22, mutta sitten en saakaan unta. Yleensä menen n 12-2 nukkumaan ja saan nukkua 4-6h mikä on siis liian vähän.
Miten voisin saada elämäni mallilleen?
Tätä on jatkunut nyt sen verrran mitä koulua on ollut, eli pari viikkoa

17

4241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unikkox

      Ota kuuma kylpy tai kuuma suihku jos ei ole ammetta ja juo sen jälkeen 3-5 dl maitoa ja mene rentona nukkumaan.

      Pidä huoli ettei mielessäsi ole mitään tärkeää mitä pitäisi muistaa, kirjoita kaikki kalenteriin tai muuten vaan paperille että voit unen tullessa antaa mennä vaan.

      Ihan normaalia koulustressiä se varmaan vaan on ja menee ajan kanssa pois.

      • Anonyymi

        Maito lisää limaneritystä, ei hyvä.


    • share = care

      Voin kertoa omista uniongelmista ja kuinka pääsin itse niistä eroon, mutta jokainen on yksilö omassa maailmassaan.

      17vuotiaalla tytöllä luulisi olevan arkipäivän asioissa jo tarpeeksi stressiä, kaikki muuttuu ympärillä kauheeta tahtia, eikä tahdo oikeen itse pysyä perässä arjen asioissa. Ongelmasi tuntuu olevan vähäsen myös kiinni tottumuksesta ja epäsäännöllisyydestä, suosittelisin ihan ensimmäiseksi yrittää saada rutiinia arkeen mm, teet vapaa-ajan asioita koulusta päästyä, ja säästät illasta tunnin kevyeeseen urheiluun.

      Urheilu on hyvä, kun pitää purkaa stressiä ja kun siitä tulee säännöllistä, se tasapainottaa elämänrytmiä ja auttaa unenlaadussa huomattavasti. :) toipumisia \o

      • Jansdanius

        Liikuntaa! Sitä ne lääkärit ja opettajat aina painottavat. Itse olen huomannut, että lenkkeilyn ja salilla käymisen aloitettuani, olen nukkunut yöt paljon paremmin!


    • sairastuin sinun ikäisenäsi

      Minulle tuli sinun ikäisenäsi vakavaa unettomuutta,valvoin toisinaa kokonaisia öitä,niinikään koulun alettua(olin vaihtanut koulua ja olin muuttanut kotoa pois)minulla oli vain ja ainoastaan unettomuutta ja siksi oli vaikea uskoa kun jouduin menemään lääkäriin että minut ohjattiin mielenterveystoimistoon ja minulle annetiin masennuslääkkeet.Ne auttoivat tähän uniongelmaan.Ei minulla ollut mitään pahaa oloa,vain unettomuutta ja siitä aiheutuvaa väsymystä,mutta masennuslääkkeet siihen ovat auttaneet.Mikäli tilanne jatkuu,mene ajoissa lääkärille,näin tilanne ei pitkity ja kroonistu.Älä tee samaa virhettä kuin minä että yritin sisukkaasti tulla toimeen ilman masennuslääkkeitä ja unettomuus kroonistui.Mutta yritä aiemmin näitä luonnollisia keinoja:Säännöllinen nukkumaanmenorytmi,tietoinen rauhoittuminen ennen nukkumaan menoa,ulkoilu iltaisin,liikunta,mikäli jaksat vähän nukkuneena,avantouinti on aika hyvä apu nukahtamiseen monelle,ehkä paras keino mitä näistä luonnollisista keinoista olen kokeillut.Tsemppiä ja voimia sinulle,elämällä on vielä sinulle paljon annettavaa!Sinä selviät kyllä,minäkin selvisin.

    • vuosi sitten

      Olen nyt 18v. Vuosi tai puolitoista vuotta sitten oli minullakin unettomuusongelmia. Nyt olen yleensä saanut unen ajan päästä kun olen mennyt sänkyyn. Ilman muuta kannattaa tehdä itselle sellaset nukkumaanmenotavat. Eli säännöllinen iltapala, hampaiden pesu ja vaikka kirjan lukeminen.

      Minulla unettomuus johtui ehkä sellaisesta mielialasta, kun ajatteli kaikkia asioita iltaisin ja ei vain nukuttanut, muka aina virkistyi. Ehkä kuuluu tuohon ikään. Juuri tuo sama asia muakin ressasi, kun ajattelee että nyt nukun tai menen silloin silloin nukkumaan. Unta ei voi kuitenkaan pakottaa. Eli älä mieti nukahtamista. Jos et saa unta, nouse sängystä ja vaikka venyttele. Mieti ressaavat asiat päivällä, tai kirjoita ne ehkä kahden tunnin ajan. lapulle. Jos unettomuus rasittaa, kirjoita vaikka siitä. Ja käytä aivoja, jotta ne ovat rättipoikki. Ja keholle sama homma, eli liiku rasittavasti päivällä ei myöhään illalla, koska liikunta myös virkistää...

    • sleeptodeath

      Unettomuuteen kannattaa vähän aikaa syödä nukahtamislääkkeitä (stillnoct, zopinox, stella), sitä varten ne ovat olemassa ja ne ovat lyhyt aikaiseen unettomuuteen varsin tehokkaita. Varsinaisia benzodiapiineja (diapam, oxamin, temesta, temazepam) kannattaa välttää mahdollisimman paljon ja käyttää vain yksittäisiä päiviä.

      *** Jos unettomuus jatkuu pidempään kannattaa mennä yksityiselle unettomuuteen erikoistuneelle neurologille. ***

      Psykiatreja kannattaa välttää, koska sieltä ratkaisut ovat luokkaa masennuslääkkeet tai antipsykootit, jotka eivät todellakaan ole pidemmän päälle hyviä ratkaisuja (myrkkyä aivoille ja lopettaminen vaikeaa ja kuolet helposti lopulta lääkkeiden aiheuttamiin ongelmiin (10v)). Näin siis paitsi jos olet jatkuvasti suunnittelemassa ranteittesi vetämistä auki, hyppäämistä kerrostalon katolta tai olet paranoidisen varma siitä että kaikki ovat suunnittelevat myrkyttämistäsi tms.

      Lääkkeitä, joita tulee välttää: bentsodiatsepiinit (paitsi hetkellisesti), temesta (ei koskaan), seroquel (ei koskaan), antipsykootit (ei koskaan), trazodone/azona (ei koskaan).

      Ennen kuin aloitat keskushermostoon vaikuttavan lääkkeen käytön: sivuvaikutukset (selvitä perinpohjin), lopettamisen mahdollisuus (selvitä perinpohjin), mitä tapahtuu hyvin pitkässä (vuosia) käytössä?, kysy toiselta alan tohtorilta toistamielipidettä, selvitä netistä mitä *ongelmia* lääkkeen käytöstä on syntynyt (ja yrittää hahmottaa miten yleisiä ne on), netissä on myös paljon paskapuhetta ja epävarmaa tietoa (wikipedia ja muut luotettavan näköiset sivustot voivat sisältää väärää tietoa ja erityisesti erilaisista persoonallisuushäiriöistä kärsivien ihmisten kirjoitukset voivat olla täysin harhaanjohtavia).

      Siten miten lääkettä käytetään voi suuri merkitys sivuvaikutuksiin. Joskus liian matalat annokset voivat olla vahingollisempia kuin korkeat. Serotoniiniin vaikuttavia lääkkeitä kannattaa välttää, koska serotoniini on myrkkyä jos sitä kertyy liikaa aivoissa vääriin paikkoihin.

      Esimerkki: Doxepin 5-10mg on suositeltu annos unettomuuteen (antihistamiini), mutta suuremmat annokset voivat olla haitallisempia kun sivuvaikutukset kasvaa (doxepin on vanha masennuslääke, jolla todennäköisesti paljon ikäviä sivuvaikutuksia suurempina annoksina)

      Kun käyt lääkärissä vaadi, että lääkkeiden sivuvaikutukset ja pitkäaikaiset (eliniän lyhentymät) sivuvaikutukset selvitetään kunnolla! Myöhemmin voi lääkärin tietysti haukkua pataluhaksi, mutta silloin saattaa olla jo myöhäistä korjata lääkitystä.

      ==========
      YLEISTÄ

      Kaikki lääkkeet pitää miettiä tarkkaan ja mitään lääkettä ei voi pitkään ilman sivuvaikutuksia syödä (niin kuin ei voi unilääkkeitäkään).

      ==========
      Luonnollisia apuja unettomuuteen:

      Glysiini 3-5g, Teaniini, Tryptotabs (tryptofaani magnesium), valeriana, riittävä, muttei liika aerobinen liikunta, arginiini (NO-signaling), sitrulliini (NO), hyvä sänky ja viileä, rauhallinen nukahtamispaikka, akupunktio, rentoutumis/rauhoittumis/hengittämis jne. harjoittelu€, melatoniini (vanhemmilla)

      Muuta: kilpirauhasarvot, kannattaa myös selvittää testosteroni/estrogeeniarvot ja tehdä muita kokeita, alkoholi pois, omega3 jne, B-vitamiini, C-vitamiini (heikko antihistamiini), riittävä ja terveellinen ruoka ja juoma

    • nukkumatti323432
    • JKLOOOO

      VAI NIIN

    • sha468

      http://www.rainbow.fi/tuotteet/elintarvikkeet/kaura-riisi-ja-soijavalmisteet/rainbow-riisijuoma-1-l/

      Tästä tuotteesta haluaisin selvityksen /tutkimuksen siitä minkä laisia aineita juoma sisältää, minkä laisia hiilihydraatteja ja mistä aineesta juoman makeus koostuu. Tuotteen kemialliset aineet kiinnostaa minua, koska olen kärsinyt unettomuudesta, ja kun jätin maidon pois ja korvasin sen riisijuomalla olen nukkunut erittäin hyvin. Minä haluan selvittää yhdessä lääkärini kanssa mistä on kysymys, Tuotteella on erittäin selvä vaikutus jos en juo juomaa kahteen viikkoon alkaa unet lyhenemään radikaalisesti, ja juoman nauttimisen jälkeen unen pituus palautuu taas ennalleen, tämä tuote on lahja minulle sillä tämän tuotteen takia minun ei tarvitse käyttää unilääkkeitä. Minua kiinnostaa tutkimus työ mahdollisista aineosista mitä riisijuoma sisältää. Minne minun tulisi ottaa yhteyttä ?

    • sokerieiterveellistä

      Täydellä vatsalla nukkuu hyvin vauvatkin...itse olen vähentänyt aamu/päiväsyömisen minimiin ja vasta illalla 19:00 maissa syön vatsani kunnolla täyteen. Samoin makean ja karkit olen jättänyt lähes kokonaan pois. Tämä on auttanut itseäni nukkumaan paremmin.

    • miksikukaaneikerro

      Olen lukenut unettomuudesta lukemattomia artikkeleja sekä keskusteluja palstoilla, ja ihmetellyt, että miksi nukahtamisen fysiologia on salatiedettä?

      Kukaan ei koskaan sano sitä ääneen, eivät asiantuntijatkaan, joiden nyt luulisi ainakin tietävän tuon tieteellisen totuuden, johon juuri unilääkkeidenkin vaikutus perustuu.

      Mekanismi on yksinkertainen - nukahtaminen on kiinni hengitystiheydestä eli frekvenssistä: nukahtamiseen tarvittava hormooni erittyy aivoista vasta, kun hengitystiheys on riittävän alhainen/hidas. Ja hidastamalla itse keinotekoisesti hengitystä, saa aikaiseksi saman vaikutuksen mihin unilääkkeetkin tähtäävät.

      Samaanhan tähtäävät kaikki rauhoittumiseen annettavat neuvot - hengityksen tasoittumiseen, mutta tuota rauhoittumista pystyy edellä kuvatulla tavalla itse tehostamaan.

      Ei tämä sen kummallisempaa ole.

    • scarecrow123

      Ei 17-vuotiaana todellakaan vielä pitäisi mitään lääkkeitä alkaa unettomuuteen syömään! Aivot ovat vielä tuossa iässä todella herkässä kehittyvässä vaiheessa. Käytätkö tietokonetta, telkkua tai älylaitteita vielä myöhään ennen nukkumaanmenoa? Ne pitäisi sammuttaa tuntia ennen, mieluiten vielä paljon aikaisemmin. Täten keho rupeaa tuottamaan melatoniinia nukkumiseen. Ja pimeä huone tietysti auttaa, hommaa kesäajaksi kunnon pimennysverho.

    • Helppoa

      Hyviä keinoja on esim. hikiliikunta toisin sanoen vaikkapa kunnon (nro1) juoksulenkki tuntia ennen nukkumaan menoa. Paradoksaalisesti vaikkapa (nro 2) kahvin juonti ilta kuudelta - mitä vahvempaa sen parempi. (nro 3) Nosta makuuhuoneen lämpötilaa. Tropiikissa ihmiset nukkuvat paremmin. (nro 4) Pysy sängyssä vaikka et saisi nukuttua. Ota vaikka (nro 5) läppäri sänkyyn ja nosta näytön kirkkaus suureksi ja maksa (nro 6) laskuja sekä (nro 7) murehdi miten paljon rahaa menee turhuuksiin. Kohta ole jo untenmailla, kuin sylivauva.

    • Anonyymi

      Itse olen valvonut reilu 30 vuotta. No en toki yhteen putkeen, mutta nuikun 0-4 tuntia vuorokaudessa. Minulta ei saa tajua kankaalle edes anestesia lääkkeillä. Toivo alkaa olla mennyttä eikä tässä oikein tunnu olevan muutakuin se lopullinen ratkaisu jäljellä.

    • Anonyymi

      Jätä piristeet (kahvi, tee, kaakao, kokis, suklaa, enrigiajuomat) kokonaan pois.
      Ensimmäisen pari viikkoa nukut melkein pystyyn ja sen jälkeen tasoittuu.

      Siihen nukkumaan menoon en osaa sanoa mitään. Itellä sama ongelma että illat vaan venähtää. Ehkä pitäisi laittaa kännykkä soimaan kymmeneltä merkiksi että ruudut kiinni ja hammasharja suuhun.

    • Anonyymi

      Muistakaa, että ette ole unettomuuden kanssa yksin. "THL:n mukaan esimerkiksi 10 maassa 35 327 henkilölle tehty kyselytutkimus osoitti, että kolmasosa kyselyyn vastaajista oli kärsinyt unettomuudesta edellisenä yönä."

      Ja sitten tärkeä vinkki unettomille öille:
      "Öinä, joina uni ei tule, parasta mitä voimme itsellemme tarjota on levollinen valvominen, rentoutuminen ja rauhoittuminen – tuskailun, huolehtimisen, turhautumisen ja itsesyytösten sijaan."

      Lähde: https://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/unettomuus-insomnia-mita-se-on-mitka-tekijat-sen-aiheuttavat-ja-miten-sita-hoidetaan/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe