vanhan kaapin käsittely

tumpelo

heippa!
toivoisin vinkkejä, kuinka minun kannattaa käsitellä vanha kaappi tai paremminkin minkälaisella aineella. olen nyt hinkannut kaikki maalikerrokset pois. alinna oli lakkakerros. puu on hiukan jäänyt punertavaksi ja läikikkääksi.eli että sitä ei ilmeisesti saa aivan puun väriseksi koskaan. entä kaapin sisus, siellä osa hyllyistä on tummuneet(ei olleet maalattu) ja osa on nyt sitten uutta vaaleaa puuta.sisus täytyisi ilmeisesti maalata, että hyllyt saisi samanlaisiksi? aion laittaa sinne astioita säilytykseen.olen tosi kiitolline kaikista vinkeistä, tämä on monivuotinen projekti ja loppusuora alkaa häämöttää. tietysti toivon neuvoja asiantuntijoilta eli heiltä joilla on kokemusta, ettei tarvis turhia kokeiluja tehdä.KIITOS etukäteen!

2

3888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Talonpoika X

      Kaapin sisäpuoli kannattaa minusta jättää maalaamatta. Jos mahdollista, niin hio ne hyllyt hiomakoneella tai sitten käsin ja käsittele kaapin sisäpuoli vaikkapa pellavaöljyllä. Kaadat rättiin ja pyyhit pinnat pariinkin kertaan. Jos käytät pellavaöljyä, niin muista, että nuo rätit voivat syttyä ihan itsestään jos jätät ne johonkin lojumaan. Itse hävitän ne kastelemalla rätin ja sulkemalla sen tiiviisti muovipussiin, sitten roskiin. Parafiiniöljyssä ei ole itsesyttymisen vaaraa.

      Kaapin pintakäsittelyä on vaikea arvioida ilman että sitä on nähnyt. Paljon riippuu siitä, minkä ikäinen kaappi on ja mitä itse haluat. Jos haluat entisöidä sen, niin kaikki väri pois ja uusi vesipetsikäsittely, jonka päälle lakkakerrokset. Tuota en kuitenkaan suosittele, jos et ennen ole huonekaluja entisöinyt. On olemassa myös värivahoja, joita on helppo käyttää vasta-alkajankin. Kysy maaliliikkeestä näiden värivahojen käytöstä.

      Yksi vaihtoehto on sitten kaapin maalaus vaikkapa Empire maalilla. Maalaus tärpätillä ohennetulla maalilla pariin kolmeen kertaan, välissä aina välihionta.

      • v-j 75

        Hei!

        Muistuttelen vain että jos käyttää niitä vahoja suoraan puhtaalle puupinnalle, niin sitä ei sitten saa kuin kirveellä pois.

        Jos olet jo kaapin puhdistanut puulle, niin kannattaisin tuota vesipetsausta ja lakkausta. Jos petsaat kaapin esim. kastanjanruskeaksi tai pähkinänruskeaksi, ei punainen pigmentti (joka on siis puussa) häiritse petsauksen alta. Vesipetsauksessa kannattaa muistaa, että pinnan pitää olla lakasta puhdas.
        Yksi pintakäsittely vaihtoehto on myös öljylasuuri. Kannattaa kysellä "hyvin varusteluista maalikaupoista".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3580
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2962
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2850
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2738
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2644
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2435
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      2102
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1877
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      46
      1806
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      171
      1757
    Aihe