Haluaisiko joku muuttaa vielä ulkomaille?

Meidän iässä

Itse muutin parikymppisenä. Sillä nyt ei ole niin väliä mihin, mutta voin sanoa, että kaduttaa. Olen saanut monia hääkutsuja Suomeen, mutta jokaiseen en ole välimatkan takia voinut osallistua. Kasvavien sukulaislasten ja heidän lastensa elämää en ole voinut seurata.

Missään tapauksessa en enää jaksaisi muuttaa enää mihinkään kolmanteen outoon maahan. En jaksaisi opetella enää jotain uutta kieltä j.n.e.

Onhan niitäkin, jotka haaveilevat vielä ulkomaille muutosta keski-iässäkin, mutta minä en sitä ainakaan suosittelisi.

33

1203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienessä määrin,

mutta en suosittelisi vaihtamaan maisemia ihan heppoisin syin. Itse olen muuttanut vain paikkakuntaa ja se on ollut ihan riittävä kokemus.
      Juuriltaan ei kannata lähteä.Ystävät ja tutut kotikulmat eivät matkusta mukana ja silloin se ensimmäinen ikävä astuu kuvaan.Tutustuminen uusiin ihmisiin, vaikka olisikin helppoa niin ei se koskaan ole samaa tai verrattavissa siihen, miten elit ne ystävät todeksi ajan kanssa.

• Aloittaja

Ikävöisinköhän tänne takaisin sitten, jos vielä muuttaisin Suomeen?

Nuorena oli pinnallisesti hauskaa uusienkin ihmisten kanssa. Nyt aikuisikäisenä hankittu ystävyys punnitaan, kun täällä vieraassa maassa sairastuu. On pirullista olla sairaalassa, kun viereisessä sängyssä makaavan 90-vuotiaan luona laukkoo hänen sukunsa. Ei hetkenkään rauhaa.

Tulee mieleen, että onkohan kyseisellä tädillä paljon rahaa. Vai minussa itsessänikö on vika? Tuntuisikohan helpommalta olla sairaalassa Suomessa?

• alima

osittainen muutto.
      Meillä on miehen kotimaassa huoneusto ns. kesäpaikkana ja nyt on tarkoitus ruveta kunnostamaan sitä siten, että voidaan siellä talviaikanakin vierailla, tai oleskella vähän pidempään, vähän Suomen ilmojen mukaan.
      Isot rempat siellä kuitenkin odottaa, joten rahaa ja aikaa se vie, mutta ehkä on sitten valmista, kun eläkkeelle pääsen ja olen vapaa kuin taivaan lintu.
      Pysyvätsi en voisi kuvitellakaan muuttavani yhtään mihinkään.
      Olen niin juurtunut tänne.
      Vierasta kieltä kyllä haluaisin vielä oppia, eli sitä mieheni äidinkieltä, et voisin paremmin jutskailla sukulaisten ja muiden paikallisten kanssa.
      Hyvin paljon on vuosien mittaan ihan huomaamatta kielitaito karttunut, mutta hyvin heikkoa se vielä on, todellista "smooltookkia". Tosin ymmärrän huomattavasti enemmän, kuin mitä osaan puhua. Niilläkin kun se kielioppi on aikas vaikea ja lauserakenne ihan eri kuin meillä.
      Mieheni oppi suomea puhumaan puolessa vuodessa, joten jos siellä pitempään asuttaisi, en voisi jäädä huonommaksi, pakko munkin olis oppia.

• Mandi55

Luin mielenkiinnolla viestisi. Olemme mieheni kanssa suunnitelleet ja osaksi jo toteuttaneet haaveitamme muuttaa osaksi aikaa vuodesta mieheni kotimaahan. Sen tekee helpoksi mieheni omistama asunto kotimaassaan. Asuntoon meidän ei onneksi tarvitse investoida sillä mieheni poika on pitänyt siitä hyvää huolta.

Olen opetellut hieman Hollannin kieltä ja ymmärrän puhetta jonkun verran. Olen opiskellut saksaa, englantia ja ruotsia ja hollanninkielessä paljon noiden kielien yhteisiä sanoja. Sukulaisten kanssa Hollannissa tulen toimeen englanninkielellä.

Tulin uteliaaksi, mutta sinun ei tarvitse vastata kysymykseeni jos et halua mistä maasta miehesi on kotoisin ja kauanko olette olleet yhdessä? Onko lapsenne monikielisiä? Mieheni lapset hallitsevat molemmat kielet sekä englannin. Omat poikani puhuvat hyvin englantia sillä heidän isänsä asuu Norjassa ja vierailut isän luona ovat opettaneet käyttämään kieltä käytännössä. Ruotsinkieli ja siitä johdettuna norjankieli eivät ole ainakaan meidän leveysasteilla nuorison suosikkeja.

Mieheni hallitsee kuutta kieltä, joka antaa mahdollisuuden monipuoliseen kommunikointiin jos jommalla kummalla englannin tai suomenkielen sana katoaa ja eteen tulee musta aukko ; )

• alima
        Mandi55 kirjoitti:

Luin mielenkiinnolla viestisi. Olemme mieheni kanssa suunnitelleet ja osaksi jo toteuttaneet haaveitamme muuttaa osaksi aikaa vuodesta mieheni kotimaahan. Sen tekee helpoksi mieheni omistama asunto kotimaassaan. Asuntoon meidän ei onneksi tarvitse investoida sillä mieheni poika on pitänyt siitä hyvää huolta.

Olen opetellut hieman Hollannin kieltä ja ymmärrän puhetta jonkun verran. Olen opiskellut saksaa, englantia ja ruotsia ja hollanninkielessä paljon noiden kielien yhteisiä sanoja. Sukulaisten kanssa Hollannissa tulen toimeen englanninkielellä.

Tulin uteliaaksi, mutta sinun ei tarvitse vastata kysymykseeni jos et halua mistä maasta miehesi on kotoisin ja kauanko olette olleet yhdessä? Onko lapsenne monikielisiä? Mieheni lapset hallitsevat molemmat kielet sekä englannin. Omat poikani puhuvat hyvin englantia sillä heidän isänsä asuu Norjassa ja vierailut isän luona ovat opettaneet käyttämään kieltä käytännössä. Ruotsinkieli ja siitä johdettuna norjankieli eivät ole ainakaan meidän leveysasteilla nuorison suosikkeja.

Mieheni hallitsee kuutta kieltä, joka antaa mahdollisuuden monipuoliseen kommunikointiin jos jommalla kummalla englannin tai suomenkielen sana katoaa ja eteen tulee musta aukko ; )

Olen luultavasti jo jossain yhteydessä aikasemminkin sen täällä paljastanut, niin kait voin tehdä sen uudestaankin.
        Eikä mulla mitään salattavaakaan ole, siis mieheni on kotoisin Kroatiasta.
        Dubrovnikin lähellä olevasta ihanasta paratiisi saaresta.
        Siellä meillä on myös n. 100 neliön huoneisto perittynä miehen kotitalosta.
        Hänen veljensä asustaa lopputaloa. Tämä meidän puoli on vain perinnön jaossa erotettu muusta talosta, eikä siinä ole omaa keittiötä, vessa, eikä suihkua. Eli ne kaikki sinne pitää rakentaa.
        Suunnitelmat on jo kaikki valmiina.
        Haluan siitä aivan eri näköisen, kuin Suomen kodista.
        Talo on kivestä ja tosi vanha, niin haluan tyylillisesti taloon sopivan, mutta silti toimivan.
        Meillä on vain yhteinen tytär ja hän puhuu kroatiaa. Hän viettää eniten meistä siellä aikaansa ja hänen tuleva miehensäkin on asunut lapsuutensa siinä naapurissa ja puhuu kieltä paremmin, kuin mieheni nykyään.
        He varmaan tulevat siellä viettämään enempi aikaa, joten on tarkoitus laittaa sitä myös tytärtä varten kuntoon.
        Siellä on täti ja setä ja kaikki serkut tyttärellä.
        Mulla on myös poika ekasta aviol. ja hän puolestaan on naimisissa kreikattaren kanssa, et kansainvälisyyttä meidän perheessä riittää.
        He sentään asuvat Suomessa ja tossa parin kilometrin päässä meistä, joten lapsenlapsilla on lyhyt matka meille.
        Onko sulla jo lapsenlapsia ja missä päin asustavat jos on?

• Mandi55
        alima kirjoitti:

Olen luultavasti jo jossain yhteydessä aikasemminkin sen täällä paljastanut, niin kait voin tehdä sen uudestaankin.
        Eikä mulla mitään salattavaakaan ole, siis mieheni on kotoisin Kroatiasta.
        Dubrovnikin lähellä olevasta ihanasta paratiisi saaresta.
        Siellä meillä on myös n. 100 neliön huoneisto perittynä miehen kotitalosta.
        Hänen veljensä asustaa lopputaloa. Tämä meidän puoli on vain perinnön jaossa erotettu muusta talosta, eikä siinä ole omaa keittiötä, vessa, eikä suihkua. Eli ne kaikki sinne pitää rakentaa.
        Suunnitelmat on jo kaikki valmiina.
        Haluan siitä aivan eri näköisen, kuin Suomen kodista.
        Talo on kivestä ja tosi vanha, niin haluan tyylillisesti taloon sopivan, mutta silti toimivan.
        Meillä on vain yhteinen tytär ja hän puhuu kroatiaa. Hän viettää eniten meistä siellä aikaansa ja hänen tuleva miehensäkin on asunut lapsuutensa siinä naapurissa ja puhuu kieltä paremmin, kuin mieheni nykyään.
        He varmaan tulevat siellä viettämään enempi aikaa, joten on tarkoitus laittaa sitä myös tytärtä varten kuntoon.
        Siellä on täti ja setä ja kaikki serkut tyttärellä.
        Mulla on myös poika ekasta aviol. ja hän puolestaan on naimisissa kreikattaren kanssa, et kansainvälisyyttä meidän perheessä riittää.
        He sentään asuvat Suomessa ja tossa parin kilometrin päässä meistä, joten lapsenlapsilla on lyhyt matka meille.
        Onko sulla jo lapsenlapsia ja missä päin asustavat jos on?

Olen aloittanut kesäekstrojen sulatusoperaation ja tulin juuri viidenkilometrin sauvakävelylenkiltä.

Oli tosi hienoa kuulla toisesta kansainvälisestä perheestä. Kävin häämatkallani Dubrovnikissa vuonna 1984. Paikka on varmaan muuttunut paljon sen jälkeen ja onhan silloinen Jugoslaviakin pirstoutunut moneksi eri maaksi.

Minulla ei vielä ole lapsenlapsia. Molemmat poikani opiskelevat vielä. Vanhempi muuttaa asumaan syyskuun alusta pitkäaikaisen tyttöystävänsä kanssa. Hän lopettaa kesätyönsä Kuopiossa ja palaa Helsinkiin jossa opiskelee.
        Nuorempi käy viimeistä vuotta medialukiota joka on neljävuotinen. Hänkin muuttaa taas huomenna omaan opiskelija-asuntoon tuonne parin kilometrin päähän.

• alima
        Mandi55 kirjoitti:

Olen aloittanut kesäekstrojen sulatusoperaation ja tulin juuri viidenkilometrin sauvakävelylenkiltä.

Oli tosi hienoa kuulla toisesta kansainvälisestä perheestä. Kävin häämatkallani Dubrovnikissa vuonna 1984. Paikka on varmaan muuttunut paljon sen jälkeen ja onhan silloinen Jugoslaviakin pirstoutunut moneksi eri maaksi.

Minulla ei vielä ole lapsenlapsia. Molemmat poikani opiskelevat vielä. Vanhempi muuttaa asumaan syyskuun alusta pitkäaikaisen tyttöystävänsä kanssa. Hän lopettaa kesätyönsä Kuopiossa ja palaa Helsinkiin jossa opiskelee.
        Nuorempi käy viimeistä vuotta medialukiota joka on neljävuotinen. Hänkin muuttaa taas huomenna omaan opiskelija-asuntoon tuonne parin kilometrin päähän.

Dubrovnik ja koko maa on muuttunut edukseen.
        Onneksi myös vanha kaupunki on saatu entisöityä sodan jäljiltä.
        Kuulemma vain Dubrovnikissa on nykyään tosi kallista.
        Siis verrattuna aikaisempaan. Ei minusta sielläkään oltu meidän hintatasossa mitenkään.
        Tänä kesänä ei valitettavasti päästy sinne, mutta viime kesänä oltiin.
        Mieheni jäi sinne vielä mun jälkeen ja oli koko kuukauden.
        Meillä oli miehen lauluyhtye mukana ja heillä oli siellä vähän keikkaakin ja tietty lauloivat joka paikassa.
        Aivan mahtava reissu oli.
        Minä olen käynyt siellä vuodesta -80.
        Sodan takia oli kuuden vuoden tauko, mutta kun mentiin, niin tuntui, ettei mikään ollut muuttunut.
        Sodan jäljetkin oli saatu hyvin korjattua.
        Valtavasti yksityisyritteliäisyys on lisääntynyt, tai kaikkihan ne on nykyään yksityisiä.
        Sinne siis olisi toiveissa saada kunnon tilat, että voisi joskus helmikuussakin jo mennä, kun täällä vielä pakkanen paukkuu, niin siellä istutetaan perunoita ja salaatteja.
        Nytkin siellä on vielä ihan kesä, bläääh.

• Jermuxi tms.

Näin pitkän ajan jälkeen, tuntuu Suomessa käydessä, että olis käymässä ulkomailla. Pitänee harkita jossain vaiheessa sitäkin siis. Suomi kaipaa kuitenkin jossain vaiheessa meikäläisen tyyppistä kovaa johtohahmoa...Kjäh!

• ex.pat

Valittavat koti-ikäväänsä, eivät sopeudu uuteen, kun eivät oikein haluakkaan. Olen aina ihmetellyt, miksi tällaiset sukuaan rakastavat lähtevätkään pois ringistään. Kokemuksesta tiedän, kuinka perinpohjaisesti selitellään veljen/siskon tytön/pojan tekemisiä kotosuomessa ja ai ai kun pitää olla niin niin kaukana, ettei päässyt viimisimpään sukukokoukseenkaan.
      Monet ulkomaille -70 -luvulla muuttaneet tuntemani maanmieheni ovat jo vaihtaneet Suomen kansalaisuutensakin pois ja ovat tyytyväisiä elämäänsä kaukana sukulaisista tai kaikilla niitä ei edes ole.
      Itse taidan vielä lähteä pysyvästi pois Suomesta, kun puolet elämästäni olenkin viettänyt ulkomailla. Minua ei täällä sukulaiset pidättele vaan muita syitä on ollut täällä viipymiseen.

• Ruokaa en enää kaipaa

Olen niin paljon tottunut täkäläiseen sapuskaan, että suomalaista ruokaa en enää kaipaa. Voin kävellä kaupassa ohi, vaikka näkisin jotain suomalaista. Terveyssyistä kävelen ohi nykyisin, jos myynnissä on jotain rasvaista ja suolapitoista.

• se. miäs

vanhemmat muuttivat 1955 Ruotsiin ja siitä suuri kiitos heille,
      "otan osaa" kun teidän pitää asua suomessa,

hyvinvointivaltio sanaa toistetaan päivittäin,
      kuten Kiinasakin jotain maan seremonioita,
      mutta
      meillä on tosiaan aivan kaikki paljon paremmin,
      vai mikä ei olisi ?

• Pirre*

ole enää mikään sen paremmin, ihan hyvin täällä keskimäärin eletään.
        Väliinputoajia on, niinkuin varmaan siellä sveamamman maallakin..

P.s. perustelepa hieman mikä teillä muka on paremmin..?

• se. miäs
        Pirre* kirjoitti:

ole enää mikään sen paremmin, ihan hyvin täällä keskimäärin eletään.
        Väliinputoajia on, niinkuin varmaan siellä sveamamman maallakin..

P.s. perustelepa hieman mikä teillä muka on paremmin..?

mitä tarkoitat,
        suomessa on jo koko eu vanhimmat autot, ruotsi on aivan toisessa päässä tilastoa.

suomessa asutaan lähes eniten kerrostalokopeissa, vaikka eniten olisi maata omakotiasumiseen

tietysti palkkataso, todella on 20 % korkeammalla ja hintataso alempana,
        katsele vaikka hintoja Lidl sivuilta, suomi/ruotsi.

Tietysti työttömyyspäiväraha on vieläkin noin 15 % korkeammalla vaikka on useaan kertaan alennettu, samoin sairauspalkka ja yleensä terveydenhoito.

Paremmin on myös, voi helpolla omalla autolla hurauttaa, kun sellainen mieleen tulee Tanskaan ja Eurooppaan, suomessa pitää jonottaa laivaan ja tilata liput tai jopa viisumit ennakkoon jotta pääsee Venäjälle.

• paluumuuttaja
        se. miäs kirjoitti:

mitä tarkoitat,
        suomessa on jo koko eu vanhimmat autot, ruotsi on aivan toisessa päässä tilastoa.

suomessa asutaan lähes eniten kerrostalokopeissa, vaikka eniten olisi maata omakotiasumiseen

tietysti palkkataso, todella on 20 % korkeammalla ja hintataso alempana,
        katsele vaikka hintoja Lidl sivuilta, suomi/ruotsi.

Tietysti työttömyyspäiväraha on vieläkin noin 15 % korkeammalla vaikka on useaan kertaan alennettu, samoin sairauspalkka ja yleensä terveydenhoito.

Paremmin on myös, voi helpolla omalla autolla hurauttaa, kun sellainen mieleen tulee Tanskaan ja Eurooppaan, suomessa pitää jonottaa laivaan ja tilata liput tai jopa viisumit ennakkoon jotta pääsee Venäjälle.

asuu vieraassa maassa toisen luokan kansalaisena.

Ruotsin rotujen kirjo ei kaikilta osin ole pelkätään myönteinen asia.

Kovin on matalaotsaista mitata elämisen laatua autoilla!

Asumisesta en tiedä. olen itse valinnut asumismuotoni.

Tulojani en ole koskaan verrannut Suomessakaan.
        Laajempi vertaaminen ei kiinnosta senkään vertaa.
        Tulot ja hinnat ovat minusta tyydyttävässä suhteessa.
        Kaikkea ei kuitenkaan saa.

JOS haluaa lähteä omalla autolla niin tuo pitää paikkansa.
        Toisaalta Helsingistä Saksaan on aivan rentouttava laivamatka.
        Te joudutte jonottamaan enemmän lyhyillä salmiyltyksilläkin.
        Riippuu tosin ajankohdasta.

Minusta on kätevää lentää haluamaani kohteeseen ja ottaa sieltä ennakkoon varattu auto käyttöön.

Venäjän kävijät ovat oma ryhmänsä.
        En minä kaikkea muutakaan ymmärrä.

• Joku aina muistuttaa siitä
        paluumuuttaja kirjoitti:

Minusta on kätevää lentää haluamaani kohteeseen ja ottaa sieltä ennakkoon varattu auto käyttöön.

Itse olen asunut tässä maassa yli 10 vuotta, enkä aina itse muista puhuessani, että en ole syntyperäinen, mutta eiköhän joku aina muistuta siitä, että "mistäs maasta sinä nyt oletkaan, kun sinulla on aksentti"

• se. miäs
        paluumuuttaja kirjoitti:

ainakin on tänä päivänä kiva olla kauempana ”isosta naapurista”.

"Ruotsin rotujen kirjo ei kaikilta osin ole pelkätään myönteinen asia. "

kyllä ruotsissa on sekin jo toisen ja kolmannen sukupolven aikana paljon kehittynyt, kuten autoilu, suomi on molemmissa vielä kehitysmaa.

• alima
        se. miäs kirjoitti:

ainakin on tänä päivänä kiva olla kauempana ”isosta naapurista”.

"Ruotsin rotujen kirjo ei kaikilta osin ole pelkätään myönteinen asia. "

kyllä ruotsissa on sekin jo toisen ja kolmannen sukupolven aikana paljon kehittynyt, kuten autoilu, suomi on molemmissa vielä kehitysmaa.

jos Ruotsissa on kaikki niin hyvin.
        Kuitenkin meille monille Suomi on Suomi ja kotimaamme.
        Ihmiset asuvat sellaisessa maassa ja sellaisten johtajien kanssa minkä ovat ansainneet.
        Suomalaiset eivät hevillä halua muuttaa mitään.
        Hoetaan vain, et näin on aina ollut eikä muuta tarvita, vaikka muutos parempaan olisikin vain asenteista kiinni.
        Asenne vamma on minusta meidän ongelmamme, ei mikään muu.
        Ihmettelen kovasti sitä, et tämä itänaapurimme "vaarana" näkeminen on noussut useampaankin kertaan esiin muutamissa kirjoituksissa.
        Sepä taitaa Suomen ulkopuolelta katsottuna näyttää jotenkin uhkalta, tai sitten muistelette jotain mennyttä aikaa.
        Ei täällä sitä mitenkään uhkana koeta, pikemminkin mahdollisuutena, tai ainakin venäläisturistit tuovat paljon rahaa Suomeen.
        Vastaavasti muutaman tunnin ajomatkan jälkeen voi käydä ostamassa halpaa tupakkaa ja viinaa.
        Mites siellä Ruotsissa onkaan noi viinojen hinnat?
        Meillä sitä saa niin halvalla, ettei autoista niin väliä, kun kännissä on vaan parempi, et pysyy pois ratista. He,he

• se. miäs
        alima kirjoitti:

jos Ruotsissa on kaikki niin hyvin.
        Kuitenkin meille monille Suomi on Suomi ja kotimaamme.
        Ihmiset asuvat sellaisessa maassa ja sellaisten johtajien kanssa minkä ovat ansainneet.
        Suomalaiset eivät hevillä halua muuttaa mitään.
        Hoetaan vain, et näin on aina ollut eikä muuta tarvita, vaikka muutos parempaan olisikin vain asenteista kiinni.
        Asenne vamma on minusta meidän ongelmamme, ei mikään muu.
        Ihmettelen kovasti sitä, et tämä itänaapurimme "vaarana" näkeminen on noussut useampaankin kertaan esiin muutamissa kirjoituksissa.
        Sepä taitaa Suomen ulkopuolelta katsottuna näyttää jotenkin uhkalta, tai sitten muistelette jotain mennyttä aikaa.
        Ei täällä sitä mitenkään uhkana koeta, pikemminkin mahdollisuutena, tai ainakin venäläisturistit tuovat paljon rahaa Suomeen.
        Vastaavasti muutaman tunnin ajomatkan jälkeen voi käydä ostamassa halpaa tupakkaa ja viinaa.
        Mites siellä Ruotsissa onkaan noi viinojen hinnat?
        Meillä sitä saa niin halvalla, ettei autoista niin väliä, kun kännissä on vaan parempi, et pysyy pois ratista. He,he

"Mites siellä Ruotsissa onkaan noi viinojen hinnat?"

emme yhtään ymmärrä asiaa, ei koskaan ole itse ostettu, kuin joskus 20v takaperin olutpullo

• Pirre*

vuotta voisin, - jonnekin Italian tai Ranskan maaseudulle.

• torivahti*

Muutan viikonloppuna Venäjälle. Olen siellä asunut ennenkin. Viimeksi kuusi vuotta sitten. Siinä ajassa olen onnellisesti unohtanut Venäjän huonot puolet, mutta saanut kokea Suomen huonot puolet. Siksi lähtö tuntuu helpolta.

• Pirre*

Suomessa on niin huonoa?

Liittyykö se yrittämisen mahdollisuuksiin?

Muuten, itseään ei pääse pakoon vaikka menisi timtuktuun.:)

• torivahti*
        Pirre* kirjoitti:

Suomessa on niin huonoa?

Liittyykö se yrittämisen mahdollisuuksiin?

Muuten, itseään ei pääse pakoon vaikka menisi timtuktuun.:)

...olleet vaikeita. Työnantajan konkurssi (palkkaturvasta tappelu TE-keskuksen kanssa), työttömyys (työvoimatoimiston pompotus, ylimielinen asenne), isän kuolema, avioero (perättömät syytökset),huoltajuusoikeudenkäynti (lastenvalvojien puolueellisuus), riidat lasten tapaamisista (lastenvalvojien puolueellisuus), mustasukkaisuus exän uusien miessuhteiden johdosta, yhteishuoltajuuden toimimattomuus (lastenvalvojien puolueellisuus), yksityisyrittäjyys (verotoimiston ylimielinen asenne), sairastumiset (arvauskeskuksen lääkäreiden välinpitämättömyys).
        Ja pisteenä I:n päälle: exä muutti lastemme (kouluikäisiä) kanssa toiselle puolelle Suomea, jossa minulla ei työmahdollisuuksia. Lastenvalvojat siunasivat asian, vaikka meillä yhteishuoltajuus.

Summa summarum: valtion ja kuntien virkamiesten ylimielisyys ja yksilön huono oikeusturva yrittäessään muuttaa heidän päätöksiään ja asiantuntemattomia lausuntojaan.

Vaan eiköhän nuo vastukset unohdu, kun menee Moskovaan. Siellä on omat ongelmansa.

• työtön!

3kk:n työnhakumatkat Espanjaan eivät ole muuttoja mutta hyvää vaihtelua sopivina vuodenaikoina, keväisin ja syksyisin.

Tämä 3kk:n jaksotus olisi helppo omaksua elämäntavaksi.
      Postin kääntelyssä on ollut hieman ongelmia.

• taitavat

höplättää täällä taas keskenään.

• 43-v

Osittainen ratkaisu 48-v.

Lopullinen päätös valmistelussa.
        Huomenna häivytään epämääräiseksi ajaksi tunnustelemaan oloa.

• Mohel

Minä kyllä mielelläni vielä muuttaisin Thaimaahan.

• kyllä vielä

lähden, kunhan saan mökin myytyä, sitten häivyn, saahan vähän etäisyyttä kasvavaan uhkaan joka nousee tuolta itänaapurista.

• alima
        kyllä vielä kirjoitti:

lähden, kunhan saan mökin myytyä, sitten häivyn, saahan vähän etäisyyttä kasvavaan uhkaan joka nousee tuolta itänaapurista.

hyvä ystävä ja luokkatoveri muutti perheineen Austraaliaan.
        Vuosiin ei oltu missään tekemisissä, mutta sitten yllättäin taas yhteys löytyi ja hän oli Suomessa käymässä ja tuli myös minua tapaamaan.
        Edellisestä tapaamisesta olikin n. 42 vuotta.
        Oli kiva nähdä. Valitettavasti vain hän oli kovin kiireinen, ettei kunnolla päästy jutskailemaan.

• Janci

...hyvin lahelle, on syyta menna kauemmas. Nain mina tein, enka ole sita katunut.

Sukulaisiin ja ystaviin on nykypaivana helppo pitaa yhteytta. Paljon helpompaa, kuin silloin aikoinaan, kun tein ensimmaisen expat-sopimuksen. Myos ihan ventovieraisiin suomalaisiin voi tutustua ja heihin pitaa yhteytta, vaikka tallaisella palstalla.

Tullakseen toimeen ulkomailla, pitaa ihan ensimmaiseksi tulla toimeen itsensa kanssa. Jos jostain syysta et viela tassa iassa tieda, miksi haluat tulla isona, ei sita kannata kylla lahtea ulkomaille miettimaan. Olen nahnyt liian monen expatin keskeyttavan komennuksensa tuosta syysta. Ei olla tiedetty, mita halutaan.

Viela yksi hyva puoli taalla asumisessa on. Kun kaverit tai sukulaiset tulevat kaymaan, he ovat aina vahintaan viikon. Suomessa poikkeaisivat hataisesti iltakahvilla;-)

• Kyllä voisin. Haluaisinkin. Pitäisi vaan
      elättää siellä itsensä jollakin.

• miesmieliimaalle

mieleenkään. En ole edes koskaan käynyt ulkomailla.
      Ja toivottavasti ei enään tarvi mennäkkään.

• voisi varmaan, mutta

Katsotaan sitten uudestaan, kun tulen eläkeikään. Vanhempani viettivät eläkepäivänsä ulkomailla, niin kauan kuin terveys antoi myöten, eivätkä yhtään itkeneet väliin jääneitä sukujuhlia. En ole vielä siinä iässä ja nuoruuden seikkailutkin ovat takana. Olisin varmasti mennyt nuorena vaikka minne, jos olisi osunut tilaisuuksia, mihin tarttua. Enhän pysynyt samalla paikkakunnallakaan, enkä surrut myöskään väliin jääneitä sukujuhlia.

En voi tai halua kyllä muista syistä juuri nyt vaihtaa paikkakuntaa, maata tai maisemaa. Eri elämäntilanne, kun on vastuussa vain itsestään itselleen. Muun perheenkin mielipiteet on nyt otettava huomioon.

• Pirre*

ja tänään!

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1552
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1502
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      224
      1236
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      326
      1085
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      166
      1064
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      309
      1024
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1016
    Aihe