Seuran perustaminen

perustelija

Miten onnistuu metsästys- ja ampumaseuran perustaminen? Taka-ajatus olisi järkätä kaikille halukkaille pientä maksua vastaan mahdollisuus hankkia itselleen aseita nykyisessä perusteviidakossa.

18

7657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seurahan on tavallinen rekisteröity yhdistys(ry.).

      http://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri/perustaminen.html

      "pientä maksua"

      Se vaan, ettei yhdistys oikein saa tuottaa voittoa, ettei se muutu yritykseksi ja sanamuotosi perusteella joku voisi tulkita sen jopa rikolliseksi toiminnaksi.

    • LPE

      ...vaatii lääninhallituksen luvan.

      Maksaa n. 100 euroa ja kestää jonninaikaa perustaa.

    • huono homma

      Jos tosiaan on niin, että "Taka-ajatus olisi järkätä kaikille halukkaille pientä maksua vastaan mahdollisuus hankkia itselleen aseita nykyisessä perusteviidakossa" niin unohda koko juttu. Vaikka saisit jollain ilveellä tuollaisen perustettua, niin heti kun viranomaiset tajuavat todellisen tarkoituksen, toiminta loppuu ja tuollaista harjoittaneet joutuvat edesvastuuseen.

      Kaikkia perkeleitä sitä onkin...vai vielä ampumaseura, että kaikki halukkaat saisivat aseen. Toivottavasti et ole aseharrastaja itse. Pelottaa ajatuskin, että tuollaisia tyyppejä olisi aseharrastajien joukossa. Ampumaurheilun harrastajien maine kun on muutenkin huono negatiivisen julkisuuden takia.

      • Hedvig Herzegoviina, maestu...

        Hae Alkosta pullo kippurahäntee, nii elämä tuas hymmyilöö.


      • ei voi velvoittaa jäsenyyteen

        Seuran jäsenyys ei voi olla viranomaiselle mikään peruste myöntää tai olla myöntämättä aseen lupa koska minkään seuran jäsenyyttä ei lain mukaan voi vaatia.


      • Hedvig Hertzberg
        ei voi velvoittaa jäsenyyteen kirjoitti:

        Seuran jäsenyys ei voi olla viranomaiselle mikään peruste myöntää tai olla myöntämättä aseen lupa koska minkään seuran jäsenyyttä ei lain mukaan voi vaatia.

        Eehä mikkää laki vastoovasti vuaji viranommaesta myötämää assee hankintaluppoo. Seoran jädenyys kuitennii nykyvääö iha mostijja.


      • sitten ollenkaan

        Mitä ihmeen väärää voi olla siinä jos ampumaurheilun harrastajat haluavat hankkia aseita? Millä heidän sitten pitäisi ampumaurheilua harrastaa ellei aseilla, keramiikkauuneilla ja hevosvetoisilla niittokoneillako?


      • perustelija
        sitten ollenkaan kirjoitti:

        Mitä ihmeen väärää voi olla siinä jos ampumaurheilun harrastajat haluavat hankkia aseita? Millä heidän sitten pitäisi ampumaurheilua harrastaa ellei aseilla, keramiikkauuneilla ja hevosvetoisilla niittokoneillako?

        Tarttis ois katos järkätä porukalle harrastusolosuhteita myös. Radat jossa saa ampua kaikilla aseilla mitä maa päällään kantaa. Eikä mitään vitun .50-vammaa niinkun kaikilla muilla radoilla. Laji jossa saa ampua vain isoilla aseilla. Sitte seuran ylläpito järjestäis tai hankkis näitä practical-lajeja.


      • perusta vaan
        perustelija kirjoitti:

        Tarttis ois katos järkätä porukalle harrastusolosuhteita myös. Radat jossa saa ampua kaikilla aseilla mitä maa päällään kantaa. Eikä mitään vitun .50-vammaa niinkun kaikilla muilla radoilla. Laji jossa saa ampua vain isoilla aseilla. Sitte seuran ylläpito järjestäis tai hankkis näitä practical-lajeja.

        Rekisteröidyn yhdistyksen perustaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu, oli se sitten ampuma- tai muu seura.

        Ampumaseuran perustaminen vaatii myös sisäministeriöstä luvan. Seuralla pitää olla yhdistyslain mukaan säännöt, ja ne pitää olla lain ja asetusten mukaiset. Säännöt tarkastaa maistraatti.

        Maistraatissa säännöt tarkastetaan todella huolellisesti, ja ne hylätään pienestäkin virheestä. Joten kannattaa tutustua yhdistyslakiin, ennen kuin lähettää mitään tarkastettavaksi. Maistraatista saa neuvoja.

        Tärkeä seikka on myös on, että seura järjestää jäsenilleen paikan missä toimintaa voi harrastaa. Eli ammmunan harrastaminen vaatii ampumaradan, oman tai vuokratun, muuten ei toiminta ei ole uskottavaa.


      • x86
        perusta vaan kirjoitti:

        Rekisteröidyn yhdistyksen perustaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu, oli se sitten ampuma- tai muu seura.

        Ampumaseuran perustaminen vaatii myös sisäministeriöstä luvan. Seuralla pitää olla yhdistyslain mukaan säännöt, ja ne pitää olla lain ja asetusten mukaiset. Säännöt tarkastaa maistraatti.

        Maistraatissa säännöt tarkastetaan todella huolellisesti, ja ne hylätään pienestäkin virheestä. Joten kannattaa tutustua yhdistyslakiin, ennen kuin lähettää mitään tarkastettavaksi. Maistraatista saa neuvoja.

        Tärkeä seikka on myös on, että seura järjestää jäsenilleen paikan missä toimintaa voi harrastaa. Eli ammmunan harrastaminen vaatii ampumaradan, oman tai vuokratun, muuten ei toiminta ei ole uskottavaa.

        Täällä kommentoi näköjään lähinnä sellaiset, joilla ei ole kunnollista käsitystä prosessista.

        Lupaa haetaan lääninhallitukselta vapaamuotoisella hakemukella. Prosessi kestää 3-6 kk, jonka jälkeen yhdistys perustetaan kuten mikä tahansa muu yhdistys, mikäli lupa herkeää.


      • fdhh
        x86 kirjoitti:

        Täällä kommentoi näköjään lähinnä sellaiset, joilla ei ole kunnollista käsitystä prosessista.

        Lupaa haetaan lääninhallitukselta vapaamuotoisella hakemukella. Prosessi kestää 3-6 kk, jonka jälkeen yhdistys perustetaan kuten mikä tahansa muu yhdistys, mikäli lupa herkeää.

        Tuskin herkeää. Mitenkäs ajattelit saada valtiolta luvan käydä ammuskelemassa kaikenlaisilla aseilla, mitä maa päällään kantaa. HRRRR! No nyt alko pelottaa.
        Eikö muka perinteinen reserviläistoiminta riitä sinulle?
        Mene kertausharjoituksiin. Siellä saat ampua sen tyylisillä aseilla ja vieläpä siten että sinulle maksetaan siitä.


      • fdhh
        fdhh kirjoitti:

        Tuskin herkeää. Mitenkäs ajattelit saada valtiolta luvan käydä ammuskelemassa kaikenlaisilla aseilla, mitä maa päällään kantaa. HRRRR! No nyt alko pelottaa.
        Eikö muka perinteinen reserviläistoiminta riitä sinulle?
        Mene kertausharjoituksiin. Siellä saat ampua sen tyylisillä aseilla ja vieläpä siten että sinulle maksetaan siitä.

        ..tai ainahan voit ostaa Venäjältä käytetyn panssarivaunun tai hävittäjän tontillesi koristeeksi, jos noin kovasti aseita kaipaat.
        Osoite on:
        http://www.tanksforsale.co.uk/Tanks_Trucks_Jeeps_for_sale.htm


      • Talousvastaava
        fdhh kirjoitti:

        ..tai ainahan voit ostaa Venäjältä käytetyn panssarivaunun tai hävittäjän tontillesi koristeeksi, jos noin kovasti aseita kaipaat.
        Osoite on:
        http://www.tanksforsale.co.uk/Tanks_Trucks_Jeeps_for_sale.htm

        k0rh0sen viisauksia:"Se vaan, ettei yhdistys oikein saa tuottaa voittoa, ettei se muutu yritykseksi ja sanamuotosi perusteella joku voisi tulkita sen jopa rikolliseksi toiminnaksi. "

        Ja tappion tekeminen yhdistyksen taloudessa on sitten laillista...

        Talousjuridiikka ei taida olla vahvimpia lajejasi.


      • perusta vaan
        x86 kirjoitti:

        Täällä kommentoi näköjään lähinnä sellaiset, joilla ei ole kunnollista käsitystä prosessista.

        Lupaa haetaan lääninhallitukselta vapaamuotoisella hakemukella. Prosessi kestää 3-6 kk, jonka jälkeen yhdistys perustetaan kuten mikä tahansa muu yhdistys, mikäli lupa herkeää.

        Pantentti- ja rekisterihallitukseen lähetetään perustamisilmoitus, mutta kun kyse on ampumaseurasta, sisäministeriön lupa vaaditaan myös. Voisi kuvitella, että nykyään ampumseuran perustamiset syynätään hyvin tarkkaan, eikä luvan saaminen ole itsestään selvää.

        Muutenhan Ry:n perustaminen on ilmoitusluontoinen asia, mutta säännöt pitää olla kunnossa viimeitä pilkkua myöden.

        Tuolla ohjeita http://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri.html


      • OrginalCheyenne
        Talousvastaava kirjoitti:

        k0rh0sen viisauksia:"Se vaan, ettei yhdistys oikein saa tuottaa voittoa, ettei se muutu yritykseksi ja sanamuotosi perusteella joku voisi tulkita sen jopa rikolliseksi toiminnaksi. "

        Ja tappion tekeminen yhdistyksen taloudessa on sitten laillista...

        Talousjuridiikka ei taida olla vahvimpia lajejasi.

        Talousvastaava ei ilmeisesti ymmärräkkään kuin taloudellisen juridiikan... Eli yleishyödyllinen yhdistys tai yhteisö ei saa tuottaa taloudellista voittoa. Jos tulee taloudellista hyötyä, niin se pitää silloin käyttää toiminnan rahoittamisen niin että (lähes)kaikki jäsenet saavat tuotosta hyötyä (eli tässä tapauksesa olisi esim. tehtävä/ parannettava ampumarataa tms.)
        Tappiota saa tulla niin paljon mitä perse kestää... Eli seuran/ yhdistyksen hallitus on taloudellisessa vastuussa tappiollisesta tilinpäätöksestä omilla varoillaan.


      • Miki88x
        perusta vaan kirjoitti:

        Pantentti- ja rekisterihallitukseen lähetetään perustamisilmoitus, mutta kun kyse on ampumaseurasta, sisäministeriön lupa vaaditaan myös. Voisi kuvitella, että nykyään ampumseuran perustamiset syynätään hyvin tarkkaan, eikä luvan saaminen ole itsestään selvää.

        Muutenhan Ry:n perustaminen on ilmoitusluontoinen asia, mutta säännöt pitää olla kunnossa viimeitä pilkkua myöden.

        Tuolla ohjeita http://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri.html

        Lupa myönnetään mikäli perustajajäsenillä ei ole rikosrekisteriä ja soveltuvuus on muuten kunnossa. Kokemuksesta voin sanoa että kovin hankala prosessi tuo ei ole, vaikka pitkäkestoinen kuitenkin. Täytyy myös muistaa ettei kiinteää ampumarataa saa perustaa ilman ympäristölupaa ja yms. Ottaisitko todella vastuullesi kirjoitella puolituntemattomille puoltolappuja aseita varten?


    • turhaa hommaa

      En oikein ymmärtänyt tarkoitusperääsi. Vaikka perustaisit minkälaisen seuran
      ei se olevapaalippu aselupia varten. Jäsen tulee vielä itse perustella viranomaisille.
      Ei siihen mitään erityistä seuraa tarvita. Kyllä kaikki joilla on asiat kunnossa
      ja perustelut kans saavat luvan ilman seuraasi. Jotta kaikki mahdolliset
      valtakunnan kansalaiset saisivat aseen, pitäisi sinun toimia valtakunnan tasolla.
      Missä sitten seurasi harjoittelisi, meinaan minkä paikan jäsen ilmoittaisivat harjoittelupaikaksi.
      Valtion metsästysmaatko? Mihin ne sitten seuraasi tarvitsisi?
      Keskity nyt omiin asioisi enemmän ja jätä turhat kikkailut vähemmälle.
      Vaikka perustaisit seuran. Et siitä hyötyisi mitenkään eikä kyllä kukaan muukaan.

    • Anonyymi

      Oikean metsästysseuran voi perustaa, kun saat maanomistajia mukaan. 70 luvun alussa vasem.liiton edeltäjät pelkäsivät suojeluskuntien uustulemista, kun seuroja perustettiin paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe