kokemuksia

aloittelija

olen vielä miettimis vaiheessa että hankkisinko oman kanarianlinnun eli
kertokaahan kokemuksianne ja tietojanne kanarianlinnuista!
eli mm. ovatko hiljaisia vai meluavako kaiket yöt?
voiko niitä pitää yksin?
oppiiko ne mitää temppuja esim. tulemaan kutsusta sormelle? jne.
kertokaa myös omia mielipiteitä ja kokemuksia kyseisistä linnuista!
kaikki tieto tervetullutta! :)
voin myös alkaa kirjoittelee jonkun kaa joka omistaa kanarianlinnun. kirjoitelkaa os. [email protected]

7

2372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanarialintujen omistaja

      Meillä on 6 kanariaa isossa lintuhäkissä, joka yltää kattoon asti.Kanarialinnut ovat kivoja lemmikkéjä, niiden touhuja on hauska katsella, ovat erittäin uteliaita kiinnostuvat kaikesta uudesta.Meillä on 2 koirasta ja neljä naarasta. Kevään tullen kanarianlaulukonsertit ovat kyllä aika sietämättömiä kun koko ajan hoilaavat kurkku suorana,näyttää siltä että linnut sekoavat keväästä, hirveä munimis vimma iskeytyy niihin, häkissä rähisteellään taukoamatta pesäpaikoista(yrittävät epätoivoisesti pesiä ruokakuppeihin) emme anna niille oikeita pesiä sillä muuten poikasia tulisi aivan liikaa.En nyt tiedä oppivatko mitään temppuja tekemään.Itse otin kerran yhden nuorista poikasista erikseen omaan häkkiin eri huoneeseen, se oli siis koiras niin kyllä se ihan hyvin yksin pärjäsi, lenteli joka päivä vapaana, osasi mennä häkkiin takaisin illan tultua.Laulu todella kaunista, aina kun imuroin huoneessa kanariakoiras yltyi hulluun konsertiin.Tykkäsi ottaa "aurinkokylpyjä" ikkunan vieressä.Koiraskanaria voi olla yksin.Mutta paremmin lintu viihtyy jos sillä lajitoveri.Eli pareittain pidetään, jos kaksi koirasta samassa häkissä niin tappelevat taukoamatta.Kyllä kanaria kesyyntyy jos ottaa sen ihan nuorena poikasena ja pitää sille seuraa ja totuttaa käteen sen.Huom! Älä päästä kanariaan lentämään ennen kuin on ollut tarpeeksi kauan häkissä, muuten ei osaa palata sinne eli eka sen pitää oppia että häkki on sen koti eikä huone.Kanarialinnut rakastavat kylpyjä, joten kannattaa kerran viikossa antaa niille kylpyastia.Kanarioillemme annamme hemponsiemeniä,hirssejä ja linnunsiemeniä kaupast löytyy paljon erillaisia, joka päivä pitää olla tuoretta vettä, myös omenaa,kurkkua ja salaattia annamme niille.Kesäisin ulkoa voikukan ja apilanlehtiä. Ja pesimisaikaan saavat voimaruokaa. Myös hiekkää pitää olla tarjolla linnuille.Kurkku on niiden lempparia.Illalla kannattaa peittää häkki peitolla jos lintu asuu samassa huoneessa missä nukut sillä jos et halua herätä 3-4 aikaan aamulla linnun lauluun.Se nimittäin on joskus aika rasittavaakin.Kun ääni niin korkea laulussa. Sinua hankkisin aluksi yhden koiraan jos kerran haluat siitä kesyn ja myöhemmin kun lintu jo kesy niin hankkisin sille parin eli naaraan.Silloin lintu pysyy kesynä eikä kiinny toiseen lintuun jos hankkisit alussa parin.Niin linnut kiintyisivät toisiinsa ja pelkäisivät ihmistä.Kanarialintujen kynnet pitää myös leikata säännöllisesti sillä ne kasvavat.Jos jotain jäi vielä epäselväksi niin kysy vaan.

      • Jari

        Minulla on ollut pari kuukautta kanarialintupariskunta. Naaras on kirjava (lizard?)ja koiras oranssi. Ostin ne Lahdesta eri eläinliikkeistä, etteivät ole sukua mahdollista tulevaa pesintää silmälläpitäen. Ne ovat tosi mukavia katseltaviakin, vaikka aluksi melko hiljaisia (syksy, eli nyt ei ole pesimäkausi). Toisessa tilavassa häkissä vieressä minulla on undulaattipariskunta, koiras visertää paljon. Toivottavasti se saisi myös kanariakoiraksen visertämään. Se visertää kyllä, mutta ei niin paljon kuin undulaatti, eli linnuissakin on siis yksilöeroja. Vaikeutena kanarioilla on sukupuolen toteaminen, etenkin, jos koiras on hiljaisenpuoleinen. Naaras ei laula kuin satunnaisesti.Kaupassa lupasivat vaihtaa uroksen, jos se osoittautuukin naaraaksi. Ostin myös niille pesäkorin, alkoivatkin tehdä pesää, mutta otin sen ajoissa pois, koska pesintäaika alkaa vasta keväällä helmikuusta eteenpäin. Lintuni syövät omaa kanarialinnuille tarkoitettua semenseosta ja lisäksi ns. "väriruokaa" eli punaista voimaruokaa, koska ainakin koiras kantaa punaista väripigmenttigeeniä. Ne pitävät myös ruohosta, voikukanlehdistä, omenasta yms. Voisiko joku lukija opastaa minua onnistuneen ensi kesän pesintäkauden valmistelussa? Kirjoista saa paljon tietoa ja jos suomenkieliset ohjeet loppuvat, niin ainakin kirjastosta saa myös hyvin englannin kielisiä oppaita. Mutta niissä ei oikein kerrota, miten voisi "yllyttää" pesintään. Olen ymmärtänyt, että vuodenajan valoisuus, ruokavalio ja lintujen hyvä suhde ovat siihen edellytyksiä. Minun lintuni eivät ainakaan tappele, joten todennäköisesti ne ovat koiras ja naaras. Mielestäni kanarialintu on hieno, elegantti lintulaji. Undulaattiin verrattuna sen lauluääni on vaihtelevampaa eikä niin meluisaa. Niitä ei tietääkseni ole hyvä pitää samassa häkissä (vaikka jotkut pitävätkin niitä yhdessä esim. suuressa ulkoilma-aviaariossa), koska ovat kotoisinkin eri alueilta; undulaatti Australiasta ja Kanarialintu tietenkin Kanarian saarilta, Azoreilta, Madeiralta ja muualta Luoteis-Etelä-Euroopasta. Ainakin minun udulaattinaaras on ajoittain aggressiivinenkin, joten on viisasta pitää niitä erillään ja lennättääkin häkin ulkopuolella eri aikoina.


      • kanaria lintu
        Jari kirjoitti:

        Minulla on ollut pari kuukautta kanarialintupariskunta. Naaras on kirjava (lizard?)ja koiras oranssi. Ostin ne Lahdesta eri eläinliikkeistä, etteivät ole sukua mahdollista tulevaa pesintää silmälläpitäen. Ne ovat tosi mukavia katseltaviakin, vaikka aluksi melko hiljaisia (syksy, eli nyt ei ole pesimäkausi). Toisessa tilavassa häkissä vieressä minulla on undulaattipariskunta, koiras visertää paljon. Toivottavasti se saisi myös kanariakoiraksen visertämään. Se visertää kyllä, mutta ei niin paljon kuin undulaatti, eli linnuissakin on siis yksilöeroja. Vaikeutena kanarioilla on sukupuolen toteaminen, etenkin, jos koiras on hiljaisenpuoleinen. Naaras ei laula kuin satunnaisesti.Kaupassa lupasivat vaihtaa uroksen, jos se osoittautuukin naaraaksi. Ostin myös niille pesäkorin, alkoivatkin tehdä pesää, mutta otin sen ajoissa pois, koska pesintäaika alkaa vasta keväällä helmikuusta eteenpäin. Lintuni syövät omaa kanarialinnuille tarkoitettua semenseosta ja lisäksi ns. "väriruokaa" eli punaista voimaruokaa, koska ainakin koiras kantaa punaista väripigmenttigeeniä. Ne pitävät myös ruohosta, voikukanlehdistä, omenasta yms. Voisiko joku lukija opastaa minua onnistuneen ensi kesän pesintäkauden valmistelussa? Kirjoista saa paljon tietoa ja jos suomenkieliset ohjeet loppuvat, niin ainakin kirjastosta saa myös hyvin englannin kielisiä oppaita. Mutta niissä ei oikein kerrota, miten voisi "yllyttää" pesintään. Olen ymmärtänyt, että vuodenajan valoisuus, ruokavalio ja lintujen hyvä suhde ovat siihen edellytyksiä. Minun lintuni eivät ainakaan tappele, joten todennäköisesti ne ovat koiras ja naaras. Mielestäni kanarialintu on hieno, elegantti lintulaji. Undulaattiin verrattuna sen lauluääni on vaihtelevampaa eikä niin meluisaa. Niitä ei tietääkseni ole hyvä pitää samassa häkissä (vaikka jotkut pitävätkin niitä yhdessä esim. suuressa ulkoilma-aviaariossa), koska ovat kotoisinkin eri alueilta; undulaatti Australiasta ja Kanarialintu tietenkin Kanarian saarilta, Azoreilta, Madeiralta ja muualta Luoteis-Etelä-Euroopasta. Ainakin minun udulaattinaaras on ajoittain aggressiivinenkin, joten on viisasta pitää niitä erillään ja lennättääkin häkin ulkopuolella eri aikoina.

        Kun kysyit tuosta pesimiseen yllyttämisestä,niin yksi varma keino on voimaruuan syöttäminen, sitä myydään kaikissa eläinkaupoissa, on keltaisen väristä maksaa kai jotain yli 2 euroo.Siitä meidän kanariat hullantuu ja kannattaa myös laittaa häkkiin runsaasti pesimisaineita eli ruohon korsia(kuivattuja mutta ei kovaa heinää vaan pehmeää).Ja hyvä ruokinta auttaa kuten porkkanaraasten,kurkkujen anto. Jos linnut eivät ole vieläkään ryhtyneet pesiä niin voi kokeilla niiden erottamista eli ovat eri häkeissä mutta näkevät toisensa läheltä,kun koiras alkaa pitää hulluja konsertteja on aika pistää ne samaan häkkiin.Ja jos ei vieläkään tärppää niin lintusí voivat olla samaa sukupuolta toinen osapuoli hiljaisempi.Itse ei ole koskaan tarvinnut muuta kuin voimaruuansyöttöä niin linnut heti alkaneet pesiä.


      • Pia
        kanaria lintu kirjoitti:

        Kun kysyit tuosta pesimiseen yllyttämisestä,niin yksi varma keino on voimaruuan syöttäminen, sitä myydään kaikissa eläinkaupoissa, on keltaisen väristä maksaa kai jotain yli 2 euroo.Siitä meidän kanariat hullantuu ja kannattaa myös laittaa häkkiin runsaasti pesimisaineita eli ruohon korsia(kuivattuja mutta ei kovaa heinää vaan pehmeää).Ja hyvä ruokinta auttaa kuten porkkanaraasten,kurkkujen anto. Jos linnut eivät ole vieläkään ryhtyneet pesiä niin voi kokeilla niiden erottamista eli ovat eri häkeissä mutta näkevät toisensa läheltä,kun koiras alkaa pitää hulluja konsertteja on aika pistää ne samaan häkkiin.Ja jos ei vieläkään tärppää niin lintusí voivat olla samaa sukupuolta toinen osapuoli hiljaisempi.Itse ei ole koskaan tarvinnut muuta kuin voimaruuansyöttöä niin linnut heti alkaneet pesiä.

        lukekaapa www.kolumbus.fi/andien/linnut.htm
        siellä rutkasti tietoa kanarioista!


    • catya2

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe