Jänisrutto

Raikiri

Hei! Ajattelin kysyä asiaa täältä koska olettaisin täällä olevan edes jonkun joka asiasta tietää.

Tänään kouluun mennessä koulun pihalta löytyi jänis, siellä se kyhnötti pusikkoa vasten ja tottakai, utelias kun olen, piti mennä sitä sörkkimään ja käsittelemään. Elukka ei jaksanut pysyä pystyssä, oli laiha, pieni kokoinen (kai poikanen) ja hengitti nopeasti (ehkä kuitenkin säikähdyksestä). Käsittelin eläintä ja nyt vainoharhaisena pelkään jänisruttoa. Pesin kyllä kädet hyvin heti käsittelyn jälkeen ja vaatteetkin pistin varmuuden vuoksi pesukoneeseen heti kotiin päästyäni. Kuinka todennäköistä silti on, että olisin saanut tartunnan jos kyseinen elikko sitä sairasti? Nyt hermoheikkona sitten odottelen kuumeen nousua ja puren kynsiäni.

Itse hämmästelen suuresti, että olisi tullut niin yleiselle paikalle kuolemaan jos ruttoa olis sairastanut. Yleensähän hakeutuvat rauhalliseen koloon odottamaan että kuolo korjaa pois. Autoliikenne kouluni kohalla on suhteelisen kova, joten ehkä auto on voinut kyseistä elikkoa tönäistä. Mutta ehkä sittenkin jänisrutto... Olen pirun vainoharhainen, tiedän. Onko tänä vuonna ollut paljon ruttoa liikkeellä? Seuraavalla tauolla kävin katsomassa josko jänö olisi vielä paikalla, mutta oli kadonnut.

6

623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoletta!

      Suomessa jänisruttotartuntaa välittäviä eläimiä ovat hyttyset, myyrät, hiiret, jänikset, piisamit, paarmat, mäkärät ja puutiaiset. Tavallisimmin tartunta saadaan hyttysenpistosta. Tartunnan voi kuitenkin saada myös suoraan sairaasta eläimestä sitä käsiteltäessä.
      Eli ole huoletta; kuinkahan monta hyttysenpistoakin olet elämäsi aikana saanut ja vielä elät!
      Asiasta lisää luotettavaa faktaa;
      http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/elainten_valityksella_tarttuvat_taudit/janisrutto__tularemia_/

    • Jebuzca

      Oli rusakko takapihalla, makas vaan eikä jaksanu liikkua mihinkään eikä kyllä edes reagoinutkaan mutta elossa oli vaikka kitukin. Sitä sitten nappastiin lapiolla niskaan ja lähetettiin EVIRAAN josta tutkimustuloksena tuli valetuberkuloosi eli oikealta nimeltään Yersinia pseudotuberculosis joka aiheuttaa ihmiselle suolistotulehduksen jne lisää löytyy netistä.

      Tuo bakteeri on semmonen että se villiintyy kylmässä joten syksy-kevät on sen "parasta" aikaa. Joka tapauksessa muista seuraavan kerran että älä koske varsinkaan paljain käsin koska esim jänisrutto tarttuu jos on käsissä pintahaavoja tms ja siihen voi kuolla joten tarkkana noiden kanssa.

      • ongelma!

        Aivan oikein, "Jehuzca" mutta Yersinia pseudotuberculosis on paljon eleisempi suurkeittiöissä vihannes-, salaatti- juuresaineksisa.

        Yersinia pseudotuberculosis -bakteerin ja jäävuorisalaatin välinen yhteys havaittiin suomalaisessa tutkimuksessa vuonna 2000. Pitkällisellä selvitystyöllä yersinioosiin sairastumisien yhteiseksi nimittäjäksi
        paljastui jäävuorisalaatti. Salaatti pystyttiin jäljittämään viljelytiloille asti. Viljelyolosuhteiden kartoituksessa kävi
        ilmi, että villieläimet tai yersinialla saastunut kasteluvesi oli saastuttanut salaattiviljelmän.
        Tämä suomalainen tutkimustulos voi osoittautua
        samankaltaiseksi uraauurtavaksi löydöksi kuin mitä oli listerian löytyminen kaaleista parikymmentä vuotta aikaisemmin. Listeriaa alettiin tutkia laajemmin, jolloin
        havaittiin toisaalta sen yleisyys kasviksissa ja
        maaperässä ja toisaalta sen valitettava yleisyys pintakontaminanttina.
        Toivottavasti yersiniasta ei lähitulevaisuudessa tule samankaltaista laitoshygieenistä ongelmaa kuin mitä listeria on tällä hetkellä.
        Lainauksia;
        Marjatta Rahkio
        Ryhmäpäällikkö, ELT
        Lihateollisuuden tutkimuskeskus


      • Jebuzca
        ongelma! kirjoitti:

        Aivan oikein, "Jehuzca" mutta Yersinia pseudotuberculosis on paljon eleisempi suurkeittiöissä vihannes-, salaatti- juuresaineksisa.

        Yersinia pseudotuberculosis -bakteerin ja jäävuorisalaatin välinen yhteys havaittiin suomalaisessa tutkimuksessa vuonna 2000. Pitkällisellä selvitystyöllä yersinioosiin sairastumisien yhteiseksi nimittäjäksi
        paljastui jäävuorisalaatti. Salaatti pystyttiin jäljittämään viljelytiloille asti. Viljelyolosuhteiden kartoituksessa kävi
        ilmi, että villieläimet tai yersinialla saastunut kasteluvesi oli saastuttanut salaattiviljelmän.
        Tämä suomalainen tutkimustulos voi osoittautua
        samankaltaiseksi uraauurtavaksi löydöksi kuin mitä oli listerian löytyminen kaaleista parikymmentä vuotta aikaisemmin. Listeriaa alettiin tutkia laajemmin, jolloin
        havaittiin toisaalta sen yleisyys kasviksissa ja
        maaperässä ja toisaalta sen valitettava yleisyys pintakontaminanttina.
        Toivottavasti yersiniasta ei lähitulevaisuudessa tule samankaltaista laitoshygieenistä ongelmaa kuin mitä listeria on tällä hetkellä.
        Lainauksia;
        Marjatta Rahkio
        Ryhmäpäällikkö, ELT
        Lihateollisuuden tutkimuskeskus

        tuo kiva pikku bakteeri nyt sattuikin vaan olemaan tuossa puppelssissa ja se kertoi EVIRA. Olen kyllä lukenut paljon sen jälkeen asiasta ja juuri sen että vihanneksissa sitä on jos vesi saastunut ja sen että hirvi, peura ja jänis on oireettomat kantajat.

        Silti pointti oli siinä että ei kannata aina koskea eläimeen jonka pitäisi olla valpas ja karttaa ihmistä mutta antaakin koskea ym. Itselleni oli tuo bakteeri aivan outo juttu mutta ei enää. Kirjotin silloin lyhyesti koska nimen kun heittää googleen saa pirusti tietoa ja juttua tuosta niin eläimien kuin ihmisten osalta.


      • ongelma!
        Jebuzca kirjoitti:

        tuo kiva pikku bakteeri nyt sattuikin vaan olemaan tuossa puppelssissa ja se kertoi EVIRA. Olen kyllä lukenut paljon sen jälkeen asiasta ja juuri sen että vihanneksissa sitä on jos vesi saastunut ja sen että hirvi, peura ja jänis on oireettomat kantajat.

        Silti pointti oli siinä että ei kannata aina koskea eläimeen jonka pitäisi olla valpas ja karttaa ihmistä mutta antaakin koskea ym. Itselleni oli tuo bakteeri aivan outo juttu mutta ei enää. Kirjotin silloin lyhyesti koska nimen kun heittää googleen saa pirusti tietoa ja juttua tuosta niin eläimien kuin ihmisten osalta.

        Oikein kirjoitat. Eikä minunkaan tarkoitukseni ollut mollata kirjoitustasi - sivulliselle jäi vain siitä sellainen vaikutelma, että jänis olisi ainoa tai pahin tautilähde.
        Siksi yritin "valaista" asiaa hiukan laajemmalti.

        Itsestään kuolleeseen tai selvästi sairaaseen eläimeen pitää aina suhtautua varovaisuudella, olla mieluummin koskematta paljain käsin tai ilman työvälineitä.


      • ongelma! kirjoitti:

        Oikein kirjoitat. Eikä minunkaan tarkoitukseni ollut mollata kirjoitustasi - sivulliselle jäi vain siitä sellainen vaikutelma, että jänis olisi ainoa tai pahin tautilähde.
        Siksi yritin "valaista" asiaa hiukan laajemmalti.

        Itsestään kuolleeseen tai selvästi sairaaseen eläimeen pitää aina suhtautua varovaisuudella, olla mieluummin koskematta paljain käsin tai ilman työvälineitä.

        kuin että aamen ja muistetaan tuo eli ei kosketa paljain käsin jne =) ("Jebuzca")


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      51
      2243
    2. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      864
    3. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      856
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      9
      785
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      68
      722
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      711
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      630
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      45
      523
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      82
      517
    10. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      489
    Aihe