Hyllyssä odottaa melkein 10 tuhannen palapeli, kauan sen tekemiseen kannattaa varata aikaa? Millä tekniikalla isoja kannattaa tehdä?
Iso peli
3
4860
Vastaukset
- askarteluhullu
Aluksi kerään reunapalat eri kippoon. Sitten värien mukaan (siis jos on selvät värierot). Ton kokoisen pelin tekemiseen saattaa mennä kyl kauan, sehän riippuu oletko tehnyt palapelejä aikaisemmin, teetkö sitä kuinka monta tuntia päivässä jne. ONNEA urakalle
- Palaset kohdalleen
Reunat kannattaa tehdä ensin. Väittäisin, että siinä 10 000 palan palapelissä on sama palapeli eri kuvalla moneen kertaan, ts. se leikkaus on jotenkin peilattu sinne moneen kertaan. Eli, jos katsot taustapuolelta, niin huomaatkin kokoavasi esim. 8 x 1250 palaa 1 x 10 000 sijasta. Ne vain tulee reunoista toisiinsa kiinni, muodostaen sen valmiin kuvan.
Kuva vaikuttaa paljon siihen taktiikkaan. Jos on joku lentokone tai laiva tai vastaava, tuolla palasten keräämisellä värin mukaan ei paljoa saavuta, kun 80% paloista on kuitenkin saman värisiä. Jos taas on vaikkapa joku kaupunkimaisema tai muu paljon yksityiskohtia sisältävä kuva, niin on hyvä arvailla, että mikä pala on mistäkin yksityiskohdasta, esim. rakennuksesta, ja lajitella niiden mukaan. Vaikka jo samalla kun hakee reunapaloja erikseen.
Kolmas oleellinen asia on varata tarpeeksi tilaa. Itse varaisin puolet lisää tilaa (eli palapelin koko x 1.5) rakentamiseen.
Ja neljäs, oikeastaan kaikkein tärkein, on olla tarkkana niiden palojen kanssa, ettet hukkaa niitä. Ettei niitä tartu vaatteisiin tai putoile lattialle jne.
(Voi olla että tuli ketjun avaajalle turhaan myöhään tämä viesti, mutta ehkä joku muu löytää hyötyä tästä...) Mulla on kokemusta 12 000 palan palapelin rakentamisesta. Se oli jaettu kolmeen pussiin joissa oli nelisentuhatta palaa jokaisessa.
Mä aloitan yleensä minkä tahansa palapelin kokoamisen sillä että levitän palat pöydälle tai alustalle, ja alan käännellä niitä oikein päin. Samalla erottelen joukosta vastaan tulevat reunapalaset. Sillai silmä ainakin tottuu palapelin väreihin ja mä ainakin opin tietyllä tavalla muistamaan niitä palasia.
Reunat on helppo mistä aloittaa, mutta aina en kokoa reunoja kokonaan enkä yhtenäiseksi kehykseksi. Sitten riippuu paljon aiheesta, alanko vain kerätä yhteen ensin jonkin pienen yksityiskohdan palat ja kokoan sen valmiiksi. Siitä sitten on helpompi lähteä laajentamaan kuvaa eteenpäin.
Kovin yksitoikkoisessa palapelissä on toimiva tapa ainakin itselläni että kokoan ensin reunat ihan valmiiksi, sitte mahdolliset yksityiskohdat, ja sitten vain alan koota muita palasia vaaleasta tummempaan, reunoista sisään päin. Muita vaaleammat palaset erottuu aina joukosta ja vaikka väri pikku hiljaa tummenisi, esim. taivas, tekniikka toimii. Eri asia jos vaikka taivas on puhtaan yksivärinen, silloin ei yleensä auta kuin mennä puhtaasti kokeilupohjalta palanen kerrallaan.
Meillä meni tuon ison palapelin kasaamiseen reilu 2 vuotta. Tilaa se olisi kokonaisena kasattuna vienyt ihan liikaa, joten se koottiin osissa jotka lopuksi liitettiin yhteen. Yhdessä kappaleessa oli jotain 500 palaa.
Kuten joku sanoiki niin palasista kannattaa pitää hyvä huoli, että aina kun kerää palaset talteen tai jos pystyy jättämään palapelin levälleen, täytyy tarkistaa ettei maton alla, lattialla, pöydän alla, vaatteissa, tuolilla, missä tahansa ole palasia. Mulla on kissoja, jotka mielellään leikkii palasilla ja koira, joka mielellään myös syö löytämänsä palat..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031685
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1271442En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k901303- 621163
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut101038Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1111009Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall213815Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57773- 122743
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20718