Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Iso peli

Joku palailee

Hyllyssä odottaa melkein 10 tuhannen palapeli, kauan sen tekemiseen kannattaa varata aikaa? Millä tekniikalla isoja kannattaa tehdä?

3

4325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • askarteluhullu

      Aluksi kerään reunapalat eri kippoon. Sitten värien mukaan (siis jos on selvät värierot). Ton kokoisen pelin tekemiseen saattaa mennä kyl kauan, sehän riippuu oletko tehnyt palapelejä aikaisemmin, teetkö sitä kuinka monta tuntia päivässä jne. ONNEA urakalle

    • Palaset kohdalleen

      Reunat kannattaa tehdä ensin. Väittäisin, että siinä 10 000 palan palapelissä on sama palapeli eri kuvalla moneen kertaan, ts. se leikkaus on jotenkin peilattu sinne moneen kertaan. Eli, jos katsot taustapuolelta, niin huomaatkin kokoavasi esim. 8 x 1250 palaa 1 x 10 000 sijasta. Ne vain tulee reunoista toisiinsa kiinni, muodostaen sen valmiin kuvan.

      Kuva vaikuttaa paljon siihen taktiikkaan. Jos on joku lentokone tai laiva tai vastaava, tuolla palasten keräämisellä värin mukaan ei paljoa saavuta, kun 80% paloista on kuitenkin saman värisiä. Jos taas on vaikkapa joku kaupunkimaisema tai muu paljon yksityiskohtia sisältävä kuva, niin on hyvä arvailla, että mikä pala on mistäkin yksityiskohdasta, esim. rakennuksesta, ja lajitella niiden mukaan. Vaikka jo samalla kun hakee reunapaloja erikseen.

      Kolmas oleellinen asia on varata tarpeeksi tilaa. Itse varaisin puolet lisää tilaa (eli palapelin koko x 1.5) rakentamiseen.

      Ja neljäs, oikeastaan kaikkein tärkein, on olla tarkkana niiden palojen kanssa, ettet hukkaa niitä. Ettei niitä tartu vaatteisiin tai putoile lattialle jne.

      (Voi olla että tuli ketjun avaajalle turhaan myöhään tämä viesti, mutta ehkä joku muu löytää hyötyä tästä...)

    • Mulla on kokemusta 12 000 palan palapelin rakentamisesta. Se oli jaettu kolmeen pussiin joissa oli nelisentuhatta palaa jokaisessa.

      Mä aloitan yleensä minkä tahansa palapelin kokoamisen sillä että levitän palat pöydälle tai alustalle, ja alan käännellä niitä oikein päin. Samalla erottelen joukosta vastaan tulevat reunapalaset. Sillai silmä ainakin tottuu palapelin väreihin ja mä ainakin opin tietyllä tavalla muistamaan niitä palasia.

      Reunat on helppo mistä aloittaa, mutta aina en kokoa reunoja kokonaan enkä yhtenäiseksi kehykseksi. Sitten riippuu paljon aiheesta, alanko vain kerätä yhteen ensin jonkin pienen yksityiskohdan palat ja kokoan sen valmiiksi. Siitä sitten on helpompi lähteä laajentamaan kuvaa eteenpäin.

      Kovin yksitoikkoisessa palapelissä on toimiva tapa ainakin itselläni että kokoan ensin reunat ihan valmiiksi, sitte mahdolliset yksityiskohdat, ja sitten vain alan koota muita palasia vaaleasta tummempaan, reunoista sisään päin. Muita vaaleammat palaset erottuu aina joukosta ja vaikka väri pikku hiljaa tummenisi, esim. taivas, tekniikka toimii. Eri asia jos vaikka taivas on puhtaan yksivärinen, silloin ei yleensä auta kuin mennä puhtaasti kokeilupohjalta palanen kerrallaan.

      Meillä meni tuon ison palapelin kasaamiseen reilu 2 vuotta. Tilaa se olisi kokonaisena kasattuna vienyt ihan liikaa, joten se koottiin osissa jotka lopuksi liitettiin yhteen. Yhdessä kappaleessa oli jotain 500 palaa.

      Kuten joku sanoiki niin palasista kannattaa pitää hyvä huoli, että aina kun kerää palaset talteen tai jos pystyy jättämään palapelin levälleen, täytyy tarkistaa ettei maton alla, lattialla, pöydän alla, vaatteissa, tuolilla, missä tahansa ole palasia. Mulla on kissoja, jotka mielellään leikkii palasilla ja koira, joka mielellään myös syö löytämänsä palat..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe