Unnutus/"lapsen itsetyydytys"

Miten suhtautua???

Olisin kaivannut kohtalotovereiden kommentteja lapsen unnutukseen/"itsetyydytykseen".

Meillä 1v10kk tyttö on unnuttanut jo 1v6kk ikäisestä asti lähinnä keittiön tuolien kulmalla roikkuen ja keinutellen. Pienempänä äidin tai isän nilkan päällä keinuen. Välillä unnutus oli poissa lapsen päiväkuvioista, mutta tällä hetkellä lapsi tekee sitä useita kertoja päivässä. Usein virnuilee/hymyilee, menee tuolin luo, sanoo pimppi ja aloittaa unnutuksen.
Perheeseemme on syntynyt vauva, jolla voi olla vaikutusta asiaan.

Voisiko siis joku viisaampi valaista, että kuinka normaali tai pitkäkestoinen vaihe tämä on lapsen kehityksessä? Entä miten siihen olisi syytä reagoida/puuttua?

Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen:)

17

10121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdgdfhfh

      on terveellinen harrastus ja vapaa suhtautuminen siihen luo lapselle myös terveen itsetunnon ja seksuaalisuuden. Normaaliahan se on, että pimperon hierominen on kivaa eikä sitä mitenkään pidä estellä tai hävetä. Jokainen ihminen on seksuaalinen olento ja olla ylpeä siitä!

    • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx...

      Minun tyttö on jo 9v. ja on harrastanut unnutusta ihan pienestä asti. Lääkäri sano ettei asialle kannata muuta tehdä kun sanoa ettei ihmisten seurassa sais unnuttaa, muuten omaksi iloksi aivan luonnollista. Kyllähän se minuakin vähän hirvitti, että onko se saanut liian vähän läheisyyttä tai jotai, mutta ei se tarvi syytä, nukahtaa vaan paremmin ,kun unnuttaa...

      • AP.

        Ok, kiitos vastauksista!:)
        Olen asian olettanutkin olevan normaalia käyttäytymistä, ehkä ole lapseltani asiaa kieltänyt.

        Kertoisiko joku vielä miten yleistä tämä unnutus on? Tekevätkö esim. kaikki lapset tätä jossain kehitysvaiheessa? Päiväkotilapsilla unnutusta ymmärtääkseni ainakin esiintyy.

        Asia on sen verran "arka" ettei tästä viitsi ihan jokaiselta leikkipuiston äidiltä kysellä, joten ehkä joku voisi näin anonyymistä valaista asiaa??:)


      • että naapurin
        AP. kirjoitti:

        Ok, kiitos vastauksista!:)
        Olen asian olettanutkin olevan normaalia käyttäytymistä, ehkä ole lapseltani asiaa kieltänyt.

        Kertoisiko joku vielä miten yleistä tämä unnutus on? Tekevätkö esim. kaikki lapset tätä jossain kehitysvaiheessa? Päiväkotilapsilla unnutusta ymmärtääkseni ainakin esiintyy.

        Asia on sen verran "arka" ettei tästä viitsi ihan jokaiselta leikkipuiston äidiltä kysellä, joten ehkä joku voisi näin anonyymistä valaista asiaa??:)

        likan pimppiä nuollaan ja oman sisaruksen kanssa "harrastaa seksiä" eli leikitään sukupuolielimillä?


      • AP.
        että naapurin kirjoitti:

        likan pimppiä nuollaan ja oman sisaruksen kanssa "harrastaa seksiä" eli leikitään sukupuolielimillä?

        Tuollaisen käytöksen luokittelisin itse ainakin ei sallituihin ja ottaisin lapset puhutteluun.

        Meillä pikkuneidin itsekseen tapahtuva unnutus nyt siis lähinnä mietityttää. Ei ole siis muita osallisia, joiden itsemääräämisoikeudesta tai hyvinvoinnista meidän tulisi vanhempina olla huolissaan.


      • vastuuttomiakasvattajia

        Idiootit, viekää lääkäriin, monilla hiivasieni tulehdus!!!


    • unnuttajan äiti

      Meillä yksi tyttäristä unnutti myös. Olin myös kovasti huolissani, onko saanut liian vähän hellyyttä ja huomiota, onko viety liian aikaisin hoitoon yms. No, unnutus jatkui, enkä pikkuista tietenkään kieltänyt. Kun tuli isommaksi ja meni kavereille yökylään (n.7v.), kerroin että niin saa tehdä kotona ja yksin, mutta ei kylässä. Nyt tyttö jo niin iso ettei ainakaan muille näytä unnutustaan, alkaa hoksata seksuaalisuuttaan :).

      Toimintaohjeet (saa unnuttaa, isommalle kerrotaan ettei kylässä tai muuten julkisesti) luin jostain vauva-tms.lehdestä. Oli lastenpsykiatrin vastaus jonkun äidin kysymykseen unnuttamisesta.

      Jännä juttu muuten, että tyttären unnuttaminen tosiaan aiheutti kiusallisia tunteita, mutta se että poikalapsi krävää pippeliään innoissaan, on minusta luonnollista ja jotenkin ihan hellyyttävää...

      • AP.

        Kiitos vastauksestasi:)
        Täytyy myöntää, että yhtenä ajatuksena mielessä on käynyt, että eikö lapsi kuitenkaan saa riittävästi vanhemman huomiota tai hellyyttä, kun täytyy unnuttaa ja hakea sitä kautta positiivisia kokemuksia ja mielihyvää. Vaikka meidän perheessä pitäisi juuri olla ainakin riittävästi tuota yhdessä oloa ja nimen omaan läsnäoloa lapsen kanssa, joka ei pieneen ikäänsä mennessä ole ollut mitenkään itsekseen viihtyvää sorttia, joten halittu/leikitty/ulkoiltu yms. ollaan kyllä pitkän kaavan kautta;)

        Eikä tosiaan itseä kyllä haittaa tuo unnutus, mutta lähinnä sitä varmaankin pelkää sukulaisten ja vieraampien ihmisten reaktioita, jos nyt lapsi sattuisi valitsemaan unnutukseen hieman epäsopivan ajankohdan ja/tai paikan.

        Kaikki lapset eivät näemmä unnutusta harrasta, kuten ei kaikki sinunkaan lapsista, tutustunevat siis hieman myöhemmällä iällä noihin alapään asioihin. Meilläkin tämä tytär näyttäisi olevan varhaiskypsää sorttia, joten pitänee olla varuillaan sitten murrosiän kynnyksellä!;)


    • itsetyydytyksen ero

      Lapsen unnutus on täysin viatonta mielihyvän tunteen hakemista eikä liity seksiin, seksuaalisuuteen tai hellyyden puutteeseen mitenkään.

      Sitä ei tule kieltää, sillä jos siitä tekee kamalan numeron tai leimaa sen jotenkin likaiseksi puuhaksi, ongelmia tulee myöhäisemmässä vaiheessa (kieroutumia, kielteistä suhtautumista seksiin, yms.).

      Sitä voi rajata tai ohjata tapahtumaan vain esim. kotioloissa, jolloin ei meidän vanhempien tarvitse nolostua täysin luonnollisesta asiasta. Jos joku sitä kovin kauhistelee, voi vaan todeta, ettei siinä ole mitään ihmeellistä, kuuluu jokaisen lapsen kehitykseen, tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin.

      Itsellä vajaa 2-vuotias poika, joka "heijaa" joskus unta odotellessa itseään peppu pystyssä. Itse muistan lapsuudestani käyttäneeni tyynyä unnutukseen eikä sitä minulta kielletty, kun sitä omassa rauhassa tein. Ja seksuaalisuuden suhteen pidän itseäni ihan normaalina, joten ei siitä ainakaan haittaa ole ollut.

      • ...

        meillä on nyt 10kk ikäinen tyttö ja on unnuttanut rattaissa ja turvaistuimessa ollessaan jo pidemmän aikaa. Olen huomannut että aloittaa sen aina kun on kuuma?! Nyt kuitenkin on alkanut hinkuttaa lattialla ollessaan pehmoleluja tai vaan lattiaa. Onko tämä normaalia?? Lapsi on kuitenkin vielä NOIN pieni...


      • halojaa.
        ... kirjoitti:

        meillä on nyt 10kk ikäinen tyttö ja on unnuttanut rattaissa ja turvaistuimessa ollessaan jo pidemmän aikaa. Olen huomannut että aloittaa sen aina kun on kuuma?! Nyt kuitenkin on alkanut hinkuttaa lattialla ollessaan pehmoleluja tai vaan lattiaa. Onko tämä normaalia?? Lapsi on kuitenkin vielä NOIN pieni...

        Mikä fuckin "unnutus"?! Se on itsetyydytystä.


    • unnuttajanäiti

      onpa kivaa että joku kyselee tästä seikasta joka on minua mietityttänyt jo pitkään. Meidän neiti, nyt 1v 5kk, on tehnyt tuota jo useita kuukausia. Yleensä istuessa syöttötuolissa, auton turvaistuimessa, rattaissa kun vyö on kiinni.
      Ja jos nostan hänet pois session aikana niin tulee kauhea huuto. mutta jos antaa olla niin jossain vaiheessa lopettaa ja iloinen.. ja hikinen.
      normaaliahan tuo on, mutta todellakin epämiellyttävää jos sattuu olemaan vieraita kylässä tai ollaan kauppareissulla tms.
      ja noin pienelle kun ei voi sanoa että älä nyt vaan odota että pääset kotiin.. eihän se ymmärrä vaikka muutoin melkein kaiken ymmärtääkin. sekin tekee asiasta niin luonnollisen.'
      tällä hetkellä on jokin semmoinen kehitysvaihe, että tekee tuota paljon enemmän ja jopa pimppi on ollut ihan punainen!! samoin hänellä on juuri nyt oltava rätti kourassa koko ajan (siis semmoinen riepu joka on vähän kuin tutin korvike). ehkä kyseessä on nyt jokin mukavuuskehitysjuttu, tiedä taas tuosta.
      mutta ei kai tälle vielä voi muuta kuin hymyillä ja huonossa paikassa ollessa yrittää siirtää huomio jonnekin muualle.

    • torsti331

      moi olen 14 v tyttö olen unnuttanutt kohta kuus vuotta joka viikko useasti.
      vaurioittaako se jotenkin mun sisäisiäsukupuoli elimíä tai kuukautisiin
      haluaisin saada selvyyden

    • torsti14

      moi olen 14v tyttö olen unnuttanut kohta 6 vuotta melkein joka viikon päivä.
      nyt huomasin että emättimeni on kipeä, punottaa samalla ja vessassa täytyy käydä vaikka ei ole juonut mitään tuntiin.onko tämä joko tauti vai ei
      mistä tämä voi johtua haluaisin saada vastauksen

      • inni

        Hei 14 v tyttö. Unnuttaminen ei vahingoita mitenkään kunhan et työnnä sisälle mitään. Hinkkaaminen siis ok mutta kannattaa pitää taukoa välillä siitäkin että limakalvot saavat levätä välillä.


    • Aulikki80

      Meillä murrosikäinen kolli unnuttaa suihkussa, todellä ällöä mennä sen jälkeen suihkuun. Nähnyt en ole, mutta kyllä sen litinän kuulee.

    • retyeuyeu

      Mikä vitun "unnutus" helvetti murrosikäisillä teineillä... vitun Pirkko-tädit se on itstyydytystä eikä kuulu kellekään muulle

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe