Ollaa hilja ny

Mysteriet

Moo tottunu tämmösee
hiljasuutee

Moon tottunu sanoihi
jokka sanotaa äänee
huuretaanki

Nii et kaiku kohisee korvis

Mut nää ääneesanomattoma sana
nää ne vast sukkeli o
net humisee ko metä laulu

Nii et voi kuul
ko murku tekevä pesä
ja poutapilve lipuva
sinisel hehkuvas taivas

Kui tuaki känniäine pörrä
tos korvajuures justi

Ja kaikemailma öttikse muut
pitävä nii mahotont melu

Surraava ja pörräävä

Täs kuule koht omi ajatuksi

Saati et kuulis
ko Sää ole hilja

Vaik ole vaa
mää tähä mittä meteli kaipa
sen enempi

Ol hilja suameks ja ruattiks
ol vaik sanskriitiks
mu pualestani
iha mil kielel lystät

Vaa koitas olla hilja
ykski hetki

Rakkaure kiälel

21

821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meteliä

      kaipaat lisää siihen hiljaisuuteen?

      • Mysteriet

        Ja ko hiljasuus alka otta nuppisse mää veiva rammari soimaa ja paa polkaks =)

        Kiitos Sullen vaa vierailustas - tart tommottel metelil tul *jupisee* ;D


    • KrisseLinnanneito

      ...Ihanaa oot palannut kiireiden keskeltä ruotuun...
      Ja on se hiljaisuus joskus kauheeta...
      Sanat eivät riitä kertomaan, tuskin niitä tarvitaa riittää kun oot vierellä...laulaa Pasi Kauniston äänellä...
      Hali=)

      • Mysteriet

        Mulla kyllä olis yhtää aikaa tämmösee... *nauraa* ;D

        Mut tulin kai ko kerra sivuil pääsin - yleisön pyynnöstä huolimatta =)

        Kiitos Sinulle - hyvin Sää P. Kaunistoa matkit!

        Hali *--O--*


    • äitiparta

      Ensinnäkin oli hauska lukea sinua pitkästä aikaa, ja toiseksi, runo muutenkin kutkuttavan hauska, ei vähiten gielensä ansiosta. Mutta lopetus se vasta kruunaa systeemin. Ajatus mikä runossa on - säe säkeeltä kulkee pinnan alla, jouhevan huumorin taakse piiloutuneena ja sieltä ilkikurisesti pilkistellen - pulpahtaa sykähtäen esiin ja valaa lämpönsä koko runon ylle:

      Vaa koitas olla hilja
      ykski hetki

      Rakkaure kiälel

      - -

      Hyvää syksyn jatkoa, Mys.

      • Mysteriet

        Tervehdys Sinullekin, pitkästä aikaa!
        Onkin jo ollut ikävä!!

        Mitä luulet - olisikohan mun pitänytkin alunperin syntyä länsirannikolle ja sitten jokin sekaannus perhesuunnitteluosastolla olisi paiskannut mut hämeeseen... On kai niilläkin siellä sairaustapauksia ja vaikka mitä - ukonilma tuulineen sotkee paperit??

        Meinaan vaan että jotenkin mun "oikea" luontoni pääsee parhaiten esiin juuri tällä murteella kirjottaessa - vaikka en mää väitä että mä mitenkään oikein niitä sanoja laittele...
        Sydämen pohjasta ne vaan tulee. Ensin silmänurkkiin saamaan pienen pilkkeen mukaansa ja sieltä kohti sormenpäitä, jotka kohta ei kerkiä suodattamaan läpikulkevaa informaatiota!!

        Sun pitäsis kuulla ko mää puhun!

        *virnuaa*

        Hyvää syksynjatkoa Sinullekin, äitiparta!

        Ja lämpöinen hali =)


      • äitiparta
        Mysteriet kirjoitti:

        Tervehdys Sinullekin, pitkästä aikaa!
        Onkin jo ollut ikävä!!

        Mitä luulet - olisikohan mun pitänytkin alunperin syntyä länsirannikolle ja sitten jokin sekaannus perhesuunnitteluosastolla olisi paiskannut mut hämeeseen... On kai niilläkin siellä sairaustapauksia ja vaikka mitä - ukonilma tuulineen sotkee paperit??

        Meinaan vaan että jotenkin mun "oikea" luontoni pääsee parhaiten esiin juuri tällä murteella kirjottaessa - vaikka en mää väitä että mä mitenkään oikein niitä sanoja laittele...
        Sydämen pohjasta ne vaan tulee. Ensin silmänurkkiin saamaan pienen pilkkeen mukaansa ja sieltä kohti sormenpäitä, jotka kohta ei kerkiä suodattamaan läpikulkevaa informaatiota!!

        Sun pitäsis kuulla ko mää puhun!

        *virnuaa*

        Hyvää syksynjatkoa Sinullekin, äitiparta!

        Ja lämpöinen hali =)

        sattumalta kämppäkaverini on kotoisin Raumalta ja hänen tyttöystävänsä Turusta, seurustelin pari vuotta naisen kanssa joka on syntyisin Lapista ja sitten on elänyt Suomen puolisessa Karjalassa, no, itse olen pesunkestävä porilainen. Hauskimpia tapauksia sattui 1980-luvun puolivälin paikkeilla Nizzassa kun seisoskelin rannalla ja turistiryhmä kulki metrin päästä ohi, yksi vanhahko rouva tokaisi seuralaiselleen: voi voi totakin poikarukkaa. Hämmennyin niin täysin että sain kieleni takaisin vasta kun eläkeläisryhmä oli jo sadan metrin päässä. Mitähän mummo olisi tuumannut, kun olisin tokaissut: - No eipä tässä hättää, kulkiessa laihtuu eikä nämä ruvet aineittein käytöstä tahi mistään vakavasta taudista johdu, lieneepi vuan syyhypunkki.

        Kuten tiedät minuun vetoaa tekstit joissa on surullista ja hauskaa, kepeää ja vakavaa rinnakkain, limittäin tai päälletysten.

        Runosi lienee sellainen...
        Runon vakavampi puolikin on vähän ilkikurinen, lempeästi hymyilevää ironiaa, jos näin voisi sanoa, ja pilkistelee siellä sanojen välissä, pulpahtaakseen lopussa esiin. Lopetuksesta ei kuitenkaan jää liian vakava sävy että runon huumori kärsisi haaksirikon vaan kumpikin puoli täydentyy kauniisti.

        Kiitos Mys.
        Kaikkea hyvää ja lämmin halaus.

        -parta


    • kaaru

      ...arki jyllään
      muuttolaatikkojen keskellä?

      Sait kait nyt sen tikankin
      katoamaan, vaan seurasko perässä?

      Lipuuks siellä poutapilvi
      taitaas olla vain osa tätä
      kaunista ja kivaa runoa
      jonka murretta jotenkin
      yritän ymmärtää;)

      Kiva et ehdit poiketa
      taas piristämäs
      tänä sateisena päivänä:)))

      • Mysteriet

        Tää oikei juhlaltaka vaikuta - hmpf!

        Eiku - en edes muista, milloin oon nähnyt oikean posliinilautasen (näitä paperiserviisejä vaan), olis ihan kiva paiskoa muutama!!!

        Oikeesti - elän parasta aikaa juur nyt =)
        Talosta on löytynyt yhtä sun toista kivaa :O ja tänäkin aamuna pellolla hiippaili pyssymies - voi Luoja! - on muuten totta!

        Tikka on viisas eikä seurannut - kaipa tuo hoksas että siellä onniitä omasta takaa *nauraa*

        On tää yhtä...

        Ihanuutta =)

        Kiitos Kaaru ja hali sinne!


    • laudi**

      Kiva "nähdä" !
      Piristit päivääni runollasi, mutta oli siinä asiaakin..Hiljaisuus on toden totta taitolaji....ainakin nykyään :/
      Ja, tiedätkös. Se auttaa. Se hiljaisuus :) Monesti.
      Murteesi on mahtava lisämauste ( :))) ) sopassa..makupala.

      Ja.... rakkaudessa ei tarvitakkaan sanoja...vaan sitä. Rakkaure kiältä.

      • Mysteriet

        Samoin, kiva "nähdä"!

        Pitempäänkin viihtyisin, mutta tuo aika, pahalainen, ei anna periksi - mutta KIITOS, sen ehtii aina sydämestään sanoa =)


    • lindalinda1

      nii hilja
      et kuullaa kuink keltaset lehdet putoo
      kissan tassut töpsöttää
      ja koira tuhisee

      ollaa hilja ny
      rakkaure kiälel puhuta
      sillai ilma äänt
      niin et sormet tunteva toises

      ---

      Ihku runos, niin ihku. Koto taitaa olla jo
      järjestykses ko aikka kirjottaa runo.

      • Mysteriet

        Kyrön huushollia täs ollaan tyhjäämäs - mitä täs ny enää on... Liian paljon :/

        Kiitos eukkoseni ihanasta kommentista!

        *laulaa* - vielä tulee kirkkaita päiviääää... ♪♫♫♪


    • Flau

      Moon näkemysharhane :O

      Soot ollu poissa ja mä en :D

      • Mysteriet

        Sie mikää harhane oo =)

        Tässä tuli vaan vietettyä semmoista, sanoisinko, luova taukoa *hihittelee*...
        Pitää katsos välillä testata mihin muuhun näistä käsistä on kuin höpöttämään joutavia - vasara ainakin pysyy ;D

        Flau, mulla oli niin kova ikävä!

        Kiitos!


    • Shh
      ..
      ... kaikil kiälil

      *reps ja virn ja piits*

      • Mysteriet

        Kaikil kielil; KIITOS!

        Piits *wirn*


    • Kauneinta kieltä kun sydän pölpöttää Mysi. Kiva kun oot taas siel. Kuuletsie ko mie huastan :DD
      Tarkkis

      • Mysteriet

        Jo tokkiinsa mie kuule ko Sie huastat!
        Vaa mahakko Sie tuntee ko mie tiält takavasemmalt ota ja koppase simmose rutistukse jotta... ;D

        Kiitos!


    • Minänoita

      Kuulos en tainnut jummartaa
      kaikkee mut osittain selvis..kait!

      Sanon että jotta sun
      runos on ihan .....PIIIIT.....S!
      (murra koodi = )-->pirunihanatekele...sinulta!

    • Liona

      aivan omaa luokkaansa niinkuin
      muutkin murrerunosi, älyttömän
      mielekästä lukemista tämäkin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe